[ADSL] Downstream snelheid laag door pc

Pagina: 1
Acties:

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Ik heb nu al bijna een jaar ADSL Comfort van Planet via mxstream.
De downstream zou dus ongeveer 50 à 60 kB/s moeten zijn.
In het begin was die dat ook. :)
Ik haal nu echter nog maar 7 kB/s bij Mordax.nl en 25 kB/s bij speedtest.nl. :| Er is vanochtend een mannetje van kpn langs geweest en die heeft met zijn laptop de verbinding getest, en hij haalt wel 50 à 60 kB/s (zie ook hk-topic)
Het ligt dus aan mijn pc.
Specs:
P1 233 MMX
64 MB RAM
Win 98 SE
Ethernetkaart van sitecom
Alcatel speedtouch home isdn adsl modem

Ik kan natuurlijk windows helemaal opnieuw te installeren maar misschien is er een andere oplossing.

#StopBurningStuff

• job
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

als je de snelheid test, dan neem ik aan dat je voor de rest geen programma's hebt draaien die op het internet zitten..

kijk eens bij de output van netstat in een dosbox.
misschien dat er een prog iets zit up te loaden/downloaden.
of doe je ongewenst mee met een ddos.

al adaware en een virusscan gedraait?

[ Voor 3% gewijzigd door job op 24-12-2002 01:15 ]

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
O ja nog vergeten te zeggen dat ik dat allemaal heb geprobeerd.
Die meneer van KPN zei ook al dat het aan Kazaa zou kunnen liggen maar die start niet met windows op en die draait nu dus ook niet. Verder draai ik McAffee VirusScan Online die regelmatig wordt geupdate.
Adaware heb ik nog niet gedraait en ga ik nu downloaden.
edit:

(gaat ook maar 7 kB/s dus maar het is gelukkig maar 800 kB :) )

[ Voor 12% gewijzigd door _WgV_ op 24-12-2002 01:25 ]

#StopBurningStuff

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

je moet even een upload/download status progje downlaoden, dan weet je snel geneog of je constant iets upload (maybe toch virusje). Anders kan een format ook nog alles oplossne.. s6 !

4015Wp west (Dordrecht)

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 24 december 2002 @ 01:36:
je moet even een upload/download status progje downlaoden, dan weet je snel geneog of je constant iets upload (maybe toch virusje). Anders kan een format ook nog alles oplossne.. s6 !
Ik weet dat een format (bijna zeker) het zal oplossen. Maar dan ben ik alsnog nieuwsgierig hoe het komt. Vooral omdat er zo'n groot verschil tussen de twee test-sites zit.
O ja en m'n upstream is bij allebei die testsites gewoon rond de 14 kB/s.
En als er een progje constant upload download dan moet ik dat toch gewoon in "die twee computertjes in m'n taskbar" zien? En ook als ik er dubbel op klik dat er ontvangen en verzonden bytes bij komen?
Na het draaien van adaware nog steeds maar 7 kB/s :(

[ Voor 6% gewijzigd door _WgV_ op 24-12-2002 01:51 ]

#StopBurningStuff

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

_WgV_ schreef op 24 december 2002 @ 01:49:
[...]

Ik weet dat een format (bijna zeker) het zal oplossen. Maar dan ben ik alsnog nieuwsgierig hoe het komt. Vooral omdat er zo'n groot verschil tussen de twee test-sites zit.
O ja en m'n upstream is bij allebei die testsites gewoon rond de 14 kB/s.
En als er een progje constant upload download dan moet ik dat toch gewoon in "die twee computertjes in m'n taskbar" zien? En ook als ik er dubbel op klik dat er ontvangen en verzonden bytes bij komen?
Na het draaien van adaware nog steeds maar 7 kB/s :(
een proggie dat upload hoeft zeker niet per defenitie links onder te staan, en een virus helemaal niet !
kijk even of je constant aan het uploaden bent.. meuktracker: DU Meter 3.03 , als msn uit is (+kazaa etc) en je doet niets moettie gewoon op 0 staan. succces :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Ik ben medegebruiker van PC waar _WgV_ op werkt.

