Ik begin zo langzamerhand eens uit te kijken voor een pda. Nu heb ik verscheidenen recente reviews gelezen en blijkt dat met de komst van palm os5 eigenlijk de verschillen met pocket pc steeds kleiner worden. De baterijduur van beide is evengroot en de palm word ook zwaarder (jammer). Alleen heeft de palm 1 voordeel: meer freeware programma's voor de medische wereld (waar ik in zit) op internet. Maar daar staat tegenover dat je met de pocketpc divx kan afspelen. (dus een grotere flashcard erin en... genieten maar). Dus vraag ik mij af? Is er niet een pocketpc waarbij ik van beide kan genieten. dus een palm, die divx kan afspelen? (zover ik weet niet). Of bestaat er een palm emulator voor de pocketpc?
Er bestaat een palm emu voor de PPC ja.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ok, dan is de keuze gemaakt. En waar vind ik die? En werkt ie goed?
Verwijderd
Er zijn wel meer voordelen aan palm os als alleen de freeware programma's. En is die divx echt het enige voordeel van PPC? Lijkt mij weinig van nut, aangezien de batterij het nog geen kleine film volhoud. En dan ben je mooi wel bijna al je data kwijt.
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 12:55:
Er zijn wel meer voordelen aan palm os als alleen de freeware programma's. En is die divx echt het enige voordeel van PPC? Lijkt mij weinig van nut, aangezien de batterij het nog geen kleine film volhoud. En dan ben je mooi wel bijna al je data kwijt.
Geen
Ik kan anders mooi 3 uur films kijken met backlight, of 10 uur zonder backlight (uitgetest op internationale vlucht van 12 uurtjes).
En data kwijt? wat bedoel je daarmee? dat je zonder accu al je data kwijt bent?
En divx is niet enige voordeel nee, maar dat had je ook kunnen begrijpen uit vele topics hierover.
Voor de topicstarter, de palmemu heb ik nooit uitgeprobeerd, ik had er een review over gelezen, schijnt goed te werken (omdat ik er geen behoefte aan heb). Weet alleen niet meer waar.. maar je kan even in de fora van www.brighthand.com zoeken
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb een Palm Tungsten (ik zit ook in de medische wereld trouwens, maar dat was voor mij niet de reden om een PalmOS model te kopen). Daarop kun je met Kinoma Player ook films afspelen. Ik haal met gemak 70 frames/seconde. Er zijn mensen ook met PocketPC ervaring hebben en films op de Palm er toch mooier vinden uitzien (resolutie van de Tungsten is ook hoger dan de 320x240 bij PocketPC's, de Tungsten heeft max. 320x320) Het enige nadeel is dat je divx eerst moet omzetten naar Palm-formaat, maar er zijn al genoeg films en episodes van bv Friends en Simpsons kant en klaar te downloaden. En grotere flashcards zijn natuurlijk ook voor de Palm verkrijgbaar, ik heb zelf een 128 MB SD kaartje, vol met MP3's en films.
edit:
Volgens mij zijn er geen dingen die wel met een PocketPC kunnen, maar niet met mijn Tungsten, behalve misschien dan TomTom Navigator.
Volgens mij zijn er geen dingen die wel met een PocketPC kunnen, maar niet met mijn Tungsten, behalve misschien dan TomTom Navigator.
[ Voor 11% gewijzigd door Canaria op 23-12-2002 18:14 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
nice, nu begin ik toch weer te twijfelen over die tungsten. Nog maar eens de reviews lezen. Idd in de pcm komt ie als beste uit de test
[totally off topic] voor een haas zie je er goed uit haas
[/totally off topic]
[totally off topic] voor een haas zie je er goed uit haas
[ Voor 26% gewijzigd door Trunksmd op 23-12-2002 20:35 ]
haas schreef op 23 December 2002 @ 18:08:
edit:
Age Of Empire
tja da's inderdaad wel grappig..
we gaan alleen helaas wel een beetje off-topic denk ik hier.
Verder is bij mij een van de grootste voordelen van palm ook de medische software, er is gewoon veel meer voor te krijgen, toch wel handig als geneeskunde student.
we gaan alleen helaas wel een beetje off-topic denk ik hier.
Verder is bij mij een van de grootste voordelen van palm ook de medische software, er is gewoon veel meer voor te krijgen, toch wel handig als geneeskunde student.
Palm krijgt Civilization
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Ik wil een palm gaan kopen, maar wil eigenlijk eerst ff weten of ik het OS wel oké vind.
Bestaat er ook een PalmOS emulator voor de PC?
Verwijderd
Ja en die is gewoon op http://www.palmos.com te downloaden, maar dat is een Palm emulator, het OS kun je daar ook wel krijgen geloof ik maar dan moet je je registereren e.d.mycosis schreef op 24 december 2002 @ 10:23:
Ik wil een palm gaan kopen, maar wil eigenlijk eerst ff weten of ik het OS wel oké vind.
Verwijderd
mooi beesje lijkt me dat. die Tungsten. Ik wacht nog even tot er een telefoon is ingebouwd.haas schreef op 23 december 2002 @ 18:08:
Ik heb een Palm Tungsten (ik zit ook in de medische wereld trouwens, maar dat was voor mij niet de reden om een PalmOS model te kopen). Daarop kun je met Kinoma Player ook films afspelen. Ik haal met gemak 70 frames/seconde. Er zijn mensen ook met PocketPC ervaring hebben en films op de Palm er toch mooier vinden uitzien (resolutie van de Tungsten is ook hoger dan de 320x240 bij PocketPC's, de Tungsten heeft max. 320x320) Het enige nadeel is dat je divx eerst moet omzetten naar Palm-formaat, maar er zijn al genoeg films en episodes van bv Friends en Simpsons kant en klaar te downloaden. En grotere flashcards zijn natuurlijk ook voor de Palm verkrijgbaar, ik heb zelf een 128 MB SD kaartje, vol met MP3's en films.
edit:
wat is het nut van het halen van 70 frames per seconde als je oog er maar ongeveer 30 per seconde kan zien?
Dan moet je dus wachten op de Tungsten W.. Die 70 FPS zegt iets over de capaciteit, het is belangrijk dat het filmpje ook nog goed af te spelen is als er complexer gecodeerd wordt, of bij scenes met veel beweging.Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 10:49:
[...]
mooi beesje lijkt me dat. die Tungsten. Ik wacht nog even tot er een telefoon is ingebouwd.
wat is het nut van het halen van 70 frames per seconde als je oog er maar ongeveer 30 per seconde kan zien?
Maarre.. wat is dan het nut van al die frames per seconde bij 3d spellen? Je oog kan er overigens wel meer dan 30 zien hoor.. is alleen nodig voor een vloeiend beeld. Waarom denk je anders dat een 100Hz tv niet flikkert en een 50 Hz wel?
Je kunt een Palm OS5 emulator op palm.com downloaden, ergens bij developersVerwijderd schreef op 24 December 2002 @ 10:27:
[...]
