[picture editor] Foto's resize zonder kwaliteits verlies

Pagina: 1
Acties:

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00
Weet iemand een programma waarmee ik foto's kan vergroten zonder er kwaliteitsverlies met te krijgen?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat is onmogelijk, dat kan alleen met vector-afbeeldingen. Wel kan je S-Spline gebruiken om zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies te krijgen bij het vergroten van afbeeldingen...

[ Voor 1% gewijzigd door Gardocki op 24-12-2002 19:59 . Reden: typo ]

They made me do it.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Theoretisch gezien treed er geen kwaliteitsverlies op, alleen kan een programma niet zomaar raden wat er op de in te vullen ruimte moet ontstaan B)

En nee, dat effect in films is nep ;)

Verwijderd

Je kunt alleen 100% kwaliteit bewaren als je je foto n maal groter maakt, waarvoor geldt dat n een natuurlijk getal is.

Ik elk ander geval verlies je kwaliteit, tenzij je eerst het bovenstaande uitvoert, en dan de foto verkleint met een factor die een deler is van n.

[edit]
Disclaimer: Misschien zeg ik dit een beetje verkeerd. Dataverlies is niet alijd kwaliteitsverlies

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 20:54 ]

Verwijderd

Er zijn progies die met behulp van je graphics kaart de boel een heel eind kunnen vergroten zonder kwaliteits verlies dat zichtbaar is...

maar joost mag weten hoe het heet.. kep het ooit een keer gehad maar weet niet meer hoe het heet..

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 20:51:
Je kunt alleen 100% kwaliteit bewaren als je je foto n maal groter maakt, waarvoor geldt dat n een natuurlijk getal is.

Ik elk ander geval verlies je kwaliteit, tenzij je eerst het bovenstaande uitvoert, en dan de foto verkleint met een factor die een deler is van n.

[edit]
Disclaimer: Misschien zeg ik dit een beetje verkeerd. Dataverlies is niet alijd kwaliteitsverlies
Kun je dit nader verklaren?
Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt.

#StopBurningStuff

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 20:13

Puck

EINDBAAS.org

frankschers schreef op 24 december 2002 @ 19:55:
Weet iemand een programma waarmee ik foto's kan vergroten zonder er kwaliteitsverlies met te krijgen?
Het is maar net wat jij onder kwaliteitsverlies verstaat. Je kan in ieder geval NOOIT detail aanmaken dat er niet is. (of je moet het met de hand doen :D)

Arrived anxious, left bored

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Voor het vraagje van _WgV_ even --> W&G. De vraag van frankschers lijkt me duidelijk genoeg beantwoord: data verzinnen dat er niet is zal moeilijk gaan en je hebt het over vectortekeningen anders zou het antwoord welk erg simpel zijn :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is inderdaad onmogelijk. Mocht er iemand zijn die denkt dat het wel mogelijk is. Ik heb een gunstige mededeling. Vraag octrooi aan op je idee en je hoeft niet meer te werken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 20:13

Puck

EINDBAAS.org

Er zijn wel manieren om zo min mogelijk kwaliteitsverlies te krijgen bij vergroten. ( heeft vooral met scherpte te maken). Maargoed verlies is er dus altijd...

Arrived anxious, left bored

Verwijderd

Er is dus geen kwaliteitsverlies als je met hele getallen vergroot.
je hebt dan alleen evenveel "kwaliteit" in n maal zoveel data.
Kwaliteit tov de hoeveelheid data wordt dus kleiner.
Het is onmogelijk om samen met de grootte de kwaliteit ook te verhogen, zodat de verhouding kwaliteit/grootte hetzelfde blijft.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cheatah/resize.gif

Zie links een plaatje van 2 bij 2 pixels. Dat willen we vergroten naar 3 bij 3. Halve pixels bestaan niet echt, dus op de grenzen tussen rood en wit komt er een kleur die er tussenin ligt. Er is informatie verloren, want het proces is niet meer om te keren. Kijk maar in de derde afbeelding. Niet elk kwartier bevat alleen maar de oorspronkelijke kleur. Bij verkleining zal de vermenging eveneens plaatsvinden. Met als resultaat dat de kleuren veranderd zijn, en het contrast is dus lager dan eerst.
Pagina: 1