DU meter is nu geinstalleerd en als ik niets doe staat de meter op 0. :)

Ik heb een aantal meetingen gedaan:
- opstarten van IE (HOME=planet.nl) geeft een piek van 60kB/sec in DU meter
- openen van MORDAX geeft een piek van 31 kB/sec
- openen van speedtest geeft een piek van 93 kB/sec
- openen van gathering.tweakers.net geeft een piek van 65 kB/sec

Bij een 3-tal download test blijkt dat in de windows popup gegeven download snelheid de helft is :? van wat DU meter aangeeft:
code:
1
2
3
4
5
Site                                I.E. popup               DU meter
----------------------------------------------------------------------
145.7.80.67/check        7-8 kB/sec               14-17 kB/sec
Mordax                         7-8 kB/sec               14-17 kB/sec
Speedtest                     24-30 kB/sec           48-61 kB/sec

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 12:43 ]

• RammY
  • Laatst online: 31-07 19:41

RammY

Dát!

Ik zou het toch es proberen met een schone windows. Vooral als de installatie er al lange tijd op staat. Het kan natuurlijk ook aan je instellingen liggen maar ik neem aan die die kerel dat wel na heeft gekeken toen ie bij je was.. En die pieken zegt niks. want hoevaak zie je wel niet bij kazaa dat je download met 500kb ofzow (en dan bedoel ik natuurlijk wel de ADSL/56k-ers :) ). Check je instellingen anders ff of installeer anders Windhoos opnieuw

Deze advertentieplaats is te huur!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:05
Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 11:45:
Ik ben medegebruiker van PC waar _WgV_ op werkt.

Bij een 3-tal download test blijkt dat in de windows popup gegeven download snelheid de helft is :? van wat DU metere aangeeft:

speedtest 24-30 kB/sec 48-61 kB/sec :/
Dan zou je bijna zeggen dat je erg veel packetloss hebt, heb je daar al op getest ?

Ik ben verantwoordelijk voor Speedtest.nl en daarbij is dit meestal de oorzaak.

Verwijderd

MAus33 schreef op 24 December 2002 @ 12:14:
[...]

Dan zou je bijna zeggen dat je erg veel packetloss hebt, heb je daar al op getest ?

Ik ben verantwoordelijk voor Speedtest.nl en daarbij is dit meestal de oorzaak.
Hoe test ik die packetloss?
En hoe bedoel je die packetloss? Van het modem naar de netwerkkaart of van buitenaf naar het modem? Want als ik gewoon ping naar het modem vanaf de pc:
Pingen naar 10.0.0.138 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 10.0.0.138: bytes=32 time=1ms TTL=255

Pingstatistieken voor 10.0.0.138:
Packets: verzonden = 4, ontvangen = 4, kwijtgeraakt = 0 (0% verlies),
Retourtijd bij benadering in milliseconden:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Gemiddeld = 1ms
Of is dat heel iets anders?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 12:27 ]

Verwijderd

------------------------------------------------------------------------------------
Pinging www.speedtest.nl [80.247.199.11] with 32 bytes of data:

Reply from 80.247.199.11: bytes=32 time=26ms TTL=58
Reply from 80.247.199.11: bytes=32 time=25ms TTL=58
Reply from 80.247.199.11: bytes=32 time=24ms TTL=58

Ping statistics for 80.247.199.11:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 24ms, Maximum = 26ms, Average = 24ms
------------------------------------------------------------------------------------

Gewoon dosboxje en intypen "ping www.speedtest.nl", dat bedoelt ie denk ik. Het heeft weinig zin om je modem te pingen, das logisch dat je dan een ping van 0 hebt en geen packetloss. Dan test je je verbinding niet naar het internet, maar de UTP kabel die naar je modem loopt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 12:34:
Pinging www.speedtest.nl [80.247.199.11] with 32 bytes of data:

Reply from 80.247.199.11: bytes=32 time=26ms TTL=58
Reply from 80.247.199.11: bytes=32 time=25ms TTL=58

Ping statistics for 80.247.199.11:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 24ms, Maximum = 26ms, Average = 24ms

Gewoon dosboxje en intypen "ping www.speedtest.nl", dat bedoelt ie denk ik. Het heeft weinig zin om je modem te pingen, das logisch dat je dan een ping van 0 hebt en geen packetloss. Dan test je je verbinding niet naar het internet, maar de UTP kabel die naar je modem loopt :)
Pingen naar www.speedtest.nl [80.247.199.11] met 32 byte gegevens:

Antwoord van 80.247.199.11: bytes=32 time=39ms TTL=58
Antwoord van 80.247.199.11: bytes=32 time=35ms TTL=58
Antwoord van 80.247.199.11: bytes=32 time=36ms TTL=58
Antwoord van 80.247.199.11: bytes=32 time=35ms TTL=58

Pingstatistieken voor 80.247.199.11:
Packets: verzonden = 4, ontvangen = 4, kwijtgeraakt = 0 (0% verlies),
Retourtijd bij benadering in milliseconden:
Minimum = 35ms, Maximum = 39ms, Gemiddeld = 36ms
Geen packetloss dus.
Maar de verbinding met het internet is toch ook goed want anders zou die meneer van kpn toch niet de normale snelheid halen?

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Even een schopje misschien dat er iemand is die nog iets weet?
O ja ik heb inmiddels ook al geprobeerd of het hielp om m'n NIC op half-duplex te zetten maar hij stond op auto en dit maakte geen verschil.

[ Voor 54% gewijzigd door _WgV_ op 26-12-2002 22:09 ]

#StopBurningStuff

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
Voor een goed beeld van je packetloss moet je wel wat langer pingen hoor ;)

>ping home.nl -t

Laat dat maar eens 5 min z'n gang gaan, en dan afbreken met contrl. + C :)

[ Voor 7% gewijzigd door Xandrios op 26-12-2002 22:15 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb als enige tip je netwerkkaart eens op halfduplex en 10mbit zetten in plaats van de "auto mode" waar ze weleens op willen staan.

Je kan ook eens je communicatie opnieuw installeren, door naar software te gaan in je
configuratiescherm en dan bij "windows setup" het vinkje bij communicatie weg te halen, te rebooten en dan het vinkje weer neer te zetten en op ok te drukken (hij installeert het dan opnieuw vanaf cd).

Anders ga ik toch ook snel overstappen op de re-install van windows :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op 27 december 2002 @ 02:24:
Ik heb als enige tip je netwerkkaart eens op halfduplex en 10mbit zetten in plaats van de "auto mode" waar ze weleens op willen staan.
_WgV_ schreef op 26 December 2002 @ 22:09:
Even een schopje misschien dat er iemand is die nog iets weet?
O ja ik heb inmiddels ook al geprobeerd of het hielp om m'n NIC op half-duplex te zetten maar hij stond op auto en dit maakte geen verschil.
:P

En communicatie opnieuw installeren had ik al gedaan op advies van de Planet Helpdesk.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 12:28 ]

Verwijderd

Hier de resltaten van de ping:

Afbeeldingslocatie: http://home01.wxs.nl/~velin024/rotzooi/ping.jpg

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ping eens met een groter packetje:

code:
1
ping -f -l 1000 -t www.speedtest.nl

Niet boven de 1300 gaan (dan kan het niet meer ongefragmenteerd verzonden worden, wat -f verplicht).

Verwijderd

Heb je al eens een internet optimaliseer programma gebruikt?

Verwijderd

Die vent van de KPN, heeft ie ook met jouw gegevens ingelogt? Of met een eigen account?

Verwijderd

ik raad je een nieuwe pc aan, hoeft niet snel te zijn maar een PII500 is voldoende...

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ga eens naar http://www.speedguide.net/ en volg daar de (vele) tips die ze geven voor ADSL.

Check ook effe wat de TCP/IP Analyzer test zegt over je huidige instellingen. (mtu=1500 etc.)

Verwijderd

Probeer ook eens gewoon je windows installatie op te schonen met een windows cleaner en dan defragmentatie en alles te draaien. En alle programma's die je toch niet gebruikt te uninstallen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 16:54 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 15:42
Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 16:01:
ik raad je een nieuwe pc aan, hoeft niet snel te zijn maar een PII500 is voldoende...
kijk, daar hebben we wat aan aan zo'n opmerking |:(