Ja en die is gewoon op http://www.palmos.com te downloaden, maar dat is een Palm emulator, het OS kun je daar ook wel krijgen geloof ik maar dan moet je je registereren e.d.
Verwijderd
Een beetje op je woorden passen. PPC is niet mijn specialiteit, maar dat ik er niks van weet gaat te ver. Bovendien vind ik dit soort taalgebruik onnodig.athlonkmf schreef op 23 december 2002 @ 14:04:
[...]
Geenschijt verkopen AUB als je er niks van weet.
En na die 3 uur, heb je er dan nog wat aan? Niet veel, aangezien de batterij dan bijna leeg is.athlonkmf schreef op 23 december 2002 @ 14:04:
[...]
Ik kan anders mooi 3 uur films kijken met backlight, of 10 uur zonder backlight (uitgetest op internationale vlucht van 12 uurtjes).
Als de batterij leeg is houden ontzettend veel PPC's hun data niet meer vast, en zit je dus met een lege pda. Op zich geen probleem, tenzij je de pda niet kan opladen en/of je geen backup bij hebt op kaart of pc.athlonkmf schreef op 23 december 2002 @ 14:04:
[...]
En data kwijt? wat bedoel je daarmee? dat je zonder accu al je data kwijt bent?
Mede dankzij het enorme aanbod in software, maar zeker ook door de snellere processoren en beter schermen in de nieuwere Palm os pda's zijn het Palm en het PPC platform grotendeels op het zelfde niveau gekomen qua mogelijkheden. Schijnbaar ook zelfs met films (met wat conversie, maar dat gaat over het algemeen toch vrij makkelijk), dat wist ik nog niet. Als jij denkt dat er nog wat enorme voordelen zijn, dan ben ik zeer geïnteresseerd om dat te horen.athlonkmf schreef op 23 december 2002 @ 14:04:
[...]
En divx is niet enige voordeel nee, maar dat had je ook kunnen begrijpen uit vele topics hierover.
Tja, het enige voordeel wat ik op dit moment aan PPC kan toekennen is het (qua oppervlak) grotere scherm. Maar daar staat dan weer tegenover dat de reso van de TT en Clie's hoger is (320*320 vs 320*240).
Verder heeft Palm PPC waar nodig ingehaald of met de TT de voorsprong verder uitgebouwd imho. Ik heb al zo vaak gehoord van mensen die beide gebruiken dat de DocsToGo Word & Excel conversie beter is dan PocketWord/Excel, dus daarvoor hoef je ook geen PPC te nemen.
Verder heeft Palm PPC waar nodig ingehaald of met de TT de voorsprong verder uitgebouwd imho. Ik heb al zo vaak gehoord van mensen die beide gebruiken dat de DocsToGo Word & Excel conversie beter is dan PocketWord/Excel, dus daarvoor hoef je ook geen PPC te nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Artcore op 26-12-2002 16:15 ]
Als iets niet je specialiteit is moet je juist heel goed opletten met wat je verkoopt als feiten. Ik heb gewoon een enorme hekel aan mensen die dat doen. Een ander woord dan misleidend kan ik niet verzinnen.Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 15:45:
[...]
Een beetje op je woorden passen. PPC is niet mijn specialiteit, maar dat ik er niks van weet gaat te ver. Bovendien vind ik dit soort taalgebruik onnodig.
Lees eerst wat ik schreef. Met VOLLE lichtsterkte. Dat gebruik je als PPC-gebruiker NOOIT (behalve als je het als een zaklantaarn wilt gebruiken, want dat doe ik wel eens).En na die 3 uur, heb je er dan nog wat aan? Niet veel, aangezien de batterij dan bijna leeg is.
En zelfs ALS de batterij bijna leeg is voor filmpjes, kan je er nog heel wat mee. Als je op de entertainment toer wilt blijven, een paar spelletjes spelen bv.
En ALS je batterij bijna op is, dan zet je het wel op minimale lichtsterkte of helemaal geen backlight, dan kan je er nog uren mee omgaan.
Dit getuigt weer van jouw specialiteit. Er is GEEN een PPC dat hun data verliest als de accu leeg is! De oudere Ipaqs hebben een ingebouwde beveiliging, dat de accu altijd de ipaq afsluit wanneer er enkele % stroom over is, dat klein beetje is genoeg om de data een week vast te houden.Als de batterij leeg is houden ontzettend veel PPC's hun data niet meer vast, en zit je dus met een lege pda. Op zich geen probleem, tenzij je de pda niet kan opladen en/of je geen backup bij hebt op kaart of pc.
Andere PPC-merken en de nieuwe Ipaqs hebben een aparte accu om de gegevens te bewaren. Die knoopcelletjes zijn genoeg voor een paar maanden gegevens vasthouden.
ALLES WAAR JE OP DAT MOMENT MEE BEZIG BENT BLIJFT BEWAARD. Ja, zelfs die word-document dat je half opgeschreven hebt.
Mede dankzij het enorme aanbod in software, maar zeker ook door de snellere processoren en beter schermen in de nieuwere Palm os pda's zijn het Palm en het PPC platform grotendeels op het zelfde niveau gekomen qua mogelijkheden. Schijnbaar ook zelfs met films (met wat conversie, maar dat gaat over het algemeen toch vrij makkelijk), dat wist ik nog niet. Als jij denkt dat er nog wat enorme voordelen zijn, dan ben ik zeer geïnteresseerd om dat te horen.
Als je zegt dat de nieuwe generaties Palm-based pda'tjes de oudere modellen (206Mhz of lager) PPCs benaderen, dan heb je gelijk.
Maar je moet ook dezelfde generaties met elkaar vergelijken. De PPC's blijven qua proccesorkracht enkele malen sterker dan de Palms. Maar de prijs blijft ook enkele malen hoger natuurlijk.
De standaard hoeveelheid RAM is groter. Meer aps, meer bestanden.
De grootste kracht van de PPC is de uitbreidbaarheid en veelzijdigheid. Als je een PDA alleen als agenda en telefoonboek gebruikt, dan heb je niks aan die uitbreidbaarheid en veelzijdigheid. Maar om nou argumenten te gebruiken die niet op waarheid gebaseerd zijn om de PCC te verlagen zodat de pijl richting palm beweegt vind ik gewoon laag.
De onbetwiste enorme voordelen van PPC zijn op dit moment IIG:
Een groter scherm. Wat heb je aan een hogere resolutie als je scherm bijna twee maal zo klein is?
Uitbreidbaarheid. Praktijkvoorbeeld, volgens mij kan je een palm nog niet verbinden met een beamer voor presentaties? En dan natuurlijk mijn lievelingsgebruik voor m'n ipaq, de mogelijkheid om het om te toveren tot een volwaardige navigatiesysteem.
