[ Voor 1% gewijzigd door Gardocki op 24-12-2002 19:59 . Reden: typo ]
They made me do it.
En nee, dat effect in films is nep
Verwijderd
Ik elk ander geval verlies je kwaliteit, tenzij je eerst het bovenstaande uitvoert, en dan de foto verkleint met een factor die een deler is van n.
[edit]
Disclaimer: Misschien zeg ik dit een beetje verkeerd. Dataverlies is niet alijd kwaliteitsverlies
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 20:54 ]
Verwijderd
maar joost mag weten hoe het heet.. kep het ooit een keer gehad maar weet niet meer hoe het heet..
Kun je dit nader verklaren?Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 20:51:
Je kunt alleen 100% kwaliteit bewaren als je je foto n maal groter maakt, waarvoor geldt dat n een natuurlijk getal is.
Ik elk ander geval verlies je kwaliteit, tenzij je eerst het bovenstaande uitvoert, en dan de foto verkleint met een factor die een deler is van n.
[edit]
Disclaimer: Misschien zeg ik dit een beetje verkeerd. Dataverlies is niet alijd kwaliteitsverlies
Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt.
#StopBurningStuff
Het is maar net wat jij onder kwaliteitsverlies verstaat. Je kan in ieder geval NOOIT detail aanmaken dat er niet is. (of je moet het met de hand doenfrankschers schreef op 24 december 2002 @ 19:55:
Weet iemand een programma waarmee ik foto's kan vergroten zonder er kwaliteitsverlies met te krijgen?
Arrived anxious, left bored
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Arrived anxious, left bored
Verwijderd
je hebt dan alleen evenveel "kwaliteit" in n maal zoveel data.
Kwaliteit tov de hoeveelheid data wordt dus kleiner.
Het is onmogelijk om samen met de grootte de kwaliteit ook te verhogen, zodat de verhouding kwaliteit/grootte hetzelfde blijft.
Verwijderd

Zie links een plaatje van 2 bij 2 pixels. Dat willen we vergroten naar 3 bij 3. Halve pixels bestaan niet echt, dus op de grenzen tussen rood en wit komt er een kleur die er tussenin ligt. Er is informatie verloren, want het proces is niet meer om te keren. Kijk maar in de derde afbeelding. Niet elk kwartier bevat alleen maar de oorspronkelijke kleur. Bij verkleining zal de vermenging eveneens plaatsvinden. Met als resultaat dat de kleuren veranderd zijn, en het contrast is dus lager dan eerst.