[tobo] spatie kapot, kan elektro'mat' in de schoonmaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Ik heb mijn toetsenbord eergister ook eens op een biertje getrakteerd, grolsch :Y) maar daar reageert ie niet zo best op. (Het bleek een geheelonthouder te zijn. Dat is misschien leuk met een memorystick, maar een keyboard? :/ )
Anyway, de spatiebalk heeft het begeven. Eerst deed ie het nog een beetje half (of opeens als je een andere letter intikt), maar de volgende dag heeft ie het compleet begeven. Met behulp van het clipboard (losse spatie erin - wist je trouwens dat een losse spatie in een niet-invoerveld niet ctrl-c'able is?) en alt-255, heb ik me even kunnen redden, maar vandaag had ik er genoeg van.

Een ander ps/2 keyboard of verloopstukje heb ik niet bij de hand. Daarom besloot k eerst maar eens te zien wat er te redden valt; ik heb al mn toetsjes eruit gesloopt en de rommel (voornamelijk stof, haar en (je raad t nooit) hageslag) eruitgehaald. Ja ik leef met dat keyboard :P

Bij controle bleek het nog niet te werken, dus ging ik verder met de achterkant.
De elektrische strip erin ziet er goed uit, maar er zitten op een paar plaatsen restjes (bier?) ed vastgeplakt. Ik heb er een beetje afgekrabt, maar aangezien het er op lijkt dat bepaalde onderdelen (contactpunten) aan de oppervlakte zitten, durf ik het niet aan om daarmee verder te gaan. Daarom mijn vraag: wat is de beste manier om zo'n elektomatje schoon te maken? Ik zag in een ander topic een oplossing (door Tovestaf) om hem in een bakje sop te gooien. Dat betrof echter ms natural keyboards en dit is gewoon een (multimedialoos :7 :Y) ) LG keyboard.

En voor de geinteresseerden, bevenstaand lap tekst is geschreven met het on-screen keyboard :*) Ik zoek echter een iets permanentere oplossing ;)
koop een nieuw keyboard!
Zal ik zeker doen als deze al voorbij enige hulp is. Tot dan gaat deze op een streng ascetisch dieet.

Localhost is where the heart is

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik denk dat je hem gewoon met een sopje schoon kan maken
daarna goed laten drogen
contactspray er overheen
en weer in elkaar zetten

en typen :P

Verwijderd

demonteren, soppen en goed drogen...

doe ik altijd al (zo'n 25 jaar) met toetsenborden

• SilentStorm
Ok daar heb ik wat aan. Gaat ie nu meteen in bad. :) Verslag met een half uurtje :)
- Wat moet ik me voorstellen bij contactspray :?

• SilentStorm
nja, hij zit er nu wel lang genoeg in... meteen ff de afwas doen, terwijl hij staat uit te lekken.

edit: die moest nog in de vorige post |:(

[ Voor 20% gewijzigd door SilentStorm op 24-12-2002 06:22 ]

Verwijderd

Contactspray is niet aan te raden (is op basis van alcohol en/of oplosmiddelen) dat lost het folie een beetje op (tegenwoordig zijn het folie/film contacten, vroeger waren het nog echt knoppen die ook nog echt klikte.

Drogen kan met een föhn, mits niet te heet. Magnetron en oven zijn uit den boze! Het beste kan je met een theedoek het meeste vocht weghalen en de folie met niet pluizende doek doen (zoals een ramen-zeem).

Mocht je alle toetsen gedemonteerd hebben en het niet meer weten: gewoon een review opzoeken van een willekeurig toetsenbord op internet en als een puzzel in elkaar zetten (of het toetsenbord al monteren en naderhand aangesloten monteren met de PC gestart onder DOS)...

