Mijn eerste (grote) zelfbouw project.

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik ben al een paar weken allerlei topics op AV aan het doorlezen omdat ik binnenkort zelf speakers wil gaan bouwen. Ik heb al eens eerder voor de gein op een middagje van wat resthout een klein actief speakertje gemaakt met ingredienten uit een oude pc speaker :) Deze keer wil ik het echter wat grootser aanpakken en mijn boxen ook echt op mijn kamer gaan gebruiken ter vervanging van de technics hifi boxen die ik nu heb (89db, 80w 20cm woofer, 3weg). Ik heb niet echt een bepaald budget, maar 500 euro per box is echt het absolute maximum (liever minder natuurlijk), hout niet meegerekend, isolatiematerialen, scheidingsfilters etcetera wel.

Ik ben geen audiofiel, het geluid hoeft niet helemaal perfect te zijn, maar ik wil wel een beetje strak geluid met een hoog volume, wil ze ook op feestjes en dergelijke kunnen gebruiken. Mijn idee was om voor de subwoofer en de woofer voor de gewone lage tonen een kubus van 80x80x80cm te gebruiken. Voor midden- en hogetonen ben ik van plan om hoorns te gaan gebruiken vanwege hun hoge rendement en naar mijn mening fijne klankkleur (hoewel niet iedereen dat met me eens zal zijn vrees ik :) ) Deze zouden dan samen in een 80x40x40cm kast komen die boven op de beide laagkasten komt te staan, in die kast wil ik ook de scheidingsfilters doen.

Wat betreft het hout wat ik ga gebruiken: het valt me op dat er erg vaak MDF gebruikt wordt, lekker goedkoop natuurlijk, maar hoe steviger hoe beter natuurlijk :) Daarom ben ik naar een aannemer gegaan (kennis), die kan voor 50 euro per m² (ik weet het, beetje duur) 40mm(!) multiplex leveren, dat zorgt niet alleen voor veel stevigheid, het is ook enorm zwaar zodat de bas nog strakker klinkt. Voor de midden/hogetonenkast is 18mm natuurlijk voldoende. Mijn idee achter Multiplex is dat het door de vele lagen niet een bepaalde resonantiefrequentie heeft. Natuurlijk zal ik ook nog verstevigingen aanbrengen, ondanks die 40mm is 80cm een erg grote afstand om onondersteund te overbruggen, daarom zat ik te denken aan een kruisvorm die recht door het middelpunt gaat (met een inkeping voor de woofer)

Ik heb op de site van Conrad al wat rondgekeken voor een woofer, en mijn oog is gevallen op een "WHX-88" een 18 inch woofer met een rendement van 94db. Ik heb met WinISD (waar ik nog geen ervaring mee had btw) wat berekeningen uitgevoerd (plaatjes hieronder) om de geluidsniveaus bij een gesloten behuizing danwel basreflex en bandpass te berekenen. Ik zit zelf te denken aan een combinatie van 4e graads bandpass, getuned op 30hz en basreflex getuned op 45hz(dat lijkt mij het beste, als ik naar de grafieken kijk), ik ben immers van plan om 2 van deze speakers te gaan gebruiken, en waarom dan niet voor verschillende frequentiebanden? Ik heb pas ook ergens gelezen dat je basreflex eigenlijk alleen kunt gebruiken met een Qts tussen de 0,2 en 0,5, de woofer die ik in gedachten heb heeft echter een Qts van 0,98! (wat is trouwens het Q gedeelte uit Qts, heb niet kunnen ontdekken wat deze waarde precies inhoudt)

bandpass per frequentie
bandpass per verdeling
basreflex per frequentie

Ik ben uitgegaan van een volume van 450 liter, wat ik waarschijnlijk niet ga halen in 80x80x80cm, maar we kunnen er altijd nog 80x80x100 van maken ;) dus dat is het grote probleem niet :) Ik zit te twijfelen of ik de 'randen' van het hout onder een hoek van 45 graden zal (laten) afzagen om zo 4 exact gelijke kanten te krijgen, of dat ik 2 platen iets breder maak zodat ik niet hoef te zagen, maakt dit iets uit voor het geluid? veel schuin zagen en dan weer schroeven en lijmen doe ik liever niet :)

Wat betreft de andere toonhoogten :o zal ik de midden- en hogetoners in een behuizing stoppen of in 2 aparte. Ik weet dat je deze goed moet isoleren van binnen, maar in hoeverre geldt dit voor de subs? Kan ik het gewoon weglaten omdat ik zulk dik en zwaar materiaal ga gebruiken of is het toch raadzaam om er nog wat isolatiewol oid in te doen? Ik denk dat ik nu wel genoeg vragen gesteld heb, hoop dat iemand me kan helpen. Ik sta helemaal open voor suggesties voor andere woofers, zoland het maar betaalbaar blijft :) Qua hoorns heb ik nog niets op het oog...