MS-software. of dit een nadeel of voordeel is weet ik niet. Ik vind wel handig dat word-en excel-bestanden, wat ik toch het meest gebruikt ook gewoon uitwisselbaar is. (ik weet niet of er softwarepakketten voor palm voor bestandconversie bestaan, maar bestanduitwisselbaarheid zonder conversie vind ik toch wel belangrijk)
Spelletjes. 2d en 3d. Geen uitleg, hier een paar plaatjes:

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 26-12-2002 18:07 ]
Ach, laten we het maar op 'smaken verschillen' houdenathlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 18:00:
De onbetwiste enorme voordelen van PPC zijn op dit moment IIG:
Een groter scherm. Wat heb je aan een hogere resolutie als je scherm bijna twee maal zo klein is?
ok, kan ik inkomen, alleen de Tungsten heeft wel een hogere reso![]()
Uitbreidbaarheid. Praktijkvoorbeeld, volgens mij kan je een palm nog niet verbinden met een beamer voor presentaties? En dan natuurlijk mijn lievelingsgebruik voor m'n ipaq, de mogelijkheid om het om te toveren tot een volwaardige navigatiesysteem.
navigatie heeft de Palm ook. Bovendien kan de nieuwe Tungsten met bijgeleverde DocsToGo zonder enige uitbreiding presentaties geven
MS-software. of dit een nadeel of voordeel is weet ik niet. Ik vind wel handig dat word-en excel-bestanden, wat ik toch het meest gebruikt ook gewoon uitwisselbaar is. (ik weet niet of er softwarepakketten voor palm voor bestandconversie bestaan, maar bestanduitwisselbaarheid zonder conversie vind ik toch wel belangrijk)
Inderdaad, geen voordeel of nadeel. Van de conversie heb je bij Palm geen last, omdat het meteen met de hotsync gebeurt. Bij PPC ook, dus dit is geen PPC argument
spellen heeft de Palm ook zat. Oke, geen AoE, maar om alleen daarvoor een PPC te nemen...:? nah
[ Voor 4% gewijzigd door Artcore op 26-12-2002 19:18 ]
Het verschil zit hem in de navigatiesoftware. TomTom navigator en destinator zijn niet beschikbaar voor de palm en er is naar mijn weten geen enkele andere die daar in de buurt komt. Een volledig navigatiesysteem hebben we het over henavigatie heeft de Palm ook.
Kan je dat ding dan direct aansluiten aan een beamer/vgascherm? OK, dat wist ik niet.Bovendien kan de nieuwe Tungsten met bijgeleverde DocsToGo zonder enige uitbreiding presentaties geven
Bij PPC wordt het in 99 van de 100 keer niet geconverteerd, je kan het direct gebruiken. Ik gebruik dus SD-kaartjes voor m'n documentenuitwisselpraktijken. Er komt dus geen sync-software aan de pas.Inderdaad, geen voordeel of nadeel. Van de conversie heb je bij Palm geen last, omdat het meteen met de hotsync gebeurt. Bij PPC ook, dus dit is geen PPC argument
Zulke krachtige spelletjes ook?spellen heeft de Palm ook zat. Oke, geen AoE, maar om alleen daarvoor een PPC te nemen...:? nah
En uitbreiden met "wat je maar belangrijk vindt om te gebruiken"Ach, laten we het maar op 'smaken verschillen' houden
Ja, er zitten nu 400 Mhz Xscale CPU's in de PPC's , wat je vergeet te vermelden is dat deze met dank aan PocketPC 2002 niet veel sneller en voor sommige taken zelfs langzamer zijn dan de 206 mhz versie. (PPC 2002 is geschreven voor de Arm v4 architectuur, Xscale is ARM v5, ppc2002 draait dus op een Xscale in de backwards compatibility mode vande CPU, en MS is niet van plan om PPC aan de ARM v5 aan te passen)athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 18:00:
Als je zegt dat de nieuwe generaties Palm-based pda'tjes de oudere modellen (206Mhz of lager) PPCs benaderen, dan heb je gelijk.
Maar je moet ook dezelfde generaties met elkaar vergelijken. De PPC's blijven qua proccesorkracht enkele malen sterker dan de Palms. Maar de prijs blijft ook enkele malen hoger natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Aaargh! op 26-12-2002 19:53 ]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Misschien klopt het in theorie, maar in de praktijk is het vaak anders. Dit weet ik uit eigen ervaring en van veel mensen die zelf ook PPC's hebben. Vaak komt dit echter niet voor bij hen omdat ze er snel aan gewend raken frequent op te laden.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:Dit getuigt weer van jouw specialiteit. Er is GEEN een PPC dat hun data verliest als de accu leeg is! De oudere Ipaqs hebben een ingebouwde beveiliging, dat de accu altijd de ipaq afsluit wanneer er enkele % stroom over is, dat klein beetje is genoeg om de data een week vast te houden.
Andere PPC-merken en de nieuwe Ipaqs hebben een aparte accu om de gegevens te bewaren. Die knoopcelletjes zijn genoeg voor een paar maanden gegevens vasthouden.
Dit is onzin, Palm os gaat veel efficiënter om met processor kracht, en PPC 2002 maakt geen volledig gebruik van die veel snellere processoren.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:Als je zegt dat de nieuwe generaties Palm-based pda'tjes de oudere modellen (206Mhz of lager) PPCs benaderen, dan heb je gelijk.
1 mb geheugen is niet hetzelfde in PPC als in Palm os. Programma's zijn van andere omvang, en om te functioneren heeft het Palm os een veel minder vrij geheugen nodig.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:De standaard hoeveelheid RAM is groter. Meer aps, meer bestanden.
Ditzelfde valt te zeggen voor Palm os.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:De grootste kracht van de PPC is de uitbreidbaarheid en veelzijdigheid.
Een paar van jouw argumenten zijn ook niet op waarheid gebaseerd. Het 1 op 1 vergelijken van processorkracht en gebruik van geheugen is een typische fout die vaak word gemaakt.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:Maar om nou argumenten te gebruiken die niet op waarheid gebaseerd zijn om de PCC te verlagen zodat de pijl richting palm beweegt vind ik gewoon laag.
Hier heb je gelijk in, alhoewel er sony pda's zijn die ook een stuk groter scherm hebben (virtual graffiti).athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:Een groter scherm. Wat heb je aan een hogere resolutie als je scherm bijna twee maal zo klein is?
Geen idee, nooit nodig gehad.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:Uitbreidbaarheid. Praktijkvoorbeeld, volgens mij kan je een palm nog niet verbinden met een beamer voor presentaties?
Zie antwoord op vorige vraag.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:En dan natuurlijk mijn lievelingsgebruik voor m'n ipaq, de mogelijkheid om het om te toveren tot een volwaardige navigatiesysteem.
