De zoveelste "Mobo dood?", "CPU dood?" :/

Pagina: 1
Acties:

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ok, probleem is als volgt:
Ik heb de pc van mijn nichtje ge-upgrade, maar nu doet ie het niet.

Specs eerst:
P II 333Mhz,
64MB,
type mobo: unknown
VGA: Intel 740 (8mb)

Specs daarna
P II 400Mhz (alle beetjes helpen ;) )
192mb (64 + 128. De 128 heb ik er als allerlaatst in geprikt)
rest is hetzelfde gebleven.

Als ik nu de pc probeer op te starten geeft ie geen beeld (ja, "signal error" ofzo :r )

Wat me opviel bij het aansluiten van de kabels was die van de voeding; deze was niet -net zoals bij de nieuwere pc's- 1 grote blok met alle kabels daarop, maar het waren 2 kleintjes. Ze leken wel een beetje op de voeding kabeltjes die je aansluit op je hd, cd-rom e.d.

Een speurtocht op google leverde mij dit op:
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/buildpc/160/atpower.JPG
This configuration, with the black wires towards the centre, will cause the computer to work perfectly. Reversing the two plugs so that the red wires are towards the centre will, gratifyingly, destroy the motherboard.
Bron

- Lampje van HD blijft constant branden.
- In het begin, als ik de pc aanzet, hoor je m opspinnen, ff ratelen, maar dan doet ie nix... Ook hoor ik geen piepjes van de mobo-speaker.
- Ik heb ook alles losgekoppeld en dan aangezet... maar ook dit mocht niet baten, ik hoor geen piepjes nix...

Wie heeft een soorgelijk probleem gehad/meegemaakt?
Wie kan mij helpen?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

AT dus. Klopt van die zwarte aders. Heb je geprobeerd de oude CPU er weer in te doen?
Een P2 333 heeft een 66 MHz FSB, een P2 400 heeft 100 MHz. Ik denk dat je mobo geen FSB van 100 ondersteund. Maar het kan ook het reepje van 64 MB zijn, dat PC66 is.
Probeer eerst eens met alleen het nieuwe 128 MB reepje. Boot ie, dan is het 64 MB reepje een 66 MHz reep.
Boot ie dan nog niet dan heb je dus 2 mogelijkheden: Nieuwe CPU doet het niet of Mobo ondersteund enkel een FSB van 66.

Ik gok op het laatste, FSB-probleem, aangezien het een AT-mobo is (te herkennen aan de 2 stekkers die je noemde). Alleen hele oude Pentium2 mobo's hebben dat nog.

[ Voor 98% gewijzigd door m-m op 22-12-2002 18:36 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Vanwege tijdgebrek doe ik morgen de oude CPU er weer in. Kijken of het daaraan ligt...
Zou het daaraan liggen?

EDIT: Ik heb ook geprobeerd om met alleen de nieuwe CPU en de 64mb-reep te booten maar dat lukte niet..
Dus morgen maar oude CPU erin. Best jammer dan dat ie dat niet ondersteund...
Ik bedoel: zijn toch beide P II ? :?
Mag geen probleem opleveren dacht ik zo.. :z

Anders ben ik mijn nichtje een nieuwe pc verschuldigd... :P

[ Voor 44% gewijzigd door Scipionyx op 22-12-2002 18:39 ]

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• m-m
  • Niet online

m-m

Scipionyx schreef op 22 December 2002 @ 18:36:
EDIT: Ik heb ook geprobeerd om met alleen de nieuwe CPU en de 64mb-reep te booten maar dat lukte niet..
Dus morgen maar oude CPU erin. Best jammer dan dat ie dat niet ondersteund...
Ik bedoel: zijn toch beide P II ? :?
Mag geen probleem opleveren dacht ik zo.. :z
Je moet het dus proberen ZONDER de 64 mb reep. Vergeet dan ook niet om de 128 MB wel in het eerste slot te drukken als die 64 mb er uit is. Anders werkt het nog niet.

Het is heel normaal dat een mobo niet nieuwere versies van een CPU ondersteund hoor. Een oud KT133A mobo ondersteund ook lang niet altijd nieuwe T-bred cpu's. Beide Athlon XP. Zo zie je maar :P

• Scipionyx
  • Niet online
m-m schreef op 22 December 2002 @ 18:41:
[...]

Je moet het dus proberen ZONDER de 64 mb reep. Vergeet dan ook niet om de 128 MB wel in het eerste slot te drukken als die 64 mb er uit is. Anders werkt het nog niet.
Heb ik ook gedaan. In de hoop dat ik een piepje ofzo zou horen, maar dat wou dus niet.

Dus:
- Oude CPU erin
- 128mb in bovenste slot (= 133Mhz Kingston, maar zal wel lopen op 100Mhz :? of 66 :? )
- 64mb in middelste slot

• m-m
  • Niet online

m-m

Scipionyx schreef op 22 december 2002 @ 18:45:
[...]

Heb ik ook gedaan. In de hoop dat ik een piepje ofzo zou horen, maar dat wou dus niet.

Dus:
- Oude CPU erin
- 128mb in bovenste slot (= 133Mhz Kingston, maar zal wel lopen op 100Mhz :? of 66 :? )
- 64mb in middelste slotop tafel, niet ingebouwd !

Verwijderd

Kijk op de website van je mobofabrikant (via Sisoft Sandra of boot scherm onderin of inspectie van mobo zelf) voor een BIOS-update die geheugens van 133 FSB ondersteund
Zuszes
Sllew

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Geheugens van 133 MHz waren volgens mij meestal backwards compatible met oudere FSB, enigste wat problemen kan opleveren is de indeling van de chips.

Sciponyx: kijk nog welke chipset er op het mobo zit, waarschijnlijk een oudere intel LX ofzo die alleen maar 66 MHz FSB ondersteund.

BF2 stats Systemen

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Over die chipset: da's best belangrijk jah, anders knal je die nieuwe CPU er ook nog es uit (vanwege verkeerde FSB). En je hd-lampje blijft branden, check kabels, ide instellingen in't bios e.d. Zoiets dergelijks heb ik ook gehad, alleen toen bleek het aan de AT-voeding te liggen. Misschien dat die gaar is?

LinkedIn
Instagram

• Scipionyx
  • Niet online
Ok, pc doet het inmiddels. Ik heb de oude CPU erin gedaan icm 128MB reepje.
Hij verdomd het om de 64 EN de 128mb-reep samen te gebruiken. Ook dan geeft ie 128mb aan..

Ik zal wel kijken wat voor chipset erop zit. Misschien dat een bios-update uitkomst biedt.

Pagina: 1