[Solderen] Slangpilaren op radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Topicstarter
Ik had even een vraagje over solderen. Ik heb deze slangpilaren:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/erik.vos/slangpilaren.jpg

En dit wil ik graag op deze (ex-)autoradiator hebben. Het schroefdraad van de pilaren valt mooi in buisjes en de rand daarboven vormt een mooie stop.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/erik.vos/radiator.jpg

Zoals al een beetje te zien is op de plaatjes heb ik het al een beetje geprobeerd. De rand boven het schroefdraad van de pilaren viel net over de buisjes dus ik dacht "What the heck, waarom ook nie". Toch was het wel een beetje naar verwachting dat het niet is gelukt, de soldeer wilde niet "hechten" zoals het bij twee passende stukken wel doet.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen solderen?

(Ik heb metaallijm voorhanden maar ik probeer het liever eerst met tin. En nee, de slangen passen niet direct op de radiator ;))

This can no longer be ignored.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:30
Kun je het niet proberen met een gasbrander?
pilaar erin, zootje roodgloeiend verhitten en dan tin erbij?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Topicstarter
Ransbal schreef op 22 December 2002 @ 17:02:
Kun je het niet proberen met een gasbrander?
pilaar erin, zootje roodgloeiend verhitten en dan tin erbij?
Dacht je dat ik het over een soldeerbout (zo'n elektroding) had dan? Hehe, natuurlijk heb ik het hier over een gasbrander, ik dacht dat dat wel uit m'n eerste poging bleek.

Overigens is "zootje roodgloeiend verhitten" iets te kort door de bocht. Je moet voorzichtig zijn als je gaat solderen aan een radiator, want bij het minste of geringste valt het hele ding uitelkaar en kan je h'm wegmikken.

This can no longer be ignored.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Hoezo zou de slang niet om deze aansluiting passen van de radiator ?
Als je de slang eerst een minuut in kokend heet water houdt, dan krijg je hem er echt gemakkelijk overheen hoor.
Mijn radiator heeft echt geen smallere aansluitingen dan de jouwe en hierover zit ook gewoon de normale slang die te koop is.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

Verwijderd

stap 1: goed schuren.
stap2: alles goed insmeren met vloeimiddel BV. s39
stap 3: flink warm stoken met de brander. nier roodgloeiend dat is al te heet zeker bij die dunne zooi.
stap 4 : de brander wegehalen
stap 5 : voorzichtig tin toevoegen en kijken of het mooi vloeit en niet teveel gebruiken.

zo moet ut wel lukken denk ik.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die radiator is hard gesoldeerd. Het zou knap zijn als je die los krijgt. Dus je kunt met een gerust hart gaan solderen.

Verwijderd

Ik heb het anders gedaan:

1) boor de nieuw gaten ruim genoeg voor de pilaren. Gebruik een kolomboor o.i.d. zodat je niet doorschiet in de radiator (zegt een ervaringsdeskundige die zo zijn radiator lekboorde)

2) gebruik soldeerwater en vertin de randen van de gaten met een dikke laag tin m.b.v. soldeerbout (dat warmt je radiator niet echt op). Het vertinde gat nogmaals insmeren met soldeerwater.

3) vertin ook de slangpilaren met een dikke laag tin (vooraf soldeerwater gebruiken).
Ik verhitte de pilaren gewoon boven de open vlam van mijn gasfornuis.

4) douw de gloeiend hete pilaar snel in het gat. Zorg dat het in één keer goed zit, met een dikke rand tin, want anders moet je weer gaan lossolderen. Nogmaals: ervaringsdeskundige :(

De gaten van de afgezaagde oude buizen kun je op dezelfde wijze met een plaatje koper dichtsolderen. Of neem een oude cent of stuiver. ;)

Verwijderd

Als je die radiator eerst vol met water zet kun je naar hartelust verhitten hoor, dan worden namelijk alleen de pijpjes heet.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Harskern slodeertin kopen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 23 December 2002 @ 17:47:
Harskern slodeertin kopen..
Dat is dus niet geschikt om leidingen te solderen.

Verwijderd

Looki heeft helemaal gelijk soldeertin met harskern kopen en goed schuren.
Wedden dat het dicht is.Dus als je de slangpilaren in de bestaande leidingen wilt bevestigen
dan binnenin de leidingen schuren zodat alle oxidatie en vuil verwijderd is.

Verwijderd

Oeps!
Ik snap nu pas dat hij slangpilaren in de buizen wil solderen. (Beetje overkill: die slangaansluitingen zijn toch goed?)
Is dat niet onhandig: zulke lange buizen?

Ik heb mijn slangpilaren dus in twee nieuw geboorde gaten in de kap gesoldeerd, en de buizen er vooraf af gezaagd. De radiator ziet er nu dus uit als een grote Black Ice.

