Akai CD-25 (oud) geeft problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 853 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Akai CD-25 staan... Een beestje uit 1990
Die ziet dr zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.philcom.demon.nl/pictures/akaipics/CD25.JPG

Qua geluid klinkt hij erg goed, speelt alles (incl gebrande CD's) bediening is fijn, goede afstandsbediening, etc.
Alleen heeft ie wat problemen. Aan het einde van lange CD's krijg ik tikjes, en da's erg vervelend, soms gaat ie ook overslaan.
Dat klinkt zo (Note: de lage kwaliteit komt door het opnemen naar low-format .wav, het is puur om de tikjes de illustreren). Is daar iets aan te doen? Openmaken en uitvoerig schoonmaken bijvoorbeeld? Ik heb met Google en Google-groups naar het ding gezocht op zoek naar tips etc, maar helaas niks gevonden.
Andere suggesties om de geluidskwaliteit verder omhoog te krijgen zijn natuurlijk ook welkom :P

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 18:37

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Het loopwerk schoon maken, zit mischien vuil op de geleiders van de laser.

PGEQRZEM

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je misschien een cleaning-cd, met van die borsteltjes erop?

I reject your reality, and substitute my own.

• m-m
  • Niet online
_sNaRs_ schreef op 22 December 2002 @ 13:57:
Heb je misschien een cleaning-cd, met van die borsteltjes erop?
check, heb ik geprobeerd, maar haalde niks uit. Was ik ff vergeten te vermelden :o
MARTIJN_ schreef op 22 december 2002 @ 13:57:
Het loopwerk schoon maken, zit mischien vuil op de geleiders van de laser.
Dus dat wordt openschroeven?

[ Voor 30% gewijzigd door m-m op 22-12-2002 13:58 ]

• m-m
  • Niet online
Ok hij ligt open :)
Ik kan echt niet bij het lasergedeelte, daarvoor moet een hele meuk aan printplaterij weg, dat krijg ik never meer goed. Opvallend trouwens dat er soldeerpunten zitten voor een optische uitgang, zou ik daar nog wat leuks mee kunnen?
Ook 2 jumpertjes gevonden, jumpertjes ja... :P
Een servicemanual voor dit ding zou toch wel fijn zijn... Zou akai die nog hebben? Vast niet...

Edit: ook 4 potmeters, TRK GAIN , FCS GAIN , FCS OFFSET en EF BALL :P

Hmmmm ik heb t ding open, en speel dus ff een cdtje af met de kap open. Zou het probleem kunnen zijn dat de CD trilt? Aan de buitenkant van een CD is die trilling dus effectief het grootst, dus slaat ie eerder over. Het ding vibreert nl. als de pest volgens mij.. (Dat of CD's zijn gewoon niet perfect rond :P)

[ Voor 39% gewijzigd door m-m op 22-12-2002 14:48 ]

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dire straits on every street! :7 :+ :D :Y)

:?

• m-m
  • Niet online
VeldKoe schreef op 22 December 2002 @ 15:12:

heel goed :D

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 16:20

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

VeldKoe schreef op 22 december 2002 @ 15:12:

Was er met die CD een probleem dan ?

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• m-m
  • Niet online
JoeCool schreef op 22 December 2002 @ 16:26:
[...]

Was er met die CD een probleem dan ?
Het laatste deel van die CD icm mijn CD-speler? Ja :P

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je kunt niet met een wattenstaafje ofzo onder de printplaten en bij de laser komen ofzo?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Een akai uit 1990 komt weer helemaal tot leven met een nieuwe optical-pickup en spindle motor.

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03 09:14
ik heb precies dezelfde, een mega goed ding, alleen de lade wil 99 van de 100x niet open, ik heb hem al open gehad, en weet ook waar het in zit, ik weet alleen niet hoe ik het moet repareren :(

iemand een al eerder dit probleem gehad?

• m-m
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 15:24:
Een akai uit 1990 komt weer helemaal tot leven met een nieuwe optical-pickup en spindle motor.
Thnx, heb je enig idee wat het gaat kosten?

Verwijderd

ik heb precies dezelfde, een mega goed ding, alleen de lade wil 99 van de 100x niet open, ik heb hem al open gehad, en weet ook waar het in zit, ik weet alleen niet hoe ik het moet repareren

Het snaartje die zorgt dat de la open gaat vervangen

In de cd-25 Akai zit een kss210 van sony ,deze kost bij een reparatie bedrijf ongeveer 40 euro plus een spindele motor van 10 euro plus dan nog eens arbeidsloon 50 euro.
Dit is globaal een berekening die je kan verwachten.

