Toon posts:

k7s5a vaag probleem 100 en 133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een k7s5a met athlon xp 1800 en spire whisperrock 3 maar als ik met dit systeem de fsb op 133 zet kan ikwel opstarten maar als ik bij bureaublad ben staat de pc muurvast. Ik moet dan reseten, maar helaas blijft hij die fout geven :(

Als ik de fsb op 100 zet en dan is het dus 1150 mhz heb ik geen probleem en kan ik gewoon computeren, zoals dit topic openen.

Koeling is goed (55 graden max)

er zit 2x256mb sdram in pc133

voeding 300 watt

Verwijderd

Hmm vaag. Heb je toevallig Memtest gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
de eerste 256 was gewoon top want die doet het al 3 jaar lang

die 2e 256 heb ik er vandaag bijgezet en die haal ik net bij een vriend op waar ie ook net uit een k7s5a komt en superstabiel (en nieuw)

dus denk niet dat het geheugen probs zijn

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08

The Third Man

The Third Jellyfish

Koeling is goed (55 graden max)
55 graden al op 100 MHz FSB? Dan wordt die nog veel hoger (en dus waarschijnlijk té hoog) op 133!
er zit 2x256mb sdram in pc133
Ben je niet vergeten om dan ook de geheugenkloksnelheid weer op HSTCLK i.p.v. HSTCLK+33 te zetten? Probeer eens eerst de 'fail-safe defaults' in het BIOS te laden. Dan op 133 zetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 18:02:
de eerste 256 was gewoon top want die doet het al 3 jaar lang

die 2e 256 heb ik er vandaag bijgezet en die haal ik net bij een vriend op waar ie ook net uit een k7s5a komt en superstabiel (en nieuw)

dus denk niet dat het geheugen probs zijn
Hmm ok, maar je zou opzich elk reepje individueel erin kunnen laten zitten om zeker te zijn. Ik bedoel, met dit soort problemen moet je gewoon goed traceren waar mogelijke bottlenecks zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zal elk reepje apart van elkaar testen, maakt het nog wat uit? In het eerste slot of 2e slot testen?

Hij werd trouwens 55 graden max op die 133 fsb en op die 100 fsb 48 graden ofzo
dus koeling is oke

Verwijderd

Topicstarter
Mnemonic schreef op 24 december 2002 @ 18:02:
[...]
55 graden al op 100 MHz FSB? Dan wordt die nog veel hoger (en dus waarschijnlijk té hoog) op 133!

[...]
Ben je niet vergeten om dan ook de geheugenkloksnelheid weer op HSTCLK i.p.v. HSTCLK+33 te zetten? Probeer eens eerst de 'fail-safe defaults' in het BIOS te laden. Dan op 133 zetten.
dus je bedoelt, geheugen op 100 en cpu op 133?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 18:09:
[...]

dus je bedoelt, geheugen op 100 en cpu op 133?
Hij bedoelt dat je je settings op HSTCLK moet zetten (je pc133 geheugen loopt dan op zijn originele snelheid) ipv je geheugen op HSTCLK + PCICLK laten staan want anders loopt je geheugen op 133+33 en dat trekt de meeste pc133 niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
en waar kan ik die vinden die hstclk, ik ben nog niet echt thuis in die bios, ik vind t trouwens een klote bios bij die k7s5a

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Duidelijk voorbeeld van RTFM, maar goed, ik heb het al opgezocht:
DRAM Frequency
Use this item to set the frequency of DRAM that has installed in your system.
En die zit in het menuutje CPU PnP Setup Page

