antiek geheugen vragen

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hier gaat het om:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/joost.visser/ouwe_meuk.jpg
Heb dus 4 verschillende soorten, van elk 2. Voor en achterkant ingescant.
Het lijkt me dat de bovenste twee het grootste zijn (letterlijk en in mb), toch?

vragen:
1. Is dit simm geheugen?
2. Hoeveel mb zijn deze geheugenstaafjes?

Verwijderd

Is edo of fpm geheugen denk ik.
Voor het aantal mb's te bepalen zijn de lettertjes toch echt te klein denk ik.

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

De onderste is EDO want dat staat er met }:O letters op aangezien ik het zo kan lezen :P

At dawn on the fifth day look to the east

• gabberjoost
  • Nu online
Wat is eigenlijk het verschil tussen edo en simm? :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
gabberjoost schreef op 24 december 2002 @ 21:20:
Wat is eigenlijk het verschil tussen edo en simm? :?

Simm is de uitvoering (simms zijn er zowel in 30 pins als in 72 pins uitvoeringen).

EDO is het type geheugen , net als fast page mode.

En dus jah, het zijn simms, 72 pins simms..

En de groote.. tja.. Da's niet zo makkelijk van een foto te zeggen, net als het soort..

Maar via google vind je meestal al veel.. (type nr's invoeren).

Verwijderd

of regel ergens een willekeurige 486. tien tegen één dat daar 4 van die sloten op zitten. vervolgens even doorlichten met een mem tester

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En de groote.. tja.. Da's niet zo makkelijk van een foto te zeggen, net als het soort..
Alleen de meest linksonder, da's een EDO-SIMM van 1 MB.
Het lijkt me dat de bovenste twee het grootste zijn (letterlijk en in mb), toch?
De fysieke grotte zegt niets over de grote qua geheugenhoeveelheid. Ik heb SIMMS's gezien (weliswaar 30-pins), dat net zo groot was als die bovenste twee, maar die in feite maar 256 kB was (geen typo nee).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op 24 december 2002 @ 21:30:
[...]
Alleen de meest linksonder, da's een EDO-SIMM van 1 MB.
1Mx32 is dus4Mx8 ofwel 4 MegaByte

Verwijderd

Die bovenste is waarschijnlijk parity (aantal chips is een veelvoud van 6)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 21:34:
[...]

1Mx32 is dus4Mx8 ofwel 4 MegaByte
Tis te zien dat ik hier niet dagelijks mee te maken heb ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Post eens wat er op de chips zélf staat. Zo valt veelal te achterhalen (zoekwerk/rekenwerk) hoe groot zo'n chip is en dus (maal aantal chips op de SIMM) hoe groot zo'n SIMM is :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 21:28:
of regel ergens een willekeurige 486. tien tegen één dat daar 4 van die sloten op zitten. vervolgens even doorlichten met een mem tester
Een 486 werkt vaak niet met EDO geheugen. Als je weet dat je 486 geen EDO pakt is het wel handig om het EDO van het Fastpage geheugen te onderscheiden.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

De onderste latje is idd 4Megabyte, post eens hoge resolutie foto's van een chip op zo'n latje. Dan kan ik geheugen lezen en tellen, geheugenleestechniek is erg handig op computerbeurzen, men durft te bedriegen met ram-latjes.

• gabberjoost
  • Nu online
Ok, heb de scanner weer ff onder het stof vandaan getrokken en zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/joost.visser/ouwe_meuk2.jpg

8)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die derde (met op de chips) TMS417400ADJ is volgens http://www.shawnbehrens.de/hpmem.htm geheugen voor een HP-printer...

Over de anderen heb ik niets kunnen vinden.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

texas instruments rekenmacine geheugen?

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
TI maakt meer als alleen rekenmachines :)

maar iirc moet er ook nog op het printplaatje een type nr staan... google werkt meestal heel goed met type nr's van t printplaatje of tog van de chips zelf
ik had laatst ook een berg simmetjes gekregen, en ze allemaal in een 486DX2 uitgeprobeerd. werkte uitstekend... memtest eroverheen, en alles wat errors had maar meteen in de kliko gedropt
maar als je van elke simm 2 stuks hebt kan je ze ook in een pentium (1) uitproberen, aangezien ze daar per 2 in moeten

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
ik denk eerlijk gezegt dat ze allemaal 16mb zijn...

Xbox360 gamerprofile

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De derde kan ik niet direct op zicht herkennen, de andere 3 hebben allemaal 4Mbit chips, de 2e en de 4e 8x4Mbit=4MB per reep, de bovenste 8x 4Mb en 4x 1Mb=4MB met parity.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Bovenste (8 stuks hm514400 + 4 parity chips) is 4 Mbyte
Tweede (8 stuks IBM 014400 ) is ook 4 MByte
3e module is leukst:8 stuks TMS417400 (4Mbit x 4) maakt 16 MByte

Huiskamervraag
Welke modules werken samen.....?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gnimmeL_kraD schreef op 25 December 2002 @ 22:52:
ik denk eerlijk gezegt dat ze allemaal 16mb zijn...
Hoe kom je daarbij :?