• SilentStorm
Ik heb m nu meer dan een half uur in een heet sopje gehad. De contacten zagen er nog wel wat vaal uit; heb het eerst een tijdje uit laten lekken en vervolgens met (droog) keukenpapier schoongemaakt. Alles is nu geinstalleerd en ik typ dit berichtje nu met dit toetsenbord. De spatie doet het weer! Ik moet hem echter precies in het midden heel diep indrukken voordat ie reageerd. Enig idee hoe dit komt? een of ander slecht contact?

Ik had de toetsen al weer vast hoor.. Dat lukt me nog wel uit mn hoofd :) Ik zat alleen even met de pijltjestoetsen en de dubbelen (maar die zijn gewoon hetzelfde dus het maakt niet uit :) ).

Na dit stukje typen, merk ik dat de spatiebalk beter werkt als ik m wat aan de rechterkant indruk. Dit gaat niet altijd goed.. beetje expirimenteren geeft dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, maar ik moet m diep indrukken. De laatste paar woorden gaan ook alweer beter... en daarna weer niet :(

Kan ik dit somehow nog versterken? Dit typen is nog net genoeg om een berichtje te typen, maar als ik daar de hele tijd mee moet werken, gaat het niet goed :( en ik vind het wat zonde om na al die moeite alsnog een nieuw toetsenbord te kopen.

Verwijderd

Je zou het plastic folie wat reactiever kunnen maken bij je spatie door achter de folie bij de spatie een stukje papier te leggen (afhankelijk van hoe reactief je wilt kun je steeds dikker papier of meerdere lagen gebruiken).

Minder reactief is nog makkelijker: stukje afslijpen met een schuurpapiertje van het drukstaafje aan de onderkant van de toets.

Beetje vaseline in het gaatje waar het contactstaafje door de bovenbehuizing heen gaat lost stroefheid ook goed op (niet teveel, en je kan dan een wattenstaafje gebruiken om in het gaatje te komen).

Zuinigheid is een kenmerk van een tweaker,
kooplust is een kenmerk van een verslaafde... ;)

• SilentStorm
Dan zit ik op de gulden middenweg.. kopen als je het nodig hebt ;)

Maarre.. het is wel logisch idd, neem aan dat het ook geen kwaad kan dat er een minuscule verdikking inzit - anders postte je het niet. Hij gaat niet stroef ofzo, dus ik plak er wel een stukje papier achter.. *schroef, schroef* :P

Verwijderd

Probleem kan het pas als naastliggende keys dan ook reactiever worden (en dat niet behoeven), maar een Spatie zit vrij afgelegen onderin en een stukje papier zal dan niet snel gaan zitten nekken bij andere toetsen.

Plak hem wel vast, of neem een diskettelabel als papierenverdikking.

Je hebt wel het geleiderstaafje (metalen U beugeltje) goed erop gezet ?
Eventueel die ook invetten (dunner als koelpasta).

• SilentStorm
beugetje zit goed hoor, heb m nu weer open - t was ff zoeken naar mogelijkheden en ik heb klaarliggen:
• een GoT casebadge
• een dpc casebadge
• een plakband
• een tube seconde lijm
• een hoesje label
• notitieblaadjes (5x5)
• briefje van 5 €
• keukenpapier

Ik denk dat ik niet alles nodig heb :P
-bezig :) zo klaar

• SilentStorm
Ok, de juiste combinatie is gemaakt: notitieblaadjes + plakband = superkeyboard. Ik heb nu 8 lagen notitie papier gebruikt (die witte vierkante gevallen). Het was nog wel even prutsen voor je juiste lokaties. Terwijl ik dit typ merk ik dat het nog niet helemaal optimaal is (ongeveer 1 op de 10 spatiepresses gaat niet goed), dus er komt nog wat tweakwerk bij te pas. Ik red me zo wel weer :)

Hartstikke bedankt voor de tijd en moeite, als je ooit in leeuwarden bent, kom eens langs voor een biertje of het een of ander :)

offtopic:
Nu weer terug naar waar ik rond 1 uur aan begon: een dos bootimage voor vmware :) Google, here I coooome! :)

Pagina: 1