Mensen die niet de exact juist weg bewandelen of nooit de kans hebben gekregen om met God in aanraking te komen worden verbannen naar de Hel.
Kan een oerwoudbewoner van laten we zeggen 500 jaar voor Christus een Christen zijn en een of andere paus niet ?
Deze vragen gaan ongeveer in dezelfde richting: hoe zit het als iemand nooit de kans heeft gehad om Gods geboden te leren kennen? Aangezien God liefde is, zal hij rekening houden met de omstandigheden van mensen. Maar ja, dat is natuurlijk wel een "interpretatie". Ik zou geen bijbeltekst kunnen aanwijzen waaruit blijkt dat God genade heeft voor mensen die hem door omstandigheden niet hebben leren kennen. Er is wel ergens een tekst die erop wijst dat er veel mensen (zoals die oerwoudbewoner) zijn die, zonder dat ze er ooit wat over gehoord hebben, zich toch (vanuit hun eigen geweten) aan Gods regels houden.
God heeft echter wel, al sinds Petrus (zie het boek Handelingen), voorzieningen getroffen waardoor er wereldwijd bekendheid gegeven werd aan Zijn geboden en voornemens. Heel veel mensen overal ter wereld hebben de
kans gehad om Gods woord te leren kennen. Lang niet iedereen heeft die kans echter aangegrepen. En velen hebben de woorden uit de bijbel "omgebogen" in een richting die hen persoonlijk beter schikte.
Daardoor is de mogelijkheid vrij groot dat een paus niet voldoet aan Gods maatstaven, en een oerwoudbewoner wel. Mijns inziens gaat het dus meer om de geest dan om de letter, maar hangt het er wel vanaf of iemand de kans had om "de letter" wel of niet te leren kennen.
Deze FAQ … is dus geen gereformeerde of hervormde of roomse of [vul hier uw favoriete christelijke stroming in] leer, maar de bijbelse:
…
1) ellende, of het kennen van de staat van de mens van nature.
2) hel, of de plaats waar men heen gaat wanneer men Jezus niet kent als persoonlijke Zaligmaker.
3) Christus, of Degene Die voor onze zonden is gestorven.
4) geloven, of wat te doen om toe te eigenen wat Christus volbracht heeft
5) het oordeel nabij.
En punt 3 en 4 zijn dan uiteindelijk de kern.
Beste Zeeg, als ik dit rijtje zo zie, dan is inderdaad punt 3 belangrijk (en bijbels). Punt 5 vind ik ook belangrijk. Maar de punten 1, 2 en 4 vind ik niet duidelijk. Kun je me uitleggen wat er bedoeld is met "van nature". Is dat voor of na de zondeval? En wat is er bedoeld met "ellende"? En wat met de "hel"? Wat verstaat deze FAQ onder het wel of niet "kennen" van Jezus? En wat onder "toe-eigenen wat Jezus volbracht heeft"?