Maar: ontopic nu ;)
Heb je QoS geinstalleerd staan? Zo ja --> haal eens weg.
Kijk eens naat je MTU en TcpWindowSize in je register. info http://www.microsoft.com/...deploy/depovg/tcpip2k.asp en dan vooral het stuk over "TCP Receive Window Size Calculation and Window Scaling (RFC 1323)".
Als je windows niet op een fatsoenlijke maniet sneller internet op krijgt moet je (zoals al eerder gezegd) eens gaan denken aan een verse install.
Ander optie is om TCP en netwerkonderdelen te deinstalleren, registry te schonen, en na een reboot je netwerkcomponenten eens opnieuw te installeren, daarna opnieuw je ADSL verbinding aanmaken en hopen dat dat werkt, zo niet --> toch aan de herinstallatie denken. Succes iig :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 15:59:
Die vent van de KPN, heeft ie ook met jouw gegevens ingelogt? Of met een eigen account?
Op een enkele aansluiting werkt maar een enkele username/pass combinatie. je kan met elk adsl username/pass overal inloggen (probeer maar eens met u: user@test en pw: test), maar maar met eentje krijg je ook daadwerkelijk data binnen, da's je eigen username/pass :).

Dus als de monteur 512kbps haalde, dan ga ik ervanuit dat die dat heeft gedaan met de username en pass van degene zelf :).

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
JvS schreef op 27 December 2002 @ 17:30:

[...]
Op een enkele aansluiting werkt maar een enkele username/pass combinatie. je kan met elk adsl username/pass overal inloggen (probeer maar eens met u: user@test en pw: test), maar maar met eentje krijg je ook daadwerkelijk data binnen, da's je eigen username/pass :).

Dus als de monteur 512kbps haalde, dan ga ik ervanuit dat die dat heeft gedaan met de username en pass van degene zelf :).
Das volgens mij niet waar want ik heb tijdje geleden met mijn planet username en password bij iemand anders ingelogd en toen hebben we volgens mij gewoon geinternet en gemsnt!

#StopBurningStuff

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Maar wat ik nu nog niet snap, als al die dingen zoals speedguide helpen. Dan zou een verse installatie van windows niet moeten helpen want ik heb nooit iets aan dat soort instellingen veranderd. Of zie ik dat verkeerd en zijn er vervelende progsels die dat voor je doen?

#StopBurningStuff

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Al die dingen zoals speedguide kunnen wel heel goed averechts werken... (dus als een of ander 'progsel' iest heeft veranderd kan het nare gevolgen hebben).

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Het is heel raar, ik heb sinds vandaag een thuisnetwerk. Ik ga binnenkort ook het modem tweaken. Maar nu moet ik steeds de netwerkkabel van deze pc uit het modem halen en dan in de switch stoppen om het netwerk te kunnen gebruiken (en andersom om weer te internetten).
Nu ging ik dus ff kijken hoe snel dat netwerk nou is met behulp van een netwerk du-meter(het is een 10/100 mbit switch en alle NIC's staan op auto modus dus hij werkt op 100 mbit) bij het versturen van een bestand van deze pc naar (de tot nu toe) enige andere pc in het netwerk gaat dat gewoon snel +/- 1 mb/s met een bestand van 2 mb, waarschijnlijk gaat ie bij grotere bestanden sneller maar daar gaat het niet om.
Maar bij het ontvangen van bestanden met deze pc gaat het gewoon tergend langzaam!
Ongeveer 10 kB/s. Het ligt dus aan de NIC in deze pc!
O ja ik had ook nog ff met die andere pc getest en die haalt inderdaad ook gewoon 56 kB/s bij speedtest.nl en 49 kB/s bij Mordax.nl

#StopBurningStuff

Verwijderd

Nu hebben we een nieuwe netwerkkaart van Gembird ofzo gekocht. Daar zit hetzelfde Realtek chipje op (RTL8139C) maar daarmee gaat het internet helemaal langzaam, het is niet eens mogelijk om de sites van speedtest en mordax te laden. :|

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jij bent dezelfde als _WgV_? Installeer die windows nou gewoon opnieuw. Ben je d'r vanaf

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
JvS schreef op 03 januari 2003 @ 19:57:
Jij bent dezelfde als _WgV_? Installeer die windows nou gewoon opnieuw. Ben je d'r vanaf
Ja _AbV_ is m'n pa zie deze post.

Trouwens wel een lekker originele nick |:( :O

#StopBurningStuff

Verwijderd

Nu uiteindelijk toch maar windows opnieuw geinstalleerd.
En dat heeft uiteraard geholpen 55 kB/s bij speedtest.nl en 53 kB/s.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 16:01:
Onzin, en PII 500's bestaan niet. :)
Pagina: 1