Toon posts:

Welk digitaal fototoestel voor bewegende objecten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een deftig digitaal toestel voor foto's te maken in een dancing. Vroeger gebruikte wij een hp 315 maar daar was het probleem dat de foto's altijd veel te donker of veel te licht waren en dat dit toestel nooit kon focussen aangezien het licht altijd maar beweegt ;-)

Dus nu zoek ik een toestel dat deze problemen niet heeft ;-)
Iemand een idee?

Verwijderd

Toestel met handmatige focus/scherpstelling uiteraard.

Liefst ook nog een mogelijkheid om de sluitertijd in te stellen.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

grimson

domeingrommer

De Olympus E 100 RS is eentje met 1/10.000 sluitertijd dacht ik :)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 14:05

Puck

W32.Deadcode.A

grimson schreef op 22 December 2002 @ 20:05:
De Olympus E 100 RS is eentje met 1/10.000 sluitertijd dacht ik :)
En wat is daar dan het voordeel van voor de foto's die hij wil maken? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 22-12-2002 20:13 ]

Arrived anxious, left bored

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lekker handig: 1/10.000ste seconde sluitertijd in het donker :z

Kan de Fuji s602 Zoom ook BTW :)

Edit: Een handmatige focus functie is natuurlijk ideaal en de meeste betere cams hebben dat wel... Ga wel voor een focus ring, tenminste: ik vind dat veel handiger werken :)

[ Voor 48% gewijzigd door Grrrrrene op 22-12-2002 20:17 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 22 December 2002 @ 20:16:
Lekker handig: 1/10.000ste seconde sluitertijd in het donker :z

Kan de Fuji s602 Zoom ook BTW :)

Edit: Een handmatige focus functie is natuurlijk ideaal en de meeste betere cams hebben dat wel... Ga wel voor een focus ring, tenminste: ik vind dat veel handiger werken :)
Mmh, ik wou het nog niet promoten maar toch weer duidelijk dat er meer mensen "gek" zijn van deze camera. :P

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 20:24:
[...]

Mmh, ik wou het nog niet promoten maar toch weer duidelijk dat er meer mensen "gek" zijn van deze camera. :P
En er zijn waarschijnlijk nog meer mensen die het een "vrij slecht" toestel vinden :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
/Offtopic...

'k Weet niet of er camera's zijn die een goede AF hebben die ook in het donker in moeilijke situaties scherp kan stellen, maar voor dat soort situaties is de handmatige focus uitgevonden...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Grrrrrene schreef op 22 December 2002 @ 20:35:
/Offtopic...

'k Weet niet of er camera's zijn die een goede AF hebben die ook in het donker in moeilijke situaties scherp kan stellen, maar voor dat soort situaties is de handmatige focus uitgevonden...
Sony (video) cams zijn daar vooral goed in. Foto camera's met laser achtige AF assist en sony vid cams met nightview oid. Met een camera met een gewone AF assist lamp kan je ook overal wel scherp stellen maar blijft lastig op (snel) bewegende objecten.

Verwijderd

Topicstarter
Fuji s602 Zoom is wel lekker toestel. Het enigste probleem is de prijs :( ze zijn bij ons redelijk gierig... is er toevallig geen goedkopere versie van? Van rond de 500 euro? ;-)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

miekol schreef op 22 december 2002 @ 20:46:
[...]
Sony (video) cams zijn daar vooral goed in. Foto camera's met laser achtige AF assist en sony vid cams met nightview oid. Met een camera met een gewone AF assist lamp kan je ook overal wel scherp stellen maar blijft lastig op (snel) bewegende objecten.
Inderdaad, die sony's kunnen met de IR een live-preview laten zien en met een geprojecteerd lasergrid focussen. De Sony Cybershot F707 en F717

