2 versterkers op 1 paar speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb gezocht en nog geen duidelijk antwoord kunnen krijgen...
Ik wil binnenkort een AV receiver (bv de Onkyo TX-SR600 of de Pioneer VSX-D811) aanschaffen samen met wat boxen (waarschijnlijk Dali suite 2.5 met bijpassende rearspeakers, en een centre).
Aangezien je overal te lezen en te horen krijgt dat de stereoweergave van gewone muziek van dit soort ('goedkopere') AV-receivers niet echt denderend is (ook een vraagje van mij: is dit ook zo?), wil ik misschien in de toekomst er nog een mooie stereoversterker bijkopen...
Kun je nu op 1 paar speakers (de frontspeakers dus) 2 versterkers aansluiten?
M.a.w. dat ze stereo weergeven met de ene versterker en 5.1 geluid met de andere?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• jadjong
  • Niet online
Nee, dat lijkt me geen goede optie. Het lijkt me beter om gewoon naar stereo te switchen op je receiver, ookal is die "niet zo denderend".

Verwijderd

Het kan dus wel, maar waarom kijk je niet naar een net wat duurdere, goede 5.1 als stereo receiver. Een NAD of Marantz zijn behalve 5.1 versterkers ook hele goede stereo versterkers. Goedkopere versies van die merken zijn voor jou zeker te betalen!

Verwijderd

Op sommige goedkope 5.1 versterkers zitten pre-outs. Als je dan aan de front-pre-outs een goeie stereoversterker hangt dan is het probleem opgelost. Je hoeft dan geen geintegreerde versterker te nemen maar een eindversterker.
Een mooie dual monaural, of twee monoblocks. Het signaal gaat dan via de voorversterker van de receiver en dan naar de eindtrap en niet naar het versterkergedeelte van de 5.1 receiver dat de fronts versterkt

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 18:31 ]

• ikmattie
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 18:27:
Op sommige goedkope 5.1 versterkers zitten pre-outs. Als je dan aan de front-pre-outs een goeie stereoversterker hangt dan is het probleem opgelost. Je hoeft dan geen geintegreerde versterker te nemen maar een eindversterker.
Ik heb even gekeken, en op de Pioneer zit op elk kanaal een Pre-Out, dit zou dus op het moment dat ik het stereogeluid gewoon niet voldoende vind een mogelijkheid zijn om er een goede eindversterker tussen te hangen!

Mijn Flickr; Sony A7iii

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
maar dan blijf je nog steeds met je receiver zitten, dat je als voorversterker gebruikt, je hebt dus niet alles opgelost, maar dat gaat ook niet.

Een eindversterker met zowel xrc als rca ingangen/uitgangen, op de gebalanceerde een voorversterker, en op de rca je receiver. Wel met voorsprong de duurste oplossing. Ik weet overigens niet of dit werkt, maar bedacht me dit net. Het gaat alleen werken als je tussen de beide ingangen kan schakelen. Gebruik de voorversterker voor de cd weergave, en de receiver voor film.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Verwijderd

Bedoel je XLR ipv xrc?

Als je die marantz neemt die heeft best een goeie voorversterker ingebouwd. Je zou eens kunnen kijken voor een 2e hands eindtrap. Heb ik ook gedaan. Ik heb een Onkyo integra dual monaural, perfect apparaat. Ik heb er 1 jaar geleden 700 gulden voor betaald dacht ik...

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb dit probleem ook gehad. Ik had een Marantz SR4200, en mijn nieuwe speakers (B&W CDM7NT) waren iets te ambitieus voor dat ding, dus stond ik voor de keus om een nieuwe AV receiver uit te zoeken. Budget was €1500, maar zelfs in die prijsrange vond ik geen AV receiver die voldeed. Dus ben ik naar stereo amps gaan kijken. Dan moet je idd wel een oplossing hebben om ze op elkaar aan te sluiten. Uiteindelijk kwam ik op de Arcam A85 uit.

WaltherPPK heeft gelijk, je hebt pre-outs op je AV amp nodig. Er komt nog wat meer bij kijken echter.

Leg een interlink (een GOEDE) tussen de pre-outs van je fronts op de AV amp, naar de tape out (geloof ik, moet je ff nakijken) op je stereo amp. Sluit vervolgens je twee-kanaalsbronnen op de stereo amp aan, b.v. CD speler. Als je CDtjes wil spelen, kan dat gewoon via de stereo amp. Als je nu een DVDtje erin doet, schakel de av amp dan gewoon op DVD input, en de stereo amp zet je in zijn tape loop. HereŽs the tricky bit: je moet het volume op de stereo amp matchen met het volume op de AV amp. Dit moet op een vast volume komen te staan (calibreren met het testsignaal op je AV amp), anders zijn je fronts niet even luid als de surrounds en center.

