[Voodoo5] underclocken

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Welke snelheid zal mijn voodoo 5 moeten hebben om hem passief te kunnen koelen? Ik game namelijk bijna nooit, en ik heb een EWS64 in mijn systeem zitten. Die geluidskaart is extreem gevoelig voor externe invloeden, ga hem strax ook shielden met aluminiumfolie en karton.
Nu heb ik op www.ews64.com vernomen dat videokaarten een bron van storing kunnen vormen, en met name een voodoo5 met zijn enorme power consumptie zal daar wel kaas van eten... dus underclocken lijkt mij de beste oplossing. Hij draait op het moment op 130Mhz ipv. 166Mhz. Is het op de een of andere manier gevaarlijk om te ver te underclocken?
en kan ik dan evt. de extra voedingsconnector verwijderen van de kaart?

ik kan er wel iets over vinden op google, maar ik kan geen frans...

Verwijderd

ik denk niet dat underclocken gevaarlijk is, je extra voedingsconnector verwijderen van de kaart zou ik niet doen. er zijn zelfs gf4 mx 440 kaarten die passief gekoeld zijn dus gaat het met een voodoo5 ook wel denk ik. http://www.sharkyextreme....ticle.php/3211_1012641__4

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Een voodoo5 kaart is zover ik weet op een 0.35 micron proces gebakken (grooooot ;)) en produceert daarom veel meer warmte.

Ik lees op het forum wisselende meningen over underclocken. De een zegt dat de boel daarna niet meer normaal te krijgen is, de ander zegt dat het niks uit zou moeten maken.

en... A thought just occured to me: hoe kan ik de spanning over de kaart verminderen? denk dat dat eigenlijk de meeste winst op zou moeten leveren.

Verwijderd

Buggle schreef op 23 December 2002 @ 16:27:
Een voodoo5 kaart is zover ik weet op een 0.35 micron proces gebakken (grooooot ;)) en produceert daarom veel meer warmte.
.
oeps wist ik niet. ook geen ervaring met een voodoo 5. dan kan ik je niet helpen sorry

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 16:30:
[...]

oeps wist ik niet. ook geen ervaring met een voodoo 5. dan kan ik je niet helpen sorry
+ ..... een GF 4 mx = een GF 2, en geen echte GF 4. en die kan je btw wel pasief draaien met zon zalman HP 80.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Buggle schreef op 23 december 2002 @ 16:27:

Ik lees op het forum wisselende meningen over underclocken. De een zegt dat de boel daarna niet meer normaal te krijgen is, de ander zegt dat het niks uit zou moeten maken.

en... A thought just occured to me: hoe kan ik de spanning over de kaart verminderen? denk dat dat eigenlijk de meeste winst op zou moeten leveren.
Als je tog bijna nooit gamed, kun je er ook een andere videokaart in doen. Een oude TNT1 ofzoiets, 2dehands kosten die vast niet zo veel.

Grolsch Royce!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
met onderklokken kan je net als met overklokken op den duur je VGA kaart beschadigen.

dikzak

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Chello200 schreef op 23 december 2002 @ 19:45:
met onderklokken kan je net als met overklokken op den duur je VGA kaart beschadigen.
Dat moet je dan maar eens uitleggen hoe dat gebeurd??, Ik zie alleen maar positieve tav de levensduur ( minder warmte productie, lager verbruik)..

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
SuperPaddo schreef op 23 December 2002 @ 18:38:
[...]
Als je tog bijna nooit gamed, kun je er ook een andere videokaart in doen. Een oude TNT1 ofzoiets, 2dehands kosten die vast niet zo veel.
Sterker lijkt me dat je zelfs met een TNT2 nog wel geld terug krijgt voor dat ding.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gianni Rombios schreef op 23 December 2002 @ 20:02:
[...]

Sterker lijkt me dat je zelfs met een TNT2 nog wel geld terug krijgt voor dat ding.
TNT(2) :?

Als 3D niet relevant is, wil je toch wel minimaal redelijke 2D beeldkwaliteit hebben, en juist de TNT reeks staat erom bekend vrij brakke te hebben.

