Toon posts:

Performance op Turbo of Optimal in ASUS A7V8X? Verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die ervaring heeft met deze setting?

Wat doet die Turbo meer dan de optimal setting?

Eigenaardig genoeg is het verschil in memory scores verwaarloosbaar ....

Waarom is turbo onstabieler?
of vergis ik me?

Ik geloof dat die optie ook al aanwezig was bij de asus a7v333

Verwijderd

toevallig heb ik me daar de afgelopen tijd mee bezig gehouden op ECS plank.
Als ik alles op turbo zette wou hij de eerste keer niet starten en dan als je de stekker de uit deed, en de gelijk weer in ging hij wel aan.
toen heb ik hem op standard of zo gezet en het probleem is voorbij.
snelheidsverschil??? hmmm verwaardeloosbaar.
(nb: ik heb wel merkgeheugen)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Het verschil zit m dus voornamelijk in zaken als geheugen timings die agressiever worden ingesteld. De vraag is dan natuurlijk of je geheugen dat trekt. Merkgeheugen, fijn, maar dat zegt niets. Bepaalde types van bepaalde merken, dat zegt al meer, en dan nogsteeds niet alles omdat niet elk chipje van exact dezelfde kwaliteit is...

Als je geheugen het dus niet aankan zal dat tot instabiliteit leiden ja....

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn dan juist die agresssievere timings?? Weet hier dan niemand exacte informatie over? CAS2 T1 en andere timings kan je al instellen in je bios...maar nog agressievere? Wat zijn die dan?? Dat is eigenlijk mijn vraag...

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 13:15:
Wat zijn dan juist die agresssievere timings?? Weet hier dan niemand exacte informatie over? CAS2 T1 en andere timings kan je al instellen in je bios...maar nog agressievere? Wat zijn die dan?? Dat is eigenlijk mijn vraag...
CAS2 is het agressiefst wat betreft latency, andere opties zijn bv cas2.5 en cas3.

Die standaard settings zijn puur voor mensen die het niet zelf goed in kunnen/willen stellen, en doen dat dus geautomatiseerd...

Verwijderd

k merk wel degelijk veel verschil (epox 8k3a+) alsk de setting verander van normal naar fast fastest of turbo krijg k meer dan 1000 3d mark punten dr bij

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, de latencies/timings worden gewoon strakker getrokken. Het verschil is op het oog/gevoel inderdaad verwaarloosbaar, maar niet voor benchmarkgeile Tweakertjes ;)

Turbo is niet zomaar onstabieler, dat hangt geheel van de kwaliteit van de reepjes af :)

De A7V8X is in de eerste instantie bedoeld om gewoon met PC2700 gedraaid te worden. De meeste PC2700 repen redden het niet met Turbo, maar met de meeste PC3200/PC3500 reepjes moet dat zeker wel lukken (draaiend @PC2700 uiteraard).

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 24-12-2002 13:33 ]

Verwijderd

Ik heb hem zelf. Wat ie doet is het volgende: Geheugenklok naar 166 MHz, CAS timings 2,2,2,6 Verder optimaliseert ie nog wat in de AGP-instellingen. Het verschil is overigens wel degelijk merkbaar, 3d-mark geeft direct significant hogere scores. Het is inderdaad wel raadzaam om dan geheugen te hebben wat "het trekt", ik heb zelf Corsair XMS3000 C2, en die kan het net.

Verwijderd

Topicstarter
Dus met andere woorden , het is dus een soort 'geautomatiseerde' instelling in het BIOS....

Ikzelf stel altijd eerst de memory latency's op 2 2 2 5 1 in en alle AGP tweaks in bios ook zoals Sideband, en andere ...

Dus daarom maakt die TURBO setting voor mij weinig verschil, ik heb die tweaks dus al manueel ingevoerd in mijn bios instellingen.
Het is dus een optie voor mensen die niet goed weten wat er allemaal te tweaken valt?

Wel, ik doe alles manueel..

Maar mijn vraag is, doet die TURBO ook iets meer dan de gewone instellingen die je zelf manueel kan instellen?

Verwijderd

Jij draait nog een oude bios. Hoe ik dat zie: je hebt het over 2 2 2 5 1 en dat kun je in de nieuwere biossen om de één of andere reden niet meer instellen, dan is de agressiefste 2 2 2 6 1

Verwijderd

Topicstarter
nu sorrry , het is 2 2 2 6 1....zoals jij zij..laatste bios 1011.02

Dus die turbo is gewoon voor de onwetende bios tweakers??

Verwijderd

Ik deed "vroeger" ook altijd alles zelf met de hand, maar was door deze optie wel aangenaam verrast. Heilig is het trouwens niet, ik heb bijvoorbeeld eens een Jetway helemaal handmatig moeten instellen omdat die dus echt niet Turbo wou draaien. Ik denk dat onwetende bios-tweakers een beetje raar begrip is, wie aan de bios foezelt is meestal al heel wat verder dan de average user. Maar inderdaad, een fantastische luiheidsfunctie, die bovendien binnen toegelaten grenzen het maximum eruit perst.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 16:43
Ik heb zelf een Asus A7V333 en de turbo functie in de bios doet meer dan de geheugen timings aggressiever zetten. Namelijk mijn raid performance is een stuk beter wanneer ik turbo heb dan bij optimal. Ik heb zelf handmatig de geheugentimings zo aggressief mogelijk gezet onder optimal, maar dan blijft de raid performance slechter dan onder turbo.
Pagina: 1