[ Voor 2% gewijzigd door MM op 24-12-2002 21:54 . Reden: verklootte layout ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20
n00bs die veels te grote plaatjes posten. :X :X

[edit]
Laat maar ;) is al gewijzigd :)

[ Voor 23% gewijzigd door Solomon op 24-12-2002 21:55 ]

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
In de preview zag het er nog wel aardig uit, maar toen ik het zag staan heb ik er toch maar ff links van gemaakt :)

Als mensen benieuwd zijn hoe ik dit aan wil sturen: voorlopig gewoon met mijn technics versterker die zo'n 2x100w levert, het rendement van mijn nieuwe boxen zullen veel hoger zijn zodat het geluid sowieso al 4x zo hard wordt, als ik later geld heb voor een nieuwe eindtrap kan 'ie nog 4x zo hard ( ik ga even uit van 400w belastbaarheid). >:)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Sjonge, er is wel een onzettende trend van zelfbouwen aan de gang hier op GoT heh ;)

Alleen maar leuk !! :)

Multiplex is uitermate geschikt voor het bouwen van luidsprekers, berken MP schijnt het beste te zijn. Maar wordt niet echt vaak gebruikt omdat het gewoon stukken duurder is dan MDF. En het is wat lastiger om te bewerken dan MDF.

Verder zou ik onderscheid maken tussen Hifi luidsprekers, en luidsprekers die je voor een feest wilt gebruiken. Als kwaliteit je niet echt interesseert, kan je net zo goed met een aantal Raveland woofers ed. aan de slag gaan.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Moet je maar kabel of ADSL nemen ;) Bij mij stonden ze er binnen 5 sec.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

tbusquet schreef op 24 december 2002 @ 21:58:
Multiplex is uitermate geschikt voor het bouwen van luidsprekers, berken MP schijnt het beste te zijn. Maar wordt niet echt vaak gebruikt omdat het gewoon stukken duurder is dan MDF. En het is wat lastiger om te bewerken dan MDF.
Volgens mij is MDF harder dan Multiplex. Voordeel van multiplex is dat je schroeven er meerdere malen in en uit kan schroeven zonder problemen.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Beetje offtopic maar welke computerprogramma's gebruiken jullie om die berekeningen van hifi speakers te maken en eventueel die van sub's?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Win ISD Beta..

• Fireman

Fireman

Wekkel heb jij ook MSN?

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
tbusquet schreef op 24 december 2002 @ 21:59:
[...]

Moet je maar kabel of ADSL nemen ;) Bij mij stonden ze er binnen 5 sec.
komt ook omdat het png's zijn, die zijn veel kleiner dan jpeg als het om grafiekjes of simpele windows schermpjes gaat :) en nog lossless ook

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
tbusquet schreef op 24 December 2002 @ 21:58:
Sjonge, er is wel een onzettende trend van zelfbouwen aan de gang hier op GoT heh ;)

Alleen maar leuk !! :)

Verder zou ik onderscheid maken tussen Hifi luidsprekers, en luidsprekers die je voor een feest wilt gebruiken. Als kwaliteit je niet echt interesseert, kan je net zo goed met een aantal Raveland woofers ed. aan de slag gaan.
De kwaliteit interesseert me wel degelijk, ik ben alleen geen audiofiel. Ik wil geen brommende basgeluiden of stukken frequentiebereik die gewoon missen. Ik heb al even naar kant en klare raveland boxen gekeken, maar zelf bouwen leek me veel leuker :) Daarnaast heeft raveland nou niet echt een goede naam :)

• Fireman

Fireman

Fireman schreef op 24 december 2002 @ 22:03:
Beetje offtopic maar welke computerprogramma's gebruiken jullie om die berekeningen van hifi speakers te maken en eventueel die van sub's?
En zijn die programma's in share ware of free ware te krijgen?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ben je serieus wat betreft die 80x80x80cm? Zo'n ding krijg je nauwelijks door de deur. En het lijkt me dat bij zo'n inhoud je ook rekening moet houden met de inhoud van je kamer, omdat de inhoud van je speakers bijna de helft van die van je kamer wordt :).