Bestandconversie is automatisch. Als ik een word, excell of powerpoint bestand op mijn palm (of computer) wijzig, word dit automatisch upgedate op de computer (of palm). Er is ook nog veel keus in welk software pakket je gebruikt, en conversie is ook mogelijk op de palm zodat je attached documenten kan versturen en ontvangen.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:MS-software. of dit een nadeel of voordeel is weet ik niet. Ik vind wel handig dat word-en excel-bestanden, wat ik toch het meest gebruikt ook gewoon uitwisselbaar is. (ik weet niet of er softwarepakketten voor palm voor bestandconversie bestaan, maar bestanduitwisselbaarheid zonder conversie vind ik toch wel belangrijk)
Ik speel verbazend weinig spellen (enkel schaak, risk, monopoly en biljard) dus ik ben niet de juiste persoon om hier op te antwoorden. Ik weet echter wel dat er een aantal zeer indrukwekkende games voor Palm os te vinden zijn, en ik zit met veel verwachting te wachten op Civilization voor Palm os.athlonkmf schreef op 26 December 2002 @ 18:00:
)
Maar om een pda te kopen voor de games... ik weet niet of dat zo slim is.
PS;
Ik ben best bereid te accepteren dat sommigen van mijn argumenten niet kloppen, maar ik vind het verbazingwekkend dat iemand die zich een expert noemt, en een moderator is van Gadget Talk, de fout maakt het palm os en ppc 1 op 1 te vergelijken qua processorkracht en hoeveelheid geheugen. Zelfs een leek kan na enige nazoeken weten dat hier geen hout van klopt en dat dit ook in de praktijk absoluut geen waarde heeft. Al zou 50 tot 80 % van je geheugen gevuld zijn met documenten en plaatjes (weinig verschil in omvang qua deze bestanden op de verschillende platformen), dan nog is het niet te vergelijken aangezien Palm os veel minder vrije ruimte nodig heeft om te kunnen functioneren.
Overigens, de TT heeft 2 processoren. Die van 200 mhz is er slechts 1 van. De andere, die dacht ik voor het grafische gedeelte was, is van 150 mhz. Maar die info weet ik niet zeker aangezien ik weinig informatie over de TT heb opgezocht (geen persoonlijke interesse).
[nohtml]
Ik heb tot nu toe al meer dan 2 jaar PPC-fors gevolgd. En er zijn maar 3 situaties voorgekomen dat de data verloren zijn gegaan. 1 is toen men de Ipaq 38xx series gingen express testen om te kijken hoelang het duurt voordat de accu echt werkelijk op was dat er dataverlies optreed. Dat had een week tijd nodig.
Situatie 2 was iemand die op vakantie ging en vergeten was z'n oplaadspullen mee te nemen, maar dat was weer voor de Ipaq, omdat andere merken back-accu gebruikten.
Situatie 3 was iemand die een Jornada had, en hun backup-accu leeg was.
Dit komt in de praktijk dus NIET zomaar voor (zoja, dan hadden je vrienden aanspraak moeten doen op de garantie, want het is niet normaal) en dat gebruikte je als een argument om niet voor PPC te gaan.
En tja... als je vrienden het verzuimen om hun Ipaq (want ik denk dat ze dat dan hebben) op te laden binnen een week, tja.... Geen commentaar dan.
Oh en even gezocht, een van de reacties.
OS vs OS is een andere discussie. Linux op PPC gebruikt ook minder geheugen, is efficienter en gebruikt ook vrij minder geheugen.
Een Windows 3.11 prog is ook kleiner dan een W2k prog.
Geen idee of ze bestaan, volgens mij niet. Maar wat ik wel zeker weet. modellen die wel zulke uitbreidingsmogelijkheden hebben, doen de twee andere argumenten teniet. Qua prijs doen zij niet onder de PPCs. En ze gebruiken de PalmOS
Een paar van jouw argumenten zijn ook niet op waarheid gebaseerd. Het 1 op 1 vergelijken van processorkracht en gebruik van geheugen is een typische fout die vaak word gemaakt.
PPC2k2 kiest standaard voor een hoop grafische gedoe en dat kost nou eenmaal meer geheugen. Dit nadeel kan je uitzetten en/of een ander OS kiezen.
Wat wel is dat ik filmpjes, mits ze 320x240 groot zijn, en op m'n cf-kaart past, ik ze kan afspelen.
CPU-vs-CPU is WEL van belang. Palm kiest voor PIM, en PPC kiest voor veelzijdigheid. Daarom is PIM-gebruik sneller bij Palm, maar andere software niet noodzakelijk sneller of trager dan de PPC-versie.
Dit is niet een bewering dat ik maak, maar wat ik heb overgenomen van de vele discussies over Palm vs. PPC in Handheld-fora, zoals Brighthand.
En als GT-moderator zal ik me eigenlijk moeten inhouden en niet zo heftig reageren.
Ik heb me NOOIT gemengd in Palm vs. PPC discussies (of canon vs. nikon, mp3flash vs mp3cd, etc), omdat ik vind dat beide uitvoeringen een ander doelgroep hebben en de een dus handiger kan zijn voor de ene gebruiker, en vv.
Maar als iemand beweringen doet die ABSOLUUT niet kloppen, dan gaan al m'n haren overeind staan ja.
Als een gebruiker hier "feiten" verkopen over de Palm die niet waar zijn om de PPC op te hemelen, zal ik net zo sterk Palm verdedigen.
Dan mag je met merken en modellen komen die zulke problemen hadden...Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 21:49:
[...]
Misschien klopt het in theorie, maar in de praktijk is het vaak anders. Dit weet ik uit eigen ervaring en van veel mensen die zelf ook PPC's hebben. Vaak komt dit echter niet voor bij hen omdat ze er snel aan gewend raken frequent op te laden.
Ik heb tot nu toe al meer dan 2 jaar PPC-fors gevolgd. En er zijn maar 3 situaties voorgekomen dat de data verloren zijn gegaan. 1 is toen men de Ipaq 38xx series gingen express testen om te kijken hoelang het duurt voordat de accu echt werkelijk op was dat er dataverlies optreed. Dat had een week tijd nodig.
Situatie 2 was iemand die op vakantie ging en vergeten was z'n oplaadspullen mee te nemen, maar dat was weer voor de Ipaq, omdat andere merken back-accu gebruikten.
Situatie 3 was iemand die een Jornada had, en hun backup-accu leeg was.
Dit komt in de praktijk dus NIET zomaar voor (zoja, dan hadden je vrienden aanspraak moeten doen op de garantie, want het is niet normaal) en dat gebruikte je als een argument om niet voor PPC te gaan.
En tja... als je vrienden het verzuimen om hun Ipaq (want ik denk dat ze dat dan hebben) op te laden binnen een week, tja.... Geen commentaar dan.
Effecient omgaan met processorkracht. Dat PPC-2k2 niet voor de Xscale is geoptimaliseerd (en ook niet zal worden vanwege de opkomende OS) is idd waar. Maar voor softwarepakketten geld dit niet meer (was een probleem bij de introductie van Xscale). Nu komen er meerdere versies van een pakket uit die dus WEL optimaal werken op Xscale.Dit is onzin, Palm os gaat veel efficiënter om met processor kracht, en PPC 2002 maakt geen volledig gebruik van die veel snellere processoren.
Oh en even gezocht, een van de reacties.
