Toon posts:

Opstart probleem Abit AT7-MAX2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuwe PC. Na aankomst bleek dit systeem helaas om de haverklap te crashen. Met de leverancier ben ik toen overeen gekomen om alleen het moederbord met CPU en geheugen op te sturen. Dit MB was een Abit AT7-MAX. Omdat dit moederbord niet meer leverbaar was, is deze vervangen door een MAX2.

Vandaag kwam het moederbord met de post binnen. Vol goede moed ging ik het bord inbouwen. Toen ik het systeem aanzette gingen alle fans netjes draaien en ook de HDD spinde op. Het systeem ging echter na een seconde weer spontaan uit. De oranje LED links voor brand als er spanning op de voeding staat. Het groene LEDje ernaast gaat branden zodra het systeem aangezet wordt, om met het spontaan uitschakelen van het systeem ook weer uit te gaan.

Als eerste heb ik toen een CMOS clear gedaan. Dit verhielp het probleem niet. Daarna heb ik componenten verwijderd tot er een kaal bord met CPU overbleef. Ook dit mocht niet baten. Het lijkt er dus op dat het probleem in het moederbord danwel de CPU zit.

Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken is dat mijn CPU fan geen RPM signaal afgeeft, waardoor het bord besluit de CPU te beschermen en niet door te booten. Op het oude moederbord had ik dit probleem echter niet. Daar de leverancier de handleiding van het bord niet bijgesloten heeft sta ik dan ook voor een groot raadsel :'(

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
geen handleiding? dit hoort er echt wel bij. die doos is open geweest! terug met die hap.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Handleidingen kun je gewoon downloaden van de website van de mobofabrikant :)

Aangaande het probleem: wat zijn de verdere specs :? Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op 24 December 2002 @ 19:14:
geen handleiding? dit hoort er echt wel bij. die doos is open geweest! terug met die hap.
Ze hebben voor mij de CPU met koeler al op het bord geplaatst. De rest van de doos zijn ze er dus gewoon vergeten bij te doen. Handleiding en I/O plate included :(

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 24 december 2002 @ 19:17:
Handleidingen kun je gewoon downloaden van de website van de mobofabrikant :)
Check _/-\o_
Aangaande het probleem: wat zijn de verdere specs :?
CPU: Athlon XP 2400+
Memory: 512MB Dane-Elec PC2700 DDR
Voeding: Zalman ZM300A-APF 300Watt
Koeler: Zalman CNPS 6000 CU
VGA: Hercules 9700 PRO
HDD: Seagate Barracuda ATA V
Plextor 40 speed brander
Liteon DVD
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ al gezien?
De enige tip die ik nog kan proberen is voeding swappen.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
mischien te zwakke voeding, die Raedons zuipen stroom, wel shit voor je.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Topicstarter
Andere voeding geeft hetzelfde resultaat :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 20:34:
Andere voeding geeft hetzelfde resultaat :/
300 watt is aan de lage kant, ik heb ook een voedingsmonster geïnstalleerd om genoeg vermogen te hebben. Let vooral op de Ampere per spanningslijn, men geeft meestal te weinig stroom op de 12V lijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
caspergt schreef op 24 December 2002 @ 20:09:
mischien te zwakke voeding, die Raedons zuipen stroom, wel shit voor je.
Ik betwijfel of de voeding te weinig vermogen levert. Ook met een oud PCI VGA kaartje en de IDE devices afgekoppeld heb ik het probleem. Bovendien, op het vorige moederbord boote het systeem wel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zalman koeler? Misschien dat ie voor de BIOS veel te weinig toeren draait om de computer draaiende te houden. Ergens in de troubleshooter staat ook dat je dan kan proberen om de koeler op een andere FAN connector aan te sluiten of direct op de molex :)
Pagina: 1