[Win98+XP]98SE geraakt niet op netwerk, 2000 wel(zelfde PC).

Pagina: 1
Acties:

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 15:06
Mijn PC is aangesloten op een lokaal netwerkje via een 100MB switch. Dit is met UTP cat5 kabels volgens het boekje.
IP = 150.0.0.kamer#
subnet = 255.255.255.0
100MB full duplex
werkgroep: mshome
Bijna iedereen draait XP, als dat er toe doet.

Als ik onder win98SE draai geraak ik het netwerk totaal niet op, en als ik onder XP opstart is dit geen enkel probleem. Ik heb al de andere op het netwerk hulp gevraagd, de search en enkele topics gelezen.
Nu heb ik XP vervangen door 2000, en na alle IP's en netwerknamen in een bestandje (host.??? denk ik, onder 2000) geraak ik wel op het netwerk.
Als ik geluk heb.
Ik kan bijna altijd (=heel soms error "onbekende netwerkhost") pingen naar andere pc's die aanstaan, maar met net vieuw, en in verkenner, kan ik regelmatig de andere pc's niet zien. Dan komen ze soms na een tijdje wel tevoorschijn, maar ik kan ze niet benaderen ("host is niet beschikbaar").
Ik hoop echt dat iemand weet waar dit aan ligt, maar als ik zelfs maar onder 2000 kan netwerken zonder problemen ben ik jullie eeuwig _/-\o_ _/-\o_ .

O ja, er is iemand die sharet via ftp, en daar geraak ik wel altijd op, en net send werkt ook altijd, dat ontvang ik zelfs onder 98SE!!!

Mijn PC is trouwens AMD TB 1GHz, 256 PC 133, netwerkkaart zoek ik even op.

Het is een readylink express 10/100 van compex (RE100TX/WOL).

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 23-12-2002 21:52 . Reden: netwerkkaartje ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gebruik allereerst eens ip's uit de vrij te gebruiken range, zoals hier staat:
* 10.x.x.x / 255.0.0.0 - Voor (hele) grote netwerken, veel adresseringsruimte.
* 172.16.x.x / 255.255.0.0 tot en met 172.31.x.x / 255.255.0.0 - Ook een range voornamelijk door bedrijven gebruikt, in verband met grote adresseringsruimte.
* 192.168.x.x / 255.255.255.0 - De range voor thuisgebruik, kleinere netwerken. Deze zie je dus ook het meeste. Dit is dus de aangewezen range om te gaan gebruiken als je een klein lannetje gaat maken. (Standaard begint men gemiddeld met 192.168.0.1 / 255.255.255.0, en dan omhoog.)
doe dit eerst, dit kan enorm wat problemen geven, vooral als je hem straks op internet gaat aansluiten ;)

• naftebakje
Het is niet voor op internet, en die IP's zijn zo gekozen door mensen die denken dat ze het beter weten dan ik dus...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zet de subnetmask van die 98 bak eens op 255.0.0.0.
Moet officieel nix uitmaken maar hier heb ik een bak staan die anders het netwerk niet op komt, wel op internet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• naftebakje
Moeten de andere PC's in het net dan ook dat andere subnetmask invullen, of doet dat er niet toe?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Geen id eigenlijk.
als het goed is niet maar uitproberen kost je 1 min.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

- Submasks moeten hetzelfde zijn !! is wel zo makkelijk ander ga je met Sub- en supernets werken.....ook dan is moet je dezelfde 'mask' hebben
- Bij windows 2000\XP wil nog wel een IP security aanstaan...zet dat maar uit.
-kan je wel pingen ?
-netsend kan ook via Netbios verlopen
-zet bij één machine in DNS een ipadres van een machine, zet dit ipadres bij de overige machines in DNS...

• naftebakje
Ja, ik kan pingen. Kzal dan eens met die subnets prutsen :9

Pagina: 1