I think you're going to find that POS5 apps in general are going to start being larger, especially any dealing with multimedia (paint, photo, games, audio players, etc). Just the screen resolution alone means graphics data will be taking up more space (4X the resolution of older Palms). 16MB isn't enough for an OS5 Palm. You see CLIE owners complaining about the NR/NX models only having 16MB, as well. You pretty much have to get an SD card if you intend to do much more than PIMming.
Compared to a 64MB PPC, well, I don't think PocketPC apps take up four times as much RAM as their Palm counterparts, in general.
Onzin. 1 MB is 1 MB. Dat een programma kleiner is voor de palm doet er niet aan toe. Een MP3 bestand is even groot op een Palm als op een PPC. Een JPG is ook bij allebei even groot.1 mb geheugen is niet hetzelfde in PPC als in Palm os. Programma's zijn van andere omvang, en om te functioneren heeft het Palm os een veel minder vrij geheugen nodig.
OS vs OS is een andere discussie. Linux op PPC gebruikt ook minder geheugen, is efficienter en gebruikt ook vrij minder geheugen.
Een Windows 3.11 prog is ook kleiner dan een W2k prog.
VGA-uitbreiding? Camera-uitbreiding? (Dual)CF/PCMCIA/SD/MMC-sleeve?Ditzelfde valt te zeggen voor Palm os.
Geen idee of ze bestaan, volgens mij niet. Maar wat ik wel zeker weet. modellen die wel zulke uitbreidingsmogelijkheden hebben, doen de twee andere argumenten teniet. Qua prijs doen zij niet onder de PPCs. En ze gebruiken de PalmOS
Een paar van jouw argumenten zijn ook niet op waarheid gebaseerd. Het 1 op 1 vergelijken van processorkracht en gebruik van geheugen is een typische fout die vaak word gemaakt.
Hier heb je gelijk in, alhoewel er sony pda's zijn die ook een stuk groter scherm hebben (virtual graffiti).
Dat jij het niet nodig hebt gehad, wil niet zeggen dat het nut daarvan niet rechtvaardig is.Geen idee, nooit nodig gehad.
Zie antwoord op vorige vraag.
Zelfde geld voor PPCBestandconversie is automatisch. Als ik een word, excell of powerpoint bestand op mijn palm (of computer) wijzig, word dit automatisch upgedate op de computer (of palm). Er is ook nog veel keus in welk software pakket je gebruikt, en conversie is ook mogelijk op de palm zodat je attached documenten kan versturen en ontvangen.
Jij vroeg om extra, en dat heb je hierbij gekregen. Dat het voor jou niet belangrijk is, tja.Ik speel verbazend weinig spellen (enkel schaak, risk, monopoly en biljard) dus ik ben niet de juiste persoon om hier op te antwoorden. Ik weet echter wel dat er een aantal zeer indrukwekkende games voor Palm os te vinden zijn, en ik zit met veel verwachting te wachten op Civilization voor Palm os.
Maar om een pda te kopen voor de games... ik weet niet of dat zo slim is.
Daarbij ga je dus OS vs OS zittenvergelijken en uit de oneindige Windows vs Linux vs MacOS topics weten we dat dat nergens tot leid.Ik ben best bereid te accepteren dat sommigen van mijn argumenten niet kloppen maar ik vind het verbazingwekkend dat iemand die zich een expert noemt, en een moderator is van Gadget Talk, de fout maakt het palm os en ppc 1 op 1 te vergelijken qua processorkracht en hoeveelheid geheugen. Zelfs een leek kan na enige nazoeken weten dat hier geen hout van klopt en dat dit ook in de praktijk absoluut geen waarde heeft.
PPC2k2 kiest standaard voor een hoop grafische gedoe en dat kost nou eenmaal meer geheugen. Dit nadeel kan je uitzetten en/of een ander OS kiezen.
Wat wel is dat ik filmpjes, mits ze 320x240 groot zijn, en op m'n cf-kaart past, ik ze kan afspelen.
CPU-vs-CPU is WEL van belang. Palm kiest voor PIM, en PPC kiest voor veelzijdigheid. Daarom is PIM-gebruik sneller bij Palm, maar andere software niet noodzakelijk sneller of trager dan de PPC-versie.
Dit is niet een bewering dat ik maak, maar wat ik heb overgenomen van de vele discussies over Palm vs. PPC in Handheld-fora, zoals Brighthand.
En je beweert hiermee dat de PPC met 80% geheugen vol niet goed functioneert? Ik heb bij wijze van test maar even m'n ipaqram geheugen volgegooid met bestanden tot 5 MB vrij (meer accepteert hij niet meer). En nog werkt PIM prima.Al zou 50 tot 80 % van je geheugen gevuld zijn met documenten en plaatjes (weinig verschil in omvang qua deze bestanden op de verschillende platformen), dan nog is het niet te vergelijken aangezien Palm os veel minder vrije ruimte nodig heeft om te kunnen functioneren.
En als GT-moderator zal ik me eigenlijk moeten inhouden en niet zo heftig reageren.
Ik heb me NOOIT gemengd in Palm vs. PPC discussies (of canon vs. nikon, mp3flash vs mp3cd, etc), omdat ik vind dat beide uitvoeringen een ander doelgroep hebben en de een dus handiger kan zijn voor de ene gebruiker, en vv.
Maar als iemand beweringen doet die ABSOLUUT niet kloppen, dan gaan al m'n haren overeind staan ja.
Als een gebruiker hier "feiten" verkopen over de Palm die niet waar zijn om de PPC op te hemelen, zal ik net zo sterk Palm verdedigen.
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 26-12-2002 23:03 ]
Oh voor de topicstarter is deze link misschien wel interessant
http://discussion.brighth...cad02d1f5a&threadid=66262
BTW, ik vind de 1900 een heel mooi ding, maar ik zal er toch niet ovor kiezen als m'n volgende aankoop (Omdat ie slechts " 206mhz" heeft)
http://discussion.brighth...cad02d1f5a&threadid=66262
BTW, ik vind de 1900 een heel mooi ding, maar ik zal er toch niet ovor kiezen als m'n volgende aankoop (Omdat ie slechts " 206mhz" heeft)
DUDE! dat spel kende ik niet, meteen gedownload!
Verwijderd
Camera bestaat, meerdere versies zelfs, of geïntegreerd in het apparaat. Wat bedoel je precies met vga?athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:
VGA-uitbreiding? Camera-uitbreiding?
Geen idee, maar ik heb sowieso een hekel aan die sleeves die het apparaat groter maken.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:
(Dual)CF/PCMCIA/SD/MMC-sleeve?
Dat weet ik dondersgoed, maar voordat Trunksmd zijn keuze maakt kan het wel van belang zijn of hij dat soort functionaliteit zal gebruiken.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:Dat jij het niet nodig hebt gehad, wil niet zeggen dat het nut daarvan niet rechtvaardig is.?
