FSB Performance

Pagina: 1
Acties:

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik heb ff een klein vraagje.

Op het moment draait me pc zo; CPU (fsb): 150, PCI: 30, RAM: 150

Nu vroeg ik mij af of het meer snelheid geeft als ik hem instel op deze specs;
CPU (fsb): 146.7, PCI: 36.7, RAM: 146.7

Zoals jullie zien is het verschil bij de PCI bus het grootst en daar gaat het ook om, als ik die 6.7 MHz hoger clock, zou dat dan meer performance opleveren, ook al is de FSB en het geheugen 3.3 MHz naar beneden geclockt?

BVD

PS: mijn mobo is de ECS K7S5A met Cheepobios (de nieuwste)

[ Voor 7% gewijzigd door BoyGenius op 24-12-2002 15:51 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 15:32
In een 3dmark test niet,dan moet je de fsb hoog houden. Neem aan dat je een apg kaartje heb?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
jep, ik heb een AGP GF 2 MX 400 (ja ik weet t niet lachen)

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 15:32
vind ik niks om te lachen :?

Maar je pci op 30 in 1ste instantie? Hoe heb je dat gedaan dan?

Tevens: welk mobo?

[ Voor 11% gewijzigd door toastingnow op 24-12-2002 15:47 ]

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
normaal is de pci 33.3 MHz (als de fsb "gewoon" op 133 staat) door de dividers, maar omdat mijn fsb op 150 MHz staat zorgen de dividers ervoor dat hij op 30 komt (een divider van 5 dus).

Het mobo is een K7S5A, sorry dat ik dit in de openings post vergeten ben.

[ Voor 20% gewijzigd door BoyGenius op 24-12-2002 15:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
pci snelheid maakt geen donder uit, je kan beter voor een hogere mem snelheid gaan.

Ik heb in ieder geval nog nooit wat gemerkt van een hoge pci bus, niks positiefs in ieder geval

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

bedenk wat er in je PCI sloten zit. Als daar niks inzit wat de snelheid van je pc echt zal beinvloeden (bijvoorbeeld dat er een geluidskaart inzit en een netwerk kaart..... een supersnelle netwerkkaart of geluidskaart heb je niet veel aan :+ ) dan kan je zelf ook wel bedenken dat het niet de beste keuze is om je PCI zo hoog mogelijk te zetten ten koste van je FSB. FSB beinvloedt niet alleen je processor snelheid maar ook je geheugen snelheid. Das dus dubbel zo mooi meegenomen :)

MechWarrior || Monsters Game

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Het enigste wat er in me PCI zit is een ISDN kaartje, LAN + Sound is onboard...
Maar de onboard LAN en Sound werken toch gewoon op PCI snelheid?

[ Voor 30% gewijzigd door BoyGenius op 24-12-2002 16:07 ]

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

ff extra vraagje als reactie op GambitRS:

netwerkkaart e.d. is idd vrij nutteloos qua hogere snelheid.
Hoe zit het met AGP? Wordt videokaart ook ge'oced?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

BoyGenius schreef op 24 december 2002 @ 15:20:
Ik heb ff een klein vraagje.

Op het moment draait me pc zo; CPU (fsb): 150, PCI: 30, RAM: 150

Nu vroeg ik mij af of het meer snelheid geeft als ik hem instel op deze specs;
CPU (fsb): 146.7, PCI: 36.7, RAM: 146.7

Zoals jullie zien is het verschil bij de PCI bus het grootst en daar gaat het ook om, als ik die 6.7 MHz hoger clock, zou dat dan meer performance opleveren, ook al is de FSB en het geheugen 3.3 MHz naar beneden geclockt?

BVD

PS: mijn mobo is de ECS K7S5A met Cheepobios (de nieuwste)
ik zou zeggen test het. niet moeilijk denk. ofwel???

Verwijderd

nee, idd, probeer gewoon alle mogelijke opties uit, en neem daar de meest stabiele en snelle setting uit...

toch niet zo moeilijk wel.. :?

probeer de FSB gewoon zo hoog mogelijk te krijgen, weet niet tot hoever je mobo wil, is niet echt een OC bord....

en ja, je gpu zal altijd je remmende factor zijn... daar kun je echt niet veel uithalen....

