Toon posts:

[Excel] Geavanceerde Conditional Formatting *

Pagina: 1
Acties:
  • 639 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag dat zodra er twee cellen in een kolom dezelfde waarde hebben deze cellen groen kleuren. Hoe kan ik dit realiseren?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat kan met voorwaardelijke opmaak

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

bedankt voor je antwoord maar ik kom hier niet uit. Het gaat om verschillende waardes in een kolom, bijv. (1234 0700-1500) en (2345 1200-1800), etc. Het is onbegonnen werk om al deze waarden in te voeren. Bovendien kan het zo zijn dat er twee verschillende waardes op dezelfde manier beginnen (1234 0700-1500) en (1234 1500-2300). Het gaat hier om een planbestand waar ik een controle op wil loslaten.

Kun je me iets verder op weg helpen?

Bedankt,

Edo

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas nog geen oplossing gevonden, is er iemand die me op weg kan helpen?

Verwijderd

Ik heb het even uitgezocht (er vanuit gaande dat je kolom A en B gebruikt voor je data):

- Selecteer de kolommen waarop je je Conditional Format wil loslaten.

- Ga naar 'Format -> Conditional Formatting' (ik gebruik de engelse termen)

- Kies voor: 'Formula is'

- Typ in '=($A1=$B1)'

- Kies vervolgens 'Format...' en kies een mooie kleur groen uit ;)

- Klik 2x op 'OK' en het zou moeten werken.

Succes ermee

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als je wilt dat (1234 0700-1500) en (1234 1500-2300) dezelfde kleur krijgen zal je het niet redden met standaard conditional formatting. Als je wilt dat (1234 0700-1500) in A1 en (0700-1500) in B20 dezelfde kleur krijgen ook niet zomaar.

Beter is dan VBA gebruiken en zelf een controle per cel inbouwen.
  • Begin linksbovenin
  • check alles naar beneden en naar rechts op dezelfde (deel-) waarde
  • iets gevonden: kleur beide cellen gelijk en ga door met zoeken
  • bij rechtsonder aangekomen: ga naar rechts / beneden tot je de eerste niet-gekleurde tegenkomt en herhaal.
Easy as pie.

offtopic:
Ik pas je topictitel even aan, ten eerste zat er en spelfout in en ten tweede zegt 'probleem' helemaal niets over welk probleem je hebt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Kick >:)

Ja, niet echt een kick. Maar gewoon het verhelderen en doorvragen op de vraag van de TS. Ik heb het volgende in een Excel bestand staan en nu wil ik door een soortgelijke 'conditional format' beschijving als hierboven het volgende realiseren.

Stel ik het het volgende:

ABCDF
1
2NumberDivisionStatusNotes
313100FinanceDraft
424165SalesDraft
534212AccountsFinal
6
7
8
9
10

Nu wil ik dat wanneer ik op het moment van het invullen van een nummer (nnnn) in Cell B6 .. Bn dat middels conditional formatting de ingevulde waarde rood wordt als deze overeenkomt moet de lijst erboven.

Dus dat het er zo uit komt te zien:

ABCDF
1
2NumberDivisionStatusNotes
313100FinanceDraft
424165SalesDraft
534212AccountsFinal
643100
7
8
9
10

* Woudloper is hier nou al een tijdje mee aan het spelen/klooien en krijgt het niet voor elkaar.

Is het mogelijk om dit met een soort van lookup te doen? Ik wil als het kan namelijk niet kiezen voor een VBA stukje code.

De nummers in de eerste kolom worden overigens geupdate met de volgende functie.
code:
1
=IF(ISBLANK(B6);"";(A5+1))

* Woudloper wilde hem jullie niet onthouden :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Conditional formatting voor cel B6: als gelijk aan =VLOOKUP(B6;B$3:B5;1;FALSE) dan rood kleuren, en vervolgens de opmaak kopieren naar alle cellen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 06-03-2003 15:36 . Reden: o ja, je begint niet bij rij 1, dus vanaf B1 checken is niet handig :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

F_J_K schreef op 06 March 2003 @ 15:34:
Conditional formatting voor cel B6: als gelijk aan =VLOOKUP(B6;B$3:B5;1;FALSE) dan rood kleuren, en vervolgens de opmaak kopieren naar alle cellen :Y)
Thanx, dit was nou echt wat ik nodig heb. Ik heb namelijk een heleboel nummers te verwerken en krijg ze na correctie slag weer terug, wat dus betekend dat er fouten gemaakt kunnen worden...
Pagina: 1