Weet ik, ik heb nooit iets anders beweerd. Alhoewel, voor zover ik weet gaat bij de conversie naar de PPC wel wat van de opmaak verloren.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:Zelfde geld voor PPC
Hier heb je gelijk in. Ik denk echter dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de platformen qua functionaliteit een stuk dichter bij elkaar zitten als voorheen, en dat de keuze vooral af zal hangen van waar een persoon de pda voor zal gebruiken en zijn persoonlijke voorkeuren. (exceptionele eisen zoals route planners, zeer kleine omvang, batterijlevens van +2weken, specifieke geheugentype uitbreidingen).athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:Daarbij ga je dus OS vs OS zittenvergelijken en uit de oneindige Windows vs Linux vs MacOS topics weten we dat dat nergens tot leid.
Voor mij persoonlijk waren de omvang (Palm Vx size), het kleuren scherm en het toetsenbord (ultra thin) van belang.
Hier ben ik het totaal mee oneens. Je hebt gelijk dat het zo in het begin was, maar nadat Win ce opkwam en mede dankzij de invloed van Sony is het niet meer zo dat het alleen maar voor PIM is bedoeld. Palm laat echter wel veel van de keuze in functionaliteit over aan de gebruiker zelf. Zo leveren ze de email, sms, office etc software niet al op de pda, maar op cd. Ze hebben zelf nog vaak duidelijk gemaakt dat zij het platform leveren, en geen zin hebben om (diep) in te gaan op de software kant.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:CPU-vs-CPU is WEL van belang. Palm kiest voor PIM, en PPC kiest voor veelzijdigheid. Daarom is PIM-gebruik sneller bij Palm, maar andere software niet noodzakelijk sneller of trager dan de PPC-versie.
Bovendien draait andere software net zo vlot als de standaard door Palm ingebakken software. Voor zware applicaties (multimedia, enorme databases en geavanceerde routeplanners) kan je beter een Palm kan nemen met een processor die sneller is dan 33 Mhz of je processor overclocken naar ~60 Mhz, maar word, excell en powerpoint draait bij mij op 33 Mhz zeer vlot, zelfs als ik razendsnel teksten intyp met m'n keyboard.
Blij dat te horen, maar het is redelijk gemakkelijk zelf na te gaan of dit klopt.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:Dit is niet een bewering dat ik maak, maar wat ik heb overgenomen van de vele discussies over Palm vs. PPC in Handheld-fora, zoals Brighthand.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik doelde op 50 tot 80 % vulling met bestanden die qua omvang weinig verschillen tussen de platformen. Als je zo weinig ruimte over hebt kun je meer met de weinige vrije ruimte op een Palm os pda dan op een PPC.athlonkmf schreef op 26 december 2002 @ 22:57:
En je beweert hiermee dat de PPC met 80% geheugen vol niet goed functioneert? Ik heb bij wijze van test maar even m'n ipaqram geheugen volgegooid met bestanden tot 5 MB vrij (meer accepteert hij niet meer). En nog werkt PIM prima.
Maar nu je er zelf mee komt, je zegt dat PIM nog prima werkt... betekent dit dat de andere programma's dan niet meer werken?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 11:05 ]
Verwijderd
Na enig nadenken lijkt de keuze makkelijker te maken als je op een rijtje zet wat je allemaal echt heel erg nodig hebt. Qua filmpjes zie ik geen overtuigende reden om PPC boven Palm te kiezen, of omgekeerd naar het schijnt.Trunksmd schreef op 23 December 2002 @ 09:09:
Ik begin zo langzamerhand eens uit te kijken voor een pda. Nu heb ik verscheidenen recente reviews gelezen en blijkt dat met de komst van palm os5 eigenlijk de verschillen met pocket pc steeds kleiner worden. De baterijduur van beide is evengroot en de palm word ook zwaarder (jammer). Alleen heeft de palm 1 voordeel: meer freeware programma's voor de medische wereld (waar ik in zit) op internet. Maar daar staat tegenover dat je met de pocketpc divx kan afspelen. (dus een grotere flashcard erin en... genieten maar). Dus vraag ik mij af? Is er niet een pocketpc waarbij ik van beide kan genieten. dus een palm, die divx kan afspelen? (zover ik weet niet). Of bestaat er een palm emulator voor de pocketpc?
Overigens heb ik van meerdere personen gehoord dat het batterijleven van de Tungsten juist heel goed is, beter als de m515. En de m515 heeft een beter batterijleven als de m505, en de m505 heeft naar mijn mening nog wel een meer dan acceptabel batterijleven mits je de verlichting gebruikt wanneer nodig.
VGA, mogelijkheid om mbv een VGA-uitbreiding de PPC aan te sluiten aan een VGA ingang van ofwel een monitor of wel een beamer wat heel belangrijk is vooor presentaties. Laats is er nog een VGA-uitbreiding uit dat je draadloos de data verstuurt richting beamer zodat je presentaties kunt houden met je ppc in je hand.Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 10:58:
[...]
Camera bestaat, meerdere versies zelfs, of geïntegreerd in het apparaat. Wat bedoel je precies met vga?
Nog steeds is dit dan een pluspunt voor de PPC. Nogmaals, dat jij het niet interessant vind, betekent dat niet dat iedereen dat niet interessant vind. Om objectief te blijven moet je dat wel bij vermelden.Geen idee, maar ik heb sowieso een hekel aan die sleeves die het apparaat groter maken.
Daar heb ik tot nu toe niks van gemerkt, maar ik kan me voorstellen dat OLE-bewerkingen op de PPC niet werken.Weet ik, ik heb nooit iets anders beweerd. Alhoewel, voor zover ik weet gaat bij de conversie naar de PPC wel wat van de opmaak verloren.
Dat zei ik vanaf het begin al, daarom lopen versus-discussies bijna altijd tot niks uit.Hier heb je gelijk in. Ik denk echter dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de platformen qua functionaliteit een stuk dichter bij elkaar zitten als voorheen, en dat de keuze vooral af zal hangen van waar een persoon de pda voor zal gebruiken en zijn persoonlijke voorkeuren. (exceptionele eisen zoals route planners, zeer kleine omvang, batterijlevens van +2weken, specifieke geheugentype uitbreidingen).
Het probleem is dat deze argument ook weer ongeldig wordt omdat de platformen idd naar elkaar beginnen te groeien. Hoewel. Ik vind dat palm meer richting PPC begint te groeien dan omgekeerd.Voor mij persoonlijk waren de omvang (Palm Vx size), het kleuren scherm en het toetsenbord (ultra thin) van belang.
Met de Ipaq 19xx serie zien de PPC een nieuwe omvang tegemoet. Schijnt platter te zijn dan de TT en nog goedkoper ook nog. Alleen in NL vooralsnog niet te krijgen.
En voor de PPC zijn ook ultrathinkeyboards te krijgen. Niet in NL, maar in HK. Ik had daar eentje gekocht, alleen vergeten mee te nemen hier naar toe.
Ik zei dat Palm de nadruk nog steeds legt op PIM, dat is dan ook het snelste wat werkt.Hier ben ik het totaal mee oneens. Je hebt gelijk dat het zo in het begin was, maar nadat Win ce opkwam en mede dankzij de invloed van Sony is het niet meer zo dat het alleen maar voor PIM is bedoeld. Palm laat echter wel veel van de keuze in functionaliteit over aan de gebruiker zelf. Zo leveren ze de email, sms, office etc software niet al op de pda, maar op cd. Ze hebben zelf nog vaak duidelijk gemaakt dat zij het platform leveren, en geen zin hebben om (diep) in te gaan op de software kant.
