Ik heb hem gezien en vond het erg goed. Het aan de kaak stellen van wapenbezit is natuurlijk altijd een goed idee. Ik heb wel wat punten van kritiek:
- In plaats van zelf zijn verhaal vertellen monteert hij stukjes andere mensen aan elkaar die dat verhaal vertellen, wat onterecht de suggestie wekt dat de loop en boodschap van de documentaire spontaan zijn onstaan, maar dat is natuurlijk niet zo.
- Dat geklooi met die foto van dat meisje op het eind deed me meer denken aan Willebrord Frequin, dan aan een serieuze documentairemaker.
- Voor een groot deel zijn het dingen die je als nuchtere Nederlander allang wist.
- In de opsomming van data van door de VS gevochten oorlogen zitten volgens mij een aantal dingen die je niet zo simpel kan uitleggen als hier gebeurt.
- het gehak op de NRA. We weten nu allemaal wel hoe slecht wapens zijn en hoe dom Amerikanen zijn die toch een geweer willen hebben. Ik ben tegen wapenbezit, maar de NRA indirect aanwijzen als schuldige van alle moorden mbv een geweer in de VS, gaat mij ook iets te ver.
Wat ik goed vond:
+ De vergelijking met Canada, ik wist bijvoorbeeld helemaal niet dat Canada net zulke vrije regels mbt wapens heeft.
+ Stuk over het werklozen-weer-aan-het-werk plan, waar Lockheed ook nog iets mee te maken had, deed mij weer eens realiseren dat van een degelijk sociaal stelsel iedereen beter wordt, en dat de VS daarin tekort schiet.
+ De humor, het is gewoon leuk om te kijken. Vooral het tekenfilmpje met de geschiedenis van de VS is leuk.
Volgens mij was Moore's conclusie dat het niet gelukt is een oorzaak aan te wijzen voor de vele vuurwapenslachtoffers en Coumbine, maar dat het in ieder geval geen goed idee is dat een bevolking wiens leven wordt beheerst door angst zoveel vuurwapens tot zijn beschikking heeft.
edit: altijd leuk, imdb link:
http://us.imdb.com/Title?0310793