Er zijn twee manieren om dit te doen: een markerinkje maken bij het betreffende volume op de stereo amp (een vrij hoog volume) en NIET VERGETEN om het volume terug te draaien als je weer CD gaat luisteren (schrijf anders je speakers maar af), of een stereo amp hebben die een AV-mode of fixed gain modus heeft. Ik ken slechts twee stereo amps die dit hebben (er zijn er meer), de Arcam A75 en, juist ja, de A85. De A75 heeft een niet aanpasbaar fixed gain, de A85 laat het volume van de fixed gain nog fine-tunen (handig, want soms komt er behoorlijk wat ruis door bij dat volume). Een druk op de knop als je DVD gaat luisteren, en het volume is volledig via de AV amp te regelen. Nog een druk op de knop als je weer CD wil doen, en hij gaat terug naar het oude (beschaafde) volume waar hij in stond voor je in AV mode ging.

En het klinkt heel wat beter dan een enkele AV amp van €2500 zou doen ;)

Een losse eindtrap kan ook, is heel wat simpeler, maar levert een veel minder resultaat, afhankelijk van de keuze van je AV receiver (ik vind NAD en Marantz een goede basis als je met eindtrappen gaat werken, met Pioneer, Onkyo en Denon haal je IMHO mindere resultaten, maar dat is persoonlijk).

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-12-2002 10:11 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

De reden dat stereo vaak niet uit de verf komt op een AV-receiver is als volgt:

Het analoge signaal van je cd-speler (gemaakt door het al-dan-niet briljante dac van je speler), wordt bij binnenkomst in je receiver eerst weer gedigitaliseerd, eventueel bewerkt en vervolgens weer door een dac heen gegooid. Zodat het uiteindelijk analoog naar je speakers wordt gestuurd.

Je kunt je voorstellen dat die twee extra omzettingen niet echt bevordelijk zijn voor je geluidskwaliteit, zeker niet als je een cd-speler hebt met een zeer goed eigen dac.

Het franse Hifi merk Micromega heeft hier een hele mooie oplossing voor bedacht; de Minimum serie. Je versterkergedeelte bestaat dan uit twee apparaten, een driekanaals versterker + DD/DTS processor en pre-outs die de center en de surroundkanalen "doet" en een gewone tweekanaals versterker met een aparte "eindversterker modus" voor je fronts.

Je (DVD)speler sluit je digitaal aan op de ene amp en gewoon analoog op de andere. Zo kun je dus naar een cd-luisteren zonder dat het geluid door het hele "HT-circuit" heengaat. En je gebruikt gewoon dezelfde frontspeakers waar ook maar gewoon 1 draad naar toe loopt.

Overigens hebben Arcam versterkers ook vaak een aparte "eindversterkermodus".

Great minds think alike!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je hebt ook elcheapo schakelkastjes voor luidsprekers.
Maar dat is denk ik niet wat je zoekt :P

Kijk eens wat reviews door over AV versterkers en bepaal aan de hand daarvan wat de voor/nadelen zijn want om nu zomaar een smak geld op tafel te gooien omdat je iets hebt horen zeggen is natuurlijk zonde.
De kwaliteit zit hem toch meestal in de boxen en niet zo zeer in de versterker.

Senile! Senile Oekaki

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom niet gewoon je AV versterker met surround boxen en een aparte stereo versterker met luze boxen naast elkaar gebruiken? Ik heb zelf ook een 'luxe' stereo set, maar ik denk er over om zo'n huis-tuin en keuken surround setje van Sony ofzo er bij te nemen. Die boxjes zet ik dan gewoon door de kamer heen. VOor cd's gebruik ik dan de luxe set, voor DVD de Sony. Idee?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ikmattie
  • Nu online
Het is wel een idee, maar ik wil als ik een surround-set heb toch wel hoge kwaliteit geluid hebben. Ik heb die dingen wel eens gehoord, maar vindt over het algemeen het geluid gewoon slecht... (de All-in-One setjes dus) wat nog wel een mogelijkheid is is om een goede 5.1 versterker te kopen en daar een goede set surround boxen bij te nemen
zoiets bv: Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/hometheatre/images/kht2005_small_image.jpg (de KEF KHT 2005 set)

Ach, binnenkort ook maar eens wat 5.1 versterkers aansluiten op de boxen die ik wil hebben en dan goed luisteren..
(altijd balen wanneer ze bij die luisterruimtes in de audiozaken de surround en de stereo gescheiden hebben, ik kan zo vaak niet een AV-receiver met goede vloerstaanders horen, in deze ruimtes staan meestal alleen maar stereo-versterkers...)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ikmattie
  • Nu online
456GT schreef op 23 December 2002 @ 14:05:
De reden dat stereo vaak niet uit de verf komt op een AV-receiver is als volgt:

