[js] 'radio' blijft aangevinkt

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-08 22:22

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik ben de hele middag beziggeweest met het maken van een scriptje die mijn leerlingen kunnen gebruiken om zichzelf te controleren. Het scriptje geeft dan aan of het antwoord goed of fout is.
Maar wat is nu het geval? Het 'goede' antwoord blijft aangevinkt.
Als je bijvoorbeeld naar vraag 1 kijkt, onder B ) zou dan het goede antwoord staan. En als je nu dus B aanklikt en daarna A, dan blijven ze allebei aangevinkt. En als je bijvoorbeeld eerst A aanklikt en daarna C (allebei fout dus), dan gaat het zoals het hoort (dus dan gaat A uit en C aan).

Ik denk dat het probleem bij de javascript ligt en niet bij de HTML. Want zo'n radio is eigenlijk rechtoe rechtaan.

Wie weet wat er mis is?

De pagina: http://www.juansi.com/wiskunde/abc/abc.html

edit: ik heb ontdekt dat als je bij name van A1, 1 maakt. Dat het dan wel goed gaat. Maar goed, daar heb ik dus niets aan omdat het scriptje dan niet weet welk antwoord goed is. Toch een html probleem dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Galois op 22-12-2002 18:55 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Je hebt de gedachtengang een beetje verkeerd. Je geeft radiobuttons die "bij elkaar horen" dezelfde name value, en het verschil zet je in de value. Dus bijboorbeeld:

code:
1
2
<input type="radio" name="vraag1" value="A">
<input type="radio" name="vraag1" value="B">

Anders weet de browser natuurlijk niet welke bij elkaar horen..

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
2 schreef op 22 december 2002 @ 18:57:
Je hebt de gedachtengang een beetje verkeerd. Je geeft radiobuttons die "bij elkaar horen" dezelfde name value, en het verschil zet je in de value. Dus bijboorbeeld:

code:
1
2
<input type="radio" name="vraag1" value="A">
<input type="radio" name="vraag1" value="B">

Anders weet de browser natuurlijk niet welke bij elkaar horen..
Maar dan krijg ik een error: 'document.forms.0.checked' is null or not an object.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Dat komt omdat document.forms[0].elements[0] verwijst naar een array van alle radiobuttons die dezelfde name hebben. Wat je dus wel kan doen is dit:

code:
1
2
3
if(document.forms[0].elements['vraag1'][0].checked == true) {
  alert('hoera');
}

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
2 schreef op 22 december 2002 @ 20:04:
Dat komt omdat document.forms[0].elements[0] verwijst naar een array van alle radiobuttons die dezelfde name hebben. Wat je dus wel kan doen is dit:

code:
1
2
3
if(document.forms[0].elements['vraag1'][0].checked == true) {
  alert('hoera');
}
Het liefst wil ik geen popups.
Het liefst wil ik het zoals het nu is, alleen dan goed. Dus dat het scriptje alleen zegt of het goed of fout is.
Het moet toch mogelijk zijn om dit op te lossen?

Verwijderd

Galois schreef op 22 december 2002 @ 20:22:

Het liefst wil ik geen popups.
Het liefst wil ik het zoals het nu is, alleen dan goed. Dus dat het scriptje alleen zegt of het goed of fout is.
Het moet toch mogelijk zijn om dit op te lossen?

Ja, en dat moet je met de tip van 2 ook zelf wel kunnen. Het moge duidelijk zijn dat het NIET om die alert gaat.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.