Toon posts:

jahoor een videokaart zonder IRQ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Vandaag een poging gedaan om een tweede monitor aan mijn kast te hangen. De eerste is een Sony G400, met Geforce 2 op het AGP slot. De troep erbij werd wat 14 inch troep op een S3 trio 64.

Ik gebruik een windows 2000 prof systeem en het moederbord is een asus k7m. De aanvankelijke installatie verliep vlekkeloos en beide beestjes geven goed beeld. Het probleem is gelegen in de installatie van de tweede kaart. Windows geeft aan dat die zonder probleem werkt maar het blijkt dat hij geen IRQ heeft. In plaats daarvan gebruikt hij een sloot aan IO resources. Het resultaat is een systeem dat traag werkt (tot mijn verbazing nog wel stabiel). Bovendien zitten er wat fouten in de weergave op de aanvankelijke monitor (verkeerde kleuren van de icoontjes en een nerveuze cursor).

Hieronder de lijst van IRQ's (omdat ik denk dat het hierin ligt):

Afbeeldingslocatie: http://www.deheerenxvii.nl/irq.gif

Hoe krijg ik dat apparaat aan een IRQ? En lost dit mijn problemen op?

mvrgr en alvast bedankt.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 12:15
Tweakers groeten elkaar altijd, thus dat "hey" en "mvrgr" hoeft er niet bij :P

Probeer eens in je BIOS "Init Display First: PCI Slot" aan te zetten.
Sommige (oude) PCI kaarten willen niet als secundaire kaart booten...

[ Voor 11% gewijzigd door Ruuddie op 23-12-2002 22:33 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09

Super_ik

haklust!

is die s3 wel geschikt om als 2e kaart te gebruiken, wat gebeurt er als je in je bios zegt dat je pci als eerste kaart wil laten werken? of in de bios een IRQ toekent?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Videokaarten hebben alleen een IRQ nodig als ze 3D dingen moeten doen; voor 2D is dit niet nodig. De situatie zoals die is klopt dus (wat IRQ's betreft)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Ruuddie schreef op 23 December 2002 @ 22:33:
Tweakers groeten elkaar altijd, thus dat "hey" en "mvrgr" hoeft er niet bij :P

Probeer eens in je BIOS "Init Display First: PCI Slot" aan te zetten.
Sommige (oude) PCI kaarten willen niet als secundaire kaart booten...
Zal ik voortaan achterwege laten.... Hoe herkent de ene tweaker de andere op straat, scheelt ook weer groeten. Dat gedoe met die PCI first in de bios was inderdaad nodig om het werkend te krijgen. Dat is dus al gebeurd. Daar zit het niet in dat het systeem traag en foutief is. Waar zal het wel aan liggen als het geen IRQ nodig heeft (windows geeft idd aan dat het apparaat correct werkt). Gebruikt die de verkeerde IO's? heb ik niet veel verstand van. Zal ik die lijst van IO's dan even laten zien, of heeft dat geen zin?

zonder groet

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 12:15
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 22:50:
[...]

Zal ik voortaan achterwege laten.... Hoe herkent de ene tweaker de andere op straat, scheelt ook weer groeten. Dat gedoe met die PCI first in de bios was inderdaad nodig om het werkend te krijgen. Dat is dus al gebeurd. Daar zit het niet in dat het systeem traag en foutief is. Waar zal het wel aan liggen als het geen IRQ nodig heeft (windows geeft idd aan dat het apparaat correct werkt). Gebruikt die de verkeerde IO's? heb ik niet veel verstand van. Zal ik die lijst van IO's dan even laten zien, of heeft dat geen zin?

zonder groet
LOL :P

Hmpf, nu gaat het moeilijk worden, ik moet afhaken :P
IRQ's en IO's zijn ook niet mijn sterkste kant |:(
Ben benieuwd of iemand anders een idee heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf nog niets kunnen verhelpen... misschien komt er nog een kenner langs die me kan vertellen hoe een extra video kaart mijn systeem kan vern**ken. Dit is dan de lijst met IO's voor wat het waard is.

Afbeeldingslocatie: http://www.deheerenxvii.nl/io.gif

een hele hoop en ik weet niet of het nuttig gaat zijn, maar goed.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Heb ik ook met mijn Linux router; daar zit een PCI VGA kaart in gebaseerd op de Cirrus Logic GD5446 videochip. Die gebruikt ook geen IRQ. Omdat ik alleen het "kale" OS draai (alleen command prompt; geen X) heb ik er verder geen last van. Blijkbaar zijn er bepaalde kaarten die geen IRQ gebruiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem over, maar oplossing niet gevonden. De computer weer terug op oude snelheid, na wat geklooi in de bios. Uiteindelijk is er geen steek vernaderd in de IRQ settings. Daar lag het dan niet aan, maar waar het wel aan lag zou ik niet weten. Wat ik wel heb gedaan is de "optimal settings" van de bios geladen. Naar mijn weten draaide mijn computer nog steeds onder deze settings maar goed, je weet maar nooit...
Ik heb nooit de "fail safe settings" of "original settings" geladen die wel een trage compu zouden geven. Wat ik dus daadwerkelijk veranderd heb en hoe het probleem is opgelost, ik zou het niet weten.

Voor het nageslacht een wijze les: Na installatie van een tweede kaart, laadt opnieuw de ideale bios settings. Dit geldt dan i.i.g. voor het Asus K7M.
Pagina: 1