Toon posts:

[VOEDING] AT voeding aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Dat oude computers veel lastiger in elkaar te zetten is menig tweaker wel bekend. Tenminste bij mij is het wel zo. Ik heb een P166 MMX en ik wilde van die pc de voeding verwisselen.

Nadat ik dat had gedaan en de kleurtjes van de draden op de powerknop had opgeschreven ging ik de nieuwe voeding aansluiten. Toen deed ik de powerknop aan en jah hoor kortsluiting, want de stop sloeg door. Daar zat ik in het donker. De groene aardschakelaar had ik al aangesloten op de kast, dus dat is het probleem niet lijkt mij. Alleen de vraag is of iemand weet hoe ik het dan wel zou moeten aansluiten? Misschien heeft iemand een schema of iets anders om dit duidelijk te maken. Het gaat om een AT-voeding.

Alvast bedankt, dan kan ik morgenochtend weer verder.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zwarte kabels tegen elkaar aan bij AT.
en echt lastig is dat niet.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Ik heb effe je topictitel aangepast ('t is dus geen ATX maar AT)..

En verder verwacht ik dat je de powerknop gewoon verkeerd hebt aangesloten.. Normaal gesproken springt de aardlek er niet uit als alleen de secundaire kant van de voeding is kortgesloten. Dan springt de interne beveiliging van de voeding gewoon aan, of met een beetje pech knallen de eindtorren eruit.

Maar bij een AT voeding schakel je de voeding gewoon in via het 220V circuit. Als je dus de powerknop een beetje verkeerd aansluit krijg je gewoon kortsluiting.. Tja, en dan gaat de stoppen wel door :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de powerknop verkeerd aangesloten, ik heb een witte, zwarte, blauwe en bruine kabel. Mijn vraag is hoe moet ik ze dan in goede volgorde aansluiten op de powerknop?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik denk dat je voeding niet goed is. Je stoppen vliegen eruit en dat wil zeggen dat er iets in de 220v noet goed gaat en niet in het lager voltegae gedeelt want die schaked de voeding uit.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Bware81 schreef op 23 december 2002 @ 11:56:
ik denk dat je voeding niet goed is. Je stoppen vliegen eruit en dat wil zeggen dat er iets in de 220v noet goed gaat en niet in het lager voltegae gedeelt want die schaked de voeding uit.
het gaat om een AT voeding, en die schakkelt (zie reply hierboven) met hoog voltage :X
lees draad blaat

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 23-12-2002 11:58 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als ik het even goed uit het hoofd doe:
code:
1
2
3
4
5
6
   I
   I
-------
|zw wt|
|bl br|
-------

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Chemist schreef op 23 December 2002 @ 12:11:
code:
1
2
3
4
5
6
   I
   I
-------
|zw wt|
|bl br|
-------
Bedankt ik ga dit even uitproberen, jullie horen straks wel of het wel of niet gelukt is.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Chemist schreef op 23 December 2002 @ 12:11:
code:
1
2
3
4
5
6
   I
   I
-------
|zw wt|
|bl br|
-------
Oeps, bl en br moeten andersom ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iedereen zoals chemis al zei:

----------
|ZW WT|
|BR BL|
------------

Dit werkte gewoon erg goed. Bij mij maakte het niet uit of blauw of bruin omgewisselt waren, maar houdt het schema toch maar aan. Als je echter zwart of wit op blauw of bruin doet dan heb je gezellig kortsluiting dat had ik dus gisteren 2 x . 1 x in het pikke donker, das niet prettig :)

Bedankt iedereen en voor de andere mensen doe je voordeel ermee :D
Pagina: 1