[Cross-cable]W98SE & WinXP zien elkaar niet, wel ip-nummer

Pagina: 1
Acties:

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Topicstarter
ej ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een laptopje met nogal wat MP3's die ik ff bij mijn vriendin op de PC wilde zetten, echter dit lukte niet.

De situatie is als volgt:

PC1 (laptop):
- Windows XP HE
- gewoon onboard LAN, wordt veel gebruikt in andere netwerken met DHCP e.d., nooit problemen, share ook in andere netwerkomgevingen.
- Gast-account is wachtwoordloos geinstalleerd
- Connect hem ook vaak probleemloss via croasscable aan een w2kpro-bak.

PC2 (pc vriendin):
- Windows 98 SE
- gewoon netwerkkaartje nix bijzonders

Wanneer ik beide PC's met een crosscable (werkt gewoon is niet stuk) verbindt dan krijgen ze allebei een IP-adres. Ook gebruiken ze het zelfde subnetmask. Echter met geen mogelijkheid zijn ze te bereiken, niet via netwerkomgevingen exploreren en ook niet direct op IP. Pingen gaat volgens mij wel.

Echter wat ik vreemd vond is als ik IP info op die 98 bak op vroeg ik ongeveer het volgende overzicht krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Externe Adapter 0:
          IP-adres: 0.0.0.0
          Subnetmasker: 0.0.0.0
          Standaardgateway: 0.0.0.0

Externe Adapter 0:
          IP-adres: 145.168.0.1
          Subnetmasker: 255.255.255.0
          Standaardgateway: nog een IP-adres

betekend dat er ergens een loze NIC is geinstalld die ik eerst weg moet halen alvorens de primary NIC een IP krijgt en niet die 'tweede' 1.

Op mijn lap krijg ik ook maar info over 1 NIC en niet twee.

Alvast bedankt voor de oplossingsrichtingen.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:10

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Zou als ik jou was gewoon even met het handje ip-adressen en subnetmask instellen.
Beide machines zoeken anders DHCP server en die is er niet. Dan gaat windows allerlei dingen zelf bedenken, dat wil je ook weer niet. :)

Als je dit al gedaan had, dan lijkt het me inderdaad verstandig om eens te kijken welke adapters er allemaal in je netwerk properties staan.

Verder dacht ik dat in windows de externe adapter een modem enzo is, geen netwerkkaart.

[ Voor 35% gewijzigd door L_Jinx op 23-12-2002 00:09 ]

Verwijderd

Lees eens verder in de forums naar problemen met microsoft netwerken.
- zitten de PC in hetzelfde IPsegment met dezelfde subnetmask.
- kan je de andere pc pingen.
- zit je in de zelfde werkgroep
-enz.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 20:07:
Lees eens verder in de forums naar problemen met microsoft netwerken.
- zitten de PC in hetzelfde IPsegment met dezelfde subnetmask.
- kan je de andere pc pingen.
- zit je in de zelfde werkgroep
-enz.
allen geprobeerd/uitgevoerd, alleen zonder resultaat. 'k las ook ergens op GoT dat het zo kan zijn dat je gewoon een heel tijdje moet w88 voordat je de andere PC in de netwerkomgeving kan aantreffen. Zou het helpen om ze gewoon een tijdje te laten draaien naast elkaar, opdat ze elkaar dan wel zullen aantreffen :?

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

aardbeix15 schreef op 24 december 2002 @ 18:49:
[...]
Zou het helpen om ze gewoon een tijdje te laten draaien naast elkaar, opdat ze elkaar dan wel zullen aantreffen :?
In jouw geval niet, aangezien ze geen goed IP adres hebben.
Kijk eerst eens hoeveel netwerkkaarten er ECHT in die W98 machine zitten. Of verwijder in de eigenschappen van het netwerk alle onderdelen en installeer het opnieuw(NIC, TCP/IP, client voor MS netwerken, bestands en printerdeling). Geef daarna een IP adres op bij eigenschappen TCP/IP bv 192.168.0.1 met subnet 255.255.255.0. Daarna werkgroep instellen.
Daarna op jouw laptop instellen dat hij niet IP adres krijgt via DHCP, maar zelf opgeven bv 192.168.0.2 en ook subnet 255.255.255.0. Ook hier werkgroep instellen (zelfde als W98), en dan zou het wel moeten werken.

Juist