[MSDOS] Copy blijft over beschadigde partitie schrijven

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Allereerst, het is DOS, dus geen windows, dus lijkt mij dat het hier in de NOS thuishoort, zo niet, willen de modjes dan zo vriendelijk zijn om dit topic te moven naar de WOS? :)

Op me laptop hdd (tochiba 1,3Gb ding) zitten een aantal beschadigde clusters. Ik wil openBSD op dat ding zetten, maar omdat de laptop geen CD-rom heeft gebruik ik een externe, waarvan er alleen dos of windows drivers zijn. Ik heb dus een dos bootflop gebruikt en een FAT32 partitie gemaakt van 150Mb om daarop de drivers van de cdrom en de packages van openBSD op te zetten.

Nou goed, ik partitie aangemaakt, format gedraaid (duurde bijna 8 uur voor die 150mb te formatteren vanwege de beschadige sectoren) en als ik dan met copy (standaard versie van win98 generated bootflop) de files ga kopieren krijg ik na verloop van tijd een schrijffout omdat hij over de beschadigde sectoren probeerd te schrijven. Maar, de betreffende clusters zijn al wel als beschadigd gemarkeerd. Dan hoort hij deze sectoren toch gewoon over te slaan :?

Goed, in ieder geval, weet iemand eventueel een andere prog om files over te copieren van CDrom naar hard disk die wel normaal met dit soort situaties omgaat?

Verwijderd

eigenlijk wel, maar ik ben er ook wel eens op vast gelopen. Omdat ik geen andere tools had heb ik het zo opgelost.
Op basis van het % die fdisk aangeeft kun je aardig inschatten waar deze clusters zitten. Maak dan een of meer partities tot dit punt. Maak vervolgens 1 of meerdere partities waar de fouten in zitten ook al zijn ze maar 1 MB groot of zo. Als er meerdere fouten inzitten moet je dit via een extended partitie uitvoeren en de logische schijven zo indelen dat de fouten erin zitten.
Je kunt het zo laten en hiermee werken (waarchuwingsbestand opzetten) of je zoekt een tool op (bootmanager als XOSL) die partities onzichtbaar maken.
Op deze wijze kreeg ik weer een werkzaam systeem waarvan meer dan 99% vd schijf weer bruikbaar was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 21:11 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

kun je geen scandisk draaien? dit programma markeert namelijk de beschadigde clusters en zorgt ervoor dat er daar NIET op wordt geschreven...

Verwijderd

scandisk lostte bij mij het probleem niet afdoende op :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 21:33 . Reden: :( ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Hmmmz ik heb ondertussen wel de packages erop gekregen. Iedere keer als hij een groot bestand niet wou schrijven copieerde ik gewoon wat kleinere bestandjes, en daarnaa daad hij het wel. Alleen nu geeft hij alsnog fouten tijdens het inlezen van de packages tijdens de openBSD setup :(

edit: ik zet vanacht nog wel ff de scandisk aan, maar hij checkt toch automatisch al bij het formateren naar bad clusters?

[ Voor 19% gewijzigd door LeonM op 25-12-2002 00:35 ]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
gebruik dan de optie /autofix als je er niet bij wilt blijven zitten.

kijk hier voor meer info over scandisk: http://www.easydos.com/scandisk.html

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

hhhmmm, lost clusters saven of deleten is dat wel hetzlefde als beschadigde clusters....?
In ieder geval zou er de op de (prima) door jouw opgegven pagina het commondo /NOSAVE bij moeten als je bedenkingen hebt tegen deze clusters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/autofix - This option will fix any errors it encounters without 
prompting you first. By default, when you use the /AUTOFIX 
option, ScanDisk will save any lost clusters it finds as files 
in the drive`s root directory. If you want ScanDisk to delete 
lost clusters instead of saving them, include the /NOSAVE 
option. Using the /AUTOFIX option, ScanDisk will also 
prompt you for an Undo disk unless you include 
the /NOSUMMARY option. The /AUTOFIX command can be
 used in conjunction with the /CHECKONLY 
and /CUSTOM options.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 07:40 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
scandiks /surface /autofix zou je van je problemen af moeten helpen, maar tja, de nacht is al om :(

Wat ik me afvraag: heeft die laptop ook een ondersteunde netwerkverbinding? Zo ja, dan zou je gewoon een FreeBSD/OpenBSD netinstall kunnen doen met 2 floppen.

BTW: Als format je hdd formatteert en bad sectors markeert, en toch nog dingen als kan niet schrijven naar C:, wijst mij erop dat die disk gewoon helemaal aan barrels is. DOS probeert niet te schrijven naar de bad sectors die scandisk/format heeft gemarkeerd, maar hij probeert sectoren te lezen in de buurt daarvan, die ook ineens slecht zijn omdst je kop een beetje in de schijf staat te hakken als ie erlangs komt.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mja... ik zou met zoiets eerder gaan LowLevel formateren, hoewel het afgeraden wordt met IDE schijven is het prima te doen.

Aan de andere kant haal je op de beurs een een nieuwe 2.5" 2 Gb drive voor een paar euro-tientjes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

download dit eens: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DFT32V320.EXE
Tis de drive fitness test van IBM. Als je er in opgestart bent moet je Clean Disk kiezen.
Ik heb zo al twee harde schijven met bad clusters weer perfect laten werken.
Pagina: 1