Toon posts:

Geen IP-adres tweede netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier twee netwerkkaarten in de computer zitten, maar slechts 1 daarvan heeft een IP-adres. Ik heb voor beide het TCP/IP protocol ingesteld en toch krijgt hij geen IP-adres. Zelfs als ik hem handmatig een IP-adres geef, kun je deze niet zien in winipcfg.

Het gaat om een computer met Win98. De eerste netwerkkaart is voor internet, deze tweede wil ik gebruiken om internet te kunnen delen, maar dan moet hij wel een IP-adres hebben...

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-08 08:02

melvie

Retro Icon

Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 19:21:
Ik heb hier twee netwerkkaarten in de computer zitten, maar slechts 1 daarvan heeft een IP-adres. Ik heb voor beide het TCP/IP protocol ingesteld en toch krijgt hij geen IP-adres. Zelfs als ik hem handmatig een IP-adres geef, kun je deze niet zien in winipcfg.

Het gaat om een computer met Win98. De eerste netwerkkaart is voor internet, deze tweede wil ik gebruiken om internet te kunnen delen, maar dan moet hij wel een IP-adres hebben...
nee die krijgt ie pas wanneer ie verbinding heeft met een ander netwerk kaartje 8)7

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 19:21:

heb je wel een dhcp server draaien?
anders moet je handmatig een ip+subnetmask invullen

reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
melvie schreef op 22 december 2002 @ 19:23:
[...]

nee die krijgt ie pas wanneer ie verbinding heeft met een ander netwerk kaartje 8)7
Tuurlijk, dus als jij je ip's hard insteld en dan met een crosskabel je andere pc niet aan hebt staan, dan heb je geen ip :?
Sorry hoor, maar jouw reply valt onder een bullshitreply!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Ik heb voor beide het TCP/IP protocol ingesteld en toch krijgt hij geen IP-adres. Zelfs als ik hem handmatig een IP-adres geef, kun je deze niet zien in winipcfg.
Ik maak hieruit op dat het 1e wat je geprobeerd hebt was gebruik te maken van DHCP (automatisch een IP adres verkrijgen). Dit gaat zonder aanpassingen sowieso niet werken, aangezien je daarvoor een DHCP-server nodig hebt. Om te krijgen wat jij wilt moet je het IP handmatig instellen.
Dat is over het algemeen wel zo handig ja :).

1) knikker de TCP/IP van de 2e netwerkkaart weg.
2) knikker de 2e netwerkkaart zelf weg (apparaatbeheer)
3) start op in veilige modus
4) knikker daar nogmaals alles wat met die 2e netwerkkaart te maken heeft weg.
5) herstart en laat 'm de 2e netwerkaart autodetecten.
6) rechtsklikken op netwerkomgeving, tcp/ip eigenschappen 2e netwerkkaart openen en instellen:

IP: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: <niet invullen>
7) reboot PC.

Daarna zou het moeten werken.
Tuurlijk, dus als jij je ip's hard insteld en dan met een crosskabel je andere pc niet aan hebt staan, dan heb je geen ip
Rustig maar, zo'n raar advies is het niet. Ik heb hier geen win98 bak staan om te testen, maar het zou best eens kunnen dat '98 geen IP geeft tenzij de kaart aangesloten is. Is iig de moeite van het proberen waard, je zit nu met een niet werkende opstelling dus _ergens_ zit iets fout..

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-08 08:02

melvie

Retro Icon

j_iscool schreef op 22 December 2002 @ 19:40:
[...]

Tuurlijk, dus als jij je ip's hard insteld en dan met een crosskabel je andere pc niet aan hebt staan, dan heb je geen ip :?
oee sorry hoor ik wist niet dat je boos werd!

[ Voor 21% gewijzigd door melvie op 22-12-2002 19:58 ]

Verwijderd

niet bedoeld als lullige opmerking b.t.w. maar je weet dat je bij winipcfg kan wisselen tuissen kaarten.. dus gewoon de andere selecteren ?
Daarnaast: hezik heeft al een heel netjes antwoord geformuleerd.
Tcp/ip weggooien wil vaak voldoende zijn. erg vaak is je tcp/ip stack brak, en dan krijg je vage foutmeldingen, of idd geen adres.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 19:50:
[...]

1) knikker de TCP/IP van de 2e netwerkkaart weg.
2) knikker de 2e netwerkkaart zelf weg (apparaatbeheer)
3) start op in veilige modus
4) knikker daar nogmaals alles wat met die 2e netwerkkaart te maken heeft weg.
5) herstart en laat 'm de 2e netwerkaart autodetecten.
6) rechtsklikken op netwerkomgeving, tcp/ip eigenschappen 2e netwerkkaart openen en instellen:

IP: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: <niet invullen>
7) reboot PC.

Daarna zou het moeten werken.
Inderdaad, het is me al vele malen op deze manier gelukt, maar juist nu lukt het hier niet. Ik stel handmatig de tweede netwerkkaart met de bovenstaande instellingen in, maar met winipcfg zie je gewoon niet zijn IP-adres.

En: Damusic2me
Ik weet dat je kan wisselen, maar het hele punt is nou net dat je met het pijltje rechts alleen de eerste netwerkkaart kan selecteren, maw: hij ziet de tweede netwerkkaart gewoon niet.

