Site direct aan de favorites toegevoegd- tnx

Door wildhagen - 26-12-2002 12:52
"Nieuwere" 486's kunnen soms wel met EDO (DX2, DX4, DX5 etc), maar de oudere over het algemeen niet (SX, SX2, DX).
Omdat EDO toen nog helemaal niet bestond, of net splinternieuw was.
Aargh! De oude misverstand komt weer opduiken...
De CPU heeft weinig tot niets te maken met wat voor geheugen geslikt wordt door een systeem, dat wordt door de mem controller (tegenwoordig meestal in de Northbridge geintegreerd) geregeld. Typisch voorbeeld: ik kan een willekeurige So5/7 CPU met alles van 30p 70ns FP SIMMs tot 168p PC-133 SDR-SDRAM laten werken.
Voor 486 geldt dat net zo goed. Ik heb een 486 mobo uit 1997 die zonder problemen EDO slikt (UMC 8881 chipset), waar ik net zo goed een 486SX-20 op kan zetten als de Am5x86-133 die er normaal op woont. Andersom gaat lastiger, maar reken maar dat er genoeg mobo's zijn die 5V DX4 CPU's ondersteunen waar alleen enkelzijdig FP op wil draaien
Bij 486-systemen heb je ook nog het probleem dat mobobakkers vaak nauwelijks de mogelijkheden van chipsets implementeerden. Typisch voorbeeld uit eigen ervaring: de ALi A1 chipset was een van de meest veelzijdige 486 chipsets. Hij ondersteunt EDO, 4 geheugenbanken, 5x86 CPU's, ga zo maar door. Dat wordt dan ook allemaal op de Gigabyte GA-5486AL mobo geimplementeerd, terwijl een andere mobo die ik heb met precies dezelfde chipset, de MSI-4134 alleen 5V CPUs ondersteunt, al helemaal geen 5x86, maximaal 2 geheugenbanken slikt, EDO helemaal niet herkent en bij dubbelzijdige FP SIMMs begint te steigeren
Dus een echte algemene regel is erg lastig te geven, maar op basis van alleen de CPU is echt veel te simplistisch
plus dat in het geval van 486 systemen de chipset nagenoeg altijd makkelijker herkenbaar is dan de CPU...