Toon posts:

seriele poort doorverbinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je singnalen, die binnen komen op de COM1: van COMPUTER1, naar de COM1: van COMPUTER2 sturen?, het gaat hier om analoge signalen, die ik via het netwerk naar een andere computer wil versturen.

(sorry voor de misschien vage topictitel)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39

Arno

PF5A

[google=howto null modem] :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen serieel netwerk, ik heb al een UTP netwerk, alleen daarover wil ik die signalen kunnen versturen.

Verwijderd

Topicstarter
btw. ik heb op computer 1 Windows 2000, op computer 2 Windows XP

Verwijderd

een seriele poort ziet aleen 1-en en 0-len. (dat is dus digitaal)..

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde via de computer de telefoonlijn doorverbinden, is dit zo mogelijk?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 13:21:
Dan heb je ook twee modems nodig !
Een computer kan nooit op z'n eentje analoge telefoonsignalen verwerken.

Het moet mogelijk zijn, maar ik denk dat je dan wel zelf aan het proggen zal mogen gaan.

In't kort :

Je moet een prog hebben die :
  • een connectie kan opzetten via een modem
  • naar de compoort kan luisteren en sturen
  • de ontvangen signalen van de compoort kan doorsturen naar andere pc over netwerk
  • berichten kan lezen die van andere pc komen (over netwerk) en die naar compoort kan sturen

[ Voor 33% gewijzigd door BitProcessor op 23-12-2002 14:09 ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je zou ook naast computer-1 een terminal-servertje kunnen plaatsen, en daar je seriele device (modem ?) aanknopen. Zo'n ding is makkelijk via het netwerk te benaderen, en computer-1 hoeft niet aan te staan om erbij te kunnen.

In theorie zou je ook een programma moeten kunnen draaien dat computer-1 als terminal-server doet functioneren, maar ik ken ze niet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
mvdejong schreef op 23 December 2002 @ 14:29:
Je zou ook naast computer-1 een terminal-servertje kunnen plaatsen, en daar je seriele device (modem ?) aanknopen. Zo'n ding is makkelijk via het netwerk te benaderen, en computer-1 hoeft niet aan te staan om erbij te kunnen.
Ik snap het terminalverhaal niet echt :?

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Tzijn geen internetsignalen, maar gewone telefoonsignalen (met de normale telefoon, kennen jullie hem nog? ;)) Ik heb beneden een telefooncontact staat (2 wijd boven, 2 smal onder), die wil ik naar boven brengen mbv het thuisnetwerk dat ik hier heb draaien. Dit zou toch mogelijk moeten zijn, zonder een prog te hoeven schrijven?

• mvdejong

mvdejong

Wat ik begrijp is at je het signaal wat nu binnenkomt op een seriele poort, zou willen doorgeven via het netwerk. Om te beginnen heb je dus een (voice-)modem nodig (voice indien het gaat om telefoon-gesprekken). Die kun je direct op de seriele poort van een computer zetten, maar als die signalen op een computer aan de andere kant van het netwerk moeten uitkomen, bestaat er een stuk hardware genaamd terminal-server (en dat heeft niets te maken met de gelijknamige versie van Windows NT, dat lijkt een poging van MS om de hele naamgeving in de automatisering te monopoliseren).

Een terminal-server is een stuk hardware met een of meerdere (seriele) poorten en een netwerk-aansluiting (of exotischer, een SCSI-aansluiting). Gebruikmakend van de juiste protocollen (zoals telnet en LAT) kunnen de seriele poorten vanaf andere systemen over het netwerk benaderd worden.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mvdejong

mvdejong

Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 14:42:
Tzijn geen internetsignalen, maar gewone telefoonsignalen (met de normale telefoon, kennen jullie hem nog? ;)) Ik heb beneden een telefooncontact staat (2 wijd boven, 2 smal onder), die wil ik naar boven brengen mbv het thuisnetwerk dat ik hier heb draaien. Dit zou toch mogelijk moeten zijn, zonder een prog te hoeven schrijven?
Dat is allesbehalve simpel. Je computer snapt niets van die (analoge) telefoon-signalen. Je moet dus :
a) die analoge signalen in digitale signalen omzetten (dat doet een modem voor je);
b) die digitale signalen je computer inkrijgen (gewoonlijk doe je dat met een seriele poort);
c) die digitale signalen doorsturen naar je andere computer;
d) die daar weer uit de computer naar een modem sturen;
e) het modem converteert ze weer naar analoge signalen.

Omdat je voice-signalen, en niet data-signalen, wilt overbrengen, zullen die modems voice moeten ondersteunen, maar dat is een normaal feature van de betere 28k8 en snellere modems.

De functionaliteit van b) en c) combineert zich in een terminal-server, en er zijn ook dialup-ethernet-modems, die a)-c) doen (veel gebruikt in dialup-centers en BBS-en); het is mogelijk dat er programma's bestaan die de terminal-server functionaliteit bieden op een normale computer, maar ik ken ze (nog) niet.

Ik ken echter geen enkel programma dat de functionaliteit van d) ondersteunt.

Ofwel, toch een kabeltje trekken, wat jij wilt is verschrikkelijk tricky.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een intern modem, U.S Robotics 56k nogwat die ik niet gebruik. Kan ik niet de COM poort doorsturen naar computer 2 , en met de computer telefoneren, dus bellen en gebeld worden.

Het liefst zoveel mogelijk softwarematig

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 15:49 ]

• mvdejong

mvdejong

Je hebt nodig :
- Een pakket dat bellen met de microfoon en de speakers van je PC toestaat; da's off-the-shelf software.
- Dat pakket moet een protocol spreken waarmee "remote" seriele poorten aangestuurd kunnen worden; da's wat minder normaal;
- Op de eerste computer moet iets draaien wat het tegenhangende protocol spreekt (dus het modem aanstuurt in voice-mode en de resulterende data-stream het net opstuurt); da's ook niet normaal.

Het principe leeft wel degelijk bij sommige bedrijven, maar daarbij is de koppeling tussen telefonie en netwerk in de telefoon-centrale al geregeld, de telefoon-signalen worden al direct in de centrale gedigitaliseerd, en dat biedt meer mogelijkheden. Ethernet is hier ook niet het meest geschikte netwerk voor, ATM is specifiek voor dit soort data/non-data streams ontwikkeld.

Verwijderd

Topicstarter
OK, erg bedankt voor de tips allemaal, ik ga opzoek naar de genoemde programma's. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag.
Pagina: 1