[W2k Svr] Clients melden langzaam aan - DNS-probleem?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Recentelijk een nieuw netwerk opgezet:

Domain Controller: Windows 2000 Server met Active Directory. Doet DHCP, WINS en DNS. DNS is opgezet door de wizard in dcpromo.exe, zelf niets aan veranderd.

Clients: Windows XP Professional

Probleem:
De clients doen er bijzonder lang over om zich te kunnen aanmelden op het netwerk, soms meer dan vijf minuten. Ze zitten daarna wél gewoon op het netwerk, met een IP-configuratie die ze van de server gekregen hebben (ipconfig /renew werkt ook gewoon).

Google vertelt mij dat dit weleens een DNS-probleem zou kunnen zijn. Nu heb ik wel het een en ander gelezen over DNS in Windows 2000 Server, maar ik heb er weinig ervaring mee. De DNS-service is, zoals gezegd, door de wizard in dcpromo. Dit heb ik een paar keer eerder zo gedaan en toen was er niets aan hand.
Microsoft kon me niets vertellen over dit probleem.

Dit zijn de DHCP-instellingen:
(IP van de server is 192.168.254.5/subnet: 255.255.255.240)
Range: 192.168.254.6 t/m 192.168.254.11
Subnetmask: 255.255.255.240 (range en subnet worden opgelegd door rare regels van de ISP)
WINS 192.168.254.5 / 0x8
DNS-servers: de DNS-server-IP-adressen van de ISP (primair en secundair)
Router: 192.168.254.2 (ISDN-router)

Het netwerk ziet er fysiek lekker simpel uit:
Eén centrale switch met UTP-kabels naar alle clients en naar de server. De kabels zijn prima in orde: de netwerksnelheid is volgens verwachting en er zijn geen verdere netwerkproblemen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door CmdrKeen op 23-12-2002 12:37 . Reden: typo's ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Optie 1= Nou als ik naar je configuratie kijk dan is het wel zo dat je bijna 100% zeker DNS problemen. Dit omdat je je eigen DNS niet naar je lokale netwerk verwijst maar naar de DNS van je ISP. Dit betekent dat wanneer een client inlogd dat deze door de DNS gaat van je ISP. Maar daar zal hij niet gevonden worden.

Optie 2= De bindingen van je netwerkkaarten kan ook het probleem zijn. Ik zou de binding ven je lokale netwerk kaart op plaats 1 zetten zodat deze de meeste resourch krijgt.

Optie 3 = Geef je ook bij DHCP de server options mee: dus automatische gateway, dns ip adres naar de client.

Optie 4 = Heb je dat met alle gebruikers die inloggen dus ook met de administrator of is dat alleen bij bepaalde personen en is dat altijd onder XP of ook onder andere windows machines.

optie 5 = De ip adres van je ISP mag niet voorkomen in je eiegen DNS !! Alleen je lokale ip adres.

Voor de duidelijkhied kan je even de configuratie van je DNS en DHCP exact omschrijven. Hir moeten we uit komen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Win2k/xp clients vinden de DC via DNS.
Aangezien jij enkel de DNS van je ISP aan je clients geeft kunnen ze dan ook de DC niet vinden.
Dan schakelen ze naar heel wat timeouts over op netbios en daarom is dat zo traag.

Geef je clients als dns het ip van je DC en stel de DNS servers van je ISP in als forwarders op de dns server die op je DC draait.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 12:57:
Optie 1= Nou als ik naar je configuratie kijk dan is het wel zo dat je bijna 100% zeker DNS problemen. Dit omdat je je eigen DNS niet naar je lokale netwerk verwijst maar naar de DNS van je ISP. Dit betekent dat wanneer een client inlogd dat deze door de DNS gaat van je ISP. Maar daar zal hij niet gevonden worden.
Dus in de DHCP-server bij DNS het IP-adres van de server opgeven?
Optie 2= De bindingen van je netwerkkaarten kan ook het probleem zijn. Ik zou de binding ven je lokale netwerk kaart op plaats 1 zetten zodat deze de meeste resourch krijgt.
Van welke netwerkkaart? Op de server of op de clients? Alle computers in het netwerk hebben maar één NIC - incl. de server.
Optie 3 = Geef je ook bij DHCP de server options mee: dus automatische gateway, dns ip adres naar de client.
Euh.. begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Heb je m'n DHCP-instellingen in de bovenste post gezien? Dat is wat de DHCP-server naar de client stuurt. De default gateway is ingesteld als router (dat is de ISDN-router)
Optie 4 = Heb je dat met alle gebruikers die inloggen dus ook met de administrator of is dat alleen bij bepaalde personen en is dat altijd onder XP of ook onder andere windows machines.
Met alle accounts, ook met admin. Er zijn geen andere OS'sen in het LAN.
optie 5 = De ip adres van je ISP mag niet voorkomen in je eiegen DNS !! Alleen je lokale ip adres.
Zelfde verhaal als optie 1?
Voor de duidelijkhied kan je even de configuratie van je DNS en DHCP exact omschrijven. Hir moeten we uit komen.
Configuratie DNS is de standaard-configuratie zoals de wizard in dcpromo 'm gemaakt heeft. Ik heb er niets aan verandert, omdat het altijd goed gaat met die configuratie. Wat zou je er nog meer over willen weten?

