Vraag over IBM Token-ring Turbo 16/4

Pagina: 1
Acties:

• Stress-Man
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-01-2025

Stress-Man

De knutselaar

Topicstarter
Kan ik een IBM Token-ring Turbo 16/4 ISA aansluiten op een normaal netwerk, of zijn er updates, zodat ik de kaarten toch op een normaal netwerk kan aansluiten?

1ste FCC ID: ANO 55H6800
2de (andere kaart) FCC ID: ANO 42H3470r

Ik heb namelijk 6 van dit soort kaarten, en het zou makkelijk zijn als ik ze kan gebruiken in een normaal netwerk.

[ Voor 33% gewijzigd door Stress-Man op 23-12-2002 02:02 ]

Stress-Man

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tokenring en Ethernet (bedoel je dat met een normaal netwerk?) zijn wel twee volledig verschillende dingen hoor...
Die kaarten kun je niet op een ethernet - netwerk gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nope .....

Iperf

Verwijderd

je hebt nic's die ethernet aansluiting hebben en token ring aansluitingen, hebben jouw nic's allen maar token ring aansluitingen kan je het wel vergeten.
Met speciale routers kan je wel ethernet aan token ring kopelen maar dat is aleen bedoelt tussen twee netwerken.

Verwijderd

ethernet segment aan een tokenring koppelen d.m.v een freesco bakkie gaat wel. je zult alleen wel een mau of cau nodig hebben voor TR

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
je kan er een router (software of hardwarematig) tussen moeten zetten om het te laten werken.

anders is het idd niet mogenlijk

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Stress-Man

Stress-Man

De knutselaar

Topicstarter
Maar is er dan geen hardware update zodat de kaarten toch op een normaal netwerk werken? (bv. een bios-update?)

Stress-Man

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Nee, Ethernet en TokenRing zijn dermate fundamenteel verschillend dat de hardware op het kaartje anders is, het is geen software-issue.
Je laat je blijkbaar verblinden door het feit dat ze toevallig beide een RJ-45 connector hebben, maar dat zegt niets, je kunt een keyboard ook niet met een BIOS-update in een muis veranderen omdat ze toevallig beide een PS/2-connector gebruiken ;-))

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Stress-Man

Stress-Man

De knutselaar

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, en ik zal maar een router maken met 3 netwerk-kaarten, want dan kunnen ook de token-rings er op aangesloten worden via een schema.

Stress-Man

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stress-Man schreef op 23 december 2002 @ 14:03:
Bedankt voor de informatie, en ik zal maar een router maken met 3 netwerk-kaarten, want dan kunnen ook de token-rings er op aangesloten worden via een schema.
Schema :?

Voor een TR netwerk heb je minimaal 2 Ringnodes (NICs) en een MAU/CAU (hub) nodig. Als je geen MAU hebt, gaat het niet werken- je kunt het niet crosswired doen- dat kan alleen Ethernet (TR is niet de enige die het niet kan- ARCnet, 100VG en Appletalk kunen het evenmin)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

volgens mij zijn cross kabels wel mogelijk onder TR, heb ze volgens mij ook nog gehad ook...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 13:45:
volgens mij zijn cross kabels wel mogelijk onder TR, heb ze volgens mij ook nog gehad ook...
:? heb het zelf geprobeerd, kreeg het niet aan de praat en bij navraag werd me verzekerd dat het niet kon...

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Ik had er een oplossing voor, een 19"rack met daarin 16 10mbit netwerkaansluitingen, een soort coax en een soort van brede seriele poort (beetje, gameport ofzo?) met daarboven de tekst 'aux' of zoiets.

Vriend van me heeft hem nu ergens rondstoffen, misschien heeft ie hem nog en kan jij er nog wat mee ?

Verwijderd

dion_b schreef op 24 December 2002 @ 16:32:
[...]

:? heb het zelf geprobeerd, kreeg het niet aan de praat en bij navraag werd me verzekerd dat het niet kon...
ik weet niet waar jij navraag doet :? maar:

Cross-link voor 2 Tokenring kaartjes...

• Stress-Man

Stress-Man

De knutselaar

Topicstarter
Icey schreef op 24 december 2002 @ 16:49:
Ik had er een oplossing voor, een 19"rack met daarin 16 10mbit netwerkaansluitingen, een soort coax en een soort van brede seriele poort (beetje, gameport ofzo?) met daarboven de tekst 'aux' of zoiets.

Vriend van me heeft hem nu ergens rondstoffen, misschien heeft ie hem nog en kan jij er nog wat mee ?
Het zou misschien wel handig zijn, maar ik heb er niks voor in de ruil, misschien alleen de token-rings, maar ik denk dat jij daar niks aan heb

Stress-Man

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Icey schreef op 24 December 2002 @ 16:49:
Dit klinkt als een vrij normale 16-poorts UTP Ethernet-hub met thickwire/thinwire uplink-opties.

Die 15-polige connector is de AUI-connector (staat voor Attachment Unit Interface), om een 10Base-5 transceiver op aan te sluiten.

De eerste versie van Ethernet was wat later ThickWire of 10Base-5 genoemd werd, een hele dikke coax (ca 1 cm), maximaal 500 yards (ca 450 m) lang. Om een systeem hierop aan te sluiten werd een kastje, de transceiver op de kabel geplaatst, gewoonlijk met een zgn. "vampire-tap", waarbij een lange pen tot in de core van de kabel werd geduwd, en wat kortere pennetjes alleen de mantel doorboorden. M.b.v. een 15-polige drop-cable werd de transceiver met het systeem verbonden.
Er waren ook versies van 10Base-5 waarbij de transceiver voorzien was van grote N-schroef-connectoren, die werd dan tussen 2 kabel-segment geschroefd.

De tweede versie van Ethernet was ThinWire of 10Base-2, dunne coax (ca 1/2 cm), maximaal 200 yards (90 m), een systeem werd aangesloten door een T-stukje met 2 BNC-connectoren tussen 2 stukken kabel te plaatsen, en met een 3e BNC-connector het T-stukje aan het systeem te koppelen.

Daarna volgende glasvezel- en UTP-versies van Ethernet elkaar snel op, gevolgd door draadloze versies, en hogere snelheden.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdejong op 24-12-2002 23:19 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ik deed o.a. hier op GoT navraag, maar dat was een tijdje voor die link die jij geeft (kan overigens m'n eigen topic van toen niet meer vinden).

Mijn probleem was als ik het zo lees dat ik Ethernet crosscable gebruikte, wat dus een andere pin wiring heeft dan TR-crosscable. Weer wat geleerd :)

Als ik dat toen had geweten had ik die MAU helemaal niet hoeven halen :D

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1