Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 19:49:
Ik ben op zoek naar een deftig digitaal toestel voor foto's te maken in een dancing. Vroeger gebruikte wij een hp 315 maar daar was het probleem dat de foto's altijd veel te donker of veel te licht waren en dat dit toestel nooit kon focussen aangezien het licht altijd maar beweegt ;-)
Dus nu zoek ik een toestel dat deze problemen niet heeft ;-)
Iemand een idee?
Behoorlijk onmogelijke vraag (op dit moment)
Ik heb een Pro90IS en een Digital Ixus.
De ixus kan zelfs in het stikkedonker nog goed scherpstellen door middel van z'n focus-assist-light.
Een Sony (weet niet meer welke) heeft zelfs een FocusAssistLight die bestaat uit een patroon gemaakt met laserlicht.
Mgoed, een ixus heeft vanwege z'n beperkte flits en kleine lensopening niet echt geweldige prestaties op iets grotere afstand in het donker. 2 meter wil nog net....
Dan m'n Pro90IS: Geweldige camera (vind ik). In low light wil hij nog redelijk scherpstellen maar aanzienlijk minder goed dan de ixus (door gebrek aan FocusAssistLight) maar ik kan ALS hij scherp is (desnoods door handmatis scherpstellen) foto's schieten alsof ze overdag genomen zijn. Ik heb er een Speedlite 550EX bij gekocht.
Alleen tja... als ik die flits op volle lichtsterkte gebruik, blijft er nul-komma-niks van de sfeer over.
Ik heb nu 2x vrij intensief geschoten bij low-light-condities Met flits alleen op maar 1/64 van z'n normale 'kracht' en met een sluitertijd van wel 1/10 seconde (dat geldt voor de camera uiteraard)
Resultaten zijn bijvoorbeeld:
Zoals je ziet: bewogen foto's maar de sfeer is nog goed te zien
Gebruik ik IETS meer flits, dan blijft er niets meer over van de 'discoverlichting' en overheerst de flits. Goed ik kan dan scherpe foto's schieten die niet bewogen zijn mja.... we sfeer.
Op dit moment denk ik dat je het onmogelijke wil. Je zal denk ik nog een apar jaar moeten wachten OF genoegen nemen met minder.
[
Voor 10% gewijzigd door
WFvN op 24-12-2002 01:31
. Reden: img was layout-verkr*chtend ]