Ik zou eens twee stapels bierkratten maken op je kamer ter grootte van je toekomstige speakers, en je dan nog eens afvragen of het niet een beetje groot is.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Yep

WekkelEkkel372@hotmail.com

Verwijderd

Vraag me toch af of je niet een beetje te enthousiast bent met je plannen, klinkt allemaal erg leuk, maar een kast van 80x80x80 is gewoon veels te groot om op een kamer te zetten. Voor het weergeven van Hifi (gewoon muziek) is dit natuurlijk zwaar overdreven.

Ik weet niet wat voor aspiraties jij hebt m.b.t feestjes (dj?) maar is het niet gewoon veel handiger om een stel handzame, goedklinkende hifi speakers te bouwen, en voor het feest gedeelte een paar beukende cheap-ass boxen te bouwen. Dit combineren lijkt me een slecht idee, want het een gaat gewoon ten koste van een ander.

Kijk gewoon eens rond in zelfbouw-land zodat je weet wat er allemaal te koop is, en beklijk dan je keuze nog eens.

Over 80x80x80, ik heb een sub staan van 70x40x50, in een kamer van ongeveer 15 m2. Dat is eigenlijk een te kleine kamer, staat gewoon in de weg. Kan je nagaan bij 80x80x80, dat is zo verschrikkelijk groot.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 23:26:
Vraag me toch af of je niet een beetje te enthousiast bent met je plannen, klinkt allemaal erg leuk, maar een kast van 80x80x80 is gewoon veels te groot om op een kamer te zetten. Voor het weergeven van Hifi (gewoon muziek) is dit natuurlijk zwaar overdreven.

Ik weet niet wat voor aspiraties jij hebt m.b.t feestjes (dj?) maar is het niet gewoon veel handiger om een stel handzame, goedklinkende hifi speakers te bouwen, en voor het feest gedeelte een paar beukende cheap-ass boxen te bouwen. Dit combineren lijkt me een slecht idee, want het een gaat gewoon ten koste van een ander.

Kijk gewoon eens rond in zelfbouw-land zodat je weet wat er allemaal te koop is, en beklijk dan je keuze nog eens.

Over 80x80x80, ik heb een sub staan van 70x40x50, in een kamer van ongeveer 15 m2. Dat is eigenlijk een te kleine kamer, staat gewoon in de weg. Kan je nagaan bij 80x80x80, dat is zo verschrikkelijk groot.
DJ... zo zou je het kunnen noemen ja ;) Wat betreft mijn kamer, die is 10x4 meter, iets groter dan je mischien gedacht zou hebben :) die 80x80x80 is ook maar een ideetje, ik zou bijvoorbeeld ook 60x60x60 kunnen doen met 15" woofers. Wat betreft de ruimte: Aan een zijde (van 4m) staat een 2persoonsbed, met aan beide zijden ruim 60cm vrij, ik heb aan beide kanten een schuine wand die afgetimmerd is op 1,20m hoogte, dus daar past precies 2x60cm in. Waarom ik beide ineen wil? Ik geef wel eens feestjes op mijn slaapkamer :P Nu dan maar ff op zoek naar 15" spul en daar wat mee expirimenteren :)

Nog 1 vraagje, in WinISD kun je opgeven bij basreflex op welke frequentie je je speaker tuned, maar hoe nauw komt dat precies? Ik heb wel eens verstelbare basreflexpoorten gezien zodat je het zelf kan uitproberen, maar blijven die buizen wel in hun positie als iemand een stoot tegen zo'n box geeft? nogal lullig dat 'ie dan ineens helemaal uitschuift en je geluid helemaal verkloot is...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die verstelbare kan je vastzetten met een likje kit zodra je tevreden bent.

Maar als je wil draaien op feesten enzo zou ik hoorns bouwen voor je sub.