• qrazi
  • Laatst online: 12-01 12:36
ik heb het wel getest... check deze benches maar eens:

http://www.overclockers.n...tion=next&page=8&artID=39

het maakt dus wel degelijk uit.... voor spelletjes en dergelijke zou ik gewoon op 147 mhz fsb draaien....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
qrazi schreef op 24 december 2002 @ 19:59:
ik heb het wel getest... check deze benches maar eens:

http://www.overclockers.n...tion=next&page=8&artID=39

het maakt dus wel degelijk uit.... voor spelletjes en dergelijke zou ik gewoon op 147 mhz fsb draaien....
Ik heb het ff gecheckt en t ziet er interessant uit...

Ik zal es ff kijken wat het beste werkt

iig thnx voor de reacties

Verwijderd

Als het goed is underclock je de AGP bus hiermee ook (4x AGP = nu 4x30=120 ipv 133)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

pci bus wil je _niet_ hoger dan 33MHz hebben :)
met name HDD's vinden dat _niet_ leuk. een pci bus van bijna 40MHz heeft me hier een verrotte winxp installatie + een corrupte partitie (gelukkig wel een lege (net geformateerd)) opgeleverd.

ik herhaal: je wilt _Geen_ hoge pci bus :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Het is niet ideaal maar verkeerd nou ook niet. Ik heb mijn fsb nu op 156 mhz/4=39 mhz. Dit trekt ie goed.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
ok ik heb eens ff wat geprobd, de fsb van 150 trekt ie goed, maar als ik dus de fsb op 147 zet (divider van 4 dus) trekt een of meerdere kaarten in me pc het niet meer, heb trouwens daardoor ook een corrupted hd gekregen (geeft niet, stond toch alleen maar zooi op).

ik zal verder gaan zooien met de 150 variant...

• qrazi
das kut idd.... misschien moet je maar voor de 166 mhz gaan, dan loopt je agp en pci in elkgeval op default.... >:)

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
166 heb ik al geprobeerd alleen dan wil die niet booten, want me RAM gaat dan ook op 166 draaien en dat trekt het niet (SDR SDRAM PC133)...

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

BoyGenius, heb je misschien een linkje naar die nieuwste cheapbios? heb hetzelfde mobo en wil ook weer oc'en (want die standaard bios houd helemaal nix in)
Ik heb ook hetzelfde geheugen dus ik zal eens kijken hoever ik dan kom, ik hou het topic in de gaten.

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Termy schreef op 25 December 2002 @ 00:51:
pci bus wil je _niet_ hoger dan 33MHz hebben :)
met name HDD's vinden dat _niet_ leuk. een pci bus van bijna 40MHz heeft me hier een verrotte winxp installatie + een corrupte partitie (gelukkig wel een lege (net geformateerd)) opgeleverd.

ik herhaal: je wilt _Geen_ hoge pci bus :)
Echt wel dus!

Ik heb tot 38 mhz fsb nooit een probleem gehoord, zelf meestal rond de 40 gedraaid. Nu heb ik een fixed die ik op 37,5 draai is nl een extra overklok en die levert net wat meer performance op en ligt toch binnen de veilige zone ligt, alles in mijn bak draaide ook prima op een cusl2@160fsb= pci is 40. Maar ik heb het idee dat mijn radeon8500 heel iets verder overklokt met de fsb iets lager dan 40.
Je HD's worden er heel iets sneller van trouwens. maar dat worden ze van een voeding die iets teveel stroom levert meer denk ik. Je AGP bus profiteerd het meeste, dat zul je met nieuwere spellen het best merken aangezien deze een grotere aanslag op het geheugen doen.

Wil je op zeker over de 38 heen dan raad ik het wel aan een backupje te maken, maar aangezien je bord maar tot PCI: 36.7 gaat zou ik dit gewoon kiezen. Is qua gevoelssnelheid beter dan een pci van 30, dat merkt je meer dan die paar extra CPU Mhzen!

Verwijderd

BoyGenius schreef op 26 december 2002 @ 16:42:
166 heb ik al geprobeerd alleen dan wil die niet booten, want me RAM gaat dan ook op 166 draaien en dat trekt het niet (SDR SDRAM PC133)...
Ik dacht dat de 166 optie nooit draaide door een timingsprobleem, maar ik dacht wel dat er biossen zijn voor dit bord die over de 150 heen gaan, 155 ofzo.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 17:36:
[...]

