Toon posts:

[HDD] Tik probleem is terug met andere HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst had ik een nieuwe Maxtor 40 GB hdd gekocht (7200 rpm).
Wat e opviel was dat deze hdd bij een koude boot zachte kleine tikjes maakte.

- Heb de IDE kabel er toen afgehaald en opnieuw geboot, nog steeds die zachte tikjes.
- Voeding vervangen ( heb nu een q-tec 300 watt) , bood geen resultaat.
- Maxtor tool gedraaid, vond eerst geen errors, maar na een tijdje gelukkig wel :-)

Ok HDD ligt hiero dus al een aantal weekjes netjes ingepakt (moet nog versturen naar maxtor) Ik heb tijdelijk een oude seagate 4gb in me systeem gezet.
Ging vandaag ff al het stof uit de pc zuigen. Zet daarna weer de pc aan om alle fans te checken. En je raadt het al , uit die oude Seagate HDD komt exact hetzelfde geluid. (kleine tikjes alsof je met de punt van een potlood op houten tafel tikt) .
Waar kan dit door komen? Die Seagate heeft overigens wel bad sectors, maar had hier eerder geen last van.
kan het door het moederbord komen? Pc'tje loopt overigens wel stabiel.

Moederbord: QDI Brilliant 1s met Intel BX chipset
Processor: Pentium 3 450
geheugen: 256 sd-ram
Harde schijf: 4 gb
Videokaart: Gf 2 mx 400 64 sd ram

Verwijderd

Hmm, het tikken van een schijf kan voor zover ik weet 2 dingen beteken, en mij lijkt dat het bij jou het eerste geval is...

Is de schijf vrij koud als je hem opstart? Volgens mij ratelt hij dan ook even (tikken).
En even een vraagje, blijven die schijven tikken? Of is dit alleen bij het opstarten?

Normaal is een tikkende schijf een doodgaande schijf, maar dat zou wel erg sterk zijn als zowel die seagate als die maxtor net nu overlijd.

Laat je pc eens 2 á 3 uur aanstaan, zet je pc af, start hem meteen op, en luister eens of de harddisc dan nog tikken?

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Darkzen, het tikken van je Hd is het uit de rust stand komen van de "voelsprieten" van de Hd op je platters. Bij mijn weten kan dit probleem niet veroorzaakt worden door je moederbord, echter wel door veel te schudden met je HD en een overbelaste voeding. (te groote stroomstoot op je HD, te grootte uitskag van de "voelspriet")

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reply's.
-De harde schijf(of -f +ven :-) ) doen dit inderdaad als het erg koud is op m'n kamer (zoals nu ja). Als ie een paar uur gedraaid heeft doet ie dit inderdaad niet.
Onder Windows maakt ie af en toe wel een zacht tik geluidje , maar klinkt niet echt zo ernstig.

-Bij het opstarten ratelt ie inderdaad ff (uit de parkeerstand komen ) , maar daarna maakt ie nog ff zachte tikjes (ff getest door de pc een paar minuten in de Bios te laten draaien.

Kan dit dus worden veroorzaakt door een "koude hdd", of is er echt iets goed mis.

Als ie een paar uur aan heeft gestaan en ik reboot, dan is het inderdaad weg :s.

P.S het klinkt niet als een head crash :-), heb dit wel eens gehoord bij een HDD die echt naar de eeuwige jachtvelden was.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 12:44 ]

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Rico

Wie dit leest is gek....

Kan ook zijn dat je voedingsconnectoren niet goed aangedrukt zijn.
Controleer die eens. En misschien gebruiks je van die splitters of van die koelers die in in serie zet met een voedingskabel.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn geen kloeng geluiden, die krijg zou ik krijgen als de voedingconnectoren indd niet goed waren aangesloten. Ik heb voor de zekerheid de stekkers ff aangedrukt.
Maar die tik geluidjes komen alleen bij een "koude" boot :s

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
M'n harde schijf tikt wel meer dus misschien zoek je een probleem dat er niet is?

Ook als ik een flink blok (>500MB) van de ene partitie naar de andere kopieer tikt ie soms ook heel hard. Maar dat doet ie al tijden dus dat zel er wel bij horen.

Senile! Senile Oekaki

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:42
Ik heb dit getik ook met mijn harde schijven (2x IBM), maar ook alleen als het koud is en ik mn pc voor het eerst aanzet.

Verder heb ik geen problemen met mn disken. geen bad sectors oid...
Normaal dus?!?

Mijn advertenties op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Eenmaal draaiende in Windows ( nu 2 uur ) is het geluid weg, kan dat inderdaad dan met de kou te maken hebben? Het lijkt me inderdaad stug als 2 hdds na elkaar overlijden aan dezelfde symptonen :s
Pagina: 1