Toon posts:

[ASP]Meerdere afbeeldingen in database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek me al dagen lang zot en ik geraak maar niet op weg. Voor mijn vader ben ik aan een website bezig. Daar komen regelmatig nieuwe pagina's bij maar het werk is steeds hetzelfde. Altijd is er een titel, een klein stukje tekst, en dan heel wat foto's. Dit wou ik dus met ASP gaan vergemakkelijken zodat mijn vader het zelf kan gaan doen en het meteen online staat ook.
Nu voor de tekst en zo geen probleem. Alles wordt ingevoerd in een acces-database. De namen van de afbeeldingen komen in een cel te staan, gescheiden door een komma telkens. (Dus DSCN0700.jpg, DSCN0701.jpg,...) Nu is het de bedoeling dat al die afbeeldingen weergegeven worden (liefst in rijen van telkens 3 kolommen). Maar ik vind gewoonweg niet hoe ik in Dreamweaver of welk programma dan ook, kan gaan zeggen dat in die ene cel verschillende afbeeldingen zitten. Kan iemand me een beetje op weg helpen?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Weet je hoe dat komt? Doordat je een relationele database gebruikt.
Elke 'cel' in je database is een atomaire eenheid en kan _niet_ verder gesplitst worden.
Zoek anders even een tutorial over een relationeel database model, want zo ga je alleen verder komen met vieze hacks :)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom komma gescheiden? Een database kan dat toch goed oplossen?
(wrom is Glimi nu weer veel sneller dan mij... :'( Maar heeft wel een goede tip van de tutorial.. )

Krijg je anders zo iets als:

Tabel content
ItemID autonummer
PageID numeriek
Title text
content text

En een tabel images
ImageID autonummer
ItemID numeriek
Image text

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 23-12-2002 11:42 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Met de functie Split kun je de verschilennde waarden in een array zetten.

code:
1
Afbeeldingen = Split(celnaam, ",")

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ze van elkaar gescheiden worden blijft uiteindelijk gelijk. Het is wel zo dat alle paginas in dezelfde table aangemaakt worden. Als je een link volgt naar een pagina geef ik een ID mee voor die pagina en op basis daarvan gaat hij de pagina "aanmaken".
Mijn vader gaat elke keer hij een nieuwe pagina wil aanmaken een formuliertje moeten invullen...daarom had ik gedacht van een cel te maken waarin hij alle namen van de foto's kan ingeven en die dan laten opslaan in een cel...Wat ik uiteindelijk ook kan doen is inderdaad alle namen apart laten invoeren en gewoon in een andere table invoegen met daarbij nog een kenmerkend nummer dat overeenstemt met het ID van de pagina...ga ik nu ff uittesten of dat praktisch te doen is.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Zou als een zonnetje moeten werken. Dat is nu juist de werking van een relationele database.

Wat je natuurlijk wel kan doen is je vader gewoon alles in 1 veld laten invoeren (gescheiden door komma's) en dan programmatorisch de gegevens opsplitsen in records. (tabel pagina & tabel foto's)

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt nog redelijk praktisch te werken, had ik zelf aan moeten denken eigenlijk...enige probleem nu nog is al een maandenlang probleem dat ik nooit heb kunnen oplossen.
Dreamweaver heeft een optie om een dynamic table te maken. Dit werkt heel goed, enig nadeel is dat hij telkens een nieuwe rij aanmaakt. Als ik dit gebruik voor mijn afbeeldingen komen alle afbeeldingen dus onder elkaar te staan. Ik zou liever zien dat hij rijen maakt met telkens 3 kolommen en die dan opvult tot hij alle images weergeeft...Iemand enig idee hoe ik dit doe, want met mijn eigen code krijg ik errors als er geen veelvoud van 6 images aanwezig is...(problemen met EOF)

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Als je telkens na het moven naar een nieuwe record controleerd op eof. In het geval van eof verlaat je gewoon de lus.
Pagina: 1