[RAID/W2kSrv] Raid 0 logical drive voor swap -> down en dan?

Pagina: 1
Acties:

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik ben een nieuwe server aan het configgen.
Er zit een hardware RAID controller in en daar heb ik nu de volgende config voor gemaakt:
2 HD's van 37GB met daarop gemaakt:

5GB RAID 1 (mirroring) voor een virtuele schijf waar het O/S (win2ksrv) op komt
1GB RAID 0 (striping) voor een virtuele schijf waar de swap partitie op zou komen
30GB RAID 1 (mirroring) voor een virtuele schijf voor de data.

Nu is mijn vraag:
stel 1 harddisk knalt eruit, dan is het mooie dat 2k door kan draaien en de data ook nog te lezen is.
Ik vond het onzinnig om de swap partitie RAID 1 te maken (mag toch kwijt die data, bovendien is RAID 0 sneller)... Maar als nu een schijf eruit knalt, snapt win2k z'n swap data niet meer -> plat?

Dus: kan win2k door blijven draaien als z'n swap gegevens ineens weg zijn (vast niet)... Dan maak ik er ook wel een RAID 1 config van.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Je geeft het antwoord eigenlijk al :) Windows (welke versie ook) vind het niet fijn om zijn swap kwijt te raken.

Waarom wil je die swap partitie stripen Kost (CPU en windows) meer performance :?

Gewoon aparte partitie maken (geen mirror of stripeset) en daar de swap heen verwijzen. Naast initieële swap file (64 MB) op boot schijf (waar Windows op staat. Die 64 MB is handig bij mini dump van je server (blauwe schermen)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe kan jij 2 verschillende RAID levels op maar 2 disken zetten, of mis ik een stukje in je verhaal?

Inderdaad is het zo dat op het moment je pagefile wegvalt, je OS onderuit zal gaan.

• MLS
elevator schreef op 24 December 2002 @ 19:34:
Hoe kan jij 2 verschillende RAID levels op maar 2 disken zetten, of mis ik een stukje in je verhaal?

Inderdaad is het zo dat op het moment je pagefile wegvalt, je OS onderuit zal gaan.
Het kan blijkbaar :) de ServeRAID controller staat het allemaal toe!

• MLS
Riemer Reinalda schreef op 24 december 2002 @ 19:30:
Waarom wil je die swap partitie stripen Kost (CPU en windows) meer performance :?
Het is hardware RAID met een dure IBM controller, dus windows heeft hier niets mee te maken, gaat allemaal transparant en buiten de CPU om.
Het lijkt mij dat hij dus een stuk sneller kan swappen (sequentieel). Random zal het niet sneller worden.
Maar ik heb nu gewoon alles op RAID 1, lekker veilig en voor die ene GB...