Echt wel dus!

Ik heb tot 38 mhz fsb nooit een probleem gehoord, zelf meestal rond de 40 gedraaid. Nu heb ik een fixed die ik op 37,5 draai is nl een extra overklok en die levert net wat meer performance op en ligt toch binnen de veilige zone ligt, alles in mijn bak draaide ook prima op een cusl2@160fsb= pci is 40. Maar ik heb het idee dat mijn radeon8500 heel iets verder overklokt met de fsb iets lager dan 40.
Je HD's worden er heel iets sneller van trouwens. maar dat worden ze van een voeding die iets teveel stroom levert meer denk ik. Je AGP bus profiteerd het meeste, dat zul je met nieuwere spellen het best merken aangezien deze een grotere aanslag op het geheugen doen.

Wil je op zeker over de 38 heen dan raad ik het wel aan een backupje te maken, maar aangezien je bord maar tot PCI: 36.7 gaat zou ik dit gewoon kiezen. Is qua gevoelssnelheid beter dan een pci van 30, dat merkt je meer dan die paar extra CPU Mhzen!
Ligt gewoon aan je configuratie.
Vooral scsi (raid) kaarten vinden een hoge pci bus niet leuk en je systeem wordt daardoor zelfs trager en/of heel erg instabiel

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 17:39:
[...]
Ik dacht dat de 166 optie nooit draaide door een timingsprobleem, maar ik dacht wel dat er biossen zijn voor dit bord die over de 150 heen gaan, 155 ofzo.
Het bios ondersteunt ook nog 160 maar dan draait het RAM op 120 dus das helemaal minder volgens mij (op 160 wou hij trouwens wel booten, maar crashte hij als windows startte)
Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 17:39:
[...]

Is dat zo? Ik ken zo'n bios niet, het Cheepobios gaat van 150/150 in een keer naar 160/120 (dat is dus niks als je RAM op 120 draait, lijkt mij)en de optie daarna is dan 166/166...

[ Voor 35% gewijzigd door BoyGenius op 26-12-2002 19:20 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:58

sapphire

Die-hard pruts0r

k weet niet of k deze vraag hier kan stellen, maar dit leek me wel een toepasselijk topic.
Nu dan voor me vraag: is er een manier om je FSb te verhogen zonder (of minder snel) dat je pci snelheid mee om hoog gaat?

Gabriël AM5

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45
sapphire schreef op 26 december 2002 @ 20:57:
k weet niet of k deze vraag hier kan stellen, maar dit leek me wel een toepasselijk topic.
Nu dan voor me vraag: is er een manier om je FSb te verhogen zonder (of minder snel) dat je pci snelheid mee om hoog gaat?
Je PCI wordt eerst nog "gedeelt", door een divider. Bij sommige mobo's wordt die automatisch hoger gezet zodat je PCI sloten altijd op een redelijke snelheid draaien, bij andere kun je het handmatig aanpassen :)

Verder: ik vraag me af wat de topicstarter wil met snelle PCI sloten. De theoretische bussnelheid is al vele malen hoger dan wat je kaartjes nodig hebben. Alleen een videokaart zou er van kunnen profiteren, maar hiermee hebben we al wat meer ervaring: de AGP8x bus tov de tot kort nog veel toegepaste AGP4x bus. Vooral de modernere kaartjes hebben meer dan genoeg geheugen onboard, zodat de bus zelden tot het maximum wordt gedreven. Daarom verschillen de prestaties van AGP8x en AGP4x bordjes vaak weinig tot niets (8>

Als je toch je vidkaart vooruit wil branden kun je beter het geheugen op de kaart zelf overclocken >:)

(te) Hoge PCI snelheden leverden hier vaak verotte netwerkkaartjes (whehehe, Realtek's ja ;)) en HD's op :/

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik hoef niet perse een hogere PCI bus, maar ik vroeg me af wat nu het beste is...

Trouwens me geheugen van me GF2 is al overclocked (met zelfgemaakte ramsinks) :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

help ik heb een realtek kaartje :9, maar me pci snelheid staat op 37 mhz

[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 26-12-2002 22:25 ]

Gabriël AM5

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
sapphire schreef op 26 december 2002 @ 22:24:
help ik heb een realtek kaartje :d
LoL, bijna alle kaartjes hebben een realtek chipset >:) ...

maar ff ontopic, anders wordt ie zo dichtgegooit en dat moet niet...

