Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Caradapter op 18v ipv 19v

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zit met het volgende "probleem"
Het is niet echt een probleem maar wil gewoon even weten wat beter is.

Ik heb vandaag een car adapter gekocht voor mijn laptop. Deze kan 15-16-18-19-20-22-24 V DC leveren. Tot de 20V leverd die max 3.5A met een max van 70 Watt
Nu is mijn laptop eigenlijk 19V 4A nodig. (Ja adapter levert te weinig maar een zwaarder is niet te krijgen of ziek duur)
Ik heb wel eens eerder een 19V 3.5A apapter gebruikt en dat gaat op zich vrij goed.

Nu zit ik dus eigenlijk over het max vermogen van die adapter en nu vroeg ik me af of als ik hem op 18 volt zet die adapter minder belast. Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Bij voorbaad dank ....

ps. Als ik onzin loop uit te kraaien over vermogens of weet ik veel wat .. hierbij mijn excuus ;) ben geen electronica expert

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
IBM laptopje zeker :?

Zelfde probleem hier: Op de adaptor staat 19V 4.5A.... Terwijl zo'n omvormerding 3.5A is.

Echter, heb even gemeten, maar mn laptop zit rond de 2A stroomverbruik, en 2.5-3A bij hd activiteit (uitpakken van een 700mb iso file).
CD Schrijven heb ik nog niet getest, dus of ie dan veel meer trekt weet ik niet.
Op zich zou t dus moeten kunnen..... Maar risico is wel beetje groot.

Ik heb voorlopig even (moest een noodoplossing hebben) een 2e accu erin gegooid, heb dan 24V. Snel voeding gesoldeerd (24V -> 18V gestabiliseerd) en dan kan ik iig ff tijdelijk vooruit. Accu is 40Ah dus dat kan wel ff ;) en dmv een knop kan ik kiezen: Laptop op stroom of accu bijladen.

Als definitieve oplossing gooi ik denk ik maar een 12-220v adaptor erin, das t meest een voudig.

Verwijderd

Topicstarter
12-220 adapter kost een klein kapitaal ... dit ding heb ik voor 45 pleurotjes gekocht.. het werkt ook ... Alleen wat ik heb is dat hij wel oplaad maar windows denkt dat die op de accu werkt .. bij de 80 a 90 % gaat die door hebben dat die wel op de netspanning werkt en schakeld die van enegrie profiel over .. op dat moment gebruikt die net te veel en gaat die weer terug .. dat gaat even zo door ..

Maar wat ik dus wil weten is wat beter is .. iets lager voltage waardaar het gevraagde aantal watt mischien lager is of gewoon 19volt geven en de rest maar lekkur laten zitten...

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 22:21:
Maar wat ik dus wil weten is wat beter is .. iets lager voltage waardaar het gevraagde aantal watt mischien lager is of gewoon 19volt geven en de rest maar lekkur laten zitten...
En hoezo zou het gevraagde aantal watt minder zijn???

Ik denk dat in ieder geval de vermogensbehoefte gelijk zal blijven. Dit is wel een beetje afhankelijk van het soort voedingen dat gebruikt is.

Jouw adapter kan waarschijnlijk bij een lager voltage meer stroom leveren dan bij hogere voltages... Uiteindelijk zal het maximaal geleverde vermogen wel hetzelfde zijn... Naar mijn idee zal het helemaal niet uitmaken of je de spanning zou verlagen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
hoezo zou het gevraagde aantal watt minder zijn???
Is toch Watt = Volt * Apmare?
in dat geval zou dat betekenen als het aantal Ampare gelijkt blijft bij een lager voltage dat het aantal watt minder zou worden.

Of heb ik het fout ? :)

• Sine
  • Laatst online: 21:22
Niet helemaal

want je laptop heeft toch een bepaald vermogen nogig om te kunnen werken

dus als je spanning daald zal ie voor het zelfde vermogen meer stroom gaan trekken

[edit]

Whoo major typo's :P

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 25-12-2002 17:27 ]

Repareren doe je zo.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 09:55

Steve

Krokodil \o/

Het is niet Watt = Volt x Ampère maar vermogen = spanning x stroomsterkte. En het is Ampère ipv Ampare.

Op 18V zal je iets meer vermogen hebben, maar daar heeft Sine gelijk..

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Hey Sine let op de spelling :p
Maar is het niet zo dat als de accu van de laptop "vol" is de laadstroom daalt omdat hij nu alleen energie moet leveren om de accu op peil te houden en de laptop zelf van spanning/stroom te voorzien???

Alles is terug te redeneren naar 4

• Sine
idd ook een goed punt, als ie de accu niet hoeft te laden gebruikt ie natuurlijk ook stukken minder stroom

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 25-12-2002 17:28 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
dat is idd zo.. maar hoeveel zou dat ongeveer zijn?
is een bijna 6 ampare accu 14.8 volt ofzo .. laden duurd een dikke 2.5 uur.
is dat dan uit te rekenen hoeveel dat extra trekt ?

• Sine
normaal is een accu vol na 14 uur laden met een laadstroom die 1/10 van de capaciteit is

dus een 6Ah accu moet 14 uur laden met 600mA

dat is als je het in 2.5 uur 3.36 A aan 14.8V

maar hij laadt met 19V schakelend dus dat wordt bij 19V 2.6A

2.6A als je ervanuit gaat dat ie verliesloos kan omvormen van 19 naar 14V en dat ie een constante laadstroom heeft

Als ie ook op volle kracht oplaad als de laptop zelf aan staat, sommige laptops laden een stuk langzamer als de laptop aan staat.

Dus uiteindelijk heb je daar nog nix aan :)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1