Wise enough to play the fool

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij gaan je concepten een beetje door elkaar. :P

PA en Hifi kun je niet echt combineren in één Speaker. ;)

Waarom bouw je niet gewoon twee fatsoenlijke geproportioneerde Hi-Fi speakers (van handzamere formaten) en bouw je er een dikke (actieve) sub bij voor het betere ramwerk?

[ Voor 12% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-12-2002 01:44 ]

Aannames zijn fataal.

• Jag
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

GaMeOvEr schreef op 25 december 2002 @ 01:43:
Volgens mij gaan je concepten een beetje door elkaar. :P

PA en Hifi kun je niet echt combineren in één Speaker. ;)

Waarom bouw je niet gewoon twee fatsoenlijke geproportioneerde Hi-Fi speakers (van handzamere formaten) en bouw je er een dikke (actieve) sub bij voor het betere ramwerk?

GODVER DE GODVER, probeer een euro teken neer te zetten (lange!!!) reply weg. Hier de tweede versie :(:( :

Ik denk dat je wat erg ambitieus bent voor je eerste project. Ik begon een half jaar geleden met mijn high efficiency speaker zelfbouw project met de opzet om het redelijk simpel te houden, en zie waar het op uitgekomen is:

Nieuwe set voor Jag

Ik denk dat je de link wel eens van me gehad hebt op irc. Je project lijkt redelijk op wat ik heb gedaan, alleen maak jij het nog groter. Geloof me, 185L enclosure is echt al het formaat van een flinke koelkast. Zo'n kast is behoorlijk dominant in je kamer aanwezig. En jij wilt daar nog eens factor 2 over heen gaan :P.

Ik zou eerst bedenken of je echt wel al die moeite op je hals wilt halen van zo'n zelfbouwproject, ook met het risico dat het allemaal wat duurder wordt dan je gehoopt had. Je moet het echt als hobby doen. Tuurlijk heeft zelfbouw een hoge prijs/kwaliteits verhouding. Maar als je gaat kijken naar hoeveel uur je erin steekt, en je gaat eens kijken hoeveel geld je in die tijd kan verdienen, sja :P.

Maar goed, mijn gedachten over dit project:

of je nou voor 2 weg of een 3 weg (duurder en complexer) systeem gaat, ik zou iig gaan biampen. Dit betekent dat je een crossover voor de versterkers plaatst, en je dus twee stereo versterkers gebruikt. Dit noem je een actief systeem. Het tegenovergestelde is een passief systeem, waarbij de crossover in de speaker zit. Maar crossovers voor subs zijn a) duur, b) absoluut niet flexibel (als in vast type, vaste frequentie en vaste slope) en c) (waarschijnlijk) ook nog minder goed. Bovendien is biampen noodzakelijk als je je set ook voor feesten wilt gebruiken en het dan nog goed moet klinken en het heel moet blijven.
Je zou een simpele 24 dB linkwitz-riley analoge stereo 2-way crossover kunnen kopen en evt nog een Behringer UltraCurve om wat correcties aan de speaker en inroom response te maken. En dan 2e hands een prof amp kopen voor het laag.

Op deze setup zijn talloze variaties mogelijk, maar het biampen zou ik iig erin houden als je het een beetje serieus wilt aanpakken.
Je zou bijvoorbeeld ook crossover, EQ en delay (niet onbelangrijk!!) met 1 apparaat kunnen doen zoals ik doe. De DSP die ik heb is veel te duur, maar er zijn ook veel goedkopere units op de markt (van EletroVoice, LEM en Rane om maar eens wat te noemen). En dan van de cd speler digitaal de DSP in, en dan via een volumeregeling naar de versterkers.

Maar dan de speakers. Een optie zou zijn om een beetje hetzelfde te doen als ik gedaan heb. Je kan de bouwtekeningen zo van me krijgen. Alleen dan een andere LF driver erin, de Eminence Magnum 18HO is nogal duur. Bijvoorbeeld een Omega 18 of een B&C unit, die kosten ongeveer €250,- per stuk. Maar dan de topkast, dat is wat lastiger. Veruit het makkelijkste zou het zijn om een 15/2 kastje te bouwen: een 15-inch woofer in kleine vented enclosure met een 2" compression driver met een bijpassende 90x40 hoorn en dan passief crossen ergens rond de 2K. Dit een beproefd concept, sterker nog, ongeveer 75% van alle PA topkasten volgen dit concept gok ik. Maar alhoewel er genoeg heel mooi klinkende 15/2 speakers gemaakt worden, zal het niet meevallen om het echt HiFi te laten klinken. Zeker als je op een krap budget zit. Maar deze opzet heeft wel het voordeel dat het een hoog rendement geeft en onverwoestbaar is als je het goed crossed.
Een andere optie is om net zoals ik gedaan heb, zelf een 200Hz hoorn van gips te maken en om dan daar bijvoorbeeld een full range driver in te hangen. Bijvoorbeeld een Fostex fe208. Zeer betaalbaar en een veelgebruikte driver voor high efficiency of single driver zelfbouw projecten.