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

welke cheapbios draai je BoyGenius? ik draai 1.07, maar krijg hem max op FSB147 bij 150 kom ik niet in windows. Ik heb geen PCI kaarten en een XP1800+ (Tbred), 384mb SD-ram pc133, Geforce TI4200 128mb en natuurlijk de k7s5a.
Mijn temperatuur is ongeveer 30c Idle dus dat is het niet waar zou het wel aan kunnen liggen :?
mjah om hier nou een topic over te openen is ook wat overdreven zo erg is het niet maar ik vraag het me gewoon af omdat het bij jou wel lukt vandaar :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
cheepobios van november draai ik, ik weet niet of dat 1.07 maar volgens mij is het de nieuwste versie...

over dat je niet in windows kunt komen, misschien dat je RAM 150 mhz niet aan kan (is gemaakt voor 133 mhz, ;))

heb je noname RAM of merk?

[ Voor 7% gewijzigd door BoyGenius op 26-12-2002 22:38 ]

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

BoyGenius schreef op 26 december 2002 @ 22:38:
cheepobios van november draai ik, ik weet niet of dat 1.07 maar volgens mij is het de nieuwste versie...

over dat je niet in windows kunt komen, misschien dat je RAM 150 mhz niet aan kan (is gemaakt voor 133 mhz, ;))

heb je noname RAM of merk?
is bijde van Dane-Elec (1x 128mb en 1x 256mb)
Volgens mij is 1.07 de nieuwste dus zal wel dezelfde zijn dan.
ach ja, zou een ram koeler helpen?(passief of actief)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
heb je casekoeling?

kan ook zijn omdat je 2 reepjes ram hebt ipv 1 reepje (schijnt langzamer te zijn), maar ik heb zelf ook 2 reepjes (noname trouwens :))

passieve ramkoeling, bedoel je zon corsair heatspreader? heb gehoord dat die dingen geen kont uitmaken...

en actief op het ram lijkt me moeilijk, een koeler op je reepje ram...

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

BoyGenius schreef op 26 december 2002 @ 22:43:
heb je casekoeling?

kan ook zijn omdat je 2 reepjes ram hebt ipv 1 reepje (schijnt langzamer te zijn), maar ik heb zelf ook 2 reepjes (noname trouwens :))

passieve ramkoeling, bedoel je zon corsair heatspreader? heb gehoord dat die dingen geen kont uitmaken...

en actief op het ram lijkt me moeilijk, een koeler op je reepje ram...
5 case fans en op mn CPU een Spire Whisperrock III dat zit dus wel goed,
en actieve ram koelers zijn er wel degelijk kijk hier maar.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/memory/productActiveMemo.jpg

bovenste is actief en onderste passief (Duh :P )

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

volgens mij helpen die dingen geen f*ck, goeie airflow is voldoenden

Gabriël AM5

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

sapphire schreef op 26 december 2002 @ 23:06:
volgens mij helpen die dingen geen f*ck, goeie airflow is voldoenden
jah het lijkt mij ook niet echt dat die dingen merkbare winst geven, misschien dat die actieve nog een beetje werkt maar die passieve lijkt me niet echt nuttig nee.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Burning_acid schreef op 26 december 2002 @ 22:51:
[...]

5 case fans en op mn CPU een Spire Whisperrock III dat zit dus wel goed,
en actieve ram koelers zijn er wel degelijk kijk hier maar.
[afbeelding]

bovenste is actief en onderste passief (Duh :P )
de passieve variant kende ik maar de actieve niet, het ziet er wel strak uit (kun je nu nog wel 2 reepjes naast elkaar :? )

• qrazi
BoyGenius schreef op 26 December 2002 @ 16:42:
je kunt niet booten op deze setting, maar met speedfan of cpufsb e.d. progjes kun je er in windows wel naar toe overclocken..... mits je ram, voeding, cpu het trekt....

in mijn geval trekt mijn cpu het niet zonder verdere vcore verhoging (nu 1,85), en misschien ligt het ook wel aan mijn voeding.....

je moet ook de chipset mod gedaan hebben, dat is voor 150 mhz fsb ook al vaak een must....

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
de chipset mod is already done, eerst kon ik nog maar net 138 halen met een beetje geluk...

Pagina: 1