Windows kent ze allebei, daar geen fouten in, en via netbeui kan ik wel gewoon bestanden uitwisselen.

Verder krijgt de tweede netwerkkaart wel een IP op het moment dat ik de eerste eruithaal en de tweede als enige installeer. Het is dus zowieso geen hardwareprobleem...

Maar hoe los ik dit nu op?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Weet je 100% zeker dat er geen hardware conflict is?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik had ook zoiets met m'n laptop verschillende pcm netwerkkarten enzo
dat ding mocht niet meer dan 4 tcp ip configs/properties hebben (w95)
kreeg aleen wel keurig een melding

Iperf

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
misschien een beetje een vaag antwoord, maar probeer je 2e netwerkkaart eens in een ander slot te steken, of even eruit halen en beetje blazen en weer terug steken...
heb ik ook wel eens gehad dat hij het ip-adres niet goed doorgeeft en dus dat even gedaan en het werkte weer... je kan het wellicht proberen toch :?

Verwijderd

Topicstarter
Zie ook mijn tweede post, het is geen hardwareprobleem:
- als hij als enige netwerkkaart is geinstalleerd krijgt hij wel een IP-adres.
- als ze beiden zijn geinstalleerd krijgt hij geen IP-adres, maar doet hij het verder wel (via netbeui)

Het is waarschijnlijk een of andere instelling, maar ik zou niet weten welke.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45

wowi

Kijk even naar het mac adres van je twee netwerkkaarten
het zou kunnen dat ze hetzelfde zijn kans is klein maar als dit het geval is
krijg je het nooit werkend tenzij je van 1 van de twee het mac adres veranderd.

Verwijderd

Ik heb zelf ooit hetzelfde gehad, en toen bleek de enige oplossing het fysiek verwijderen van 1 kaart, en in het OS alles verwijderen wat naar netwerk ruikt. Daarna die 1ne kaart installeren en instellen, en dan pas de 2e.

Wat er nu gebeurd is dat er ergens een 'onreglementaire' koppeling tussen de beide TCP/IP's zit..

Verwijderd

He mensen als ik zo lees is dit allemaal gekken werk.
Volgens mij als je windows 98 gebruikt dan hoor je al zowiso een ip adres te krijgen ZELFS ZONDER DHCP. Je krijgt dan de zogenaamde Private ip-adres. Zo niet dan als je dhcp draait en je krijgt geen ip adres van de dhcp-server dan zie je inderdaad als ip adres 0.0.0.0 of je kijgt de private ip adres.

Ten tweede als je internet wil delen dan deel je je internet netwerkkaart en niet je andere netwerkkaart !!

Ten derde zou ik de commande winipcfg opnieuw copieeren vanuit je cdrom, hij kan currupt zijn.

Als je maar een netwerkkaart erin doet dan krijgt hij wel een ip adres, heb je dit met beide kaarten gerpobeerd en krijgen deze dan ook allebij een ip adres. Ik denk zelf aan een irq conflict en wat voor netwerkkaarten zijn het en is dat PCI, ISA enz...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 16:55:
He mensen als ik zo lees is dit allemaal gekken werk.
Volgens mij als je windows 98 gebruikt dan hoor je al zowiso een ip adres te krijgen ZELFS ZONDER DHCP. Je krijgt dan de zogenaamde Private ip-adres. Zo niet dan als je dhcp draait en je krijgt geen ip adres van de dhcp-server dan zie je inderdaad als ip adres 0.0.0.0 of je kijgt de private ip adres.
Dit probeer ik dus ook en dan krijg ik geen IP-adres
Ten tweede als je internet wil delen dan deel je je internet netwerkkaart en niet je andere netwerkkaart !!
Het internet komt via het kabelmodem binnen op kaart 1. Kaart 2 is verbonden met het interne netwerk. Nu wil ik een proxyserver draaien (wingate oid) die interne verbindingen van kaart 2 doorsluist naar internet, kaart 1. Je moet dus wel degelijk de tweede netwerkkaart gebruiken voor het delen van internet. Maar om uberhaupt van het netwerk op de server te komen, moet ik wel een IP-adres hebben van de tweede netwerkkaart.
Ten derde zou ik de commande winipcfg opnieuw copieeren vanuit je cdrom, hij kan currupt zijn.
Dit lijkt me vreemd: hij doet het immers wel, alleen toont hij geen twee kaarten. Ook al zou winipcfg corrupt zijn, dan zou ik moeten kunnen pingen vanuit het netwerk naar de tweede nerwerkkaart. Dit werkt ook niet...
Als je maar een netwerkkaart erin doet dan krijgt hij wel een ip adres, heb je dit met beide kaarten gerpobeerd en krijgen deze dan ook allebij een ip adres. Ik denk zelf aan een irq conflict en wat voor netwerkkaarten zijn het en is dat PCI, ISA enz...
Als je een IRQ-conflict hebt, zou de tweede het helemaal niet moeten doen. Bestanden oversturen via een ander protocol werkt wel gewoon. Verder geeft windows geen conflict aan. Ook heb ik al meerdere irq's geprobeerd.

Ik heb nu nog steeds geen oplossing...

(wowi: zal vanavond even de MAC-adressen controleren, kan nu niet bij die PC's)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 11:53 . Reden: typo ]

Pagina: 1