[IDE] raar prob met 2 HDDs

Pagina: 1
Acties:

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
Ok ik zit met het volgende probleem:
Allereerst me specs:
P4 2.53 ghz
Asus P4s8x, geen SATA of RAID
512 mb DDR
WD 20 GB FAT 32
Maxtor 40 GB NTFS

Ik heb op me Primary master een WD 20 gb FAT 32 HDD zitten, en op me Primary slave een Maxtor 40 GB NTFS zitten. En op me secundary master en slave heb ik een cdrom en brander zitten
Maar als ik me pc wil opstarten duurt het eerst zeker 20 sec voordat ik het Windows XP laad schermpie krijg te zien. :?
Afijn, klaar met opstarten komt het volgende probleem, als ik een film wil kijken, en het filmpie staat op me 40 gb schijf, hapert de film telkens, steeds een stukje langzaam beeld en daarna weer een heel snel stukje, het zelfde probleem heb ik als ik muziek wil beluisteren, dan stottert de muziek.
Ik heb nu dus ook geprobeerd me 40 GB op Secundary master proberen te zetten, dat lukt soms wel en soms niet, dan herkent ie hem helemaal niet en dan weer wel, maar dan ineens als een secundary slave, terwijl ik de master connector gebruik en de jumper ook op master zet.
Ik heb met powermax voor me 40 gb schijf wat er aan de hand was, zegt ie dat ie hem in de BIOS niet goed kan herkennen, dus heb ik me BIOS ff geflasht. Nog steeds hetzelfde probleem met het opstarten en met een filmpie kijken.
En als ik me 40 GB schijf uitschakel in me BIOS, start hij wel snel op, maar heb ik nog wel dat probleem met muziek en met muziek :?
Ik heb dus ook bij de chipset fabrikant gekeken voor IDE drivers, heb ik ook geinstalled ( IDEUtil 2.02 om precies te zijn ), en dat had ook geen baat
En met me vorige pc had ik dit probleem dus helemaal niet. :/
Ligt het dus nu aan dat moederbord of aan me HDD ?
Of weten jullie iets waardoor hij wel zou gaan werken ?

Verwijderd

Misschien kun je het volgende proberen:

HD waarop het OS staat: Primary master
CDROM: Primary slave
CDRW: Secundary master
HD voor data: Secundary slave

Laat het BIOS de schijven en CD-drives detecteren, en laat deze gegevens er hard in staan. Dat scheelt alweer wat tijd bij het opstarten. Gebruik geen cable select, maar als ik je verhaal goed lees, doe je dat nu ook al niet.

Als je hierna het probleem nog steeds tegenkomt, dan ligt het in ieder geval niet aan je IDE-config.

Let ook op, dat je de goede jumpersetting voor je hd gebruikt, dus voor je WD: master with slave present.

• OutSIdeR
Wat je nu zegt heb ik ook al eens geprobeerd maar dan krijg een vage error.
Dan kan hij namelijk ineens me WD niet meer vinden ( daar staat me Win XP op )
Dus dan zou het iig niet aan me IDE opstelling liggen maar aan het moederbord?

Verwijderd

Een WD schijnt niet goed samen met een Maxtor op één kabel te werken.

Zet beide schijven als master, op primary en secundairy IDE, en ontkoppel 'for the time being' beide CD-R(W/OM)s

Gooi daarna beide CD-R(W/OM)s, beide op slave. Vergeet niet dat de HDs NIET op 'Single Master' mogen staan.

HD mogen eigenlijk NIET als slave achter een CD-R(W/OM0/DVD

Probeer 't anders ook eens met alles op 'Cable Select', maar nog wel de HDs op een aparte kabel, en beide op 't uiteinde v.d. kabel

• OutSIdeR
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 18:52:

Zet beide schijven als master, op primary en secundairy IDE, en ontkoppel 'for the time being' beide CD-R(W/OM)s

Gooi daarna beide CD-R(W/OM)s, beide op slave. Vergeet niet dat de HDs NIET op 'Single Master' mogen staan.

HD mogen eigenlijk NIET als slave achter een CD-R(W/OM0/DVD

Probeer 't anders ook eens met alles op 'Cable Select', maar nog wel de HDs op een aparte kabel, en beide op 't uiteinde v.d. kabel
Ook al geprobeerd.
Dan werkt ie nog steeds niet.
Dan krijg ik een Disk Boot Failure.

Verwijderd

OutSIdeR schreef op 23 december 2002 @ 18:59:
[...]

Ook al geprobeerd.
Dan werkt ie nog steeds niet.
Dan krijg ik een Disk Boot Failure.
Wees wat specifieker.

Ik geef 4 handelingen, omdat de feedback uit die handelingen meer info kan verschaffen over mogelijk configuratiefouten/conflicten.

De info die je tot nu toe verschaft hebt, is niet toereikend.

Dus wat zie/hoor je bij ieder van de 4. Dus Boot Failure/Hoort schijf wel/niet opspinnen.

• OutSIdeR
Tsja ik snap het zelf ook niet echt.
als ik me Maxtor op secundary master zet en me WD ook, dan herkent ie de de maxtor als een secundary slave, enja ik heb dan ook al de cdoms deraf gehaald.
Dan krijg ik een Disk boot failure, terwijl ik gewoon me WD heb aangesloten op me primary slave :/
Ik vind het maar vreemd, maar zou het nou eventueel aan dat moedebord kunnen liggen of aan me IDE config ?

