[slack] cpan/autopkg

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik probeer autopkg te instaleren en volgens de install file moet ik het onderstaande hebben en doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Requirements:

Perl 5.004 or later
  Archive::Tar
  Compress::Zlib

If you are installing autopkg into a Slackware system, and have the
CPAN perl module installed, the most likely set of commands are:

su
  cpan
  install Compress::Zlib
  install Archive::Tar
  quit
  su username -c './autopkg . -r rules/autopkg.apkg'
  installpkg autopkg-<version...>.tgz
  exit

Naar mijn weten is het wel geinstaleert maar zodra ik (als root) "cpan" instaleer krijg ik een "command not found" error. Ik ben daarnet een hele tijd bezig geweest op sourceforge, linuxpackages.net en op altavista (google was down ofzo) maar ik kan maar niet vinden waar/hoe ik het moet instaleren of oplossen...

Nu wil ik autopkg wel werkend hebben want uit verhalen hier heb ik begrepen dat het best wel op apt-get lijkt en dat wil ik niet missen natuurlijk :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 20:05
Uit m'n hoofd moet je i.p.v. CPAN
code:
1
perl -e shell -MCPAN

intikken.

Dan start cpan, moet je een bergje instellen, en dan kun je die install commando's doen.

• |orion
jup het werkt, dank je

• |orion
Maar nu komt er een tweede vraag: hoe gebruik ik autopkg? Alle sites op google verwijzen naar autopkg.unixpert.be dat nu down is.

Als ik "autopkg gaim-0.59.6.tar.gz" doe, dan krijg ik deze melding:
code:
1
2
autopkg - fatal: Can't find gaim.apkg in current directory or ~/.autopkg
Pausing; press enter to clean up

Als ik dan vervolgens een sample.apkg kopieer naar gaim.apkg en hetzelfde commando run dan krijg ik deze melding:
code:
1
2
3
4
 [autopkg] Creating package with rules file gaim.apkg.
autopkg - fatal: copyfiles: BUGS doesn't exist
 - source directory is   /tmp/fileFLOkHa/gaim-0.59.6
 - package directory is  /tmp/fileUEmNmQ

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat probeer je nu eigenlijk te doen ??

Autopkg is een update / installatie tool, het is gewoon een verlengstuk van pkgtool

Het enige wat je er dus mee kan doen , is je slackware updaten dmv van de slackware ftp sites.

Wat je ook zo kunnen doen is de .tgz bestanden ergens downloaden en die door autopkg laten installeren. Wat niet zo vaak voorkomt, aangezien slack z'n eigen pakkages heeft.
En het jammere is, er zijn niet zoveel gebruikers, je vindt veel meer voor Debian of RedHat.

doe maar eens "autopkg --help" dan krijg je wel een lijstje met wat te doen.

• |orion
Ik las in eerste instantie dat je met autopkg net zoals apt-get programma's kon instaleren. Ik kwam dr al snel achter dat dat niet ging lukken maar dat autopkg wel .tgz packages kon maken. Toen dacht ik dat als ik iets compilde op bak1 dat ik dat dan met een .tgz package op bak2 kon instaleren... wat ik nu dus probeer is om een programma (in mijn geval gaim) te compilen en er op een voor mij makkelijke manier een .tgz package van te maken. Als dat niet is waar autopkg voor bedoelt is dan neem ik dit hele draadje terug...

• Theetjuh
  • Nu online
laat ik het zo zeggen ... volgensmij niet ... tenminste ... dat is niet wat ik er mee doe ... het is meer om .tgz's mee te installen ...

• Theetjuh
  • Nu online
Ik zie nu pas dat er 2 programma's bestaan met dezelfde naam :?, namelijk:

AutoPKG 0.5.0 : http://freshmeat.net/projects/autopkg/
(AutoPKG lets you keep your Slackware system up to date. It functions similarly to apt-get, the Debian package manager.)

autopkg 0.8.3 : http://sourceforge.net/projects/autopkg/
(autopkg helps to automate Slackware package creation. Once an autopkg rules file has been created for a program, it may be used to easily create a package from the program's source. autopkg acts as a wrapper around the rules, which are perl.)

Verwijderd

Als je een package wilt maken kun je ook even kijken naar de buidscripts van Slackware in de source directories. Die buildscripts maken vaak ook een package aan, maar niet altijd. In het geval van GAIM is dat wel het geval, zie ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...rce/gnome/gaim/SlackBuild .

• |orion
mja, dat was niet helemaal wat ik zocht, ik wilde een beetje gentoo stijl alles compilen en daar packages van maken maar voor de echt grote dingen (zoals kde) gewoon een slack package pakken. Maar ergens krijg ik steeds een groter idee dat dat me niet zal gaan lukken en dan zoek ik gewoon nog even door naar de "perfecte" *nix distro...

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-04 20:18
Met checkinstall http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/ kan je heel makkelijk slackware (en ook debs en rpms trouwens) packages maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MyDyingBride op 23-12-2002 12:59 ]

• |orion
zoiets zocht ik, danke :)
Pagina: 1