Toon posts:

Een (stomme?) vraag over soorten mobo's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een aantal verschillende types moederborden tegengekomen. De ASUS P4G8X wordt bijvoorbeeld bestempeld als een workstation mobo. Wil dat zeggen dat dat bord alleen geschikt is om in een domme desktop voor op kantoor gepropt te worden?

Wat bedoelen ze nou met die aanduidingen eigenlijk? Hoe weet je trouwens wanneer een mobo een werkstation bord is, als er niks bijstaat.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de P4PE van ASUS|??

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 17:30

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Volgens mij heeft een desktop mobo veel functies geïntregreerd. Zoals LAN en Sound. Het schijnt dat de ASUS P4G8X ook nog eens goed is over te klokken, dus ook geschikt voor de tweaker. Een workstation mobo is zeker niet alleen voor op kantoor.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Grofweg kun je x86 pc's in drie categorien verdelen, nl. desktop, workstation en server.
Workstations zijn over het algemeen wat zwaarder uitgevoerd als desktops, bv. dual CPU, SCSI, AGP-Pro en zijn bedoeld voor intensievere taken zoals AutoCAD, video bewerking etc.

Gaming zou je ook onder de intensievere taken kunnen plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zer0 op 22-12-2002 15:03 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Termen als 'desktop', 'workstation' enz zijn marketingblaat :r

En zeggen dus niets :z
al impliceert workstation vaak juist iets high-ends

Gewoon nagaan wat voor features je nodig hebt en welke mobo's die supporten, dan ff wat reviews van die plankjes vergelijken en je eigen keuze maken.

'Workstation' zegt me niets, E7205 icm dc-DDR, 1x AGPpro, 5xPCI, sound, LAN onboard zegt een stuk meer :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Workstation boeit niet...

Wel belangrijk is:
Full AT / Baby AT / ATX / Mini ATX / LPX / Mini LPX / NLX / Flex ATX / Extended ATX

en welke functies/chipset + uitbreidingen er op het mobo zitten.

(bijv. Asus A7N8x FullATX bordje met nForce2 + Dolby Digital + Dual LAN + Raid + SerialATA + 8x AGP Slot zonder Onboard VGA)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Net als dion_b al zegt worden dat soort termen graag misbruikt door de diverse marketing afdelingen. 'Desktop' en 'server' zijn ansich self-explaining maar 'workstation' is een vaag begrensde term, veelal worden daar redelijk zwaar uitgevoerde systemen mee bedoeld voor specifieke taken. Een voorbeeld is 3D design, daar worden soms bakken voor gebruikt met schrikbarend dure 3D OpenGL kaarten in combinatie met één of twee snelle cpu's en een hele berg aan ram. Hierdoor moet een 'workstation' mobo eigenlijk aan een paar eisen voldoen; véél ram ondersteunen, AGP Pro, bij voorkeur ook een extra snelle PCI bus en een goede power implementatie. Intel heeft de nieuwe Granite Bay als 'workstation' chipset bestempeld (dat zie je ook in de type aanduiding E7205 terug, voor huidige maar ook toekomstige desktop chipsets wordt gewoon i8xx gebruikt) omdat een aantal van deze functies aanwezig zijn. Tja, mogen de marketeers van Intel zelf weten (zolang er geen 64bits PCI bus op zit is en blijft het imo gewoon iets uit de 'desktop' klasse, maar dat ben ik) maar wat belangrijk voor jou is zijn niet zulke termen maar de functionaliteit lijkt me :) (voor mij wel iig)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

A workstation is a computer intended for individual use that is faster and more capable than a personal computer. It's intended for business or professional use (rather than home or recreational use). Workstations and applications designed for them are used by small engineering companies, architects, graphic designers, and any organization, department, or individual that requires a faster microprocessor, a large amount of random access memory (RAM), and special features such as high-speed graphics adapters. Historically, the workstation developed technologically about the same time and for the same audience as the Unix operating system, which is often used as the workstation operating system. Among the most successful makers of this kind of workstation are Sun Microsystems, Hewlett-Packard, DEC, and IBM.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Het is me duidelijk nu. Dank! Ik zag die vermelding staan bij het ASUS P4G8X moederbord (specs hoef ik jullie vast niet te vertellen).

Bij de P4PE zag ik die vermelding niet, ik begrijp nu waarom.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 19:21 ]

Pagina: 1