RAID-bios versnellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd de search te gebruiken, maar dat werkt niet echt lekker.
Weet iemand of er een mogelijkheid is om het laden van de RAID-BIOS (die na mijn gewone bios geladen word) wat te versnellen. Doormiddel van een instelling ofzo. Of kan je de raid-bios updaten??? Zoja, waar kan ik die update downloaden dan....
Voor specs, zie signature.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

nope is helaas niet mogelijk. Je zou em uit de bios kunnen slopen als je em niet gebruikt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 10:34
Dit valt imo onder I/O Controllers. Move vanuit PMG dus :)

Ik heb er iig nog nooit van gehoord, het versnellen van zo'n BIOS. Voor update's zie de site van je mobo- en/of RAID controller fabrikant.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ja ik gebruik hem juist wel, er zitten 2 schijven op, maar eerst duurt het een tijd voordat ie geladen is (dan zie je puntjes op het scherm komen) en daarna blijft ie nog eens 2 seconde staan op "Press CTRL+F for setup...blabla"..... ik vind het toch wel lang duren en dacht misschien is er iets aan te doen.....

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat zij neen aantal vragen tegelijk:

1. Kan mij RAID bios geupdate worden?
2. Kan ik de post van het raid bios versnellen?

Antwoord 1:
Het RAID bios zit ingebakken in de normale bios chip.
Het updten daarvan gebeurt dus gelijktijdig met een normale bios-update.
Voor bios-updates voor MSI KT3 ultra II:
http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=341&NAME=MS-6380E

Antwoord 2:
De POST kan wel versneldworden, maar vraag me niet hoe je in de setup komt.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het "uit de bios slopen" van het raid gedeelte beveel ik absoluut niet aan!

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Verwijderd

Kets_One schreef op 23 December 2002 @ 16:09:
Maar het is wel rete simpel om ROM gedeelten uit een BIOS te slopen met AWD B Edit :)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Thanks Kets_one. Het is me nu iets duidelijker. Je hebt dus kans dat als ik mijn gewone MSI bios update, dat ie gelijk wat sneller is met mijn RAID bios.Op de websie van MSI staat iig niet bij de laatste bios dat er iets aan de raidbios veranderd is....dusse ik vrees het niet. Dan moeten we er maar mee leren leven ;)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als je erachter zit, kun je paar keer op een toets drukken, spatie oid.
Dan blijft hij niet wachten totdat je die ctrl+f indrukt maar gaat meteen verder.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Vae Victis schreef op 23 december 2002 @ 16:35:
Als je erachter zit, kun je paar keer op een toets drukken, spatie oid.
Dan blijft hij niet wachten totdat je die ctrl+f indrukt maar gaat meteen verder.
Oh gaat ik vanavond proberen....
Dat scheelt dan toch nog een seconde of 2 :P

Verwijderd

Kets_One schreef op 23 december 2002 @ 16:09:
Het uit de bios slopen is kinderspel, een nieuwe d'r in zetten kan best pittig worden als de verschillende biosmodules te dicht op elkaar staan, maar de POST van je raidbios verkorten, dat is best riskant... Maar is misschien wel mogelijk, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
edit:
waarschijnlijk is er ook een full-raid bios beschikbaar voor jouw moederbord, misschien is die nog een halve seconde sneller :9

offtopic:
misschien is Linux wat voor je, hoef je niet zo vaak opnieuw op te starten ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 16:48 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 16:38:
[...]

Het uit de bios slopen is kinderspel, een nieuwe d'r in zetten kan best pittig worden als de verschillende biosmodules te dicht op elkaar staan, maar de POST van je raidbios verkorten, dat is best riskant... Maar is misschien wel mogelijk, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
edit:
waarschijnlijk is er ook een full-raid bios beschikbaar voor jouw moederbord, misschien is die nog een halve seconde sneller :9

offtopic:
misschien is Linux wat voor je, hoef je niet zo vaak opnieuw op te starten ;)
Ik heb wat dat betreft een superstabiel systeempie, en hoef maar heel weinig opnieuw op te starten. Maar die keer dat ik dan opnieuw moet opstarten.....dacht ik: misschien kan die raid-bios wel wat snellen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

Met de utilities van award genaamd modbin en cbrom kan je heel veilig de boel aanpassen. Met cbrom kun je de losse pci module voor de raid controller verwijderen en eventueel een andere toepassen.