• m-m
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 18:20:
In de cd-25 Akai zit een kss210 van sony ,deze kost bij een reparatie bedrijf ongeveer 40 euro plus een spindele motor van 10 euro plus dan nog eens arbeidsloon 50 euro.
Dit is globaal een berekening die je kan verwachten.
Ah thnx, ik denk niet dat ik dat ga doen, dat is wel een hele grote investering voor zo'n oud beestje waarvan het niet zeker is of alles het wel blijft doen. Zul je zien dat het schermpje binnen 2 maanden uitvalt ofzo. Toch bedankt :)

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

dat getikt komt omdat de "platter" langzaam begint te zakken, waardoor de afstand tot cd niet meer 100 klopt en de laser dit amper tot niet kan bijstellen, heb ik ook gehad, ook oude akai uit die tijd, weet mijn type niet meer..kwestie van platter afstellen dus en met loktight vastzetten

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan kijk of je de "triangel" die de CD in de lade druk wat verder kan aanspannen met de veer die ernaast zit. Werkte bij mij ook..

Wise enough to play the fool

• m-m
  • Niet online
teacher schreef op 23 December 2002 @ 19:24:
Je kan kijk of je de "triangel" die de CD in de lade druk wat verder kan aanspannen met de veer die ernaast zit. Werkte bij mij ook..
Da's een goede tip, ik zie een veertje zitten in de lade, bedoel je die? Die hangt idd een beetje slap, hoe pak ik dat aan? Ik kan er nl. niet goed bij, is er een stelpuntje ofzo?

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

het klinkt een beetje als een cd die iets te langzaam draait... dus misschien het motortje of de aandrijving iets veranderen..

• m-m
  • Niet online
djazete schreef op 24 December 2002 @ 13:16:
het klinkt een beetje als een cd die iets te langzaam draait... dus misschien het motortje of de aandrijving iets veranderen..
Hmmm zou dat met een van die potmeters kunnen :?

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

denk het wel, als je de weerstand verlaagt draait ie harder, maar thoeft maar _HEEL_ iets te zijn natuurlijk, omdat het in het begin vd cd nog geen problemen geeft....
dus dat is lastig... maar als er een potmeter is die je ding sneller laat draaien kan je het eens proberen..

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik gedaan heb was idd wel wat openslopen en toen met een puntbektangetje het veertje gepakt, losgehaakt en weer vastgezet (1/5e verder) aan het haakje. Het is even prutsen, maar bij mij werkte het.

Wise enough to play the fool

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 15:23

Diamon

The Weird One

Ik heb het nieuwere model van deze speler, de CD-27.
Tis idd een fijn apparaat, en kan goed overweg met CD-R's enzo.
Deze speler zal uit 1994/5 ofzo komen, en heb er slechts 1 keer een probleem mee gehad.

Was fijn een cd-tje aan het draaien, toen de speler in eens uitviel, er was geen directe oorzaak.
Speler deed helemaal niets meer, alleen de gloeidraden gloeiden nog (werken op AC)
Op de print kwam geen spanning meer te staan.
Nadat ik de speler verder uit elkaar gehaald had, kwam ik tot de ontdekking dat er 2 IC-protectors inzaten, maw de zekeringen. Ze hebben de vorm van transistoren, maar er zijn slechts 2 pootjes aangesloten.
1 van deze 2 was dus defect, en na het plaatsen van een nieuwe werkte de speler weer prima.

Mocht je dus ook eens zoiets hebben, kijk dan eerst even hierna (denk haast dat de electronica aardig gelijk is).
Deze speler(s) zit constructief/technisch goed in elkaar.

And The Only One

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb hetzelfde gehad met m'n JVC CD-speler uit begin 1989. De laser is waarschijnlijk gewoon versleten. De JVC van m'n zus uit 1988 is enige maanden geleden ook hevig gaan overslaan e.d.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Apparaat is gewoon versleten, tijd voor een nieuwe dus.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• m-m
  • Niet online
tbusquet schreef op 24 december 2002 @ 21:45:
Apparaat is gewoon versleten, tijd voor een nieuwe dus.
Mwoa hij doet dit al wel erg lang, al echt wel een jaar of 6, 7. Dan was ie wel erg snel versleten :/
Ik ga eerst eens proberen dat veertje te doen en dan kijken of ik dat ding iets sneller kan laten draaien. Wil dat allemaal niet, dan schrijf ik m maar af ja, of leer ik met tikjes leven :P

