Toon posts:

Multitrack recording

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een klein studiootje. Ik heb ook een p200 systeem nog staan met 192mb geheugen. Daar heb ik nu 3 verschillende cheape geluidskaartjes inzitten. Ik heb dit nog met geen een mixprogrammatje aan de praat gekregen. Ik wil dus graag weten hoe ik zo kan opnemen. Ik wil graag een heel simpel programmatje.

Wat ik ga opnemen is heel simpel en hoeft niet van hoge kwaliteit te zijn. Ik ga de volgende dingen opnemen:
Elektrisch gitaar, Basgitaar, zang

En dat wil ik tegelijk opnemen. (Denk maar aan die 4 sporen recorders)

Verwijderd

nTrack / Cubase / CakeWalk...

Verwijderd

Topicstarter
Werkt dat makkelijk? Ik dacht dat hele ingewikkelde programma's waren.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 19:14
Ik heb een tijd geleden 2 geluidskaarten tegelijkertijd gebruikt
(Soundblaster en een Event Gina) via nTrack en dat ging op zich
best aardig en eenvoudig.
Je moet even rondneuzen in het programma (of helpfile bekijken)
en dan moet het zeker lukken. Volgens mij is dit een gratis programma
of een vrij goedkope. Je kunt zelfs plug-ins gebruiken.
Gelukkig hoef ik multitrack niet zo veel te gebruiken anders zou ik
een multitrack kaart kopen (Event Layla ofzo iets).

Verwijderd

misschien dat dit met programma's als cubase/cool edit wel te doen is, al vraag ik me het af (el-cheapo geluidskaartjes, o.a. verschillende latency = gedoe) maar goed, misschien het proberen waard, in elk geval een leuk expiriment. Ik zou het met cooledit (2.0pro?) proberen.

Tadream: het is Echo (Gina, Layla, Darla, Darla 24/96 etc) mooie dingetjes trouwens.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ff offtopic,
het zijn helemaal geen bijzondere kaarten, tenminste, kwa mogelijkheden. Wat is er nou juist zo goed aan die dingen tov een midiman,egosys, rme kaarten?

ver ontopic :
ik kan alleen maar zeggen dat je ieder programma eigenlijk moet leren gewoon. Gebruik je weinig of geen midi, kies eens voor logic, of pro tools free (als je onder 98 draait)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 19:14
Ja klopt ja, het is overgenomen door Echo Audio, voorheen Event.
Het zijn hele goeie kaarten met vrijwel geen ruis, lage latency.
Heb er mijn CDs mee gemastered en nooit een klacht over gehoord.

Met 2 verschillende kaarten zal je ongetwijfeld last hebben van
latency (vertragingen). Misschien valt het mee.

Verwijderd

Ik ben al een tijdje bezig met multi track recording, en heb nu een speciale kaart gekocht,
Maar om te beginnen, kun je je met cool edit pro een hele hoop leuke dingen doen.
en is simpel in gebruik...http://www.cooledit.com/

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 11:02:
Ik ben al een tijdje bezig met multi track recording, en heb nu een speciale kaart gekocht,
Maar om te beginnen, kun je je met cool edit pro een hele hoop leuke dingen doen.
en is simpel in gebruik...http://www.cooledit.com/
ik heb er verschrikkelijk mooie compilaties uit mogen horen, uit dat programma
zowel de free als de pro :)

Verwijderd

En werk dat op een P200 met 196 MB ram, 4 sporen simultaan opnemen ??????

Zelf gebruik ik een Apple G3 met Protools, maar dit is een dure pakket.
Cubase is op zich ook een aardig pakken die goede kwaliteit bied.

Suc6

Verwijderd

Op een P200 multi-tracken met een paar _K_ geluidskaarten is vragen om ellende. Als je (low-)budget wilt multi-tracken verkoop dan gewoon dat systeem en koop een midi-disc multi-tracker of een Korg D8 ofzo.
Een (1) kaart die niet is bedoelt voor recording zal al problemen geven laat staan 3 tegelijk in een antiek systeem. Forget it!
Hang anders een leuk kaartje in je XP2400. Een Audiotrak Maya 44 oid. Lekker goedkoop, hele lage latency mogelijk onder ASIO2.0 (moet je dan wel de software voor hebben), geen gezeik want je hebt zat performance dan en een lekkere kwaliteit.
Als je rechtstreeks bas, gitaar en zang wilt opnemen heb je eigenlijk wel een mengpaneel nodig met een voorversterker voor je mics, of gewoon een micvoorversterker. Want hoe ga je de gitaar en bas opnemen? Met een mic voor de versterker of via de lijn-uit van een versterker?
Het voordeel van de eerder genoemde multi-track recorders is dat ze een mengpaneeltje aan boord hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 11:35:
Op een P200 multi-tracken met een paar _K_ geluidskaarten is vragen om ellende. Als je (low-)budget wilt multi-tracken verkoop dan gewoon dat systeem en koop een midi-disc multi-tracker of een Korg D8 ofzo.
Een (1) kaart die niet is bedoelt voor recording zal al problemen geven laat staan 3 tegelijk in een antiek systeem. Forget it!
Hang anders een leuk kaartje in je XP2400. Een Audiotrak Maya 44 oid. Lekker goedkoop, hele lage latency mogelijk onder ASIO2.0 (moet je dan wel de software voor hebben), geen gezeik want je hebt zat performance dan en een lekkere kwaliteit.
Als je rechtstreeks bas, gitaar en zang wilt opnemen heb je eigenlijk wel een mengpaneel nodig met een voorversterker voor je mics, of gewoon een micvoorversterker. Want hoe ga je de gitaar en bas opnemen? Met een mic voor de versterker of via de lijn-uit van een versterker?
Het voordeel van de eerder genoemde multi-track recorders is dat ze een mengpaneeltje aan boord hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, tegenwoordig kosten lowbudget multitrack recorders haast nix meer.
Ik zou zeggen "mark_guitar" ga eens rond kijken in goeie music shop's daar zullen ze je ckers verder kunnen helpen.

