Toon posts:

advies laptop harddisc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe hardeschijf voor m'n laptop aan te schaffen. Ik heb nu een 6GB HD en ben dus in eerste instantie op zoek naar een grotere HD. Ik heb op diverse sites gekeken en de search hier gebruikt en ben tot de volgende mogelijkheden gekomen:

- Harddisks (IDE) / IBM 20GB (Travelstar 40GNX, 5400rpm, 9.5mm)
- Harddisks (IDE) / Toshiba 30GB (MK3017GAP, 4200rpm, 2.5")

De prijs van deze twee alternatieven is nagenoeg gelijk.
Mijn vraag is of die van IBM (5400rpm) significant en merkbaar sneller zal zijn dan die van Toshiba (4200rpm)? Wat adviseert u?
Ik heb nu in mijn laptop een 4200rpm, kan het kwaad om er een 5400rpm in te zetten? (eventuele warmte problemen?)

En als laatste, ik heb gehoord dat bepaalde hardeschijven van IBM vaak snel kapot gaan, klopt dit gerucht ook voor de laptop harddiscs?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

5400rpm wordt natuurlijk een stukkie warmer, maar zal geen problemen geven, ik weet niet hoe het zit met de koeling van je hdd.
nog een vraagje, kan je bak eigenlijk wel zo;n grote schijf aan?
wat zijn de specs. zou zonde zijn als je een dure hdd koopt en je controller ondersteund hem niet.

Verwijderd

Topicstarter
kheb nu een een fujitsu siemens laptop met Celeron 500mhz, 192MB, 6GB HD.

Verwijderd

De nieuwe harde schijven van IBM zullen ongetwijfeld wel in orde zijn. Helaas voor IBM is hun imago wat betreft betrouwbaarheid na wat probleempjes een tijdje terug niet echt goed te noemen. Ik zou dus zelf niet voor een IBM kiezen, maar dat is persoonlijk. Ik heb zelf zo'n Toshiba 30 GB, 4200 rpm in mijn laptopje gezet als vervanging voor een Hitachi 10 GB. Toevallig exact hetzelfde model. Superstil (toen ik de laptop aanzette, hoorde ik hem niet, en dacht dus dat hij stuk was :)), ik ben er erg blij mee. Ga er maar vanuit, dat de IBM iets meer warmte gaat produceren, wat meer stroom nodig heeft en wat meer geluid maakt. Daartegenover zal hij wel iets sneller zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die 'probleempjes' betroffen alleen de 60GXP/75GXP series. De rest doet het uitstekend :)

Het verschil in 4200rpm en 5400rpm is wel merkbaar. Check eens de gedetailleerde specs van deze schijven op de websites van de fabrikanten. Zoek de doorvoer en de seek time op. Die van de IBM zullen ongetwijfeld sneller zijn. Maar wanneer je denkt die ene 10GB opslagruimte hard nodig zult te hebben, ga dan gewoon voor de 30GB Toshiba :Y)

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Houd wel rekening met de grote van je HD "niet gekeken in opslagmogelijkheid" maar puur in de grote in cm

Edit: wat mij trouwens wel opvalt is dat als ik search doe met problemen HDD, ik veel het woord IBM tegenkom .... Simpele Feiten, dacht ik zo

[ Voor 44% gewijzigd door Loadichus op 23-12-2002 13:13 ]

Verwijderd

Die Toshiba is ook 9,5mm. Dat is de standaard-dikte. Met 12,5mm schijven moet je oppassen, die kunnen weleens te hoog zijn. Dat is dus afhankelijk van je laptop. In mijn laptop passen ze volgens mij niet...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb door onderzoek heel wat meer informatie vergaart.
het is idd waar dat 5400 toeren meer prestaties levert dan de 4200 toeren, maar volgens een verkoper/adviseur heeft dat voor een laptop met een Celeron 500mhz geen zin. Het zal volgens hem nagenoeg even snel zijn als de 4200 toeren.
In hoeverre klopt dit?
Alvast bedankt!
Pagina: 1