Toon posts:

[Gentoo 1.4pre1] Install: boot partitie wil niet mounten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al tientallen keren gentoo 1.2 geinstalleerd, en wou nu op mijn eige computer op een schijfje (4,3gig) gentoo proppe (1.4 dus nooit mee gewerkt) ik was een gare iso van 15meg gewent moest ik opeens complete livecd downloaden :O. Nouwja daar moet ik me maar ff overheen zetten want ik stuitte meteen op een probleem. Ik moet er even bij vertellen dat ik geen install guide bij de hand heb omdat ik de install procedure van 1.2 uit me hoofd ken.

Okeej mooi dan, ik begin met netwerk instelle, maak partities aan met fdisk. Als volgt:

/dev/hdb1 als boot partitie
/deb/hdb2 als root partitie
/dev/hdb3 als swap partitie

Dusse mke2fs -j /dev/hdb1, lever me dit op:
mke2fs 1.27 (8-Mar-2002)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=1024 (log=0)
Fragment size=1024 (log=0)
26104 inodes, 104391 blocks
5219 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=1
13 block groups
8192 blocks per group, 8192 fragments per group
2008 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
8193, 24577, 40961, 57345, 73729

mke2fs: Attempt to write block from filesystem resulted in short write zeroing block 104384 at end of filesystem
uhhh vaag dacht k zal wel goed zijn, dus ff verder gegaan met /dev/hdb2 en /dev/hdb3 (ging goed, geen problemen)

dus nu ff mounten dacht ik:
mkdir /mnt/gentoo
mount -t ext3 /dev/hdb2 /mnt/gentoo
mkdir /mnt/gentoo/boot
mount -t ext3 /dev/hdb1 /mnt/gentoo/boot
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb1,
or too many mounted file systems
WTF?? dacht ik, na ff gegoogeld te hebben met als resultaat tientallen vage oplossingen waar ik nix mee kan dacht ik val die goeie jongens van GoT eens lastig.

Too many mounted file systems trouwes, mount levert dit op:
proc on /proc type proc (rw)
none on /dev type devfs (rw)
tmpfs on /mnt/.init.d type tmpfs (rw,mode=0644,size=1024k)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
usbdevfs on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
/dev/cdroms/cdrom0 on /cdroot type iso9660 (ro)
tmpfs on / type tmpfs (rw)
/dev/hdb2 on /mnt/gentoo type ext3 (rw)
Owja, HAPPY XMAS :)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:00
Vermoelijke corrupte partitie tabel oid. Misschien dat een dd if=/dev/zero of=/dev/hdb wil helpen. Geeft de output van dmesg en fdisk wel de juiste grootte? Want volgens mij wordt je bootpartitie iets van 100GB (blocksize van 1024*104384 bytes==101,9GB
rekenen blijft moeilijk....(moet iets van 100MB zijn) :+

[ Voor 13% gewijzigd door Jelmer op 24-12-2002 21:53 ]

Verwijderd

<weg>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 21:39 . Reden: oops, niet goed gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
Jelmer schreef op 24 december 2002 @ 20:46:
Vermoelijke corrupte partitie tabel oid. Misschien dat een dd if=/dev/zero of=/dev/hdb wil helpen. Geeft de output van dmesg en fdisk wel de juiste grootte? Want volgens mij wordt je bootpartitie iets van 100GB (blocksize van 1024*104384 bytes==101,9GB
rekenen blijft moeilijk....(moet iets van 100MB zijn) :+
De boot partitie is redelijk groot (wil veel kernel images drin proppe, ff experimenteren, want ik blijf toch het liefst bij redhat op me andere schijf) maar ga dan nu ff nieuwe tabel aanmaken.

*Terug van weg geweest*
Uhhh, ik heb de hele partitie tabel wegehaalt, en dit keer ipv fdisk cfdisk gebruikt en de volgende aangemaakt:
/dev/hdb1 Linux bootflag 100meg
/dev/hdb2 Linux swap 500meg
/dev/hdb3 Linux 3,nogwat meg
en weer het zelfde verhaal als ik de boot partitie wil mounten terwijl /dev/hdb2 en /dev/hdb3 het wel goed doen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 00:51 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb wat zitten rondspitten in de mke2fs source, maar het is echt een vage error...
Probeer eens een gewoon ext2 filesystem te maken ipv ext3. Op /boot heb je toch geen journalling nodig aangezien dat ding niet gemount is als je systeem draait.

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
Cfdisk werkte bij mij niet goed onder gentoo hij maakte ze aan maar formateerde ze niet :?
Probeer eens met Partition Magic 8 de partities te maken, of met de mandrake/redhat cd1(dat is iets beter, aangezien je dan reiserfs enzo kan maken).

Verwijderd

Topicstarter
XTerm schreef op 25 December 2002 @ 10:52:
Ik heb wat zitten rondspitten in de mke2fs source, maar het is echt een vage error...
Probeer eens een gewoon ext2 filesystem te maken ipv ext3. Op /boot heb je toch geen journalling nodig aangezien dat ding niet gemount is als je systeem draait.
Okeej ga ik nu doen.
Rick164 schreef op 25 December 2002 @ 12:52:
Cfdisk werkte bij mij niet goed onder gentoo hij maakte ze aan maar formateerde ze niet :?
Probeer eens met Partition Magic 8 de partities te maken, of met de mandrake/redhat cd1(dat is iets beter, aangezien je dan reiserfs enzo kan maken).
Heb ik al gedaan, nouwja partitie aangemaakt nog niet geformateerd, als XTerm zijn manier niet lukt zalk dan ff dat proberen.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Probeer eens met een CD van een andere distro of van je 1.2 te booten en dan te formatteren. Anders zal ik even een diagnostic tool van de fabrikant downloaden :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:30

BrZ

Ehmz, als je ook redhat draait op die bak, waarom dan sowieso een cd gebruiken? :)
Gewoon partitioneren vanuit redhat, stagex tarball downloaden, chrooten en zoals gewoonlijk te werk gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb /dev/hdb1 nu ext2 gemaakt en heb grub gewoon kunnen installeren, alles werkt nu ben nu X en zooi aant compilen hijs al 1,5 dag aant compilen ( PIII500 :o ) reply nu vanuit lynx :)
Pagina: 1