Edit:
Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 21:50:
Fuji s602 Zoom is wel lekker toestel. Het enigste probleem is de prijs :( ze zijn bij ons redelijk gierig... is er toevallig geen goedkopere versie van? Van rond de 500 euro? ;-)
Voor 500 euro heb je geen goede digicam voor in het donker. Fotograferen is schrijvenmet licht, als je weinig licht hebt maak je het jezelf nogal moeilijk en dan moet je daar ook voor betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Johnny op 22-12-2002 22:46 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny64 schreef op 22 December 2002 @ 22:43:
[...]
Fotograferen is schrijvenmet licht,...
Dat heb je mooi gezegd! En het klopt op zich ook nog. _/-\o_

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 19:49:
Ik ben op zoek naar een deftig digitaal toestel voor foto's te maken in een dancing. Vroeger gebruikte wij een hp 315 maar daar was het probleem dat de foto's altijd veel te donker of veel te licht waren en dat dit toestel nooit kon focussen aangezien het licht altijd maar beweegt ;-)

Iemand een idee?
Behoorlijk onmogelijke vraag (op dit moment)

Ik heb een Pro90IS en een Digital Ixus.

De ixus kan zelfs in het stikkedonker nog goed scherpstellen door middel van z'n focus-assist-light.
Een Sony (weet niet meer welke) heeft zelfs een FocusAssistLight die bestaat uit een patroon gemaakt met laserlicht.

Mgoed, een ixus heeft vanwege z'n beperkte flits en kleine lensopening niet echt geweldige prestaties op iets grotere afstand in het donker. 2 meter wil nog net....

Dan m'n Pro90IS: Geweldige camera (vind ik). In low light wil hij nog redelijk scherpstellen maar aanzienlijk minder goed dan de ixus (door gebrek aan FocusAssistLight) maar ik kan ALS hij scherp is (desnoods door handmatis scherpstellen) foto's schieten alsof ze overdag genomen zijn. Ik heb er een Speedlite 550EX bij gekocht.

Alleen tja... als ik die flits op volle lichtsterkte gebruik, blijft er nul-komma-niks van de sfeer over.

Ik heb nu 2x vrij intensief geschoten bij low-light-condities Met flits alleen op maar 1/64 van z'n normale 'kracht' en met een sluitertijd van wel 1/10 seconde (dat geldt voor de camera uiteraard)

Resultaten zijn bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.agnietencollege.nl/wezep/activiteiten/galaklas34/gala16.jpg

Zoals je ziet: bewogen foto's maar de sfeer is nog goed te zien

Gebruik ik IETS meer flits, dan blijft er niets meer over van de 'discoverlichting' en overheerst de flits. Goed ik kan dan scherpe foto's schieten die niet bewogen zijn mja.... we sfeer.

Op dit moment denk ik dat je het onmogelijke wil. Je zal denk ik nog een apar jaar moeten wachten OF genoegen nemen met minder.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 24-12-2002 01:31 . Reden: img was layout-verkr*chtend ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wfvn schreef op 22 december 2002 @ 23:57:
[...]

Behoorlijk onmogelijke vraag (op dit moment)

Ik heb een Pro90IS en een Digital Ixus.

De ixus kan zelfs in het stikkedonker nog goed scherpstellen door middel van z'n focus-assist-light.
Een Sony (weet niet meer welke) heeft zelfs een FocusAssistLight die bestaat uit een patroon gemaakt met laserlicht.

Mgoed, een ixus heeft vanwege z'n beperkte flits en kleine lensopening niet echt geweldige prestaties op iets grotere afstand in het donker. 2 meter wil nog net....

Dan m'n Pro90IS: Geweldige camera (vind ik). In low light wil hij nog redelijk scherpstellen maar aanzienlijk minder goed dan de ixus (door gebrek aan FocusAssistLight) maar ik kan ALS hij scherp is (desnoods door handmatis scherpstellen) foto's schieten alsof ze overdag genomen zijn. Ik heb er een Speedlite 550EX bij gekocht.

Alleen tja... als ik die flits op volle lichtsterkte gebruik, blijft er nul-komma-niks van de sfeer over.

Ik heb nu 2x vrij intensief geschoten bij low-light-condities Met flits alleen op maar 1/64 van z'n normale 'kracht' en met een sluitertijd van wel 1/10 seconde (dat geldt voor de camera uiteraard)

Resultaten zijn bijvoorbeeld:

[afbeelding]

Zoals je ziet: bewogen foto's maar de sfeer is nog goed te zien

Gebruik ik IETS meer flits, dan blijft er niets meer over van de 'discoverlichting' en overheerst de flits. Goed ik kan dan scherpe foto's schieten die niet bewogen zijn mja.... we sfeer.

