Toon posts:

[PS] Custom Shapes maken van een scan

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele scans gemaakt van tekeningen,
deze heb ik omgezet naar vectoriele tekeningern in Streamline.
Maar wanneer ik deze kopieer als layer naar PS 6 dan krijg ik enkel een groot zwart vlak die het contour omvat.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nils_faber/vecrot.jpg

Ik moet dus nu enkel het hele object kunnen importeren in PS maar dat lukt me dus niet. Ook niet wanneer ik in Streamline opsla als AI of EPS want dan zet PS die om naar een gerasterde tekening...

Als ik illustrator als tussenstap gebruik gaat het al evenmin :(

Greetz,
Nisl

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Ik ken streamline niet maar weet je zeker dat je een netjes compound path hebt?

en WTF is dat voor ding :? :P

[ Voor 22% gewijzigd door mpegernie op 24-12-2002 12:46 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een compound path? :)
Streamline is een programma dat foto's automatisch convert naar vectoriele bestanden,
van Adobe, en werkt zeer efficiënt, behalve net dat wat ik nodig heb :d

Als je het echt wilt weten,
het is een machientje waarmee ze ooroperaties uitvoerden begin 20e Eeuw ;)

• mpegernie

mpegernie

.mpe

compound path is een samengesteld path. ik vraag me namelijk af of de binnenste witte plekken losse objecten zijn (een overliggend wit vlak) ofdat deze echte gaten zijn in het zwarte object (en samen dus een comound object vormen). Ik vermoed het eerste.
En in PS heb je een clipping path op één kleur, dus ik denk eigenlijk dat je daar een comound path voor nodig hebt.

en over dat ding... zoiets vermoede ik al... :D

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad zo dat het een opliggend wit vlak is maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het echt een opening word??

Kan ik dat mss doen in illustrator?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 13:42 ]

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 13:34:
Het is inderdaad zo dat het een opliggend wit vlak is maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het echt een opening word??
selecteer het en maak er een comound path van, als dat ergens te vinden is in streamline. anders doe je het in illustrator, daar gaat het zeker.

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik het toepas in illustrator wordt het ook helemaal zwart :s

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 16:46:
wanneer ik het toepas in illustrator wordt het ook helemaal zwart :s
Gooi anders ff een bestandje met de vectors online, dan kijk ik er vanavond of één van de komende dagen naar.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
volgens mij heeft het te maken met hoe streamline alles "tekent"

Verwijderd

Topicstarter
http://users.pandora.be/nils_faber/klemhuge.ai
Dit is de vector file ervan.
Hopelijk zie je iets.

@M4RTiN Dat is net het probleem dat hij er een gewoon wit laagje over legt ipv dat als doorschijnend te aanschouwen. Ik vind in streamline niets als compound elements...

Verwijderd

Heb je het wel geimporteerd als pixels? Photoshop interpreteerd ingewikkelde vectors meestal niet goed.

edit: Ik heb het even geprobeerd met het bovenstaande .ai-tje, dat importeren als pixels in photoshop 6.0 (via copy-paste) gaat prima hoor.

edit2: Om de witte vulling weg te krijgen kun je ook gewoon in ps de blending mode op multiply zetten :)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar om van die file een custom shape te maken kan ik toch niets doen van pixels?
Custom shape kunnen toch alleen gemaakt worden van vectoren?

Of ga ik hier de mist in?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 18:25:
Maar om van die file een custom shape te maken kan ik toch niets doen van pixels?
Custom shape kunnen toch alleen gemaakt worden van vectoren?

Of ga ik hier de mist in?
Waarom wil je een custom shape? Ik neem aan dat je in photoshop geen vectoren nodig hebt. Als je een vectorplaat wilt hebben zou ik illustrator erbij pakken.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 17:39:
Heb je het wel geimporteerd als pixels? Photoshop interpreteerd ingewikkelde vectors meestal niet goed.

edit: Ik heb het even geprobeerd met het bovenstaande .ai-tje, dat importeren als pixels in photoshop 6.0 (via copy-paste) gaat prima hoor.
pixels zal wel, maar hij wil een shape :)
en wat je met je 2de edit bedoel snap ik niet helemaal

@nils_fabe, in het documentje dat je had gepost:
RMB > release compound path
en dan in de pathfinder: exclude overlapping shape areas.
dan een halfuurtje wachten en voilà
Het resultaat is een mooi zwart compound object. jou witte plekken zijn nu gaten in het object, als er iets onder ligt zie je dit er doorheen. Plakken in PS gaa nu ook goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/FORUM/contraptie.jpg
(heb je btw echt zoveel detail nodig? mijn thunderbird 800 was echt een half uur bezig... :( )

hier het resultaat: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/FORUM/klemhuge.ai

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 19:15:
[...]

