linux zet m'n klok aldoor achteruit [gentoo]

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:38
al een tijdje heb ik het probleem dat m'n klok gigantisch achterloopt als ik m'n computer start. ik dacht eerst dat ik misschien eens het batterijtje op m'n moederbord zou moeten vervangen, maar met wat experimenteren met booten naar dos kwam ik erachter dat het een softwareprobleem is.

bij de installatie van gentoo had ik de tijdzone op amsterdam ingesteld (zo'n symlink naar /etc/localtime). nu vond ik het een beetje vervelend dat de klok eigenlijk op GMT stond, omdat ik toendertijd nog sporadisch windows nodig had. toen had ik de link veranderd van amsterdam naar GMT aangezien ik die 2x/jaar voor/achteruit zetten ook zelf wel kan en zo in elk os de goede tijd heb. ik vermoed dat toen het gedonder min of meer is begonnen. ik heb intussen m'n tijdzone weer op a'dam gezet, maar het gebeurt nog steeds...
hebben jullie een idee? op google vind ik allerlei interessante dingen over klokken in linux, maar niet wat ik wil weten...

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh.. welk gedonder heb je het nou precies over ? Dat je klok een uur te vroeg staat ? Of loopt je klok heel langzaam niet synchroon met de tijd van je horloge ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

moto-moi schreef op 22 December 2002 @ 16:03:
Eh.. welk gedonder heb je het nou precies over ? Dat je klok een uur te vroeg staat ? Of loopt je klok heel langzaam niet synchroon met de tijd van je horloge ?
Ga er maar vanuit, dat hij de tweede optie bedoelt. (Edit: Hmm... niet dus :P ) 't Probleem is bekend, kijk ook hier even: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=4219

[ Voor 5% gewijzigd door intoxicated op 22-12-2002 16:08 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Bananenplant
wat ik bedoel is dat als ik m'n compu start de klok een paar uur te vroeg staat.

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

http://forums.gentoo.org/...&highlight=clock+timezone
Een search op de Gentoo forums op clock en timezone levert een bruikbaar rijtje met oplossingen op. Ik las iets over een rc.conf instelling.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Ja, zoiets van dat er in rc.conf dit staat:

code:
1
2
3
4
5
# Set CLOCK to "UTC" if your system clock is set to UTC (also known as
# Greenwich Mean Time).  If your clock is set to the local time, then set CLOCK
# to "local".  This setting is used by the /etc/init.d/clock script.

CLOCK="local"

Dat staat overigens gewoon in de installatie-handleiding hoor, dat je dat niet moet vergeten in te stellen :)

• Bananenplant
uh, en dat voorkomt dat m'n klok teruggeschopt wordt? het is een willekeurig aantal uren elke keer.... soms 5, soms 14 (en misschien ook wat minuten/seconden)

ik zag ook iets staan als /etc/adjtime verwijderen ?_?

naja, ik ga eerst de hwclock manpage eens bestuderen

Zucmantaks, nu 💰 !

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, /etc/adjtime kan je inderdaad verwijderen, dit heeft iets met de drift te maken.

De aanpassing op de drift kan in de war raken bij grote aanpassingen aan de tijd. Weet niet precies hoe het zat, maar ik heb ooit eens een 'driftfile' ofzo verwijderd, waarna het werkte.

Expanding the inexpandable

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Als 'dirty' solution kan je ook een ntpdate <myntpserver> in je local.start zetten.
Maar uiteraard is het aangewezen het even uit te vechten met de tijdzondes :)

• Bananenplant
Expander, wat noem je 'groot'? een uur?

Zucmantaks, nu 💰 !

• AlterEgo
  • Niet online
XTerm schreef op 22 december 2002 @ 16:39:
Als 'dirty' solution kan je ook een ntpdate <myntpserver> in je local.start zetten.
Iets minder dirty: in een cronjobje,
En inderdaad even de symlink /etc/localtime checken en
CLOCK="local" in /etc/rc.conf

• Bananenplant
heh, die regel in rc.conf en een herstart van de time-daemon hebben het truukje geflikt geloof ik^^!
bedankt :) !

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

XTerm schreef op 22 december 2002 @ 16:39:
NTP installeren is, als je een vaste Internetverbinding hebt zeker, nieteens zo'n slecht idee. Dan blijft je klok tenminste altijd goed op tijd lopen. Dat voorkomt ook dat je antwoorden van e-mail eerder terughebt dan jij 't bericht hebt verstuurd (mits die ander z'n klok natuurlijk goed heeft staan) en dat maakt je dan weer een iets beter Internetburger. :)

NTP zit wel in de Gentoo portage. Je moet 't dan met rc-update even aan je default runlevel toevoegen.

• Bananenplant
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

ik zette vandaag m'n computer aan en m'n klok liep 20mins VOOR!
maar goed, ik heb nog zat dingen hier om te proberen^^!