Tja, als je dat zegt. Maar een PPC kan je ook overklokken om Snes-emulatoren soepel te doen verlopen.Bovendien draait andere software net zo vlot als de standaard door Palm ingebakken software. Voor zware applicaties (multimedia, enorme databases en geavanceerde routeplanners) kan je beter een Palm kan nemen met een processor die sneller is dan 33 Mhz of je processor overclocken naar ~60 Mhz, maar word, excell en powerpoint draait bij mij op 33 Mhz zeer vlot, zelfs als ik razendsnel teksten intyp met m'n keyboard.
Wat ik dus met m'n testje hebt bewezen dat het voor de PPC ook niks of nauwelijks iets uit maakt hoeveel RAM over is. In fact, ik ken veel mensen die hun oudere generatie Ipaq met flinke riumtetekort (standaard 32MB namelijk) nog prima uit te voeten kunnen.Nee, dat bedoelde ik niet. Ik doelde op 50 tot 80 % vulling met bestanden die qua omvang weinig verschillen tussen de platformen. Als je zo weinig ruimte over hebt kun je meer met de weinige vrije ruimte op een Palm os pda dan op een PPC.
Maar nu je er zelf mee komt, je zegt dat PIM nog prima werkt... betekent dit dat de andere programma's dan niet meer werken?
Age Of Empires heeft een min. RAM van 8-10MB nodig om te werken, dus dat werkt sowieso niet. Word en Excel werken zoals ze behoren. PocketInformant die ik getest had werkt ook normaal. (PocketINformant is dus een sterke PIM-pakket die ik erop had geinstalleerd. De standaard PIM heeft minder functionaliteit, dus die zal nog beter werken)
Voor de rest heb ik niks uitgeprobeerd, omdat PocketInformant naar mijn mening een van de sterkste programma's is die ik draai.
Zoals ik al zei. Een versus-discussie leidt altijd tot gelijkspel. Als iemand om advies vraagt dient er enkel objectieve feiten gegeven te worden zodat de persoon in kwestie zelf kan zoeken wat voor hem belangrijk is.
Ik heb dus een klasgenoot met een iPaq H3630, en die is toch in een schooljaar een aantal keren zijn data kwijtgeraakt.
Ook moest hij echt elke dag opladen, en soms was hij halverwege de dag toch al leeg.
Als ik met mijn Palm IIIc doorga tot de batterij leeg is, gaat hij gewoon niet meer aan, en kan hij nog weken de data vasthouden.
Ook kon ik voor 30 euro een camera kopen, en moest hij voor zijn camera (oke die had dan 800x600 ipv 640x480) zo'n 250 euro betalen. Dat is toch nog een behoorlijk verschil...
En spellen voor Palm:
GTA, Civilization dus binnenkort, en er zijn er nog wel meer, maar daar kan ik zo ff niet op komen.
Ook moest hij echt elke dag opladen, en soms was hij halverwege de dag toch al leeg.
Als ik met mijn Palm IIIc doorga tot de batterij leeg is, gaat hij gewoon niet meer aan, en kan hij nog weken de data vasthouden.
Ook kon ik voor 30 euro een camera kopen, en moest hij voor zijn camera (oke die had dan 800x600 ipv 640x480) zo'n 250 euro betalen. Dat is toch nog een behoorlijk verschil...
En spellen voor Palm:
GTA, Civilization dus binnenkort, en er zijn er nog wel meer, maar daar kan ik zo ff niet op komen.
Dat klinkt alsof z'n accu problemen heeft. Ook niet vreemd, met de 36xx series, daar zijn flinke problemen mee. Volgens mij gebruikte de 36xx ook een aparte knoopcel voor databehoud bij geen stroom. dus dat is ook helemaal leeg als ik het zo hoor.Super__Nerd schreef op 27 December 2002 @ 11:56:
Ik heb dus een klasgenoot met een iPaq H3630, en die is toch in een schooljaar een aantal keren zijn data kwijtgeraakt.
Terugsturen richting Compaq.
Dit is dus NIET normaal.
Zelfde geld voor de Jornada of de nieuwe Ipaqs die dus een aparte knoopcel hebben voor databehoud. De 38xx series die ik heb, werken helaas anders. Als de accu leeg is, houdt ie z'n data nog een week of zo.Als ik met mijn Palm IIIc doorga tot de batterij leeg is, gaat hij gewoon niet meer aan, en kan hij nog weken de data vasthouden.
En spellen voor Palm:
Dat zien we dan wel weer dus.
Verwijderd
Een heel tijdje geleden had ik wel iets gelezen over een apparaatje waarmee je via ir met een palm een presentatie kunt geven.athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:VGA, mogelijkheid om mbv een VGA-uitbreiding de PPC aan te sluiten aan een VGA ingang van ofwel een monitor of wel een beamer wat heel belangrijk is vooor presentaties. Laats is er nog een VGA-uitbreiding uit dat je draadloos de data verstuurt richting beamer zodat je presentaties kunt houden met je ppc in je hand.
Dat lijkt mij vanzelfsprekend aangezien je pas de laatste tijd processoren en schermen ziet die goed zijn maar toch niet handen vol geld kosten of enorm veel energie zuipen.athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:Het probleem is dat deze argument ook weer ongeldig wordt omdat de platformen idd naar elkaar beginnen te groeien. Hoewel. Ik vind dat palm meer richting PPC begint te groeien dan omgekeerd.
Ik heb qua Palm's nooit problemen gehad met de dikte (behalve bij de Prism), maar bij veel pda's (PPC en Palm os) ben ik niet onder de indruk van de hoogte/lengte en af en toe de breedte.athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:Met de Ipaq 19xx serie zien de PPC een nieuwe omvang tegemoet. Schijnt platter te zijn dan de TT en nog goedkoper ook nog. Alleen in NL vooralsnog niet te krijgen.
Ik heb zitten zoeken naar de precieze afmetingen van de 1900, maar niks gevonden, enkel "similar in size and layout to the sleek Palm V". Ik heb dit soort uitspraken eerder gehoord, dus ik geloof het wel als ik het zie. Maar ik ben zeker onder de indruk als ze met een pda komen die in alle 3 de dimensies dezelfde afmetingen (give or take 1 tot 2 mm) heeft als de Palm V....
Echter, de compacte palm os pda's zijn ondertussen nog kleiner geworden qua hoogte (Sony SJ serie, Tungsten). Maar goed ook, want dat was zowat nog het enigste wat enigszins oncomfortabel voelde in de broekzak.
Heb je een url naar plaatjes of specs van dit toetsenbord?athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:En voor de PPC zijn ook ultrathinkeyboards te krijgen. Niet in NL, maar in HK. Ik had daar eentje gekocht, alleen vergeten mee te nemen hier naar toe.