Op dit moment denk ik dat je het onmogelijke wil. Je zal denk ik nog een apar jaar moeten wachten OF genoegen nemen met minder.
De Canon Powershot Pro90IS is natuurlijk wel weer geil omdat hij een gestabiliseerde lens heeft, daarmee kun je met een langere sluitertijd toch nog scherp en gemakkelijk met de hand fotograferen, alleen gaat het focussen niet zo geweldig in het donker, en als de onderwerpen bewegen dan helpt die gestabiliseerde lens helaas ook niet veel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Johnny64 schreef op 23 December 2002 @ 00:22:
[...]

De Canon Powershot Pro90IS is natuurlijk wel weer geil omdat hij een gestabiliseerde lens heeft, daarmee kun je met een langere sluitertijd toch nog scherp en gemakkelijk met de hand fotograferen, alleen gaat het focussen niet zo geweldig in het donker, en als de onderwerpen bewegen dan helpt die gestabiliseerde lens helaas ook niet veel.
Exact, zie m'n voorbeeldfoto. Achtergrond=scherp, onderwerpen niet. Focussen ging nog wel aardig goed met die lichtsterkte (plaatje geeft aardig goed de werkelijke lichtsterkte weer)

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn enkele foto's die genomen zijn met de photosmart 315, let ook op de voorlaatste foto waar de belichting is getrokken zonder flits en ook op foto 28... persoonlijk vind ik deze op niets trekken... http://www.party-events.be/castel/gallery.php?g=52&sp=16

Om dan eventjes te gaan vergelijken met een andere dancing waar men ook wekelijks foto's maakt: http://the-site.be/sfeerpics.php?week_id=011229
Let hier ook maar op de belichting, deze vind ik dan weer bangelijk en de kleuren komen ook een pak echter over... Welk toestel ze daar gebruiken weet ik niet :(
Deze kwaliteit zou ik graag ook willen bereiken... en liefst zo goedkoop mogelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Okay ff properties van de foto's: Olympus C960Z,D460Z ;-) ik was weer iets te snel ;-)
Nu eventjes opzoeken of deze nog verkrijgbaar zijn en of de prijs te doen is :-)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 23 December 2002 @ 00:46:
Dit zijn enkele foto's die genomen zijn met de photosmart 315, let ook op de voorlaatste foto waar de belichting is getrokken zonder flits en ook op foto 28... persoonlijk vind ik deze op niets trekken... http://www.party-events.be/castel/gallery.php?g=52&sp=16

Om dan eventjes te gaan vergelijken met een andere dancing waar men ook wekelijks foto's maakt: http://the-site.be/sfeerpics.php?week_id=011229
Let hier ook maar op de belichting, deze vind ik dan weer bangelijk en de kleuren komen ook een pak echter over... Welk toestel ze daar gebruiken weet ik niet :(
Deze kwaliteit zou ik graag ook willen bereiken... en liefst zo goedkoop mogelijk...
Afbeeldingslocatie: http://www.agnietencollege.nl/wezep/activiteiten/discoklas12/disco07.jpg

met wat meer flits:
Afbeeldingslocatie: http://www.agnietencollege.nl/wezep/activiteiten/discoklas12/disco24.jpg

Bedoel je van dit soort foto's?

