Linux server - distro kiezen :)

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, ik stel nog maar eens de moeder van alle vragen :P

Maar nu serieus, mijn probleem is, dat ik graag een geavanceerde stabiele router / server in mijn netwerk wil implementeren. Op het moment gebruik ik daarvoor een 486 met freesco, deze heeft een hdd van 500 mb. Voor deze pc is dat het beste dat ik eruit kan halen, want regelmatig loopt deze pc op mijn tenen.
Op de HCC heb ik wat spullen gekocht om mijn server project wat serieuzer te maken. Het systeem dat ik nu gebruik:
Pentium 2: 350Mhz - 256 mb intern geheugen (lag toch stof te vangen)
met een HDD van 30 Gb.
Op dit systeem draai ik (heel stabiel wel) Mandrake SNF. Dit is werkelijk een prachtig programma, maar blijkbaar is het onmogelijk samba erop te installeren, het mist talloze dependencies, en zodra deze geinstalleerd zijn wil samba alsnog niet lopen. Dit OS viel voor mij dus al af.
Daarna heb ik serieus gekeken naar Smoothwall. In de FAQ lees ik jammer genoeg het volgende:
SmoothWall turns a PC into a firewall device, and
having installed the software you should no longer
think of the box as being a PC. Similarly you should
have thought about the size of the hard disk drive
before you donated the PC. If you have plenty of spare
disk capacity make it available to the web proxy server.
If you are still really desperate to install other packages
on your Smoothie, well you can. It's up to you -
SmoothWall is OpenSource and it's your box. However
the SmoothWall Team will NOT support SmoothWalls
which have been modified without official patches (we
can't know what's on the system, how it was configured
and what it's affecting).
Daarmee valt smoothwall ook direct af.
Ik heb ook serieus gekeken naar het in elkaar draaien van mijn eigen linux server, maar na een middagje ben ik tot de conclusie gekomen: hier heb ik gewoon geen tijd voor. Ik doe geen IT opleiding - dus dat is een nadeel.

Rest mij dus nog een paar opties, Freesco en andere programma's zoals coyotelinux, die niet groter zijn dan 1,44 mb. Ik vind dit eigenlijk niet een optie. Mijn pentium 2 kan veel meer aan dan dit, dan haal ik gewoon niet het beste uit mijn hardware.

Mijn eisen voor het te kiezen OS zijn:
- Goede geavanceerde firewall
- Liefst de mogelijkheid om webmin te installeren
- een webinterface (mandrake SNF heeft een zeer mooie)
- samba (eigenlijk 2e prioriteit) & FTP
- ruimte om verder uit te breiden (apache, mail applicaties)

Mijn vraag is: wat voor een distributie moet ik dan eigenlijk hebben?

ik weet dat dit een erge standaardvraag is, maar ik twijfel heel erg en weet niet wat ik moet doen, alvast bedankt als ik een antwoord krijg voordat deze op slot gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt een ditributie die al het eea geregeld heeft voor jouw server-wensen. Kijk eens naar Trustix of eSmith.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap een aantal dingen niet helemaal. Waarom niet een normale distro, zoals Debian? Als je het makkelijk witl houden kan je bijv. SuSE installeren. Samba, Apache, Mail, FTP, Webmin, het draait allemaal, evenals op iedere normale distro.
Oh, en die webinterface, is Webmin niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 20:54:
Ik snap een aantal dingen niet helemaal. Waarom niet een normale distro, zoals Debian? Als je het makkelijk witl houden kan je bijv. SuSE installeren. Samba, Apache, Mail, FTP, Webmin, het draait allemaal, evenals op iedere normale distro.
Oh, en die webinterface, is Webmin niet genoeg?
Nou, wat mij dus niet bevalt, is dat ik een volledige firewall moet schrijven, NIC's installeren, NAT opzetten, dat soort dingen waarin ik mij he-le-maal moet verdiepen (gaat veel tijd kosten) terwijl dat soort dingen mij uit handen genomen worden.
En ja, bij de webinterface van de firewall zelf kan je elementaire zaken doen, webmin is meer voor de services die eromheen draaien. Tenminste, bij mandrake SNF & freesco wel.
E-smith ziet er trouwens veelbelovend uit _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan raad ik je toch SuSE aan, als je tenminste voor een normale distro gaat.
Daar kan je in een soort Configuratiescherm (YaST2) al die zaken in 'drie muisklikken' instellen. En via SSH is dat scherm ook bereikbaar in text-mode :)

Bij SuSE 8.0 Pro, ik draai het ook op m'n server, heb je je NIC's, NAT, Routing en Apache in ongeveer 10 minuten aan de gang.
Overweeg het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was naar precies hetzelfde op zoek naar als waar jij naar op zoek bent denk ik. Na dagen gejanus met Freesco en Debian, ivm exotische NIC's, kreeg ik Pizzabox http://www.jrcs.co.uk/ in 14,5 minuten draaiende, alleen zitten er wel weinig uitbreidingsmogelijkheden in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 21:14:
Ik was naar precies hetzelfde op zoek naar als waar jij naar op zoek bent denk ik. Na dagen gejanus met Freesco en Debian, ivm exotische NIC's, kreeg ik Pizzabox http://www.jrcs.co.uk/ in 14,5 minuten draaiende, alleen zitten er wel weinig uitbreidingsmogelijkheden in
Wat mag ik bedenken bij weinig uitbreidingsmogelijkheden?
is samba & ftp + webmin erop te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 21:14:
Als je doorwerkt draait SuSE in 14 minuten precies *flamewar :P *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb jij dan ook dhcp & ip-masquerading geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27

Predator

Suffers from split brain

Aangezien jij een router/firewal distro wil met alle mogelijkheden van een volledige distro zal je ook een volledige distro moeten nemen.
Je wil nl veel meer dan een standaard router/firewall.

en daarvoor kan je in dit draadje terecht:
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
neem gewoon ff de tijd om het degelijk te configgen...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.