Toon posts:

Sinds installatie Promise Ultra100 Problemen! Help..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week terug de Promise Ultra 100 TX2 geïnstalleerd op mijn pc en sindsdien draait alles niet lekker meer.

Als ik bijvoorbeeld van de ene naar de andere schijf 2 grote bestanden kopieer Tegelijk, niet na elkaar dus, en ook op hetzelfde moment een mp3tje draai gaat het mp3tje langzaam spelen net of je een platenspeler om lagere toeren laat draaien en de muis gaat ook schokken.

Deze problemen had ik niet VOOR dat ik deze kaart had.

Setup systeem.

Athlon 700
Asus k7v
SBlive
3x maxtor hdd
2x brander
400 ram
asus v7700
os win2k SP3
Alles staat op DMA duh..
nog meer ?

ik heb het volgende gedaan:

Latency patch er op
nieuwste drivers promise
niewste via drivers
niewste live drivers
uhhhhh.. zeg het maar..

oh ja alles staat op irq 9 en kan ik niet veranderen want dat kut asus ding kan ik niet acpi uitzetten...

wat moet ik allemaal nog meer proberen?

tnx.

Verwijderd

Ik zou iig proberen om de kaarten in je PC om te wisselen... Die IRQ9 waar "alles" op staat is gelinked met een specifiek PCI slot. Stop de Ultra100 in een ander slot en ik weet haast zeker dattie dan in zijn eentje een IRQ heeft/krijgt.... Anders kun je ook nog eens spelen met "plug 'n play compatible opsys" aan of juist uit te zetten in de BIOS.

Verwijderd

acpi kun je in de bios uitzetten :p

wat hangt er allemaal aan die promiseTX2?
copieer je van/naar master/slave op zelfde kanaal? En daarvan ook nog een mp3tje afspelen???
In dat geval vind ik t onredelijk dat je de promise de schuld geeft! Er is geen enkele harddisk/controller die zo'n actie aan kan :X

Verwijderd

Misschien dat je in de bios de latency van je PCI sloten kunt verhogen, waarschijnlijk het beste om die op 64 zetten. En gebruik je ook al de via latency patch van George Breese? En zo ja, welke versie, want de 0.20beta... serie geeft nog problemen, met vooral SBLive, met KT133/KT266 moederborden enz, daarom heeft hij de 0.20beta's ook maar van de site gehaald...

Je bedoelt waarschijnlijk dat je "apic" niet uit kan zetten :? Ik zie niet zo in wat powermanagement te maken heeft met je irq settings...

Verwijderd

Mijn ultra100 TX2 doet het prima. Alleen mijn geluidskaart happert .. ook zelfde IRQ. Samen met mijn video kaart. Nu heb ik dit eerder gehad en weet dus dat ik met het verwisselen van me kaarten dat probleem verhelp. maar ben te druk om dat te doen op het moment. Maar verwissel je kaarten maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ACPI niet uitzetten in de bios, snap ik ook niet. Maar 't is zo.

en ik heb 0.19d ofzo van die george breese. en ALLES echt ALLES wat in de PCI sloten zit, zit op irq 9 ook de (onbaord) USB controller, dit was voorheen ook zo en toen had ik geen problemen ook de AGP kaart zit op 9...

Ik zal dan nu maar wat gaan wisselen, lijkt me sterk dat het gaat helpen omdat nu ook alles op 1 irq zit..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 11:40:
Ik kan ACPI niet uitzetten in de bios, snap ik ook niet. Maar 't is zo.
APIC moet je hebben, als je kunt moet je eens de interrupt controller op PIC zetten i.p.v. APIC. Is iets totaal anders dan dan ACPI:

APIC: Advanced Programmable Interrupt Controller
ACPI: Advanced Configuration and Power Interface
...ALLES echt ALLES wat in de PCI sloten zit, zit op irq 9 ook de (onbaord) USB controller, dit was voorheen ook zo en toen had ik geen problemen ook de AGP kaart zit op 9...
Dat (alles op irq 9) lijkt mij een APIC probleem, maar misschien dat als je de kaart in een ander pci-slot doet, dat de irq ook veranderd, ik meen dat PCI1 en PCI5 vaak dezelfde interrupt hadden o.i.d. maar dat lijkt me hier niet het probleem want alles zit immers op dezelfde irq... Dat doet volgens mij het OS :?

Ik meen trouwens me te herinneren dat het de C'T was die laatst een artikel had over een manier om de gesharede interrupts op te splitsen in Windows ..., misschien dat iemand me kan aanvullen? Lijkt me in elk geval een slechte zaak om alles op een interrupt te hebben, terwijl je nog genoeg interrupts vrij hebt.

Dit probleem was men trouwens ook al tegengekomen met de linux-kernel, maar daarbij kun je gewoon de APIC uitzetten (naar PIC) en dat gaf veel betere prestaties. Wellicht dat je in windows ... ergens een andere driver kunt selecteren en dat het dan werkt, heb helaas voor jou dat C'T artikel niet doorgelezen...

Nieuwste bios heb je ook uiteraard? (stond er nog niet bij)

Verwijderd

Topicstarter
Ja nieuwste bios idd en kaarten wisselen hielp niet, maar in de bios kan ik met de irq's gaan kutten wat ik wil ik kan er per slot een irq geven, alleen dat maakt niets uit windows zet alles toch weer op irq 9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 15:22:
Ja nieuwste bios idd en kaarten wisselen hielp niet, maar in de bios kan ik met de irq's gaan kutten wat ik wil ik kan er per slot een irq geven, alleen dat maakt niets uit windows zet alles toch weer op irq 9
Windows = win2k of XP neem ik aan... in 98 loopt windows namelijk nog niet zo te kutten met 1 irq...

Maar in je bios kun je een aantal dingen uitschakelen... waardoor je je api ook weer kan uitschakelen... Alleen als je die dingen aan laat, kun je die api niet uitschakelen... :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 15:22:
Dan ligt het idd aan de APIC, zal het nog eens opzoeken in de C'T wat jij zou kunnen doen in dit geval... 99% zeker dat het aan je OS ligt en dat je het daar zult moeten oplossen...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 16:05

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het ligt niet aan de IRQ's of APIC of wat voor andere vreemde dingen, het ligt absoluut 99.9% zeker gewoon aan de driver.
Zelf heb ik deze controller ook en met sommige drivers dezelfde problemen.
Momenteel draai ik even in een testopstelling met een nieuwe harddisk dus kan ik even niet kijken op mijn andere schijf met welke driver ik draai momenteel, maar ik zal het morgen posten en dan moet je het maar eens testen. Voor 99.9% zeker dat het opgelost zal zijn.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat het probleem idd iets met een driver is, want ik heb het nu wel voor elkaar gekregen dat alles op zijn eigen IRQ zit door de bios PnP uit te zetten en zelf irq's aan te wijzen per PCI slot en DAN win2k installeren..

maar nogsteeds het probleem aanwezig, ik snap er niets meer van....

Ik heb trouwens versie xxx.34 en xxx.39 al getest zonder resultaat... oudere versies nog niet

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 06:30 ]

Pagina: 1