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 24-12-2002 01:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
yes ;-) alleen lijkt op deze foto's de kwaliteit niet zo heel goed te zijn... Vooral die eerste foto waar de achtergrond wazig lijkt... :(

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 00:57:
yes ;-) alleen lijkt op deze foto's de kwaliteit niet zo heel goed te zijn... Vooral die eerste foto waar de achtergrond wazig lijkt... :(
Achtergrond is wel scherp; check bijvoorbeeld de voegen van de tegeltjes (ongeveer in het midden van de foto)
Alleen heb ik daar geschoten met de camera praktisch bovenop het rookkanon om een wat rokerig effect te krijgen.... Nu valt het nog mee btw; ik heb een foto waar dikke pluimen op staan omdat hij net een flinke stoot had uitgeblazen :+

Dat de kwaliteit niet zo heel goed lijkt te zijn kan komen door meerdere zaken:

1) Een vrij hoge jpeg-compressie (70% van het origineel ofzo; gewoon de standaardinstellingen van Infranview; gebeurt met resizen)
2) De hoge sluitertijd
3) De lage lichtsterkte; ik heb daar geschoten op ISO-200 wat ook weer meer ruis oplevert
4) De foto (zoals hij online staat) is 640x480 terwijl ik hem hier in GoT geschaald heb naar 600x450 ivm de layout. Niet erg rendabel dus om zo te resizen.

Ik heb ze klikbaar gemaakt zodat je vrij vlot de echte online resolutie kan bekijken.

Nog een voorbeeld; nu geschoten met ISO-100

Afbeeldingslocatie: http://www.agnietencollege.nl/wezep/activiteiten/galaklas34/gala35.jpg

Wel weer een sluitertijd van zo'n 1/10 seconde; vrij lang dus...

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 24-12-2002 01:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eventjes aan de hand van alle informatie die ik hier gevonden heb beetje opzoekwerk verricht en momenteel geniet de canon A40 mijn voorkeur. Iemand ervaring met dit toestel?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 23:14:
ik heb eventjes aan de hand van alle informatie die ik hier gevonden heb beetje opzoekwerk verricht en momenteel geniet de canon A40 mijn voorkeur. Iemand ervaring met dit toestel?
Kijk daarvoor eens rond in Centraal Canon Topic

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 19:49:

Iemand een idee?
Als je het ECHT goed wilt doen, koop dan een (2e hands) Canon EOS 1D (of 1Ds maar das over overkill).

Dat body is echt oerdegelijk, als er een glas bier overheen gaat is er niks aan de hand. En het leuke van een goeie SLR is dat hij constant kan scherpstellen (terwijl je b.v. een persoon volgt). Dus niet richten, half indrukken en schieten. Maar richten, volgen en dan schieten :)

Maar goed, ben je gauw 5-7 duizend euro kwijt :+ :7

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:44

mr_petit

opperprutser

Neem iig een toestel waarbij je de ISO gevoeligheid ruim kan instellen (bijv. tot 800, maar het minste is toch wel 400.)
Je foto's krijgen dan wel meer ruis, maar je foto's zijn dan wel scherp (i.c.m. weinig/geen flits.)
Je kan dit natuurlijk ook oplossen door enorm lichtsterke lensen en automatische stabilisatie, maar dan ben je al way over je budget

"man is not truly one, but truly two,"

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

mr_petit schreef op 25 December 2002 @ 01:26:
Neem iig een toestel waarbij je de ISO gevoeligheid ruim kan instellen (bijv. tot 800, maar het minste is toch wel 400.)
Je foto's krijgen dan wel meer ruis, maar je foto's zijn dan wel scherp (i.c.m. weinig/geen flits.)
Je kan dit natuurlijk ook oplossen door enorm lichtsterke lensen en automatische stabilisatie, maar dan ben je al way over je budget
Br......

Mijn camera gaat tot ISO-400 maar ISO-200 is eigenlijk voor mij al te ver qua ruis. Die 400 heb ik tot nu toe nog niet gebruikt (ik heb de camera 1 jaar). De 200 heb ik zelden gebruikt. ISO-100 is voor mij acceptabel.

Maar meningen verschillen.

Maar ik denk dat een camera met hoge ISO-instellingen (wat betreft het budget) inderdaad wel de eerste optie die in aanmerking komt....

Of zoek naar een camera waarbij je wel handmatig de sluitertijd kan instellen (langste tijd groter dan 1/10e seconde). En zet je camera dan op statief neer als je wil schieten.... Dan heb je met die stabilisatie niet te maken. (Man... I O+ die gestabiliseerde lens van m'n Pro90IS; die heerst echt grote tijd)
Pagina: 1