Verwijderd

Je moet zorgen dat het tin niet gaat vloeien, dat is het voornaamste. Tenminste niet te veel, want dan loopt het simpelweg door die naden door in je radiator. Je moet de buizen net warm genoeg maken dat het tin smelt, dus niet rood gloeiend, das veel te heet. Als je merkt dat het tin smelt verwarm je het tin door het tegen de buizen aan te houden en niet in de vlam!!! Dan zorgen dat er een mooi tinnen randje omheen komt en dan weet je zeker dat het goed komt en waterdicht is.

• tmotd
  • Laatst online: 12-02 07:24
een vraag over soldeer + koper, gaat de sterkste oxidator van de 2 dan niet oxideren?? redoxreactie dus... :?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

tmotd schreef op 23 December 2002 @ 21:13:
een vraag over soldeer + koper, gaat de sterkste oxidator van de 2 dan niet oxideren?? redoxreactie dus... :?
geen idee eigenlijk
het zal op zich wel meevallen denk ik. Met alu en koper valt het ook echt wel mee als je water + waterwetter gebruikt ipv alleen water.

Iedereen zegt NIET DOEN. Maar op zich is het niet zo'n mega probleem. Je kan het idd wel beter vermijden.

nou ik het waterwetter heb...
ik ben vandaag een schoonmaak middel tegen gekomen dat PRECIES hetzelfde rook als waterwetter. Misschien toch ff kijken wat het precies is.

eindigt iig op "32" met een 5 letterig woord ervoor. Misschien kent iemand het wel.

• tmotd
  • Laatst online: 12-02 07:24
water wetter is gewoon iets dat op bovenkant van water komt te zitten, dus zorgt gewoon voor een laagje dat de warmte opname verbeter. Tenmiste dat lijkt mij, net zoals gewone dubro dat doet...

Btw. die radiator uit een auto zijn vaak ook gesoldeerd dus zou het ook moeten gaan reageren of oplossen hoe je het wil noemen... en anders kan je de zaak nog onder stroom zetten, krijg je het tegen gestelde. Slaat koper/alu what ever weer neer dus dan lost het niet op :). Weerstandje, redelijk hoge is maar weinig stroom nodig, op je blokje aan sluiten met je 5 volt lijnte en een zwarte van je molex.. werkt denk ook wel...:)

[ Voor 53% gewijzigd door tmotd op 23-12-2002 22:33 ]

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Erik Jan schreef op 22 december 2002 @ 16:56:
Ik had even een vraagje over solderen. Ik heb deze slangpilaren:
[afbeelding]

En dit wil ik graag op deze (ex-)autoradiator hebben. Het schroefdraad van de pilaren valt mooi in buisjes en de rand daarboven vormt een mooie stop.
[afbeelding]

Zoals al een beetje te zien is op de plaatjes heb ik het al een beetje geprobeerd. De rand boven het schroefdraad van de pilaren viel net over de buisjes dus ik dacht "What the heck, waarom ook nie". Toch was het wel een beetje naar verwachting dat het niet is gelukt, de soldeer wilde niet "hechten" zoals het bij twee passende stukken wel doet.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen solderen?

(Ik heb metaallijm voorhanden maar ik probeer het liever eerst met tin. En nee, de slangen passen niet direct op de radiator ;))
Een mooie autoradiator heb je daar van welk merk is hij.
En welke maten heeft hij hoogte x breedte x dikte

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Deze lijkt erg op een rad van een opel record.
Ongeveer 18x24x5 uit mijn hoofd.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Waarom al dat soldeergedoe... Zoals eerder gezegd, kan het veel simpeler...

Siliconenslang is erg flexibel, met een beetje geluk kan je hem er zo op schuiven. Als het nog niet lukt een tijdje in kokend water houden (niet met een aansteker oid opwarmen, dan heb je het risico dat je slang gewoon verbrandt ipv week wordt), erover schuiven, slangklemmetje erop en klaar.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Composite-2002-12-26_11-44-15h%201.jpg

Hier een plaatje van mijn soldeerkunst.
(Stuiver en pilaar verhit met de open vlam van het gasfornuis ;) )

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
mooi gedaan hoor augustus waar woon je? mijn radiator heeft ook zo'n mod nodig >:)

Verwijderd

Rick2001 schreef op 22 december 2002 @ 17:29:
Hoezo zou de slang niet om deze aansluiting passen van de radiator ?
Als je de slang eerst een minuut in kokend heet water houdt, dan krijg je hem er echt gemakkelijk overheen hoor.
Mijn radiator heeft echt geen smallere aansluitingen dan de jouwe en hierover zit ook gewoon de normale slang die te koop is.
mijn radiator ziet er bijna hetzelfde uit iets groter is ie maar die aansluiting is wel net zo groote en het gong bij mij vrij makkelijk.. als het met heet water niet wil dan kan je ook nog een heel klein beetje zeep om de buis smeren dan gaat het ff wat makkelijker.

Ik had er meer moeite mee om mijn slang goed op de aansluiting van mijn eiheim 1250 te krijgen :/
gelukkig was me vader er :D maar dat zit nu ook goed vast ;)
Pagina: 1