Verwijderd

Topicstarter
ik kan alleen cpu speed veranderen. Ik kan kiezen tussen 133/133 100/133 en 100/100

alleen bij 100/100 loopt ie stabiel en bij 133/133 werkt ie niet

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost :P T lag toch aan geheugen. Terwijl geheugen (2e en nieuw) merk TakeMs (oem) is werkt het toch niet goed in samenwerking met dit mobo. Het andere reepje van samsung 256 zit er in en het werkt weer goed. Ik zal ooit nog 256 samsung erbij kopen of gewoon 256 ddr erin gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 24-12-2002 19:33 . Reden: V&A doe je maar op www.tweakers.net/aanbod ;) ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Nou gelukkig is het opgelost. Mag ik je nog 1 tip geven? Gebruik alsjeblieft volgende keren de Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif-knop, anders verneukt het het topic zo.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
Mnemonic schreef op 24 december 2002 @ 18:18:
Duidelijk voorbeeld van RTFM, maar goed, ik heb het al opgezocht:
[...]
En die zit in het menuutje CPU PnP Setup Page
misschien wel, maar die hele opmerking over hostclck+33 van jou slaat nergens op.... de k7s5a heeft die optie niet in de bios. de cheepoman bios heeft een soortgelijk optie.....

*qrazi ergert zich soms aan de utfs en rtfm blercultuur die op GoT heerst.

in elk geval: het ligt idd waarschijnlijk niet aan je koeling, hoewel dat misschien wel wat lager kan....

je geeft al aan op 100 mhz fsb het wel gewoon werkt, maar op 133 niet.

1 ding is me niet helemaal duidelijk, werken beide reepjes wel in hun 1tje? want dan ligt het waarschijnlijk aan je voeding, of je moet de chipset mod uitvoeren.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
t ligt aan 1 sdram bank op het moederbord. Beide reepjes werken wel in bank2 maar niet in bank1. Nu heb ik weer een probleem erbij. De pc is van mijn vader en hij heeft een tijdje terug een mooie houten kast gekocht voor een pc maar er zitten nergens gaten in aan de achterkant (dat wil ie ook niet want kast was erg duur, 1500 euro)
Probleem is: Koeling is dus klote. Die spire whisperrock3 houdt hem niet goed, dat vind ik erg vreemd want hij kwam best goed uit de test. Heeft iemand een idee welke koeler de pc nou koel genoeg houd (minder dan 60 graden) Die spire wordt na een tijdje boven de 65.
er zullen vast wel betere zijn.... (watercooling is geen optie)

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 12:11:
t ligt aan 1 sdram bank op het moederbord. Beide reepjes werken wel in bank2 maar niet in bank1. Nu heb ik weer een probleem erbij. De pc is van mijn vader en hij heeft een tijdje terug een mooie houten kast gekocht voor een pc maar er zitten nergens gaten in aan de achterkant (dat wil ie ook niet want kast was erg duur, 1500 euro)
Probleem is: Koeling is dus klote. Die spire whisperrock3 houdt hem niet goed, dat vind ik erg vreemd want hij kwam best goed uit de test. Heeft iemand een idee welke koeler de pc nou koel genoeg houd (minder dan 60 graden) Die spire wordt na een tijdje boven de 65.
er zullen vast wel betere zijn.... (watercooling is geen optie)
ik denk dat je toch beter een airflow kan creëren in je kast, of anders wil een ThermalTake Vulcano 9 hem misschien koel houden. Maar dat is wel een straaljager.

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 19:18:
probleem opgelost :P T lag toch aan geheugen. Terwijl geheugen (2e en nieuw) merk TakeMs (oem) is werkt het toch niet goed in samenwerking met dit mobo. Het andere reepje van samsung 256 zit er in en het werkt weer goed. Ik zal ooit nog 256 samsung erbij kopen of gewoon 256 ddr erin gooien.
Maak eerst een deal met de winkelier als DDR niet goed werkt je deze terug kan brengen of ruilen voor het zelfde geheugen wat je al heb.
Een kennis van mij kan niet stabiel draaien met DDR geheugen misschien lag het ook aan het geheugen.
Misschien met een ander merk DDR geheugen dat hij wel stabiel draait geen idee hij was weer gauw terug gegaan naar SDR geheugen.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Pagina: 1