Palm zelf idd. Alhoewel ze wel zelf ook werken aan software die verder gaat dan PIM alleen.athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:Ik zei dat Palm de nadruk nog steeds legt op PIM.
-E-athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:, dat is dan ook het snelste wat werkt.
Waarom kom je meteen met een defensief-achtige reply met een PPC view? Ik doelde niet eens op PPC processors maar beperkte mij enkel tot de Palm kant.athlonkmf schreef op 27 December 2002 @ 11:56:Tja, als je dat zegt. Maar een PPC kan je ook overklokken om Snes-emulatoren soepel te doen verlopen.
Verwijderd
Mijn buurman heeft zo'n ppc / telefoon combinatie (loox), deze vertoont dit ook. Schijnt normaal te zijn.athlonkmf schreef op 27 december 2002 @ 12:17:
[nohtml]
[...]
Dat klinkt alsof z'n accu problemen heeft. Ook niet vreemd, met de 36xx series, daar zijn flinke problemen mee. Volgens mij gebruikte de 36xx ook een aparte knoopcel voor databehoud bij geen stroom. dus dat is ook helemaal leeg als ik het zo hoor.
Terugsturen richting Compaq.
Dit is dus NIET normaal.
Hier nog leuke PPC vs Palm discussie, op een Palm-minded forum:
http://www.palminfocenter.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9695
Leuk om te lezen al zeg ik het zelf
Volgens mij had ik dat ook gelezen, was een bedrijf dat voor beide platformen het uitbracht.Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 14:01:
[...]
Een heel tijdje geleden had ik wel iets gelezen over een apparaatje waarmee je via ir met een palm een presentatie kunt geven.
Een mooie verbetering lijkt me.Dat lijkt mij vanzelfsprekend aangezien je pas de laatste tijd processoren en schermen ziet die goed zijn maar toch niet handen vol geld kosten of enorm veel energie zuipen.
Niet vreemd, omdat de HP1910 heel erg nieuw is, zijn er heel weinig info over te vinden voorlopig.Ik heb qua Palm's nooit problemen gehad met de dikte (behalve bij de Prism), maar bij veel pda's (PPC en Palm os) ben ik niet onder de indruk van de hoogte/lengte en af en toe de breedte.
Ik heb zitten zoeken naar de precieze afmetingen van de 1900, maar niks gevonden, enkel "similar in size and layout to the sleek Palm V". Ik heb dit soort uitspraken eerder gehoord, dus ik geloof het wel als ik het zie. Maar ik ben zeker onder de indruk als ze met een pda komen die in alle 3 de dimensies dezelfde afmetingen (give or take 1 tot 2 mm) heeft als de Palm V....
Hier een paar pics
http://www.ruji.net/gallery/hp1910

Echter, de compacte palm os pda's zijn ondertussen nog kleiner geworden qua hoogte (Sony SJ serie, Tungsten). Maar goed ook, want dat was zowat nog het enigste wat enigszins oncomfortabel voelde in de broekzak.
Nee, net zoals zoveel gadgets in Azie zijn ze alleen in azie beschikbaar, thirdparty en mag je al blij zijn dat je een manual bij krijgt, laat staan een website.Heb je een url naar plaatjes of specs van dit toetsenbord?
Waarom kom je meteen met een defensief-achtige reply met een PPC view? Ik doelde niet eens op PPC processors maar beperkte mij enkel tot de Palm kant.
We zaten toch nog steeds PPC vs Palm CPU te discussieren of niet?
En had dus net gelezen dat de neiweu modellen Palm en Clie's dus ook Arm-processors gebruiken samen met Palm OS5. Betekent dit dat je op een PPC ook Palm OS kan draaien?
Artcore schreef op 27 December 2002 @ 14:19:
Hier nog leuke PPC vs Palm discussie, op een Palm-minded forum:
Ach, die discussies lopen toch nergens op uit
Verwijderd
Daar is ie vergeleken met die Tserie Sony pda's. Die pda's zijn belachelijk lang (langer nog als de Vx). Ik zie dat de hp1910 wat korter is, maar verder zijn de afmetingen hetzelfde. Ik persoonlijk ben niet onder de indruk van de omvang, ik ben zo onderhand gewend geraakt aan de Vx omvang, en mijn volgende pda zal zeker kleiner zijn (ala SJ30 / Tungsten, maar dan niet zo dik).athlonkmf schreef op 27 december 2002 @ 19:20:Niet vreemd, omdat de HP1910 heel erg nieuw is, zijn er heel weinig info over te vinden voorlopig.
Hier een paar pics
http://www.ruji.net/gallery/hp1910
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk het van niet. Ik heb gehoord dat de leveranciers van de Palm os arm processoren al veel functies / haken in de chip inbakken om nog beter met het Palm os te werken. Het zijn dus niet identieke processoren.athlonkmf schreef op 27 december 2002 @ 19:20:En had dus net gelezen dat de neiweu modellen Palm en Clie's dus ook Arm-processors gebruiken samen met Palm OS5. Betekent dit dat je op een PPC ook Palm OS kan draaien?
met aandacht heb ik jullie discussie gelezen. En ik moet zeggen, dat ik wel gecharmeerd ben van die hp1910. Het zal wel zeker nog een tijdje duren voordat ie in Nederland verkrijgbaar is, niet? Weet iemand de specs ervan? 400 Mhz intel processor, 64 Mb geheugen, SD/MMC slot, 10 uur batterijduur,...? Iemand?
Verwijderd
Het is gewoon jammer dat mensen zo koppig blijven antwoorden van "ja mijn pda is beter want .....". Hou er gewoon aan vast dat er twee doelgroepen zijn PPC en Palm Users, iedereen hun eigen liefde voor hun eigen PDA.
Verwijderd
Naar mijn mening was deze "discussie" uiteindelijk niet zo'n typische Palm vs PPC discussie.Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 17:26:
Het is gewoon jammer dat mensen zo koppig blijven antwoorden van "ja mijn pda is beter want .....".
Althans, dat hoop ik van niet.
Verwijderd
Achteraf niet, omdat de meningen wat genuanceerd werden. De reacties van sommige mensen op dit forum zorgen voor oneindig lange discussies en dat is gewoon jammer.
Nee, er zit bij een Palm hele andere hardware om die processor heen als bij een PPC (denk bijvoorbeeld alleen al aan de video-aansturing). Dat zal dus niet zo maar gaan werken.athlonkmf schreef op 27 december 2002 @ 19:20:
En had dus net gelezen dat de neiweu modellen Palm en Clie's dus ook Arm-processors gebruiken samen met Palm OS5. Betekent dit dat je op een PPC ook Palm OS kan draaien?
Die HP1910 is trouwens best geinig, maarja heb toch liever Palm
Nog even over die Palm vs. PPC discussie; dat is gewoon het zelfde als de Mac vs. PC discussie, eigenlijk is er maar weinig verschil, maar iedereen heeft gewoon een voorkeur voor 1 van de twee.
Pagina: 1