Neem dan eerder een Matrox G200/400/450 of een ATi Rage Pro/Fury ofzo, zelfs een S3 geeft beter beeld :o

Oslik blyat! Oslik!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Jaja ik ga met je mee probeer een G200 of hoger te scoren, zelfs dan krijg je nog geld terug :P

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
neuh wil mn voodoo 5 nie wegdoen ben er heeeeel erg trots op :)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Maar je speelt toch amper games?
Waarom zou je die V5 5500 dan houden?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Gianni Rombios
  • Niet online
Voor de show en voor de antiquarische waarde denk ik.
En staat leuk bij je kapsel Buggle :P

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:55
RAILGUNNER schreef op 23 december 2002 @ 22:56:
Maar je speelt toch amper games?
Waarom zou je die V5 5500 dan houden?
Collectors item, duuh :P
Ik krijg er ook een binne van de week als het goed is, en ik heb er nu een GF2 GTS/Pro in liggen. Thus echt veel nut heeft upgraden niet. Maarja, het klinkt veel cooler als je zegt dat je een echte Voodoo5 erin hebt, dan zo'n standaard GF :P

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
exactly... :D

(de doos is ook zooooo veel moooier ;))

[ Voor 64% gewijzigd door Buggle op 26-12-2002 16:40 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb die kaart ook gehad, was toch wel een erg vet ding maar misschien dat je met een paar grote heatsinks er wel komt hoor

(als ik dat ding nog gehad had zou ik em dual waterkoeling) :)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Ik heb ook een voodoo 5 gehad, meerdere zelfs

Volgens mij kun je via de software de kaart in "single chip modus zetten"ivm compatibiliteit ofzo

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

TLRnZ schreef op 26 december 2002 @ 20:35:
Ik heb ook een voodoo 5 gehad, meerdere zelfs

Volgens mij kun je via de software de kaart in "single chip modus zetten"ivm compatibiliteit ofzo
dat gaat niets helpen, dat is namelijk alleen voor de FSAA :)

maar dat ding passief koelen... dan heb je wel 3 dingen nodig:
- 2 flinke grote heatsinks
- 2 kleinere (voor op de achterkant, zeker doen als je passief koelt)
- veel ruimte :o

Het is mogelijk, en dan moet je zoals je zelf al aangaf om de kaart op +- 130 laten draaien, en zoveel kwaad kan het niet als je hem underclockt. Mijn V5 heeft ook een paar maanden op 145 gedraaid ivm me modding acties.

En die power connector moet erop blijven. Haal hem er maar eens af en zet je pc eens aan, kijke wat ie doet... niet veel, beeld blijft zwart :Y)

als je wat uitleg nodig hebt met het het verwijderen van de orginele heatsinksjes (die kan je ook heel best met wat extratjes op de achterkant plakken) dan moet je het zeggen.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
Buggle schreef op 23 December 2002 @ 16:27:
correctie, 0.25 micron.... nog steeds groot, maar goed....

volgens mij kun je em op 166 mhz ook wel passief laten draaien, als je er maar een grotere heatsink opzet, en een goede airflow in je case hebt....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
het verwijderen van die heatsinkjes moet toch in de vrieskast?

vind het niet zo heel fijn idee om em in de vrieskast te stoppen :|

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Chello200 schreef op 23 december 2002 @ 19:45:
Leg eens uit!:/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Het lijkt me niet zo verstandig om hem te shielden met alluminium folie en karton omdat je er dan een isolator van maakt en dan word ie alsnog heel warm volgens mij kan je beter je geluidskaart shielden.

En waarom moeten die heatsinkjes eraf ?

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Buggle schreef op 29 december 2002 @ 18:49:
het verwijderen van die heatsinkjes moet toch in de vrieskast?

vind het niet zo heel fijn idee om em in de vrieskast te stoppen :|
Als ze vast gelijmd zijn wel jah :)

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

thijz schreef op 29 december 2002 @ 20:06:
[...]

Als ze vast gelijmd zijn wel jah :)
idd, moet in de koelkast. Doe het wel in een antistatisch zakje.