HM514400ALS7
HM=Hualon Manufacturing Corp [HMC]
51=DRAM
4=4Mb
40=1024Kx4
ALS=package type
7=70ns

HM511000AJP7
HM=HMC
51=DRAM
1=1Mb
000=density, allicht 1024Kx1 ofzo?
AJP=package type
7=70ns

014400J1E
0=?
14=4Mb
40=1024Kx4
0=5V
J1E=package ?
70=70ns
IBM=IBM :z

TMS417400ADJ -60
TMS=Texas Intstruments
4=4Mb
17=?
40=1024Kx4
0=5V
ADJ=package
60=60ns

TMS4409DJ -70
TMS=Texas Instruments
4=4Mb
40=1024Kx4
9DJ=package?
70=7ns

Allemaal 4Mb chips, muv die tweede type op het eerste module, dat is 1Mb.
Dus 8x4Mb=32Mb=4MB
of 8x4Mb+4x1Mb=36Mb=4MB parity (bij parity gebruik je per byte 9b ipv 8 zoals normaal)

EDIT: six10again, waar heb je die info voor de 16MB TI module vandaan :? - op www.plasma-online.de staat er niets over TI...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 25-12-2002 23:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

• hommer
  • Laatst online: 15-08 11:40
Ik denk overigens ook nog uit de texten op te kunnen maken dat:
nr 1: 70ns
nr 2: 70ns
nr 3: 60ns 8)
nr 4: 70ns
Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 23:03:
Huiskamervraag: Welke modules werken samen.....?
Aangezien er was vastgesteld dat no4 4Mb was en ze meestal in paartjes van twee functioneren geef ik de meeste kan met combo: 2+4 en als je mazzel hebt misschien 1+2 en/of 1+4

edit:
leuk iemand was me voor.... :(

[ Voor 6% gewijzigd door hommer op 25-12-2002 23:23 ]

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Verwijderd

De andere GoTTers zijn te snel :)

De eerste 2 en de laatste latjes zijn idd 4MegaByte. Mijn eigen methode is...
Als je op de chips iets van +/- 4000 vind, zal ongeveer 4000kilobits per chip, dus 4megabit. Er plakken 8 chips op een latje, dus 4MegaByte. De laatste latje heb ik ook ergens in een rommelbakje liggen.

De derde is 16MB.
Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 22:33:
texas instruments rekenmacine geheugen?
Dat is te mooi om waar te zijn, stel je voor mijn TI-86 met 96KB vrije geheugen modden met een latje van 4096KB, extreme gaming @ wiskundelessen !!!

Verwijderd

dion_b schreef op 25 December 2002 @ 23:15:
[...]
EDIT: six10again, waar heb je die info voor de 16MB TI module vandaan :? - op www.plasma-online.de staat er niets over TI...
Volgens
http://www.drix.be/numbers.htm
is de chip 4 bits breed , 4M addressen

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 24 december 2002 @ 22:23:
[...]

Een 486 werkt vaak niet met EDO geheugen. Als je weet dat je 486 geen EDO pakt is het wel handig om het EDO van het Fastpage geheugen te onderscheiden.
hmmz, wist ik niet. ik heb hier 3 volstrekt verschillende 486's staan die alledrie met edo ram kunnen..

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 23:03:
Bovenste (8 stuks hm514400 + 4 parity chips) is 4 Mbyte
Tweede (8 stuks IBM 014400 ) is ook 4 MByte
3e module is leukst:8 stuks TMS417400 (4Mbit x 4) maakt 16 MByte

Huiskamervraag
Welke modules werken samen.....?
deze kloppen

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 12:25:
[...]

hmmz, wist ik niet. ik heb hier 3 volstrekt verschillende 486's staan die alledrie met edo ram kunnen..
"Nieuwere" 486's kunnen soms wel met EDO (DX2, DX4, DX5 etc), maar de oudere over het algemeen niet (SX, SX2, DX).

Omdat EDO toen nog helemaal niet bestond, of net splinternieuw was.

Virussen? Scan ze hier!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

ligt niet aan de cpu
maar aan de chipset

Verwijderd

wildhagen schreef op 26 December 2002 @ 12:52:
[...]

"Nieuwere" 486's kunnen soms wel met EDO (DX2, DX4, DX5 etc), maar de oudere over het algemeen niet (SX, SX2, DX).

sommige bakken vreten alles en anderen zijn zo kieskeurig dat ze speciaal geheugen moeten hebben,

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 10:50:
[...]

Volgens
http://www.drix.be/numbers.htm
is de chip 4 bits breed , 4M addressen
Site direct aan de favorites toegevoegd- tnx :D
Door wildhagen - 26-12-2002 12:52

Aargh! De oude misverstand komt weer opduiken...

