PC loopt vast na tik

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 23:58
mijn pc heeft het volgende.. hij draait fijn, maar zodra er iets tegen de kast aankomt, bijvoorbeeld je schuift er iets tegenaan, dan fliptie ff, om vervolgens helemaal vast te slaan.
nix meer aan te doen, totale freez.. kan alleen maar op reset drukken..

enig idee hoe dit kan? los zittende hardware ofzow?

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 10:10
zou kunnen
schroef hem eens open kijk of alles goed vast zit

Icons are overrated

Verwijderd

als alles goed vast zit heb je te maken met een bewegend onderdeel van je pc. hoor je na die freeze de koeler nog? zoja, dan is het je hd

Verwijderd

gammele harde schijf? Kijk de motnage eens na, maar misschien is ie echt brak.... Garantie? Vaak 2-4 jaar....

Verwijderd

videokaart zit los?

alles effe aandrukken/vast schroeven..
check voedingskabels

• AlterMann
hmm ik denk idd hd.. vannacht had ik namelijk dat ie weer hing (zonder da k ook maar iets deed, ik lag in bed :P ) en daarna gaf bios aan "primary master fail" pc uit en weer aan en alles doetet weer.. staat nu "al" 10 uur aan ;)
ook meteen alles gechecked, maar het leek erop dat alles gewoon vast zat.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
BobR13 schreef op 23 December 2002 @ 10:16:
hmm ik denk idd hd.. vannacht had ik namelijk dat ie weer hing (zonder da k ook maar iets deed, ik lag in bed :P ) en daarna gaf bios aan "primary master fail" pc uit en weer aan en alles doetet weer.. staat nu "al" 10 uur aan ;)
ook meteen alles gechecked, maar het leek erop dat alles gewoon vast zat.
oftwel backupje maken en niuwe hdd halen. anders zien we je dadelijk een 'help mijn hd is dood en wil er nog iets van afhalen'-thread maken.

Verwijderd

Is je bak op een geaard stopcontact aangesloten?

• AlterMann
Grijns schreef op 23 december 2002 @ 10:48:
[...]oftwel backupje maken en niuwe hdd halen. anders zien we je dadelijk een 'help mijn hd is dood en wil er nog iets van afhalen'-thread maken.
slik.. k heb ff geen geld voor een nieuwe hd :S
nja dan maar backuppie maken en hopen dattie t overleeft tot k geld heb :P

owjah, pc is nie op geaard stopcontact aangesloten (t enige stopcontact dat geaard is in mn hele huis is die in de keuken..)

[ Voor 13% gewijzigd door AlterMann op 24-12-2002 15:31 ]

Verwijderd

BobR13 schreef op 24 December 2002 @ 15:31:
[...]

...

owjah, pc is nie op geaard stopcontact aangesloten (t enige stopcontact dat geaard is in mn hele huis is die in de keuken..)
Bingo.

Datgene wat jij er tegenaan schuift heeft vrijwel altijd een potentiaal verschil tov de kast.

De kast is in je computer verbonden met de ground/aarde, en je voeding plaatst daar ook nog eens een spanning van 115volt op omdat je dus een 'zwevende' aarde hebt.

Heb je toevallig een multimeter in huis (koop er anders een, meer dan 8 euro hoeft ie niet te kosten), meet maar eens tussen een aarde (bv verwarming) en een blank stuk metaal van je kast.

but I digress...

'T komt er op neer dat je hardware klaarblijkelijk niet zo van potentiaalverschillen/stroomstootjes houdt. (Die normaliter dus via de aarde worden afgevoerd)

De (mogelijke) oplossing: trek de aardedraad door vanuit de keuken naar je computer. Of sla een aardepen in de grond. Of maak een tijdeljke aarde-verbinding via een verwarming.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 12:10
Zit er geen garantie meer op die schijf?
Anders kun je hem gewoon omruilen

.

• AlterMann
hmm garantie... ff checken...

tijdelijke aarde verbinding.... gewoon een kabeltje van de een stuk metaal van de kast trekken naar de verwarmingsbuis? *pc staat vlakbij pc dus isniej erg probleem :P *

maar goed... k heb wel een digitale multimeter in huis.. alleen die heeft keiveel standen.. hoe check ik dat dan pcies?

Verwijderd

Mijn pa had exact hetzelfde probleem!!!

ff de IDE stekkers aangedrukt en het ging weer als een zonnetje

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Zet je multimeter op een stand met een V bij, en zo'n sinus ~, AC is hetzelfde. Als er getallen bijstaan, zet dan op de stand met een getal meer dan 200. Als er andere letters bij de V staan (kleine m vb.) niet gebruiken, de V zonder iets voor.
Als je meer dan nul ziet op je scherm zit je met een probleem,je kan aarden met een draad naar de CV, maar dat is wel een TIJDELIJKE oplossing. Zorg best dat je de aarding doortrekt naar je computer.
En let er ook op dat de aarding van alle randcomponenten (scherm, evt. versterker,...) verbonden is, door een geaarde verdeelstekker bijvoorbeeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

er zijn zo veel mogelijke oorzakers voor dit probleem

-gevoelige hdd
-mobo wat niet goed op de kast zit geschroefd
-losse displaycard
-brakke aarding

• AlterMann
hmm.. ide stekkers heb k al aangedrukt.. en dat met die aarding naar de verwarming.. wrom alleen tijdelijk? :P
als ik een kabel moet trekken van de keuken naar mijn pc wordt da lastig.. keuken is beneden, en ik boven :P

k zal t maandag ff checken, dan ben k weer thuis.. tnx all
Pagina: 1