Toon posts:

bestaande raid configuratie overzetten ?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende.

Een vriend van mij heeft een msi 266pro -ru mobo met raid controller en daaraan hangt een raid-0 setup.

Hij heeft een nieuw mobo gekocht (asus a7v333 raid).
Kan hij gewoon zijn schijven erin hangen en wordt dan de bestaande raid array gevonden ?, of moet alles opnieuw gedaan worden.
Het probleem is namelijk dat de handleiding hier verre van duidelijk over is en hij niet het risico wil lopen dat ie 80 Gb aan data kwijt is.

p.s website van asus geeft helaas ook geen duidelijkheid. :(

Dus als iemand ervaring heeft met dze of vergelijkbare situatie en een oplossing weet, laat het plz weten.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-03 17:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

Als het een Promise Controller is kun je zonder problemen van de een naar de andere Promise Controller gaan, dit staat op de website van Promise.

Dit weet ik dus alleen maar omdat ik van mijn Promise Fasttrak TX2 100 naar een Promise TX2000 ben gegaan :)

Ik weet dus niet of dit ook geldt voor Highpoint controllers etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Tags NL op 24-12-2002 19:43 ]

https://powershellisfun.com

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zoeken naar 'raid array overzetten' met Omega search :)

zelfde merk/type --> zelfde merk/type = geen problemen
zelfde merk, ene type --> zelfde merk, ander type = soms wel, soms niet
ene merk --> ander merk = no way

De MSI en de Asus gebruiken beide Promise controllers, dus het moet wel lukken. Je kan de schijven zo overzetten, als het goed is moet de controller van de Asus de schijven direct herkennen zonder dat je een array moet toewijzen. Maar als dat niet lukt, dan zou ik in ieder geval de belangrijkste data backuppen eer je een array aan gaat maken (wat veelal wel met behoud van de data kan). Als het teveel is om op een paar CD'tjes te zetten, dan zou je een extra 80GB harddisk kunnen aanschaffen om deze als backupschijf te laten fungeren :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Weet niet zeker of dit automatisch gedaan door de controller-bios, maar let ook ff op dat je dezelfde stripe-size aanhoud. Anders ziet het bios nog je systeem-schijf niet.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
FF beknopt en 2 the point, zou dit mogelijk kunnen zonder data verlies?

Van: Promise RAID 20267 --> Naar: --> Promise RAID 20265R

• Supern00b
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2023
Heb een RAID configuratie overgezet van Abit KT7-RAID (HTP 370) naar KR7A-RAID (HTP 372) en dat ging zonder problemen. Dus ik denk dat het wel moet kunnen.
Ben je er toch niet zeker van, maak gewoon net als iedereen een data backup. Kost tijd (misschien wel uren) maar als je een backup hebt kan je tenminste de data terugzetten als het toch misloopt.

--edit ---
Of een ghost, gaat nog sneller ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Supern00b op 25-12-2002 09:44 ]

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• pSycho-Y2K
Ehmm, 320 GB data backuppen... :D

Hmm, maar toch bedankt :)

[ Voor 40% gewijzigd door pSycho-Y2K op 25-12-2002 13:18 ]

• Supern00b
De topic starter had het over 80 Gb. Dat valt dus makkelijker te backupen dan 320 Gb idd. :D

Maar in jouw geval zou ik zeker iets van een backup unit aanschaffen of zo als je dat nog niet inmiddels had. Dat is hier zeker geen luxe. Als ook maar 1 Harddisk het begeeft en dat doen ze echt wel eens ! (koste mij toen bijna 40 Gig) ben jij alles kwijt.

Heb je 4 x 80 of 2 x 160 ? In geval van 2 x 160 kan je er nog 2 bij kopen en als mirror set gebruiken, toch ? Klinkt misschien enigzins grappig (maar aangezien jij toch de status van data monster heb bereikt :*) ) toch enigzins serieus bedoelt. In geval van 4 x 80, zou ik zeggen een DAT-streamer. (LOL, zou mij meer dan 10 tapes kosten, moet er niet aan denken ! :o )

Tenslotte hoort iedereen gewoon een backup te maken/hebben. In mijn geval heb ik ghost files gemaakt en die staan op andere HDD dan de RAID configuratie maar het idee is natuurlijk hetzelfde. Overigens heb ik zelf voor mijn andere machines een DAT-streamer.

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• pSycho-Y2K
Hmmm, ik zat er idd wel overna te denken, ik heb nu 2x 160 GB die continu gebruikt wordt op LAN-Parties.

Heb toch nog een mailtje gestuurd naar de heren van Promise en MSI. Ik hoop dat ze me kunnen vertellen of het gaat lukken zonder dataloss.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Supern00b schreef op 26 december 2002 @ 06:08:
In mijn geval heb ik ghost files gemaakt en die staan op andere HDD dan de RAID configuratie maar het idee is natuurlijk hetzelfde.
offtopic:
Dat is ook niet altijd handig, bij een spanningspiek of als je je PC uit je handen laat vallen kun je toch nog alles kwijtraken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Supern00b
Klopt op zich wel, ware het niet dat die ghosts om de week (en niet om de dag zoals mijn normale backup) op weer op de DAT-tjes komen.

Die ghost files heb ik op andere HDD voor het geval ik iets getest en/of iets fout heb gedaan. Kan ik snel terug want zo'n ghost terugzetten van een paar GB (de systeemschijf oftewel de C-partitie van 10 Gb) is zo gebeurt in enkele minuten. Met meer dan 500 MB per min gaat terugzetten natuurlijk lekker snel :)
pSycho_Y2K schreef op 26 december 2002 @ 12:39:
Hmmm, ik zat er idd wel overna te denken, ik heb nu 2x 160 GB die continu gebruikt wordt op LAN-Parties.

Heb toch nog een mailtje gestuurd naar de heren van Promise en MSI. Ik hoop dat ze me kunnen vertellen of het gaat lukken zonder dataloss.
Dat antwoord kan ik je ook wel geven. Die willen hun handjes niet branden denk ik :) Maar goed je kan het natuurlijk in ieder geval proberen.

Maar hoe doe jij dat dan met bijvoorbeeld BIOS updates ? Ik bedoel Abit zegt (heb een Abit KR7A-RAID) zoiets van maak backup want RAID set can be broken en zo, oftewel die spelen op save. Heb nog nooit troubles gehad met nieuwe BIOS updates maar blijkbaar durfen/kunnen ze het niet garanderen.

[ Voor 51% gewijzigd door Supern00b op 26-12-2002 14:27 ]

Pagina: 1