Suc6

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

en zelfs dat "low-budget" is nog kwaliteit genoeg !!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Maar daarentegen, als het met de P200 werkt, waarom dan 'upgraden'?

Verwijderd

Wekkel schreef op 24 december 2002 @ 11:46:
Maar daarentegen, als het met de P200 werkt, waarom dan 'upgraden'?
Dat is nu juist de grap, dat gaat niet werken, nooit! 4 sporen tegelijkertijd opnemen op een p200 met 3 cpu belastende geluidskaarten op een oude ide of scsi interface, het gaat niet lukken. Trust me, ik weet waar ik het over heb. Ik ben begonnen met hd recorden op de Atari Falcon en toen ik voor het eerst hd-recorden op een pc uitprobeerde zat ik op een p2-350 te rommelen met een (semi-)profi geluidskaart. Ik heb geen fijne herinneringen aan dat gezeik. Als je gaat recorden op een computer dan wil je overhead, heel veel overhead op je systeem over hebben als je aan het recorden bent.
Bovendien, hij heeft toch die p200? Gewoon verkopen en voor dat geld of een 2de hands multi-trackertje kopen of een knappe geluidskaart in je pc. Daar krijg je toch Cubasis of Logic LE (oid) bij en dan heb je gelijk je software.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 11:55 ]

Verwijderd

Ik weet niet of dit mag, maar kijk eens op marktplaats.nl bij de hd-recorders. Bijv. een Roland VS840 met COSM, dan kan je je gitaar rechtstreeks inpluggen en er allerlei amp simulaties overheen knallen voor 295 eurootjes...
Nou, dan ben je het mannetje hoor.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als 't niet gaat werken, dan is het inderdaad verstandig het meteen goed aan te pakken.

Verwijderd

Ik heb zelf 4 Terratec EWS 88 mt's er in zitten (goed voor 32 sporen) en ik gebruik altijd Cool Edit Pro v2.0 werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, Cool edit 2 werkt niet zo soepel op die p233 (overgeklokt >:))

Maar graag zou ik echt alleen op willen nemen. Ik heb echt geen geld meer (over) voor iets extra's. Kortom ik moet het met deze spullen doen.

Ik wou eigenlijk de gitaar via een multieffect-apparaatje (virtuele amp) opnemen en de bas via de versterker. Een mic versterker snap ik niet. Ik heb toch mic ingangen op de geluidskaarten?

Mengpaneel, daar ben ik wel in geinterreseerd... mmm, toch best wel duur, ga ik eens even uitzoeken :)

Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 17:38 ]

Verwijderd

Ja maar jongen, ik snap je niet echt. In je sign. staat een vette pc (alleen wat weinig geheugen). Verkoop dan gewoon die pentium en/met die kaartjes en scoor daarvoor je spullen.
Je kan toch niet verwachten dat je iets nieuws gaat proberen zonder de juiste spullen.
Via de lijn uit van je versterker en v-amp kan je inderdaad zo je geluidskaart in.
Succes iig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 19:21:
Ja maar jongen, ik snap je niet echt. In je sign. staat een vette pc (alleen wat weinig geheugen). Verkoop dan gewoon die pentium en/met die kaartjes en scoor daarvoor je spullen.
Je kan toch niet verwachten dat je iets nieuws gaat proberen zonder de juiste spullen.
Via de lijn uit van je versterker en v-amp kan je inderdaad zo je geluidskaart in.
Succes iig.
Hehe :)

Ik heb genoeg geld, alleen heb ik genoeg van als maar uitgeven. Ik heb nu het idee dat ik wel genoeg heb. :P

Ik ga kijken of ik ergens een mooi klein mengpaneeltje kan krijgen en die aansluiten op m'n P233 voor home recording. Die XP2400+ staat mooi in de woonkamer lawaai te maken voor gaming en ik wil graag een kamertje met een stille computer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 19:26:
[...]

Hehe :)

Ik heb genoeg geld, alleen heb ik genoeg van als maar uitgeven. Ik heb nu het idee dat ik wel genoeg heb. :P

Ik ga kijken of ik ergens een mooi klein mengpaneeltje kan krijgen en die aansluiten op m'n P233 voor home recording. Die XP2400+ staat mooi in de woonkamer lawaai te maken voor gaming en ik wil graag een kamertje met een stille computer.
/me kan zichzelf bijna behringer promoter gaan noemen :)

kijk bijvoorbeeld eens hier

behringer is geen top-merk, maar zeker weten 'good value for money', en zeer geschikt voor dit soort dingen, imho.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Behringer ben ik inderdaad wel eens tegengekomen voor 40 euro. Misschien koop ik er wel zoeen!
Pagina: 1