Toon posts:

Mail name veranderen (niet standaard)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel veel te moeilijk denken maar ach... stomme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. Daarom vraag ik het maar even.

Als ik mail verstuur (of de cron doet dat voor me) dan krijg ik als afzendennaam "root". Het mailadres dat hierachter verschuilt zit maakt mij niet uit (klopt wel).
Maar ik wil nu wel een van die standaard naam "root" af! ;)

Ik wil graag dat er iets komt te staan als "System Admin" oid.

Hoe kan ik dit veranderen? Moet dit per programma en hoe zit het dan met meldingen van de cron? :/

Verwijderd

echo "<<bericht>>" | mailx -s "<<subject>>" -r "<<verzender>>" "<<ontvanger(s)>>"
of
cat <<file>> | mailx -s "<<subject>>" -r "<<verzender>>" "<<ontvanger(s)>>"

Als je onder de cron niet expliciet fout situaties afvangt wordt er impliciet een mail verstuurt met root als afzender. Zorg er dus voor dat je fout situaties netjes afhandeld en de mail verstuurt zoals hierboven.

Verwijderd

Topicstarter
De optie -r wordt niet herkend door mailx/mail

Verwijderd

Topicstarter
Maar..... hoe worden de andere foutmeldingen gegenereerd? Ik wil gewoon dat alle mail vanaf "root" veranderd moet worden dat het vanaf "System Admin" komt.
Ook foutmeldingen van Sendmail ed.....

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 20:13

Arno

PF5A

Een mogelijkheid is om je /etc/passwd aan te passen, maar daar mag je geen typo's maken, anders is de kans erg groot dat je er niet meer inkunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arno op 23-12-2002 10:13 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het met de header te maken heeft. De header "From:" moet er als volgt uit zien:

From: System Admin <user@domain.nl>

Maar hoe kun je dat ooit ergens vast instellen.....
Zou het ook met Sendmail kunnen? Via de genericstable?

Verwijderd

De optie -r staat standaard uit om mails onder iemand anders zijn naam (bill.gates@microsoft.com of zo) te blokkeren. Je kunt deze optie gewoon aanzetten hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gedaan met -a "From: System Admin <root@host>" Dat werkt ook....
Maar zo kun je nog niet alle foutmeldingen onderscheppen en om zetten naar dit From: adres....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 09:07:

Als ik mail verstuur (of de cron doet dat voor me) dan krijg ik als afzendennaam "root". Het mailadres dat hierachter verschuilt zit maakt mij niet uit (klopt wel).
Maar ik wil nu wel een van die standaard naam "root" af! ;)

Ik wil graag dat er iets komt te staan als "System Admin" oid.
vipw

Waarschijnlijk staat er nu zoiets als:

root:*:0:0:Charlie &:/root:/bin/sh

maar er van:

root:*:0:0:System Administrator &:/root:/bin/sh

het mailadres klopt nog steeds (en wou je niet anders hebben),
maar je heb nu wel een andere afzendersnaam...Ik weet niet zeker
of het werkt (kan het nu ff niet testen).

Verwijderd

Topicstarter
Tribunal bedankt... inderdaad, gewoon de realname veranderen en die neemt hij mee in de From header.
Dit is wat ik nodig had!
Pagina: 1