[Maxtor + Highpoint] Tikjes?

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Ik draai WinXP op een PC met een Highpoint HPT366 ATA66 controller, met daaraan een Maxtor D740X 40GB schijfje. Het heeft me heel wat moeite gekost om de HPT366 goed te laten werken met WinXP, maar ik blijf zitten met een probleempje:

De Maxtor schijf maakt zo af en toe (uitgebreide schijfcontrole, grote bestanden verplaatsen van partitie naar partitie) rare tikken. Deze tikken waren er eerst ook bij het afsluiten van WinXP (net alsof de schijf 4 keer uitgeschakeld moest worden), maar dat heb ik kunnen verhelpen door een oudere HPT366 driver te gebruiken (v1.25.1.10) en de nieuwste BIOS in de HPT366 te flashen (v1.28).

De Maxtor schijf tikt niet op een Intel 440BX IDE controller, en andere schijven maken geen tikken op de HPT366 controller. Ik heb alle driverversies vanaf 1.25 t/m 1.30 XP beta gebruikt, maar bij de meeste haal ik een bedroevend lage performance en/of heb ik last van die "afsluittikken". Ook een andere HPT366 BIOS (v1.25) maakt geen verschil.

Is dit een toevallig probleem tussen die controller en deze schijf (andere schijven werken wel goed, Maxtor schijf werkt wel goed op andere controllers) en is er iets aan te doen?

Op zich leveren de tikken dus geen problemen op qua performance of data-integriteit, maar het lijkt me niet helemaal gezond voor de schijf.

De schijf is niet gepartitioneerd en geformateerd op de HPT366 controller, als ik dat opnieuw zou doen daarop, zou dat uitmaken?

[ Voor 13% gewijzigd door roelio op 23-12-2002 14:05 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Rico

Wie dit leest is gek....

Je moet een 2.0.X driver gebruiken.
Is een bekend probleem en vanaf versie 2 opgelost.
Welk mobo is het misschien kan ik je dan een link naar de drivers geven

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Abit BE6-2 ... Maar voor de HPT366 zijn geen v2.x drivers voorzover ik weet, de nieuwste bekende zijn v1.30beta voor WinXP. Volgens mij zijn er alleen v2.x drivers voor andere Highpoint chips als de HPT370/372/...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb dit soort ongein ook met 2 D740X schijven die aan een Promise RAID controller hangen. Het probleem doet zich alleen voor als ik gedurende langere tijd een temperatuurprogramma of een SMART uitlees programma draai. De schijven klappen dan af en toe uit en spinnen meteen weer op. Het heeft lang geduurd voordat ik er achter was waar het aan lag. Inmiddels draaien ze gelukkig al een jaar goed.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Zou die 2.x van de 370 ofzo eens proberen.
Heb zelf een KR7A met de 372 en die had dat probleem ook. Vanaf v2.x was het goed.
Gewoon proberen zou ik zeggen

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Maar denk je dat v2.x drivers voor die nieuwere controllers gaan werken op een oudere HPT366 ?? Ik kan het allicht proberen natuurlijk :)

Zoiezo alle HPT366 drivers hoger dan v1.25.x.x geven een waardeloze performance...

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Zou het gewoon proberen. Je kunt altijd weer terug.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
da's waar, ik ga het eens proberen!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
tip: ga geen bios van een nieuwere kaart proberen :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
was ik ook niet van plan, bovendien kost dat teveel mod-werk omdat de BIOS bij de Abit mobo BIOS inzit :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Dat werkt dus niet, drivers voor HPT370 en hoger doen het niet op een HPT366 :)

Dus, geen oplossing bekend?

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Je zou eens een email kunnen sturen naar highpoint. Bij mij was het ook een known issue

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
al gedaan maar ze reageren niet, evenmin als Abit ... zal wel weer wezen omdat het een niet meer verkocht product is ...

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Tja dan wordt het moeilijk. De onboard controller van de BE6-2 is maar ATA33 dacht ik.
Misschien toch een ander moederbord??? Of een andere HD? Of toch maar op de ATA33?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Rico schreef op 24 december 2002 @ 17:50:
Tja dan wordt het moeilijk. De onboard controller van de BE6-2 is maar ATA33 dacht ik.
Misschien toch een ander moederbord??? Of een andere HD? Of toch maar op de ATA33?
Of een PCI raid controller....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1