Plexwriter repareren?

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb hier een plexwriter PX-W8432Ti liggen. Hij werkt nog maar voor 50%. Het probleem is de tracking (of hoe je dat ook moet noemen). Je kunt bv. een audio CD van het begin tot het eind sequencieel gewoon afspelen, maar spring je direct naar een van de laatste nummers, dan raakt de drive het spoor bijster en hoor je de drive continu zoeken. Ook compleet gevulde data CD's geven problemen, half volle daarintegen kan ie gewoon lezen.

Kan het ding naar de recycling of valt hieraan nog wat te doen?

Oops!! Verkeerde rubriek, had waarschijnlijk bij OM gemoeten. Tis weer maandagmorgen....

[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 23-12-2002 09:41 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou een nieuwe halen, ik zie dat het een 8x4x is en dat is al bijna antiek ;) Hij heeft zun MTBF denk ik gehad, dus een reparatie zal waarschijnlijk duurder zijn dan een nieuwe plextor kopen. Je kan het bij de winkel navragen, maar het is denk ik toch goedkoper om een nieuwe te kopen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nou, hij komt uit de PC op mijn werk. Daar zit ondertussen een nieuwe in en deze ging dus richting afval. Nou wil ik alleen kijken of ie nog te redden valt, een extra CD-RW in een oude PII-300 machine is ook niet weg.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ow, op die fiets, nou ja, niet geschoten is altijd mis, je zou kunnen proberen om met zo'n lens clean setje de lens schoon te maken, je weet wel, zo'n cd'tje met een borsteltje erop. Misschien dat dat wel helpt.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
OK, eerst maar eens zo een cleaner CD zien te organizeren.

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Cleaner CD helpt echt weinig hoor... Ik zou hem openschroeven en de lens met een wattenstaafje alcohol reinigen! En het staafje waar de lezer over loopt insmeren met vet. Dit werkt vaak beter dan met zo een gare cd....

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Daar had ik ook aan gedacht, maar hoe krijg je dat ding open? Aan de onderkant zitten 4 schroeven. Als ik die losdraai krijg ik de printplaat te zien met daaop alle electronica. Ook de interface connectors zitten op deze print. De print zit vast met een paar kunstof nokjes. Daarmee maak je de print los, maar wegnemen gaat niet. Bovendien denk ik niet dat ik daar wat wee opschiet, de lens zal wel aan de andere kant vd drive zitten. Hoe krijg ik eigenlijk de bovenkant er van af?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dan moet je denk ik wat de zijkanten opzij trekken en dan duw je de bovenkant er zo af als het goed is, maar wel voorzichtig uiteraard :)

• mazzzterrr
Toevallig heb ik precies dezelfde, maar helaas (of gelukkig) heb ik hem nog nooit geopend, dus weet ik het niet. Maar ik heb al wel aardig wat drives opengemaakt en dat gaat altijd dus moet deze ook mogelijk zijn. Het is een kwestie van goed kijken en geduld.
En wel bijna pure alcohol gebruiken (95% ofzo) of in geval van nood spiritus. Succes

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Bijna, ik krijg de bovenkant los, maar op een of andere manier zit het vast aan het frontje. ik wil natuurlijk geen geweld gebruiken; het frontje is maar van plastic.

• Dionysus
  • Niet online
mazzzterrr schreef op 23 december 2002 @ 10:44:
Cleaner CD helpt echt weinig hoor... Ik zou hem openschroeven en de lens met een wattenstaafje alcohol reinigen! En het staafje waar de lezer over loopt insmeren met vet. Dit werkt vaak beter dan met zo een gare cd....
Wees wel voorzichtig met alcohol. Als de lens van plastic is, is het misschien beter om met gedestilleerd water te werken.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ja, ik heb em open :) Ik kan het lensje zien zitten. Een van de staafjes waar de laserkop overheen glijdt is mooi schoon, de ander zit onder de zwarte smurrie. Het lensje ziet er overigens mooi schoon uit.

Verwijderd

bij somige cd-rom drives moet je eerst het frontje er af halen voor dat je de boven kant er af kan halen.
of dat bij de plextor zo is weet ik niet heb de mijne tot nu nog nooit open moeten halen :) .
Verder als i open is zal je kunnen kijken naar het meganik, daar kan het wel een aan liggen te veel stof kan een oorzaak zijn, dus goed schoonmaken is een goed begin.

• mazzzterrr
EXX schreef op 23 december 2002 @ 11:29:
Ja, ik heb em open :) Ik kan het lensje zien zitten. Een van de staafjes waar de laserkop overheen glijdt is mooi schoon, de ander zit onder de zwarte smurrie. Het lensje ziet er overigens mooi schoon uit.
Nu dan die staafjes schoonmaken en invetten en vervolgens de lens toch maar even schoonmaken, maar wel oppassen daarmee en zorgen dat het goed droog is alvorens het weer in elkaar te zetten!

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Als je geluk hebt zal dit werken maar hoogst waarschijnlijk niet. De vraag is of je er al veel mee hebt gebrand en of je veel aan over-burning doet/deed. Het schijnt te zijn dat na verloop van tijd je lens gewoon f****d up is, hierdoor kan hij de sporen van je cd niet meer goed lezen. Vooral als je gaat switchen tussen verschillende sporen of ineens naar het einde wil gaan. Dit zal ook te merken zijn bij het branden van volle cd's, deze zullen ook niet makkelijk worden afgesloten.

Ik heb hetzelfde gehad. Zie:Plextor blijft maar door branden. Je kan dit heel goed zien als je een cd brand met je brander open. Dan kun je zien dat de lens je cd niet goed meer pakt. Ik heb gewoon een nieuwe gekocht. Nu heb ik een Lite-on 52x24x52 en daar ben ik heel tevreden mee.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Er is niet zoveel mee gebrand (pakweg 200 CD's) en vooral CD's met maar pakweg 8 MB op. Er is totaal niet mee "overburned".

Ik heb alles schoongemaakt en ga nu kijken of ik een computer kan organizeren op te testen.

• mazzzterrr
Stimpy001 schreef op 23 december 2002 @ 11:59:
Het schijnt te zijn dat na verloop van tijd je lens gewoon f****d up is, hierdoor kan hij de sporen van je cd niet meer goed lezen.
Dit is zonder meer waar, maar doordat je dan bepaalde verstorende effecten weghaalt (stof en wrijving) houdt hij het nog iets langer vol. Het aanschaffen van een nieuwe laser-unit is geen optie met de huidige prijzen van nieuwe branders.
Pagina: 1