Ik ben al een paar weken allerlei topics op AV aan het doorlezen omdat ik binnenkort zelf speakers wil gaan bouwen. Ik heb al eens eerder voor de gein op een middagje van wat resthout een klein actief speakertje gemaakt met ingredienten uit een oude pc speaker
Deze keer wil ik het echter wat grootser aanpakken en mijn boxen ook echt op mijn kamer gaan gebruiken ter vervanging van de technics hifi boxen die ik nu heb (89db, 80w 20cm woofer, 3weg). Ik heb niet echt een bepaald budget, maar 500 euro per box is echt het absolute maximum (liever minder natuurlijk), hout niet meegerekend, isolatiematerialen, scheidingsfilters etcetera wel.
Ik ben geen audiofiel, het geluid hoeft niet helemaal perfect te zijn, maar ik wil wel een beetje strak geluid met een hoog volume, wil ze ook op feestjes en dergelijke kunnen gebruiken. Mijn idee was om voor de subwoofer en de woofer voor de gewone lage tonen een kubus van 80x80x80cm te gebruiken. Voor midden- en hogetonen ben ik van plan om hoorns te gaan gebruiken vanwege hun hoge rendement en naar mijn mening fijne klankkleur (hoewel niet iedereen dat met me eens zal zijn vrees ik
) Deze zouden dan samen in een 80x40x40cm kast komen die boven op de beide laagkasten komt te staan, in die kast wil ik ook de scheidingsfilters doen.
Wat betreft het hout wat ik ga gebruiken: het valt me op dat er erg vaak MDF gebruikt wordt, lekker goedkoop natuurlijk, maar hoe steviger hoe beter natuurlijk
Daarom ben ik naar een aannemer gegaan (kennis), die kan voor 50 euro per m² (ik weet het, beetje duur) 40mm(!) multiplex leveren, dat zorgt niet alleen voor veel stevigheid, het is ook enorm zwaar zodat de bas nog strakker klinkt. Voor de midden/hogetonenkast is 18mm natuurlijk voldoende. Mijn idee achter Multiplex is dat het door de vele lagen niet een bepaalde resonantiefrequentie heeft. Natuurlijk zal ik ook nog verstevigingen aanbrengen, ondanks die 40mm is 80cm een erg grote afstand om onondersteund te overbruggen, daarom zat ik te denken aan een kruisvorm die recht door het middelpunt gaat (met een inkeping voor de woofer)
Ik heb op de site van Conrad al wat rondgekeken voor een woofer, en mijn oog is gevallen op een "WHX-88" een 18 inch woofer met een rendement van 94db. Ik heb met WinISD (waar ik nog geen ervaring mee had btw) wat berekeningen uitgevoerd (plaatjes hieronder) om de geluidsniveaus bij een gesloten behuizing danwel basreflex en bandpass te berekenen. Ik zit zelf te denken aan een combinatie van 4e graads bandpass, getuned op 30hz en basreflex getuned op 45hz(dat lijkt mij het beste, als ik naar de grafieken kijk), ik ben immers van plan om 2 van deze speakers te gaan gebruiken, en waarom dan niet voor verschillende frequentiebanden? Ik heb pas ook ergens gelezen dat je basreflex eigenlijk alleen kunt gebruiken met een Qts tussen de 0,2 en 0,5, de woofer die ik in gedachten heb heeft echter een Qts van 0,98! (wat is trouwens het Q gedeelte uit Qts, heb niet kunnen ontdekken wat deze waarde precies inhoudt)
bandpass per frequentie
bandpass per verdeling
basreflex per frequentie
Ik ben uitgegaan van een volume van 450 liter, wat ik waarschijnlijk niet ga halen in 80x80x80cm, maar we kunnen er altijd nog 80x80x100 van maken
dus dat is het grote probleem niet
Ik zit te twijfelen of ik de 'randen' van het hout onder een hoek van 45 graden zal (laten) afzagen om zo 4 exact gelijke kanten te krijgen, of dat ik 2 platen iets breder maak zodat ik niet hoef te zagen, maakt dit iets uit voor het geluid? veel schuin zagen en dan weer schroeven en lijmen doe ik liever niet 
Wat betreft de andere toonhoogten
zal ik de midden- en hogetoners in een behuizing stoppen of in 2 aparte. Ik weet dat je deze goed moet isoleren van binnen, maar in hoeverre geldt dit voor de subs? Kan ik het gewoon weglaten omdat ik zulk dik en zwaar materiaal ga gebruiken of is het toch raadzaam om er nog wat isolatiewol oid in te doen? Ik denk dat ik nu wel genoeg vragen gesteld heb, hoop dat iemand me kan helpen. Ik sta helemaal open voor suggesties voor andere woofers, zoland het maar betaalbaar blijft
Qua hoorns heb ik nog niets op het oog...
Ik ben geen audiofiel, het geluid hoeft niet helemaal perfect te zijn, maar ik wil wel een beetje strak geluid met een hoog volume, wil ze ook op feestjes en dergelijke kunnen gebruiken. Mijn idee was om voor de subwoofer en de woofer voor de gewone lage tonen een kubus van 80x80x80cm te gebruiken. Voor midden- en hogetonen ben ik van plan om hoorns te gaan gebruiken vanwege hun hoge rendement en naar mijn mening fijne klankkleur (hoewel niet iedereen dat met me eens zal zijn vrees ik
Wat betreft het hout wat ik ga gebruiken: het valt me op dat er erg vaak MDF gebruikt wordt, lekker goedkoop natuurlijk, maar hoe steviger hoe beter natuurlijk
Ik heb op de site van Conrad al wat rondgekeken voor een woofer, en mijn oog is gevallen op een "WHX-88" een 18 inch woofer met een rendement van 94db. Ik heb met WinISD (waar ik nog geen ervaring mee had btw) wat berekeningen uitgevoerd (plaatjes hieronder) om de geluidsniveaus bij een gesloten behuizing danwel basreflex en bandpass te berekenen. Ik zit zelf te denken aan een combinatie van 4e graads bandpass, getuned op 30hz en basreflex getuned op 45hz(dat lijkt mij het beste, als ik naar de grafieken kijk), ik ben immers van plan om 2 van deze speakers te gaan gebruiken, en waarom dan niet voor verschillende frequentiebanden? Ik heb pas ook ergens gelezen dat je basreflex eigenlijk alleen kunt gebruiken met een Qts tussen de 0,2 en 0,5, de woofer die ik in gedachten heb heeft echter een Qts van 0,98! (wat is trouwens het Q gedeelte uit Qts, heb niet kunnen ontdekken wat deze waarde precies inhoudt)
bandpass per frequentie
bandpass per verdeling
basreflex per frequentie
Ik ben uitgegaan van een volume van 450 liter, wat ik waarschijnlijk niet ga halen in 80x80x80cm, maar we kunnen er altijd nog 80x80x100 van maken
Wat betreft de andere toonhoogten
[ Voor 2% gewijzigd door MM op 24-12-2002 21:54 . Reden: verklootte layout ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"