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

kijk nou eens naar de platter, dat ding waar de cd opligt (de ophanging van de cd op de stang van de motor)
die zakt namelijk langzaam maar zeker door de klap die je elke keer krijgt als ie een cd inslikt
de laser zelf kan zichzelf in hoogte aanpassen waardoor je hier meestal niet gauw wat van merkt, op de buitenkant van de cd (eind cd) begint de disc wat meer te slingeren waardor de hoogteverschillen groter kunnen zijn en dus sneller dat getik hoort.
wederom, heb een beetje zelfde type gehad, met EXACT zelfde euvel, was in reparatien (garantie) kort daarna dit euvel weer, zelf de platter opgerikt en met loktight vastgezet en nooit meer problemen gehad..was een cd-250 ofzo ..zelfde als van jou, maar minder knoppen en programmeerfuncties.. (kan ook de cd-20 of 30 geweest zijn..weet niet meer..heb tegenwoordig magnetisch aangestuurde technics)

• m-m
  • Niet online
Okay ik heb m open liggen, printplaat los, kan je me er doorheen praten?

Woei, ik heb een potmetertje wat verder open gedraaid (FCS GAIN) en ik heb wat aan de ophanging waar de cd's in liggen gemorreld enzo, en hij slaat niet meer over @ Track 15 wat hij eerst grandioos deed. Hij tikt nog wel zo rond track 13.. Maar dit is al een hele verbetering.
Edit2: Vraag me niet hoe, maar hij doet t weer grandioos! Thnx voor alle hulp en hints ! _/-\o_

[ Voor 82% gewijzigd door m-m op 24-12-2002 22:51 ]

• m-m
  • Niet online
Kom ik direct ff met een nieuwe vraag. Het spelertje heeft een digitale COAX-uitgang, leuk maar nutteloos voor mij. Op de print zit er naast een punt met de naam "Optical". 4 Pinnetjes... Zou dat SPDIFF kunnen zijn? Hoe meet ik dat na? Ik ga nl. een dezer dagen een geluidskaart kopen, zou leuk zijn als ik dat kon doorlussen op de een of andere manier. Ik las met de search dat je van spdiff headertjes @ mobo makkelijk naar fiber kan met een of ander toshiba-moduletje dat geen drol zou kosten. Geinig dus.
Ik heb een multimeter tot mijn beschikking, zou ik daarmee kunnen achterhalen of die pinnetjes spdiff zijn :?

• Exirion
  • Laatst online: 11:09

Exirion

Gadgetfetisjist

m-m schreef op 25 December 2002 @ 14:18:
Kom ik direct ff met een nieuwe vraag. Het spelertje heeft een digitale COAX-uitgang, leuk maar nutteloos voor mij. Op de print zit er naast een punt met de naam "Optical". 4 Pinnetjes... Zou dat SPDIFF kunnen zijn? Hoe meet ik dat na? Ik ga nl. een dezer dagen een geluidskaart kopen, zou leuk zijn als ik dat kon doorlussen op de een of andere manier. Ik las met de search dat je van spdiff headertjes @ mobo makkelijk naar fiber kan met een of ander toshiba-moduletje dat geen drol zou kosten. Geinig dus.
Ik heb een multimeter tot mijn beschikking, zou ik daarmee kunnen achterhalen of die pinnetjes spdiff zijn :?
Ik weet het vrijwel zeker. Ik heb een keer een spdif optical out op een SB Live Value gemaakt en die heb ik in elkaar gesoldeerd met een TOTX 173. Die heeft inderdaad 4 pinnetjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• m-m
  • Niet online
Exirion schreef op 25 december 2002 @ 14:56:
[...]

Ik weet het vrijwel zeker. Ik heb een keer een spdif optical out op een SB Live Value gemaakt en die heb ik in elkaar gesoldeerd met een TOTX 173. Die heeft inderdaad 4 pinnetjes.
Beter, thnx!
Kan dat gewoon direct op de pinnetjes zonder iets anders? Klinkt te mooi om waar te zijn! :)
* m-m gaat eens op jacht naar wat zo' n TOTX 173 moet kosten @ Google.K ben er achter dat zoiets weinig gaat kosten, mooi :)

Mwoa heb de datasheet van het ding bekeken, denk dat ik er wel uit kom :)

[ Voor 24% gewijzigd door m-m op 25-12-2002 15:58 ]

Pagina: 1