DHCP: zie eerste post. Dat is de complete configuratie, meer is er niet.

Bedankt voor je hulp :)

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Predator schreef op 23 december 2002 @ 13:02:
Win2k/xp clients vinden de DC via DNS.
Aangezien jij enkel de DNS van je ISP aan je clients geeft kunnen ze dan ook de DC niet vinden.
Dan schakelen ze naar heel wat timeouts over op netbios en daarom is dat zo traag.

Geef je clients als dns het ip van je DC en stel de DNS servers van je ISP in als forwarders op de dns server die op je DC draait.
Optie 1 :)

Ik ga het meteen proberen!

Bloed, zweet & koffie

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:54
je moet in de dhcp config van je server de dns van je eigen bakkie opgeven. : 192.168.254.5
nu gaat ie het internet op om te kijken waar jouw server is om in te loggen :)

dns 1 192.168.254.5
dns 2 isp
dns 3 isp

zoals hierboven ook staat zie ik :)

als we beiden hetzelfde zeggen zal dat het wel zijn he :)

[ Voor 20% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 23-12-2002 13:06 . Reden: te langzaam ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:47

Shuriken

Life is all about priorities

lol de eerste keer dat ik een zelfde configuratie opzette had ik dezelfde problemen. Idd DNS troubles :)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik het het IP-adres van de server nu als eerste DNS-server in de DHCP-scope gezet. Bedankt, dit is de oplossing!

Thuis heb ik ook een DC met AD en alleen WXP-clients. Waarom heeft zich deze kwestie hier nooit voorgedaan?

[ Voor 34% gewijzigd door CmdrKeen op 26-12-2002 10:30 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Ik heb ook een probleem met mijn PDC, bij mij zit het niet in het aanmelden dat gaat wel snel.

Mijn netwerk is als volgt ingedeeld:

subnetmask --> 255.255.255.0
Server --> AD en DNS geactiveerd, IP 192.168.0.1
ADSL ROUTER 192.168.0.2
clients --> 192.168.0.x (Win 2000 en XP Pro)

Op alle clients zijn de Ip adressen statisch ingesteld, de DNS adressen zijn ook allemaal statisch ingesteld:

1e --> 192.168.0.1 (PDC)
2e en 3e --> adres ISP

Nou werkt het allemaal goed, na twee uur wil het internet wel is wegvallen, alleen surfen in browser, Kazaa en Messenger blijven wel online. Als ik dan het eerste DNS-adres weghaal is het internet erweer. Wat ook heel vaak gebeurd na een tijdje in windows te zitten dat als je naar een gedeelde schijf wilt gaan op een andere pc dat hij de Domain Controller ineens niet meer kan vinden. Of je wilt rechten toevoegen voor een gedeeld station voor een bepaalde gebruiker en is gewoon ineens alle domeingebruikers die op de server staan kwijt, waarschijnlijk omdat de verbinding met de Domeincontroller weg is. Je kan dan nog wel op de gedeelde schijven van de server komen.

Wie kan mij hier de oplossing van geven, zit er nou al een halfjaar mee???

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 22:08

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Wat ook vertraging oplevert en zeker in non-AD omgevingen uitgezet moet worden: de optie "De adressen van deze verbinding in DNS registreren" in de geavanceerde TCP/IP instellingen van het TCP/IP protocol.
Als je ook een dial-on-demand internet router hebt en je hebt inderdaad de DNS v/d provider in je config staan dan probeert jouw PC zich continue in de DNS van jouw provider te registreren (en houd dus continue jouw lijn open!)

Verwijderd

Ja dat boeit verder ook niet dat de lijnen continue open staan en de adressen staan al geregistreerd in de geavanceerde optie van tcp/ip dus dat is het niet
Pagina: 1