Verwijderd

OutSIdeR schreef op 23 december 2002 @ 19:32:
Tsja ik snap het zelf ook niet echt.
als ik me Maxtor op secundary master zet en me WD ook, dan herkent ie de de maxtor als een secundary slave, enja ik heb dan ook al de cdoms deraf gehaald.
Dan krijg ik een Disk boot failure, terwijl ik gewoon me WD heb aangesloten op me primary slave :/
Ik vind het maar vreemd, maar zou het nou eventueel aan dat moedebord kunnen liggen of aan me IDE config ?
Je config.

Kijk eens of je 80-aderige kabels hebt, met 1 blauwe, 1 grijze en 1 zwarte connector. Connector kleuren kunnen afwijken. Als ze afwijken moet je 't kleurgedoe maar negeren(De blauwe moet in je Mobo).

Doe 't volgende eens:

Jumper de WD op CS (Cable Sel.) Plaats hem op de laatste connector (die aan 't uiteinde - zwarte connector) van de kabel in de primary IDE.

Jumper de Maxtor ook op CS. Plaats hem op de laatste connector (die aan 't uiteinde - zwarte connector) van de kabel in de secundaire IDE.

Sluit je CD-R(W/OM)s niet aan.

Start 'm nu nog eens op. Wat zie je?

• OutSIdeR
Ik heb zonet het volgende geprobeerd:
Maxtor op Secunday Master en de WD ook.
CDrom eraf.
Kreeg ik dit : Primary Master Fail, en herkent de maxtor als een Secundary Slave
Toen heb ik dit gedaan:
Maxtor op Primary Master, en de WD op Secundary Master.
CDrom eraf.
Kreeg ik dit : Herkent de Maxtor als Primary Slave en herkent geen WD

Ik heb echt op allerlei soorten manieren die HDD's aangesloten op me moederbord zonder enig effect.
Ik heb ook de blauwe con's op me moederbord aangesloten en de zwarte con's als master gebruikt (zoals het hoort, ben niet helemaal een newbie ;) )
En ik heb ook 5 IDE kabels gebruikt (3x 80 aderig en 2x 40 aderig), en dat hielp ook allemaal niets.
Dus kortom ligt het nou aan me moederbord of aan me HDD's ?

[ Voor 12% gewijzigd door OutSIdeR op 23-12-2002 20:28 ]

Verwijderd

OutSIdeR schreef op 23 december 2002 @ 20:27:
Ik heb zonet het volgende geprobeerd:
Maxtor op Secunday Master en de WD ook.
CDrom eraf.
Waarom niets op de primaire IDE poort?

En heb je m'n eerste reply aan jou gelezen?
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 18:52:

...
Kreeg ik dit : Primary Master Fail, en herkent de maxtor als een Secundary Slave
Toen heb ik dit gedaan:
Maxtor op Primary Master, en de WD op Secundary Master.
CDrom eraf.
Kreeg ik dit : Herkent de Maxtor als Primary Slave en herkent geen WD
WD is je opstartschijf laat 'm daarom gewoon als Primary Master op je Primary IDE poort zitten (Note the difference!)

Verplaats dus je maxtor.
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 19:53:
...

Doe 't volgende eens:

Jumper de WD op CS (Cable Sel.) Plaats hem op de laatste connector (die aan 't uiteinde - zwarte connector) van de kabel in de primary IDE.

Jumper de Maxtor ook op CS. Plaats hem op de laatste connector (die aan 't uiteinde - zwarte connector) van de kabel in de secundaire IDE.

Sluit je CD-R(W/OM)s niet aan.

Start 'm nu nog eens op. Wat zie je?
Ik lees niks over pogingen met een 'Cable select' instelling.

Heb je bovenstaande precies uitgevoerd?

With all do respect, uit je voorgaande post kan ik echt geen probleemoplossende logica ontwaren :? 'T lijkt alsof je 'at random' combinaties maakt.

• OutSIdeR
Dude, ik heb ook met de jumpers zitten kloten, ik heb ze allebei op slave geprobeerd en op master, op master/slave, etc etc.
Maar daar ligt het allemaal niet aan, want bij mijn vorige pc had ik dit probleem namelijk niet, en toen zat alles net zoals nu.
Dus wat kan het probleem dan wel zijn ?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

lees ik nu ergens overheen of denkt niemand er gewoon aan :?

Kijk eens of DMA aanstaat voor de betreffende HD, zowel in bios als in windows :)

Hoi

• OutSIdeR
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/janhoogenband/dma.JPG
Hij staat nu zo.
Apparaat 0 lijkt mij die WD en apparaat 1 de Maxtor

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

juist, je Maxtor's DMA staat uit! Dat verklaart ook je haperingen etc.

Die Maxtor moet naar je secundairy poort, op welke manier dan ook. Vergeet ook niet gelijk de HDD's opnieuw te detecteren in het bios, elke keer weer als je een HDD verplaatst/verjumpert......

ps: Als je iets achter de WD hangt, jumper hem als Master with.....
Hangt ie alleen, jumper hem als Single master.
Weet je niet precies de jumpers?
http://www.wdc.com
http://www.maxtor.com

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 25-12-2002 05:16 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• OutSIdeR
Madrox schreef op 25 December 2002 @ 05:13:
juist, je Maxtor's DMA staat uit! Dat verklaart ook je haperingen etc.

Die Maxtor moet naar je secundairy poort, op welke manier dan ook. Vergeet ook niet gelijk de HDD's opnieuw te detecteren in het bios, elke keer weer als je een HDD verplaatst/verjumpert......

ps: Als je iets achter de WD hangt, jumper hem als Master with.....
Hangt ie alleen, jumper hem als Single master.
Weet je niet precies de jumpers?
http://www.wdc.com
http://www.maxtor.com
En als je nou eens kijkt wat ik schrijf.
Dat heb ik geprobeerd maar dan herkent ie mijn WD HDD niet meer...
Pagina: 1