De CPU heeft weinig tot niets te maken met wat voor geheugen geslikt wordt door een systeem, dat wordt door de mem controller (tegenwoordig meestal in de Northbridge geintegreerd) geregeld. Typisch voorbeeld: ik kan een willekeurige So5/7 CPU met alles van 30p 70ns FP SIMMs tot 168p PC-133 SDR-SDRAM laten werken.

Voor 486 geldt dat net zo goed. Ik heb een 486 mobo uit 1997 die zonder problemen EDO slikt (UMC 8881 chipset), waar ik net zo goed een 486SX-20 op kan zetten als de Am5x86-133 die er normaal op woont. Andersom gaat lastiger, maar reken maar dat er genoeg mobo's zijn die 5V DX4 CPU's ondersteunen waar alleen enkelzijdig FP op wil draaien :o

Bij 486-systemen heb je ook nog het probleem dat mobobakkers vaak nauwelijks de mogelijkheden van chipsets implementeerden. Typisch voorbeeld uit eigen ervaring: de ALi A1 chipset was een van de meest veelzijdige 486 chipsets. Hij ondersteunt EDO, 4 geheugenbanken, 5x86 CPU's, ga zo maar door. Dat wordt dan ook allemaal op de Gigabyte GA-5486AL mobo geimplementeerd, terwijl een andere mobo die ik heb met precies dezelfde chipset, de MSI-4134 alleen 5V CPUs ondersteunt, al helemaal geen 5x86, maximaal 2 geheugenbanken slikt, EDO helemaal niet herkent en bij dubbelzijdige FP SIMMs begint te steigeren :X

Dus een echte algemene regel is erg lastig te geven, maar op basis van alleen de CPU is echt veel te simplistisch :'(
plus dat in het geval van 486 systemen de chipset nagenoeg altijd makkelijker herkenbaar is dan de CPU...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 26 december 2002 @ 16:21:
[...]

Site direct aan de favorites toegevoegd- tnx :D

[...]

Aargh! De oude misverstand komt weer opduiken...

De CPU heeft weinig tot niets te maken met wat voor geheugen geslikt wordt door een systeem, dat wordt door de mem controller (tegenwoordig meestal in de Northbridge geintegreerd) geregeld. Typisch voorbeeld: ik kan een willekeurige So5/7 CPU met alles van 30p 70ns FP SIMMs tot 168p PC-133 SDR-SDRAM laten werken.

Voor 486 geldt dat net zo goed. Ik heb een 486 mobo uit 1997 die zonder problemen EDO slikt (UMC 8881 chipset), waar ik net zo goed een 486SX-20 op kan zetten als de Am5x86-133 die er normaal op woont. Andersom gaat lastiger, maar reken maar dat er genoeg mobo's zijn die 5V DX4 CPU's ondersteunen waar alleen enkelzijdig FP op wil draaien :o

Bij 486-systemen heb je ook nog het probleem dat mobobakkers vaak nauwelijks de mogelijkheden van chipsets implementeerden. Typisch voorbeeld uit eigen ervaring: de ALi A1 chipset was een van de meest veelzijdige 486 chipsets. Hij ondersteunt EDO, 4 geheugenbanken, 5x86 CPU's, ga zo maar door. Dat wordt dan ook allemaal op de Gigabyte GA-5486AL mobo geimplementeerd, terwijl een andere mobo die ik heb met precies dezelfde chipset, de MSI-4134 alleen 5V CPUs ondersteunt, al helemaal geen 5x86, maximaal 2 geheugenbanken slikt, EDO helemaal niet herkent en bij dubbelzijdige FP SIMMs begint te steigeren :X

Dus een echte algemene regel is erg lastig te geven, maar op basis van alleen de CPU is echt veel te simplistisch :'(
plus dat in het geval van 486 systemen de chipset nagenoeg altijd makkelijker herkenbaar is dan de CPU...
Klopt de CPU heeft niks met geheugenondersteuning te maken, wel de chipsets... Ik heb een 440LX mobo liggen die zowel SDRAM als EDO als FP vreet. Een 430VX-mobo slikt ook SDRAM, EDO en FP. Je kan Pentium 4 mobo kopen met SDRAM, DDR-SDRAM of RDRAM.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 00:03:
De andere GoTTers zijn te snel :)

De eerste 2 en de laatste latjes zijn idd 4MegaByte. Mijn eigen methode is...
Als je op de chips iets van +/- 4000 vind, zal ongeveer 4000kilobits per chip, dus 4megabit. Er plakken 8 chips op een latje, dus 4MegaByte. De laatste latje heb ik ook ergens in een rommelbakje liggen.

De derde is 16MB.

[...]

Dat is te mooi om waar te zijn, stel je voor mijn TI-86 met 96KB vrije geheugen modden met een latje van 4096KB, extreme gaming @ wiskundelessen !!!
Zeg jij, maar je ti-86 is wel te modden, zie hiervoor http://www.ticalc.org/basics/calculators/ti-86.html

Verwijderd

Niet met 4096KB geheugen. Ik ga mijn rekenmachine nog overkloken, dan zijn mijn examens sneller klaar, grafieken met veel functies duren lang...
Pagina: 1