Toon posts:

[Suse8.1] Chello wil niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi, ben net voor het eerst met Linux bezig en heb Suse versie 8.1 geinstalleerd, maar nu heb ik het volgende probleem :

Als ik mn Chello NIC installeer en hem op DHCP instel krijg ik geen IP, wat tijdens het opstarten ook word gemeld:

eth0 (DHCP) ............ no ip adress yet ..... backgrounding

Het handmatig instellen van IP en subnet biedt ook geen verbetering....

Ik heb hier op GoT gesearched en Google is ook aan de beurt geweest maar helaas... Misschien dat hier iemand mij op weg helpt ?

Netwerkkaart is een realtek RTL-8139 en word goed herkent door het systeem

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 20:41 ]

Verwijderd

Als geen van beide methodes werken lijkt me het een driver probleem. Werkt je NIC verder wel helemaal goed onder Linux? (bv wat pakketjes heen en weer schuiven over je eth0 en dan luisteren met: tcpdump -i eth0)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 20:36:
Als geen van beide methodes werken lijkt me het een driver probleem. Werkt je NIC verder wel helemaal goed onder Linux? (bv wat pakketjes heen en weer schuiven over je eth0 en dan luisteren met: tcpdump -i eth0)
Ehm, ik is linux noob en heb geen kennis van de bash commands, kun je iets specifieker zijn ?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je kunt onder de X mode met shift-alt-f1 t/m shift-alt-f6 naar de textmode. Als je daar inlogt (als root of als gebruiker) dan moet je met het commando ifconfig kunnen zien of het netwerk uberhaupt up is, oftewel, of je netwerkkaart gezien wordt. Probeer anders even je netwerk onder de tekstmode te herstarten (was vroeger /etc/init.d/network restart, kan nu veranderd zijn maar dat moet je wel kunnen vinden, of op internet en als je de cd gekocht hebt staat het vast wel ergens in een van die dikke boeken die je hebt). Geeft ifconfig een output anders dan je local netwerk (dus een eth0) dan draait je netwerkkaart wel en moet je even kijken of je uberhaupt wel een _fysieke_ verbinding met je kabelmodem hebt, brand het link lampje etc.
Als dat allemaal klopt zou je nog even kunnen controleren bij upc of het MAC adres van die netwerkkaart wel gekoppeld is aan je chello verbinding. Probeer dit allemaal even, en lukt het dan nog niet.... kom dan nog ff terug met ietsje meer info uit je logs (die staan in /var/log/ bijv messages, maar kijk dan even goed wat je post, want die kan goed lang zijn, alles mbt dhcpcd (dat is je dhcp client kan van waarde zijn, alsmede eventuele foutmeldingen over het opbrengen van je netwerk).

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
in je output van ifconfig eth0 (als root) moet iets staan als inet addr xxx.xxx.xxx.xxx Zo niet, dan is de driver van je netwerkkaart niet goed geconfigureerd.

Verwijderd

Topicstarter
probleem is al opgelost, bedankt iig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 23:35:
probleem is al opgelost, bedankt iig.

Voor de mensen die deze topic later terug lezen is het wel zo informatief als je even aan zou geven waar het nu aan mankeerde en wat je hebt gedaan om het op lossen.
Pagina: 1