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Xterm, AlterEgo: De ultieme oplossing is natuurlijk ntpd draaien die je tijd continu synchroon houdt
ucchan: Probeer dit eens:
code:
1
2
3
ntpdate -b <mijn.ntp.server>
hwclock --systohc
reboot

Dit retrieved de laatste tijd van de ntp server, synchroniseerd dit met de clockchip op je moederbord en reboot om te kijken of de tijd daarna nog goed staat

• Solarsparc
  • Laatst online: 05:38
Handig of niet, ntp is zeker niet de _ultieme_ oplossing - zo'n klok zou het gewoon moeten doen. Overigens heb ik zelf ook last gehad van het probleem, maar Slackware heeft er totaal geen last van. Gentoo is de enige naar mijn weten.

Sorry voor de Gentoo flame, maar ik vind Gentoo duidelijk nog teveel in een testfase verkeren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Solarsparc schreef op 23 December 2002 @ 16:25:
Sorry voor de Gentoo flame, maar ik vind Gentoo duidelijk nog teveel in een testfase verkeren.

Ik niet, Gentoo werkt prima....en het is ook niet waar dat Gentoo de enige is met dit probleem. Vandaag zat ik achter een Red Hat 7.3 bak die hetzelfde probleem vertoonde....

Edit: En onder Gentoo heb ik dit hele probleem nog nooit gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 23-12-2002 16:37 ]

Verwijderd

Solarsparc schreef op 23 december 2002 @ 16:25:
Handig of niet, ntp is zeker niet de _ultieme_ oplossing - zo'n klok zou het gewoon moeten doen
[...]
Onzin. 3 x raden waarvoor NTP is uitgevonden: om het fundamentele probleem met onnaukeurige klokken te verhelpen. Zie deze uitleg in de NTP faq waarom de klok onnaukeurig is.
Dit probleem hebben ze opgelost door heeeeel naurkeurige tijdsbronnen (gps, atoomklok etcetc) te gebruiken om een boomstructuur op te zetten van ntp servers, waardoor jij op je desktopje/server pcies dezelfde tijd hebt als een box aan de andere kant van de wereld (nouja, op een paar miliseconden naukeurig)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 17:39 ]

Verwijderd

tis eigelijk geen oplossing maar draai gewoon ntpdate bij ut opstarten?

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Onder Gentoo 1.2 heb ik hetzelfde probleem gehad. Steeds veranderde de klok met zeer grote stappen. Op het Gentoo forum stond dat het ook wel eens aan een kernel instelling kon liggen.
"processor type and features" -> "Set Jiffies for i386"
Deze stond toen bij mij toen op 1000 terwijl het volgens het forum beter was om die op 100 in te stellen.
Ik gebruikte toen de standaard gentoo-sources kernel.
Deze kernel aanpassing heeft mij toen geholpen.

Op dit moment draai ik gentoo-1.4_rc1 met weer de gentoo-sources kernel, hierbij heb ik nooit de jiffies hoeven aanpassen want die stond al 100.
Volgens mij was dit het enige wat ik toen heb aangepast om de klok weer in lijn te krijgen.
In rc.conf staat: CLOCK="local"
Vergeet niet nadat je de tijd goed hebt ingesteld het bestand /etc/adjtime te verwijderen (wordt na een reboot weer aangemaakt), omdat anders de klok na een reboot weer verkeerd staat.

• Solarsparc
  • Laatst online: 05:38
Niks onzin - ntp is een extra feature, de klok zou gewoon goed moeten lopen out of the box. Wat heb je aan ntp als je bijv. geen internet hebt (ik noem maar iets: bij een samba server voor een bedrijf oid)?

Verwijderd

Mischien was ik niet helemaal duidelijk. Het is onmogelijk om een naukeurige goed werkende klok te bouwen zonder daar veel geld aan uit te geven. Ja die klok zou goed moeten lopen, maar dat doet ie niet. Kun jij mij er 1tje laten zien die minder dan 100msec afwijking van de atoomklok heeft en die tegelijkertijd op de miliseconde gelijk loopt met andere hosts in je netwerk? Dat is wat ik bedoel met naukeurige tijd. NTP heeft (voor de sysadm) 2 doelen: 1) de tijd synchroon houden met de "algemeen geldende tijd" en 2) de tijd synchroon houden op alle machines in je netwerk.
Een voorbeeld:
Als je bv een stuk of 100 servers hebt die, en er wordt ingebroken op 1 van die machines, dan is het bijna niet mogelijk om na te gaan wat deze attacker evt op andere machines doet. Op het moment dat al je hosts synchroon lopen, kun je bijvoorbeeld alle logs van alle machines chronologisch naast mekaar leggen en aan de hand daarvan informatie achterhalen.
Of wat dacht je van een cronjob op machine a die 10 minuten na een andere cronjob op machine b gedraait moet worden (ik werk in een omgeving waar dit schering en inslag is, vandaar ook mijn ntp fanatisme :P )

Enne, op het moment dat je bedrijf niet aan inet hangt, dan zou je evt nog kunnen overwegen om een satteliet of gps gestuurde stratum1 server in je netwerk te zetten (al is een naukeurige tijd niet super van belang voor een samba server). Mocht dit teveel kosten kun je nog overwegen om de systeemtijd van 1 dedicated machine te ge/misbruiken als stratum1 timesource en deze te distribueren naar al je client hosts.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 21:49 ]

• Bananenplant
yay^^!

maar /etc/adjtime wegflikkeren heeft het laatste gedoe gefixt. bedankt :) !

Zucmantaks, nu 💰 !

Pagina: 1