Waarom wil je een custom shape? Ik neem aan dat je in photoshop geen vectoren nodig hebt. Als je een vectorplaat wilt hebben zou ik illustrator erbij pakken.
Maar vectoren zijn wel beschikbaar in PS. klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt!
Vreemd vind ik echter dat je een half uur nodig had.
Bij mij gebeurde het onmiddelijk (pc'tje van 350MHz) :)
Eers Make Compound Path, dan wordt het soms helemaal zwart maar dan die Exlude en dan klopt het perfect.

sorry voor al die moeite maar ik heb er iets heel leuks mee geleerd :d

EDIT: Snel een tutor geschreven hoe je helemaal te werk gaat:

-----------------------------------------------
!Hou er rekening mee dat deze Mini-Tutorial is geschreven voor Zwart-Wit tekeningen met duidelijk contrast tussen de tekening en het gewone blad! Dit kan je via Photoshop of je scannersoftware instellen door het contrast aan te passen.
-----------------------------------------------

*Benodigdheden:
-Adobe Streamline (4)
-Adobe Illustrator (10)
-Adobe Photoshop (7)
(tussen haakjes de versies waar ik mee heb gewerkt)

*Stap 1:
Je scant het bestand op een grootte van minimaal 100% bij 300 Dpi (dots per inch).
je slaat het best op als PSD als dat niet kan,
sla je hem op in JPG in een hoge kwaliteit.
Die JPG open je dan in Photoshop en saved hem als PSD.

*Stap 2:
Je opent de PSD in streamline en convert hem (File --> Convert), dit kan gewoon zonder instellingen te veranderen.
Na de conversie slaag je het bestand op als AI-file.

*Stap 3:
In illustrator open je het net aangemaakte AI bestand. Dan selecteer je heel het object(ctrl-a, vervolgens doe je
rechtermuisklik --> Make Compound Path,
dan wordt je object soms helemaal zwart maar door daarna
Effext --> Pathfinder --> Exlude
te doen klopt het perfect.
Je KOPIEERT heel het object,
om ervoor te zorgen dat je pc niet vastloopt slaag je nu best je file op en sluit je Illustrator.
Wanneer hij vraagt of hij de clipboard date moet bijhouden voor andere applicaties kies je JA (belangrijk!).

*Stap 4:
In Photoshop maak je een nieuw bestand aan (File --> New), deze zal automatisch de je juiste grootte zijn van het bestan op je clipboard.
Dan plak je je file (ctrl-v) en kies je de Convert Point Tool (Rechtermuisklik op Pen tool, die staat links onderaan de derde laatste tool).
Je klik je object aan zodat alle punten duidelijk worden, als zichtbaar zijn die je als laatste Edit --> Define Custom Shape, je geeft je shape een naam en je kan hem terugvinden als laatste tussen je Custom Shapes.

Nu kan je het logotje, tekeningetje, of eender wat gemakkelijk invoegen in een werkje op welke grootte die je wil zonder dat het pixelachtig wordt!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 21:21 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even een vraagje, vreet Streamline 4 uit net na WWI, PSD's uit Photoshop 7? Wondere wereld. Ik dacht dat Streamline vooral Tif's at.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

_/-\o_ fijn dat er nog van dat soort users zijn :) - ik heb er zelf niks aan maar het is handig dat je even de tut erneer schrijft!

[ Voor 1% gewijzigd door Dark Blue op 24-12-2002 21:49 . Reden: bidsmiley had geen ruggengraat... ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
*OsBoz:
Streamline lust PSD, Tif, PCX en PNT met alle plezier.

*Dark Blue:
Het is krijgen en geven ;)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Je kan deze hele grap natuurlijk ook in Flash uithalen! Heb je dat al eens geprobeerd? Met zo'n groot zwart-wit bestand is dat best aan te raden.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Mjah dan is het Stap 1 en 2 te vervangen door de Trace Bitmap in Flash.
Maar bij mij gebeurt het tracen via Streamline veel sneller, je hebt er meer instellingen waardoor het dat ietjes beter lukt.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 20:53:
Erg bedankt!
Vreemd vind ik echter dat je een half uur nodig had.
Bij mij gebeurde het onmiddelijk (pc'tje van 350MHz) :)
Eers Make Compound Path, dan wordt het soms helemaal zwart maar dan die Exlude en dan klopt het perfect.

sorry voor al die moeite maar ik heb er iets heel leuks mee geleerd :d
maakt niets uit. Als ik niet wilde helpen was ik hier niet :)

maar idd vaag. welke versie heb je? in 10 duurt het ieg erg lang, misschien die nieuwe feature in het pathfinder palet?
[edit: ik zie dat je ook met v10 hebt gewerkt... nog vager dan. Misschien is m'n installtie weer een beetje brak aan het worden.]

suc6 er verder mee

[ Voor 11% gewijzigd door mpegernie op 25-12-2002 00:21 ]

Pagina: 1