Een leuk project iig :).

[ Voor 46% gewijzigd door Jag op 25-12-2002 06:33 ]

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Jag schreef op 25 december 2002 @ 05:59 een heel lang verhaal
Krijg nou wat!! Ik heb vandaag nog wat meer informatie opgezocht en heb ook de conrad gids nog even doorgenomen. Daar zag ik onder andere een Eminence Kappa-15, 3" spreekspoel, spl 103db(!!), ziet er op papier goed uit, voor maar 105 euro. Ook zag ik een visaton hoorn (HTH 8.7) die er qua frequentiegebied heel mooi bijpast, ik zat er zelf aan te denken om deze rond de 1800/1900hz te scheiden, wat vlakbij de 2000hz ligt die jij aanraadt. Over dat biampen: ik had zelf ook al bedacht dat ik mijn huidige technics versterker wel als versterken kan gebruiken voor de midden/hooghoorn (bereik 1600hz-20khz), en een nieuwe zou kopen voor het laag. De speakers die ik nu heb klinken ook wel redelijk, en kunnen voor hifi doeleinden al hard zat :) hint: ik zoek dus nog een 2e hands versterker ;) ik zal wel wat lokale 2e hands blaadjes doorbladeren of ff op internet kijken

Zit er nog enig verschil tussen een crossover die passief danwel actief gebruikt wordt? Je topic heb ik trouwens bijna helemaal doorgelezen :)

[ Voor 72% gewijzigd door MM op 25-12-2002 20:19 ]

Verwijderd

mischien een goede link, om eens te lezen

Modbreak: misschien ook eens een goed idee om er een hyperlink van te maken :).

[ Voor 76% gewijzigd door Jag op 26-12-2002 11:17 ]

• Jag

Jag

m.m schreef op 25 December 2002 @ 20:15:
[...]

Krijg nou wat!! Ik heb vandaag nog wat meer informatie opgezocht en heb ook de conrad gids nog even doorgenomen. Daar zag ik onder andere een Eminence Kappa-15, 3" spreekspoel, spl 103db(!!), ziet er op papier goed uit, voor maar 105 euro. Ook zag ik een visaton hoorn (HTH 8.7) die er qua frequentiegebied heel mooi bijpast, ik zat er zelf aan te denken om deze rond de 1800/1900hz te scheiden, wat vlakbij de 2000hz ligt die jij aanraadt. Over dat biampen: ik had zelf ook al bedacht dat ik mijn huidige technics versterker wel als versterken kan gebruiken voor de midden/hooghoorn (bereik 1600hz-20khz), en een nieuwe zou kopen voor het laag. De speakers die ik nu heb klinken ook wel redelijk, en kunnen voor hifi doeleinden al hard zat :) hint: ik zoek dus nog een 2e hands versterker ;) ik zal wel wat lokale 2e hands blaadjes doorbladeren of ff op internet kijken

Zit er nog enig verschil tussen een crossover die passief danwel actief gebruikt wordt? Je topic heb ik trouwens bijna helemaal doorgelezen :)