Het analoge signaal van je cd-speler (gemaakt door het al-dan-niet briljante dac van je speler), wordt bij binnenkomst in je receiver eerst weer gedigitaliseerd, eventueel bewerkt en vervolgens weer door een dac heen gegooid. Zodat het uiteindelijk analoog naar je speakers wordt gestuurd
Maw je kwaliteitswinst bij digitaal van CD speler naar versterker sturen ligt hem in het feit dat je 2 stappen overslaat?
Dit gebeurt bij een stereoversterker toch ook?
Maar ik kan me voorstellen dat bij een stereoversterker de kwaliteit van de componenten beter is, 2 kanalen of 5 kanalen in 1 apparaat, dus de kwaliteit van bv een stereoversterker van 500 euro krijg je pas bij pak hem beet 1250 euro voor een AV-receiver (dit is natuurlijk allemaal niet helemaal waar, maar wel een beetje denk ik)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Beetje off topic:

Waarom niet een versterker? Een Meridian, TAGMcLaren, Lexicon of Mark Levinson voorversterker en eindtrap. Dan hoef je niet bang te zijn voor kwaliteitsverlies, en heb je tevens maar 1 versterker nodig. En dat AV voorversterkers ook goed, extreem goed kunnen zijn, bewijzen bovenstaande merken. Uiteraard zijn er nog wat van deze merken op te noemen. En nee, dan bedoel ik niet Marantz, Sony, Denon, Rotel, etc. :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

ikmattie schreef op 24 December 2002 @ 12:57:
[...]

Maw je kwaliteitswinst bij digitaal van CD speler naar versterker sturen ligt hem in het feit dat je 2 stappen overslaat?
Inderdaad
Dit gebeurt bij een stereoversterker toch ook?
Ja precies (we zitten op het goede spoor ;) )
Maar ik kan me voorstellen dat bij een stereoversterker de kwaliteit van de componenten beter is, 2 kanalen of 5 kanalen in 1 apparaat, dus de kwaliteit van bv een stereoversterker van 500 euro krijg je pas bij pak hem beet 1250 euro voor een AV-receiver (dit is natuurlijk allemaal niet helemaal waar, maar wel een beetje denk ik)
ook waar! En daarom wil je een aparte dedicated stereo-amp, precies de oplossing zoals Micromega die bied. (en eventueel Arcam, alleen dat wordt een stuk duurder).

Great minds think alike!

• ikmattie
  • Nu online
Blue Eyes schreef op 24 December 2002 @ 15:15:
Beetje off topic:

Waarom niet een versterker? Een Meridian, TAGMcLaren, Lexicon of Mark Levinson voorversterker en eindtrap. Dan hoef je niet bang te zijn voor kwaliteitsverlies, en heb je tevens maar 1 versterker nodig. En dat AV voorversterkers ook goed, extreem goed kunnen zijn, bewijzen bovenstaande merken. Uiteraard zijn er nog wat van deze merken op te noemen. En nee, dan bedoel ik niet Marantz, Sony, Denon, Rotel, etc. :)
En wat gaan dit soort apparaten kosten?
Ik heb een bepaald budget voor ogen en wil hier eigenlijk niet al te veel overeen...!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

Hehe bv. de Mark Levinson no.333 trek je portemonee maar open. 5000 euro 2ehands 8500 euro nieuw

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Yep, dat soort spul is echt veel te duur. Micromega kost compleet (dvd/processor+versterker/versterker, ofwel DVD, AVP en AMP) rond de drie duizend euro

Great minds think alike!

• ikmattie
  • Nu online
Woeps,
is nu nog te duur geloof ik...
Maar, nu een mooie 5.1 kopen van een gangbaar merk (heb begrepen dat die 811 van Pioneer goed uit de testen komt, en is niet duur, ong 470 eurotjes) en dan later misschien wat upgraden door gebruik te maken van mijn pre-outs....

Mijn Flickr; Sony A7iii

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 18:27:
Een mooie dual monaural, of twee monoblocks. Het signaal gaat dan via de voorversterker van de receiver en dan naar de eindtrap en niet naar het versterkergedeelte van de 5.1 receiver dat de fronts versterkt
Er zit niet alleen verschil in het eindversterker gedeelte van de duurdere stereo amp, maar de voor versterker is ook niet echt heel geschikt over het algemeen voor muziek weergave. Ik zou opzoek gaan naar een mooi pre-amp en een paar eindtrappen. Tenminste als je het dus echt goed wilt doen. Mijn Rotel Pre bijv. heeft een pure stereo mode, waarmee alles gebypassed wordt kwa processing, hij functioneert dan als een goede normale stereo pre-amp

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1