Dat is wat men ook doet bij het maken van een fullraid bios. Nix engs aan.

Maar als je em gebruikt hoeft dat dus niet. Mijn ervaring is dat het van de schijven afhangt hoe lang het zoeken naar de array duurt.

Mijn 10 GB WD zijn vrij traag. Mijn 14 GB IBM zijn sneller. En mijn 40 GB Maxtor weer sneller. Maar goed als je even koffie haalt nadat je je systeem hebt aangezet is ie al in windows als je terug bent. Dus ik zie het probleem niet zo :)

[ Voor 41% gewijzigd door Shuriken op 23-12-2002 17:08 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Shuriken schreef op 23 December 2002 @ 17:03:
Met de utilities van award genaamd modbin en cbrom kan je heel veilig de boel aanpassen. Met cbrom kun je de losse pci module voor de raid controller verwijderen en eventueel een andere toepassen.

Dat is wat men ook doet bij het maken van een fullraid bios. Nix engs aan.

Maar als je em gebruikt hoeft dat dus niet. Mijn ervaring is dat het van de schijven afhangt hoe lang het zoeken naar de array duurt.

Mijn 10 GB WD zijn vrij traag. Mijn 14 GB IBM zijn sneller. En mijn 40 GB Maxtor weer sneller. Maar goed als je even koffie haalt nadat je je systeem hebt aangezet is ie al in windows als je terug bent. Dus ik zie het probleem niet zo :)
Je hebt gelijk, het is ook geen probleem, mijn pc boot juist heel snel, maar dat valt het op dat de raid-bios het langst (naja lang ;) ) duurt. Het was alleen maar een idee, om hem sneller te maken. Het kan dus niet, dus houd het op, doesn't matter !

Verwijderd

Shuriken schreef op 23 december 2002 @ 17:03:
... nou ik ben gigabyte heel dankbaar dat mijn moederbord dual-bios had, want zo veilig is het niet altijd om een module te verwijderen en dan een nieuwe d'r in te zetten indien deze nieuwere (full raidbios) niet op de plek van de oude past...
Helemaal niet als er een jump hardgecodeerd is naar het begin van de lite-raid-bios, een truk die naar ik heb begrepen niet alleen bij mijn moederbord is toegepast, maar steeds meer opkomt....

En dat terwijl het niet illegaal is, geen enkele eula die er iets over zegt (niet bij promise, niet bij award of amibios en ook niet bij moederbord-fabrikanten), dus waarom in hemelsnaam :?

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 16:04

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Totaal offtopic:

Sjezus DaZaffiro, gewoon een fijn stuk tekst van mij als signature, dat ik dat nog mag mee maken. _/-\o_

XBL: theArthurrrr

Verwijderd

Dit is duidelijk een "probleem" van Promise RAIDkaarten. Ik heb zelf een Ultra100TX2 kaart omgebouwd naar een fasttrack TX2000, en zodra je er een RAID bios in flashed (welke RAID BIOS dan ook) dan duurt de HDD detectie ineens een stuk langer dan dat je er een Ultra BIOS inschiet... Don't ask me why, het is een gegeven bij Promise. Eruit hacken vind ik ook weer niet zo'n lekker plan.... Gewoon je PC 24/7 aanhouden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 08:44 ]

Verwijderd

DeWaanzin schreef op 23 December 2002 @ 18:16:
... DaZaffiro, gewoon een fijn stuk tekst van mij als signature, dat ik dat nog mag mee maken. _/-\o_
offtopic:
Was dan ook wel de grappigste uitspraak die ik de laatste tijd gelezen heb, ik nomineer jou als ubertweaker. ;) Kou lijden voor je systeempje: Wat een toegeweide tweaker _/-\o_
Pagina: 1