Ik zou het anders doen. Ik zou een topkastje bouwen met passief filter, en dan een subje erbij. En dat dan biampen. Alleen een topkastje bouwen zal niet tot het gewenste resultaat leiden ben ik bang. Het is namelijk zo dat je voor laag weergave drie dingen hebt die elkaar bijten:
efficientie, grootte en diepgang (hoe laag het gaat). Het ene gaat ten koste van het andere. Een gemiddelde topkast gebruikt een zeer efficiente 15-inch driver in een niet al te grote behuizing (orde grootte 50L) -> gaat niet laag. Daar gaat dan een 18-inch onder in een 150L enclosure, en die gaat wel laag met toch nog goede efficientie.
15 inches die ook voor sublaag te gebruiken zijn, zijn er weinig in PA land, omdat daar eigenlijk altijd 18-inch voor wordt gebruikt. Maar ik heb ff voor je gezocht, en de PZB40 van B&C is misschien wel wat. Die geeft -3 dB bij 40Hz in een 120L behuizing, wat helemaal niet slecht is. Bruikbaar tot zo'n 2KHz, maar liever een octaaf lager (wat last van cone breakup). Daar zou je een hoorn van B&C boven kunnen zetten, want B&C is helemaal geen slecht merk. Op een compression driver moet je niet bezuinigen, want dat ga je heel goed horen :). Goede compression drivers zijn echt rete duur, veel duurder dan een 15-inch woofer. Hier kan je prijzen vinden van een groot aantal B&C drivers.
Een wat conventioneler ontwerp zou bijvoorbeeld een 15PL40 zijn met de 1.4" DE700 compression driver in een ME90 hoorn (80x60 graden). Dan zit je ongeveer aan de €500,- per speaker ex btw. En dan kan je proberen om met onderhandelen ongeveer aan de €500,- inc btw te komen :).
En dan zet je er later een 18PS40 in 180L onder voor het sublaag.

Als crossover kan je dan een analoge nemen en dan een nog een graphische 31 bands EQ erbij. Of je kan het echt mooi doen en een DSP kopen (wat ongeveer even duur is). De meeste DSP's en crossovers zijn gruwlijk duur of ze zijn goedkoop en helemaal shit. Als je er tussenin wilt zitten moet je Dbx kopen. Dat is een beetje het mainstream merk zeg maar. Kijk hier voor prijzen van Dbx spullen. Hun Driverack dsp's zijn goed betaalbaar en dan heb je met 1 apparaat alles wat je maar kan wensen:
- 28 bands graphische EQ
- parametrische EQ op outputs
- 6 outputs (!)
- delays (niet onbelangrijk!)
- luidspreker protectie
- enz

Voor een 2e hands amp, moet je ff op de vraag en aanbod kijken van Heuff.

Ik kan als je wilt ook simulaties voor je maken trouwens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 21:48:
mischien een goede link, om eens te lezen

Modbreak: misschien ook eens een goed idee om er een hyperlink van te maken :).
Ik heb dat topic doorgelezen, en een erg mooie sub!

(wordt trouwens wel helemaal leip van dat gegroet.)

Ook heb ik niet meegekregen wat het setje kostte, maar als hij al 2 passive radiators van Peerless in z'n eerste setup gooide, krijg ik een idee dat deze set niet in het budget van de topicstarter valt

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 13:11 ]

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Dat kan natuurlijk ook, maar maakt het geheel weer een stuk duurder :) Daarom zet ik het project maar even 3/4 maanden in de ijskast, ff wat geld sparen :) Ik ben ook nog maar een simpele scholier met een bijbaantje :P

Ik zal voor nu, om even te oefenen en te expirimenteren, maar een kant en klaar setje bij de conrad kopen, dan weet ik iig zeker dat ik een beetje geoefend ben in boxen bouwen als ik er echt veel geld aan uit ga geven (naar mijn doen dan). Nogmaals, bedankt voor al jullie advies en Jag succes met je project! (moge 'ie net zo goed klinken als 'ie eruit ziet)

• Jag

Jag

m.m schreef op 26 december 2002 @ 22:48:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar maakt het geheel weer een stuk duurder :) Daarom zet ik het project maar even 3/4 maanden in de ijskast, ff wat geld sparen :) Ik ben ook nog maar een simpele scholier met een bijbaantje :P

Ik zal voor nu, om even te oefenen en te expirimenteren, maar een kant en klaar setje bij de conrad kopen, dan weet ik iig zeker dat ik een beetje geoefend ben in boxen bouwen als ik er echt veel geld aan uit ga geven (naar mijn doen dan). Nogmaals, bedankt voor al jullie advies en Jag succes met je project! (moge 'ie net zo goed klinken als 'ie eruit ziet)

Sja, het is een dure hobby :). Helemaal niet onverstandig om eerst wat anders te bouwen. En dank je wel, jij ook veel succes :).
Pagina: 1