Fanmodding 3dfx fans/heatsinks:
Stap 1
Leg de Voodoo3/4/5 in in anti-statisch zak(je) voor zeg 10min in de vriezer.
Stap 2
Daarna de Voodoo5 eruit halen en wat licht tegenaan blazen om zo de condens wat weg te halen.
Dan voorzichtig aan de kant met een grote platte schroevendraaier eraf wippen. Het kan een beetje kraken (dit is het PCB enkel maar mag toch ook niet te veel kraken), en ik stel voor om de schroevendraaier aan de AGP connector kant eronder te zetten ivm andere componenten. Voorzichtigheid is hier geboden! Wil niet te snel te werk gaan!
Stap 3
Net als bij andere cpu/gpu's de oude adhesive weghalen. Dit kan met een scherp scalpel mesje en wat wasbenzine of alchohol.
Stap 4
Plaats nieuwe heatsink/fan combo op juiste manier met een beetje koelpasta.
Voor een voorbeeld:
[rml][ MOD] Voodoo5 5500 cooler mod :D + pics[/rml]
[rml][ MOD] Voodoo5 5500 cooler mod :D : Fase2 + pics[/rml]

mooi he ;) 8)

Verwijderd

Ik zou ook heatsinks op mijn mem plakken, was het plakspul koelpasta |:( Dus die hield het niet vast, nu heb ik de heatsinks er al weer af. En die koelpasta moet er nog af, moet je erg voorzichtig zijn met wasbenzine alcohol?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

beetje poetsen... voorzichtig krabben met een heel scherp puntje, op een gpu kan het wat harder, grof, maar mem :o wel erg voorzichtig!

en het is niet eens zo nodig, koeling op je mem, voldoende kastkoeling en tada zelfde resultaat.

edit:

misschien idee om te moven naar doc :?

[ Voor 11% gewijzigd door Barreljan op 30-12-2002 14:37 ]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik heb zelf mijn voodoo 5 ook passief gekoeld. Zitten nu twee pentium 133 koelblokjes op. Gewoon geplakt met 10 sec lijm. (Het kan dus wel degelijk)

Verwijderd

Het mooie is dat je dus helemaal niet andere heatsinks erop hoeft te zetten om hem passief te koelen. Heb van begin af aan de fans eraf gehaald en nooit problemen ondervonden in de tijd dat ik mijn V5 gebruikt heb (anderhalf a twee jaar), ook al werd de boel inderdaad behoorlijk heet. Het heeft volgens mij sowieso weinig zin om er alleen maar grotere heatsinks erop te zetten, omdat die toch binnen de kortste keer verzadigd zijn met warmte. Om de boel echt beter te koelen zul je toch de warmte op een of andere manier moeten afvoeren.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
wmeester schreef op 30 December 2002 @ 16:33:
Ik heb zelf mijn voodoo 5 ook passief gekoeld. Zitten nu twee pentium 133 koelblokjes op. Gewoon geplakt met 10 sec lijm. (Het kan dus wel degelijk)
geleid dat spul warmte dan? :? klinkt me niet echt fris in de oren...

maar btw bedankt voor de reply over de koelblokjes, daar ga ik binnenkort dan maar mee aan de gang. Blue orbjes ofzo erop.

En over dat shielden: ik was ook niet van plan om mijn V5 te shielden, maar mijn geluidskaart :) denk dat dat veel meer nu zou hebben...

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Buggle schreef op 31 december 2002 @ 01:08:
[...]

geleid dat spul warmte dan? :? klinkt me niet echt fris in de oren...

maar btw bedankt voor de reply over de koelblokjes, daar ga ik binnenkort dan maar mee aan de gang. Blue orbjes ofzo erop.

En over dat shielden: ik was ook niet van plan om mijn V5 te shielden, maar mijn geluidskaart :) denk dat dat veel meer nu zou hebben...
de sec. lijm op de hoekjes v/d gpu doen en in het midden een drupje koelpasta, zo moet het wel werken, en nog beter ook.

:)

Pagina: 1